Ik kan het!.........niet..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 19:04

Blijven oefenen en herhalen. Ik was ook een ramp in Wiskunde. Ik snapte het gewoon niet, nooit! Bijles, bijles en bijles maar het hielp allemaal niks. Je snapt het of je snapt het niet, zo simpel is het. Uiteindelijk een 4,7 op mijn examen gehaald maar de herkansing niet eens gedaan omdat ik wist dat het toch niet zou lukken. Ik heb mij gewoon gericht op de andere vakken, zodat ik die wel zou halen. Is het nog steeds zo dat je op je examen nog één onvoldoende mag staan?

Wat mij wel wat meer geholpen heeft is om alle stof van de toets op te schrijven, alle formules en regeltjes die je kunt gebruiken en die uit je hoofd leren. Als de toets begint schrijf je dat alles op en dan heb je de rest van de toets houvast aan dat papier :) Zo werd het voor mij iets minder ingewikkeld. Ik haalde het dan wel niet maar misschien helpt het jou wel heel goed!

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 19:05

Bedankt voor alle berichtjes van mensen die me willen helpen :D

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 19:06

Wiskunde A of B verschilt niet in moeilijkheid van elkaar maar in hoofdonderwerpen. T is maar net wat je wil: ga je voor een opleiding waar kansberekeningen belangrijk zijn, is wiskunde A een betere keuze.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 19:08

vuurneon schreef:
Wiskunde A of B verschilt niet in moeilijkheid van elkaar maar in hoofdonderwerpen. T is maar net wat je wil: ga je voor een opleiding waar kansberekeningen belangrijk zijn, is wiskunde A een betere keuze.

Mee eens. Wiskunde B heeft bijvoorbeeld weer veel algabra (wat ik gehoord heb) en wiskunde A bestaat voornamelijk uit kansen en statistieken. Ook valt daar een klein beetje algabra onder maar niet veel meer dan dat je in de onderbouw krijgt.
Daarop wil ik wel zeggen, kijk niet alleen naar je opleiding. Tuurlijk, het is handig om te bekijken wat je nodig hebt, maar denk vooral in 'wat kan ik, wat past bij mij'. Als Wiskunde B bijvoorbeeld je absoluut niet ligt, is dat niet verstandig om te nemen.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 19:09

Nayomie schreef:
vuurneon schreef:

Mee eens. Wiskunde B heeft bijvoorbeeld weer veel algabra (wat ik gehoord heb) en wiskunde A bestaat voornamelijk uit kansen en statistieken. Ook valt daar een klein beetje algabra onder maar niet veel meer dan dat je in de onderbouw krijgt.
Daarop wil ik wel zeggen, kijk niet alleen naar je opleiding. Tuurlijk, het is handig om te bekijken wat je nodig hebt, maar denk vooral in 'wat kan ik, wat past bij mij'. Als Wiskunde B bijvoorbeeld je absoluut niet ligt, is dat niet verstandig om te nemen.

Ik ga gewoon kiezen wat ik het makkelijkste vind :P weet toch niet wat voor opleiding ik wil gaan doen...

Nayomie

Re: Ik kan het!.........niet..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 19:10

Dan is het inderdaad verstandig om te kiezen op capaciteit. :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 19:11

ook een slimme keuze :D

dejoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 19:13

Zoals Nayomie zegt moet je inderdaad datgene kiezen wat het beste bij je past. Ik weet niet hoe het bij jou op school is, maar bij mij was het geloof ik zo dat als je een NG/NT profiel ging kiezen dat je wiskunde B moest hebben, EM/CM profiel maakte het niets uit.

