Winstpercentage op goederen (Tussenpersoon).

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: Winstpercentage op goederen (Tussenpersoon).

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 11:12

Maar dan moet je dus wèl een BTW nummer hebben anders gaat dat niet op...dàt is mijn punt :)*

Als ze als particulier inkoopt, en dus BTW betaalt, dan zal ze het BTW-bedrag kwijt zijn.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 15:53

Ze kan niet particulier inkopen want dan kunnen haar kopers geen btw aftrekken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 16:13

Als ze toch aan particulieren zou willen verkopen zoals er ook geopperd wordt, dan maakt dat ook niet zoveel uit. TS vraagt zich af of zonder BTW nummer wat freewheelen ook kan.

Maar dat is op meerdere vlakken gewoon niet handig leg ik uit.
Maargoed.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-15 16:58

Thanks voor de vele reacties!

Ik heb inderdaad meerdere opties, één daarvan zijnde, wat uitproberen, een kleine hoeveelheid opkopen en via marktplaats verkopen om te kijken hoe de markt is zonder risico's te lopen.
Ik ben vaak genoeg op mijn snufferd gegaan met velerlei zaken waar iedereen in zijn leven wel eens mee te maken krijgt dus ik probeer mezelf in te dekken door een aantal stappen vooruit te denken.

Ik kan het wol voor een dusdanige prijs krijgen dat ik makkelijk winst kan maken zonder de BTW aftrek, maar alleen als ik voldoende verkoop. Het idee is in eerste instantie dan ook om een hoeveelheid te importeren waarbij ik min of meer quitte speel zodat we de markt kunnen gaan verkennen hier in Nederland. We kunnen het op die manier zelf vervoeren, de vervoerskosten dekken en dan ook nog wat samples over houden voor bedrijven die mogelijk interesse hebben voor grotere aantallen.

Nu de vraag, waarom verkopen ze het zelf niet? Ze hadden tot vorig jaar een afnemer die 30 ton per jaar afnam, die doet dit niet meer dus ze zitten met een overschot. Het is niet zo zeer dat ze nu ineens verliezen gaan draaien hierdoor want hun hoofproductie zit in de huiden en het vlees, niet in de wol, dit is slechts een bijproduct (een extratje) het kan hun dus aan hun reet roesten waar het naar toe gaat, als ze er maar vanaf komen en zo is het balletje gaan rollen. Ze maken al dusdanige winsten dat het voor hun niet echt interessant is om intensief te gaan zoeken naar een andere afnemer omdat hun oplage zo enorm groot is. (Ja, een luxeprobleem die maar weinig bedrijven zullen kennen). Maar als ze dan toch wat kunnen verkopen wat hun niet al te veel moeite kost of wat in grote aantallen kan, dan hebben ze er wel oor naar en we kunnen prima testen omdat ze het voor een redelijke prijs van de hand willen doen. Ik heb geen groot vermogen maar zie dus wel een kans om te gaan verkopen. In eerste instantie op kleine schaal, maar, ALS er vraag naar is, ook op grotere schaal en voor dat laatste moet ik toch weten waar ik het over heb en, als ik benaderd wordt (of vice versa) moet ik wel een eerlijke prijs geven.

Het bedrijf in kwestie heeft vervoersmiddelen dus ze kunnen zelf transporteren en dat is ook wat ze willen (het is min of meer een voorwaarde voor afname bij grotere aantallen tenzij ik zou besluiten zelf te gaan transporteren) en ik fungeer als een contactpersoon die dan de deals maakt. Kortom, een exclusief aanbod waarin meerdere wegen bewandeld kunnen worden. Ik probeer er achter te komen wat het beste is, of ik wel de rompslomp zou willen van een eigen (transport) bedrijf of dat ik liever een deal maak (a.k.a. een X percentage per verkocht volume per keer per aangebrachte afnemer). Ik ben dus met de vraag bezig: Wat nou als het gaat lopen, wat nou als er een markt is, hoe wil ik het dan aanpakken en wat is de beste manier? En dan krijg je inderdaad te maken met btw, verzekeringen, afdrachten en dat soort dingen en dat is redelijk onbekend terrein voor mij.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 17:25

Helder verhaal zo :)

Ik zou gewoon als ik jou was:

- achterhalen welke mogelijkheden potentiële klanten nu hebben qua inkoop
- zodat je een beeld kan krijgen van die markt / prijzen die je kan vragen
- vervolgens een partij in huis halen en verkopen op Marktplaats / gebruiken als samples
- bij interesse van serieuzere afnemers beginnen als contactpersoon

Dus bestellingen aannemen en doorgeven aan de producent, waarna vervoer direct van producent naar je klant gaat en jij een percentage krijgt of inhoudt.

