[ENQ] Wat is jouw 'perfecte' hoofdstel? (enquête)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Wat zie jij als het 'perfecte' hoofdstel?

Leer, lage neusriem, trensbit
29 (8%)
Leer, hoge neusriem, trensbit
61 (18%)
Leer, gecombineerde neusriem, trensbit
157 (47%)
Leer, hoge neusriem, stang & trens
6 (1%)
Leer, hoge neusriem, stang
1 (0%)
Leer, lage neusriem, stang
Geen stemmen
Leer, gecombineerde neusriem, stang
2 (0%)
Leer, overige/geen neusriem, trensbit
25 (7%)
Leer, overige/geen neusriem, stang
3 (0%)
Leer, overige/geen neusriem, stang & trens
1 (0%)
Leer, bitloos
33 (9%)
Kunststof/nylon, lage neusriem, trensbit
Geen stemmen
Kunststof/nylon, hoge neusriem, trensbit
1 (0%)
Kunststof/nylon, gecombineerde neusriem, trensbit
3 (0%)
Kunststof/nylon, hoge neusriem, stang & trens
Geen stemmen
Kunststof/nylon, hoge neusriem, stang
Geen stemmen
Kunststof/nylon, lage neusriem, stang
1 (0%)
Kunststof/nylon, gecombineerde neusriem, stang
Geen stemmen
Kunststof/nylon, overige/geen neusriem, trensbit
2 (0%)
Kunststof/nylon, overige/geen neusriem, stang
Geen stemmen
Kunststof/nylon, overige/geen neusriem, stang & trens
Geen stemmen
Kunststof/nylon, bitloos
8 (2%)

Totaal aantal stemmen: 333

Mariett
Blogger

Re: Wat is jouw 'perfecte' hoofdstel? (enquête)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-15 18:18

Je mag inderdaad altijd gewoon je 'droomhoofdstel' invullen hoor :)

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-15 20:33

Het spijt me voor het 'uppen'. Deze enquête is erg handig voor mijn eindwerkstuk en ik heb nu natuurlijk al een hele hoop stemmen! Dank jullie wel daarvoor :)
Toch hoop ik er nog een paar bij te krijgen, zodat de percentages nóg iets 'globaler' worden. Een reactie met je stem erin is natuurlijk ook altijd welkom, dan weet ik de gedachte er ook achter!

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 20:37

Piekosjj schreef:
Ik heb na lezen van je OP gestemd op 'overige -> trensbit'. Met overige bedoel ik dan de Micklem. Helaas heb ik deze niet in bezit maar ik wil deze al wel heel lang! Lijkt me echt het meest ideale hoofdstel :j

Deze heb ik ook aangeklikt.
Ik heb hem wel, 2 zelfs.. (wat een luxe zou je denken, maar de 2e is een neppert) :-)
Gebruik ze ook allebei intensief.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 20:37

Ik zou graag willen antwoorden en je helpen, want enquetes zijn idd erg belangrijk, maar heb er te weinig verstand van :(
Mijn zus verspreid het onder kennisen en op het werk van vaderlief, kan jij zoiets ook niet doen? :D

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-15 20:39

Dank jullie!
xniieeenke schreef:
Ik zou graag willen antwoorden en je helpen, want enquetes zijn idd erg belangrijk, maar heb er te weinig verstand van :(
Mijn zus verspreid het onder kennisen en op het werk van vaderlief, kan jij zoiets ook niet doen? :D

Je kan altijd aanklikken wat je het meest gebruikt/wat je manege het meest gebruikt enzovoort. Ik heb zelf een hele hoop NH mensen tussen mijn vrienden zitten, dus ik ben bang dat de percentages niet meer kloppen als ik hun mijn enquête geef, dan stemmen ze allemaal op bitloos en dan heb ik niet meer echt een realistische schatting van de percentages die er echt zijn, waar ik juist zo benieuwd naar ben!
Maar dankjewel voor je hulp! :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 20:43

Losse onderdelen, zodat je kan toevoegen/weglaten wat het beste werkt. En ook bv in de zomer een vliegenfrontriem (met die franjes) kan gebruiken ipv een gewone.
In de praktijk zijn mijn hoofdstellen een bakstuk met bit en teugels, rest is eigenlijk overbodig.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 20:44

Ik ga wel voor de simpele leren, net als op de manege haha

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 20:46

Stang en trens, rond genaaid (gespen bovenaan) wit of champagne onderlegd met zo'n anatomisch hapje eruit waar het bit zit.