Stel je zou voor je uiteindelijke opleiding toch de andere wiskunde nodig hebben is er nog iets zoals een bijspijkercursus of een cursus van de betreffende opleiding uit :)

AnimalFriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 19:13

Dit heb ik ook... Ik zit in de eerste van het gymnasium. Ik ging laatst nadenken over de top van een cirkel :')
Ik krijg nu hulp van een jongen uit de derde, die het leuk vind om het me uit te leggen en heeft ontzettend veel geduld, dat heeft me een keer een 8 opgeleverd... Dus ik blijf hoop houden!
Ik zou inderdaad toch gewoon bijles nemen, misschien juist van een andere leerling op school (wel een klas hoger natuurlijk), die begrijpen vaak beter wat je niet snapt :)
Succes in ieder geval!

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 19:14

dejoni schreef:
Zoals Nayomie zegt moet je inderdaad datgene kiezen wat het beste bij je past. Ik weet niet hoe het bij jou op school is, maar bij mij was het geloof ik zo dat als je een NG/NT profiel ging kiezen dat je wiskunde B moest hebben, EM/CM profiel maakte het niets uit.

Stel je zou voor je uiteindelijke opleiding toch de andere wiskunde nodig hebben is er nog iets zoals een bijspijkercursus of een cursus van de betreffende opleiding uit :)

Dan ga ik doe opleidimg waarschijnlijk gewoon niet doen :P

W0PPY

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 19:15

Waar een wil is, is een weg. Ik had ook onwijs veel moeite met wiskunde op de middelbare school. In de tijd dat ik de HAVO deed, kon je het vak nog laten vallen. Dat heb ik toen meteen gedaan. Ik heb daar spijt van als haren op mijn hoofd, echt waar!

Allereerst was het lastig bij het kiezen van een vervolgstudie, voor bijna alle studies heb je wiskunde nodig! Gelukkig heb ik een opleiding gevonden die bij mij past, en die ik erg leuk vind, zonder dat ik daar wiskunde voor nodig had. Echter komen héél veel wiskunde gerelateerde vakken terug, welke studie je ook kiest. Zo heb ik onwijs veel moeite gehad met bedrijfseconomie, ook erg cijfermatig, veel formules e.d.
Ik begreep dat het niet ging werken, en heb besloten mij voor 200% in te zetten. Geloof me, waar een wil is, is een weg. Ik heb 3 x per week bijles gevolgd en enorm moeten zwoegen, maar uiteindelijk heb ik het vak afgesloten met een 7,9.

Om een lang verhaal kort te maken. Wiskunde is erg belangrijk, houd dat in je achterhoofd! Dat kan een extra motivatie zijn. Als je zorgt dat je nu bij blijft, heb je daar straks in je vervolgstudie zo veel profijt van. Zoek een andere vorm van bijles, ééntje die wel bij je past. Steek er véél tijd in, blijf oefenen en herhalen. Het kan écht ;)

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 19:20

N&G heeft ook keuze uit Wiskunde A, gelukkig. :D
TS, dit jaar ging Wiskunde vreselijk slecht bij mij. Ik kwam in mijn laatste toetsweek terecht op een 3.5 ongeveer. Ik mocht nog een keer herkansen voor de examens eraan kwamen. Daarvoor heb ik flink zitten oefenen en zomaar een 7 erop gehaald. Op het examen heb ik een 6 gehaald waardoor ik uiteindelijk met een voldoende op wiskunde geslaagd ben. Ik ben ervan overtuigd dat je met goede begeleiding en training een heel eind komt +:)+

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 19:21

Ik heb vaak de eerste keer dat ik het 'toets' gaat het heel slecht en als ik dan een tweede keer doe bijna altijd nog een voldoende. Dus moet ik misschien een soort toetsje voor mezelf gaan maken ofzo?

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 19:24

BeSen schreef:
Ik heb vaak de eerste keer dat ik het 'toets' gaat het heel slecht en als ik dan een tweede keer doe bijna altijd nog een voldoende. Dus moet ik misschien een soort toetsje voor mezelf gaan maken ofzo?