Als dat goed loopt en je er verder mee wil, kan je altijd nog kijken of je de marge voor jezelf kan vergroten door het heft meer in eigen hand te nemen, maar dan loop je nu eigenlijk geen risico omdat je niet direct gaat investeren in iets opzetten verder dat straks niet nodig blijkt :)

Dat doe je dan gewoon pas als blijkt dat het nuttig is :j

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 18:41

Je kunt niet zomaar op MP verkopen. De belastingdienst kijkt gewoon mee en geeft je een naheffing als ze vinden dat je zakelijk handelt.

Maar wat is het probleem van een inschrijving bij de KvK? Dan krijg je een BTW nummer en mag je je onkosten aftrekken.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-15 18:56

Thanks pmarena!

Ik weet niet of er een probleem is janderegelaa, inschrijving en BTW nr aanvragen is voor mij geen probleem maar de ervaring voor een transportbedrijf is er niet. Ik weet niet zo goed waar de grens ligt. Ik weet dat je als particulier een klein bedrag mag verdienen per jaar zonder dit op te hoeven geven. Dat gaat om een paarhonderd per jaar meen ik (ik weet niet meer precies hoeveel dat nou was) ik blijf graag binnen die grenzen als het betekend dat ik dan geen gedoe krijg met de btw etc. Zoveel haken en ogen :). Eventuele onkosten gaan trouwens ook prive, de boel wordt gewoon vervoerd met een auto met een aanhangertje tijdens een vakantie.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 20:01

Daarom, als je nog helemaal niet zeker bent dat het serieuze zaken worden dan zou ik niet meteen beginnen met het zakelijk aanpakken maar het eerst even privé houden totdat eventueel het punt komt waarop het wèl zakelijk interessant wordt / zakelijk moet worden voor de Belastingdienst i.v.m de winst die je jaarlijks maakt.

Dus eerst wat rommelen op Marktplaats en samples versturen om te kijken of er genoeg vraag naar is :j

Als je dan voorbij het punt komt dat je eventuele inkomsten als hobbymatig mag bestempelen (immers niet iedereen die wat spullen verkoopt op Marktplaats is direct een ondernemer) dan kan je altijd nog werk ervan maken :)

Zie ook:

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... rsregeling

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-15 20:09

Thanks! Ik ga er in duiken en het lijkt me inderdaad de veiligste weg.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 20:17

Zou die wol trouwens niet bruikbaar zijn voor zadeldekjes ofzo? Dan zou je fabrikanten daarvan aan kunnen schrijven misschien.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-15 20:55

Ik zat inderdaad ook die kant op te denken maar het vervilt heel snel dus bij wrijving wordt het vilt. Ze maken er wel babydekens en sokken en sloffen enzo van en ook anti-doorlig dekens dus het zou moeten kunnen maar ik denk dat het dusdanig glad is dan dat je zo met zadel en al van je paard af glijdt ^^. Maargoed, ik heb alleen het wol gevoeld, niet de vilt dus ik weet het niet zeker. Het is wel iets waar ik zeker over na denk.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 21:01

Vilt is (onterecht) niet meer zo populair in dekjes....hoewel bvb. Grandeur in Duitsland het nog wel gebruikt meen ik :)

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-15 22:32

Hmm das wel interessant. Als de vilt net zo bijzonder voelt als de vacht kan het best nog eens interessant zijn. Ik ga sowieso met genoemde bedrij(f)(ven) opnemen als we wat voet aan de grond krijgen!

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 22:40

De voorwaarden voor btw ondernemerschap zijn anders dan voor de inkomstenbelasting. Kortweg komt het erop neer dat jij altijd btw ondernemer zult zijn als je dit gaat doen. Ondernemer voor de inkomstenbelasting word je alleen als er winst wordt beoogd en verwacht. Daar is overigens geen grens voor (vanaf een bepaald bedrag of wat dan ook). Bij positieve resultaten kan je er wel op rekenen dat je dit minimaal als resultaat uit overige werkzaamheden moet opgeven.