Hierbij ook rondgenaaide teugels, en de neusriem zonder lak. Is gewoon niet te vinden voor een normale prijs :(.

NoaHD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 20:50

Rondgenaaid, 4,5 cm brede neusriem, lichterbruin onderlegd, kopstuk lichtbruin onderlegd, rondgenaaide teugels.. eigenlijk gewoon mijn nieuwe hoofdstel :D
Afbeelding

is een Isabell Werth hoofdstel, kostte heel wat, maar ben er zo verschrikkelijk blij mee! :D

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 20:53

Wat ik fijn vind is leer met trens en gecombineerde neusriem. Waarom? Stang vind ik absoluut overbodig, rijden met kracht lukt toch niet. Dubbele neusriem, buiten dat ik het mooi vind geeft het veel stabiliteit aan het bit. Al rij/werk ik momenteel met beide paarden met enkel een hoge neusriem.
Daarbij moet ik vermelden dat mijn neusriemen geen geweldig toegevoegde waarde hebben, want losser dan ze zitten vallen ze eraf := .
En leer omdat mijn paarden een gevoelige huid hebben en leer daar geen problemen geeft in tegenstelling tot neopreen e.d.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 20:58

Eigenlijk exact hetzelfde als smurffie :o

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 21:09

smurffie schreef:
Stang vind ik absoluut overbodig, rijden met kracht lukt toch niet.

Daargelaten dat andere takken van paardensport niet per sé kracht zètten op een stang (westernruiters, menners, WE-ers..) ;)

Heeft het nut je enquete op FB te delen, of hou je het liever binnen Bokt?

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 21:10

Leer, is sterk, maar breekt of scheurt bij te hoge krachten erop. Als paard echt ergens blijft haken heb ik liever mijn paard heel dan het hoofdstel.
Lage neusriem, voor mijn gevoel beste optie, meeste paarden doen het er prima mee.
Trensbit, ook voor mijn gevoel beter.
Bij het beleren van een jong paard is dit plaatje waar ik mee zou gaan beginnen. Neusriem voldoende strak laat opensperren wel toe tot op zekere hoogte. Te los werkt te laat in, haal de neusriem er dan gewoon af.
Trensbitje is zacht, kan meestal wel eenzijdig inwerken doordat het gebroken is.
Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 21:16

_l_amanda_l_ schreef:
smurffie schreef:

Daargelaten dat andere takken van paardensport niet per sé kracht zètten op een stang (westernruiters, menners, WE-ers..) ;)

Dat klopt, maar is op mij niet van toepassing daarom stond het niet in mijn bericht over mijn ideale hoofdstel :).

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 21:24

Hier een Micklem multi hoofstel met trens. Gestemd op Leer, overige/geen neusriem, trens. (Micklem heeft trouwens) wel een neusriem.)

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-15 21:31

Dank jullie allemaal heel erg voor het stemmen en jullie meningen! Ik vind het erg interessant om de meningen van jullie te lezen.

_l_amanda_l_ schreef:
smurffie schreef:

Persoonlijk deel ik hem niet op facebook, omdat ik dan zó veel bitloos-stemmers (ik heb veel NH vrienden) krijg dat de stemming niet meer representatief worden, wat ik wel graag wil. Kan je ook op bokt enquêtes stemmen zonder een boktaccount? Nee toch? Anders zou het wel waardevol zijn om hem te delen natuurlijk :)

Niqui schreef:
Hier een Micklem multi hoofstel met trens. Gestemd op Leer, overige/geen neusriem, trens. (Micklem heeft trouwens) wel een neusriem.)