Zou je kunnen doen. Of vraag de leraar om een of een paar oefentoetsen (met antwoorden). Dan weet je hoe de vraagstelling is en hoe je moet beredeneren. Dat heeft voor mij erg geholpen. :)

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 19:31

oefentoetsen maken , en wiskunde a kiezen , als je ook al niet zo top in bio bent , en ik weet niet hoe nask , natuurkunde of scheikunde gaat , maar daar kun je gewoon wiskunde a bij kiezen .
bij ons hoef je alleen voor natuurkunde maar b te hebben .

verder veel oefenen en door verschillende mensen laten uitleggen.

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 19:42

haha, ik heb hier thuis al vliegende boeken gehad hoor! Het hangt heel erg van je docent af of het klikt met de uitleg. Dus als bij degene die je nu uitlegt het kwartje niet valt niet boos bedoeld maar zoek een ander!

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 19:50

Ik was in de 2e zó bagger slecht dat ik een 3 stond op wiskunde, ik zou dus niet overgaan, vlak voor het einde van het jaar (nog 3 proefwerken of zo te gaan) heeft mijn moeder me op bijles gestuurd. Een wiskunde leraar van buitenaf, dit heeft mij zó geholpen dat ik uiteindelijk 7's haalde i.p.v 3'en en 4'en. Echt doen! Het kost misschien wat maar het helpt zo goed! 1 op 1 les van iemand die het zelf ook écht kan. Verder gewoon altijd je huiswerk maken, ookal doe je er 2 uur over, heel uitgebreid maken, nakijken, je fouten bekijken en kijken wat je fout doet zodat je daar aan kunt werken..

Trouwens ik doe havo, zit nu in havo 4 en sta een 8 op wiskunde :) *maar wel een 4 op economie maar het gaat om het principe*

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 22:39

Ik kon ook geen wiskunde, toen ik examen deed was het gelukkig nog niet verplicht.
Heb in mijn hele middelbare school periode ook nog nooit een voldoende gestaan op wiskunde, had altijd een van de laagste cijfers van de klas maar meestal het laagste, zelfs een keer een 1 terwijl ik er een goed gevoel over had, en wonder boven wonder heb ik wiskunde met een 5.5 afgesloten doordat ik een 6.nog iets had op mijn examen.

Ik denk dat als je nu een 6 staat het te doen moet zijn uiteindelijk, het examen telt ook voor de helft dus daar gewoon extra je best voor doen en eventueel bijles nemen. :) En de makkelijkste wiskunde kiezen. :D

Amira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 22:04

Ik heb de eerste 4 jaar altijd onvoldoende gestaan voor wiskunde, maar dit jaar is het kwartje gevallen. Heb maar 1 vijf gehaald en ik heb zelfs een 8 gestaan dit jaar := Het is echt puur oefenen, wij hebben opgaven met een A ervoor in het boek, die lijken erg op de toetsvragen dus als je die kan maken, kan je vaak een goed cijfer halen!

KyaraMyBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 22:07

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 22:29

Frieskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 22:32

bij mij op school op de havo is wiskunde bij een CM profiel niet verplicht. Er zit bij mij in de klas 1 iemand en die heeft geen wiskunde. maar de meeste pakken wel wiskunde omdat dat blijkbaar handig is voor later.

Frieskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 22:33

KyaraMyBest schreef:
Ik heb niet het hele topic doorgelezen, dus weet niet of het al gezegd is.
Maar als je havo doet, kun je toch ook een profiel kiezen zonder wiskunde?
Edit: Met een C&M profiel is het niet verplicht. http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... avo-en-vwo

ow sorry heb dit bericht niet gelezen maar serieus wiskunde is echt niet verplicht hoor bij een CM profiel als je op de havo zit

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 22:35

Wiskunde heb je voor veel opleidingen gewoon nodig

Het ligt er ook aan wat voor onderwerpen je makkelijk vindt.
Ik zit op VWO, en bij ons gaat Wiskunde A vooral over kansrekenen en statistieken (wat ik persoonlijk lastiger vind) en wiskunde B gaat vooral over formules en functies

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 11:08

Nogmaals, sinds dit jaar is het verplicht om wiskunde on je pakket te nemen. Zie de link in mijn vorig bericht. :)