Klopt! Waar vind je zelf dat hij het beste past? Ik dacht dat hij wel bij 'overige neusriem' past, aangezien hij wel echt op een andere manier is vormgegeven dan een normale neusriem. Vandaar dat ik bij een Micklem overige/geen aanraad :)

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 21:37

Ik heb ook gestemd op Leer, overige/geen neusriem, trensbit

Hier ook een micklem :)
Mariett schreef:
Klopt! Waar vind je zelf dat hij het beste past? Ik dacht dat hij wel bij 'overige neusriem' past, aangezien hij wel echt op een andere manier is vormgegeven dan een normale neusriem. Vandaar dat ik bij een Micklem overige/geen aanraad :)

Ik had de OP niet eens gelezen en had deze optie al aangeduid. Ik heb een hekel aan gecombineerde neusriemen (alsook mijn paard) omdat de vormgeving gewoon helemaal niet klopt, dus die zou de laatste zijn welke ik zou aanduiden.
Dan komt lage nog het meest in de buurt, maar een lage ligt dan weer teveel op het gevoelige deel dus die zou ik ook niet aanduiden.
Dus dan bleef alleen een hoge over, maarja, wat voor functie heeft die naast decoratief zijn (insnoeren van kaak daargelaten). Dus die was dan nog de beste optie als zijnde micklem als je overig er niet bij had staan.

Dus ik vond ook overige/geen neusriem het beste passen voor de Micklem.

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 21:58

Mariett schreef:
Persoonlijk deel ik hem niet op facebook, omdat ik dan zó veel bitloos-stemmers (ik heb veel NH vrienden) krijg dat de stemming niet meer representatief worden, wat ik wel graag wil. Kan je ook op bokt enquêtes stemmen zonder een boktaccount? Nee toch? Anders zou het wel waardevol zijn om hem te delen natuurlijk :)

:Y) Nee, denk het niet, maar ik heb bv. wel veel FB-vrienden die wel een boktaccount hebben maar nooit bij [STW] kijken.. ;)

_Lou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 22:19

Ik mis de optie 'Mexicaans hoofdstel', vind die altijd zo gaaf <3 (Weet niet of dit bij een aparte categorie behoort)
Heb nu voor de "normale" gecombineerde neusriem gekozen :)

Edit: bedoel mexicaanse neusriem ipv hoofdstel :P
Laatst bijgewerkt door _Lou op 01-10-15 22:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-15 22:25

Het zou natuurlijk echt heel tof zijn als je hem zou willen delen, _l_amanda_l_!

En _Lou, heel eerlijk gezegd ben ik die vergeten, haha. Ze zijn inderdaad erg mooi maar je ziet ze niet zo vaak, vandaar dat ik er niet aan dacht. Ik denk dat ik hem er ook niet meer bij kan/moet zetten, gezien het aantal stemmen van nu etc. Je keuze voor gecombineerd lijkt me inderdaad de beste!

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-15 13:34

Ondertussen zijn er alweer bijna 300 stemmen! Meer reacties en meningen zijn nog steeds welkom :)

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 13:39

Leer, gecombineerd, (dubbelgebroken) Trens.

Ben altijd al fan geweest van dubbelgebroken bitjes.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 13:45

Hmmm vindt het erg moeilijk, vooral omdat ik meerdere disciplines rijdt.
Voor dressuren of springen of crossen bij voorkeur een trens, mondstuk maakt mij niet uit ( bepaald het paard), neusriem boeit met niet,maar zie liever een hoge neusriem met of zonder sperriem (die drukt niet op het gevoeligste deel van de neus wat kan breken).
Voor Mennen ben ik toch echt dolblij met mijn liverpoolstang met hoge neusriem.
Mijn pony die ik rijd en ook men loopt zoveel beter in de hand op de stang dan op haar enkel gebroken bustrens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 13:53

Leer, Hoge neusriem, dubbel gebroken pessoa bit.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-15 20:59

Ja, met meerdere diciplines is het wel moeilijk! Ik zal dan denk ik toch voor het rijden gaan en niet voor het mennen.
Dank jullie voor het stemmen!