Glimlachen achter de balie of kassa.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 12:19

Ik begrijp je zo goed! Ik moet ook altijd lachen haha. Ik ben gewoon vriendelijk en beleefd en probeer zoveel mogelijk te lachen, maar als het druk is dan schiet het er wel eens bij in. Blijf wel beleefd en vriendelijk, maar dan ben ik zo druk dat ik vergeet om echt te lachen of zo haha
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-05-15 12:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 12:24

Sababber schreef:
Maar wie zegt dat die lach niet altijd echt is? Ik lach bijna altijd in de winkel. En ik meen het oprecht als ik lach, dan is het puur.

Die glimlach verdwijnt ook als er iets aan de hand is.

Onthou wel dat je van een klant terug krijgt wat je uitstraalt. Als je vriendelijk bent naar de klant. Deze even echt aankijkt en een goed weekend wenst. Reageren ze anders op je dan dat je doei zegt en gelijk verder gaat in je gesprek met je collega..

Sommige klanten zijn echt horken, hoor. Ik ben altijd heel beleefd en lach ook altijd wel, maar sommigen die zijn gewoon eeuwig chagrijnig en kortaf tegen je. Kan je nog zo leuk doen. :+

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 12:30

Heeeeel herkenbaar..

Ik ben zelf erg klantvriendelijk (voor zover ik dat van mezelf mag zeggen) ik doe alles voor de klant.. Maar dat neppe gedoe kan ik ook gewoon niet..

Ik maak graag een praatje met de klant.. Iets wat in een klein dorp waar ik sta dan ook vaak voorkomt.. Neem de tijd voor ze.. Help ze waar ik kan.. En nee.. Dit gaat niet de hele dag met een glimlach..

Ik ben niet zo lacherig drnk ik.. :')

__Sannne

Re: Glimlachen achter de balie of kassa.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 13:11

Ik sta in de receptie van een hotel, als ik niet glimlach kan ik direct terug naar Nederland :')

Het hoort er gewoon bij, zo moeilijk is het niet :)

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 13:21

Je mondhoeken omhoog oke, maar ik vind het er maar raar uitzien als iemand zijn tanden de hele dag een iedereen loopt te showen. Ook met je ogen, stem en de rest van je houding kun je vriendelijkheid en vrolijkheid uitstralen. Toen ik nog achter de kassa zat keek ik altijd de klant aan, zei ik duidelijk en vriendelijk goedemorgen/middag/avond en keek ik gewoon een beetje zo: :). Ik ga niet met zo'n hoofd: :D alle boodschappen lopen scannen. Dan zal mijn baas ook gedacht hebben "oei wat heeft deze nou weer lopen gebruiken" :').

Anna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 16:32

Ik zou dat er ook raar uit vinden zien, als je een hele overdreven brede glimlach hebt. Het maakt voor mij niet uit of je nou al je tanden ziet of dat je mondhoeken een beetje omhoog gaan, als het maar vriendelijk overkomt. En als je nog nooit klachten hebt gehad zal je vast vriendelijk overkomen.

Zelf overigens helemaal geen last van. Ook als ik om 6 uur 's ochtends achter de kassa sta schijn ik nog vrolijk te zijn. Krijg heel vaak van klanten te horen 'goh wat ben je vrolijk, wat leuk!'
Ik denk dat je beter oprecht kan zijn dan een glimlach gaan forceren..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 16:35

Ik maakte altijd een praatje als ik achter de kassa zat tijdens het scannen of aan de balie als ik dingen voor mensen aan het pakken was. Dan is het al gauw sneller om oprecht naar mensen te lachen. Vind het vaak een soort algemene houding, ik heb liever dat een caissière overdreven vrolijk tegen me doet dan dat er eentje chagrijnig voor zich uit zit te staren. Het maakt bij mij al een wereld van verschil als ik fatsoenlijk begroet wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 16:37

Ik ga ook niet nep vriendelijk doen. Mensen prikken daar toch wel doorheen.... Kom je alleen maar nep over ook :) Al is het af en toe wel nodig bij sommige klanten..... :')

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 16:43

Ik glimlach achter de kassa ook niet breeduit, dat vind ik geen pan bij mij. -O-
en heb nog nooit klachten gehad van klanten

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 16:44

Ik snap wat je bedoeld ts! Als een klant naar mij toe komt vanwege een probleem met zijn auto, dan ga ik ook niet als een idioot staan glimlachen terwijl hij zijn verhaal doet? Het is hallo *glimlach*, hand geven (tenzij ze hartstikke vies zijn) 'waarmee kan ik u helpen?' en dan gewoon serieus luisteren. Liever een oprechte glimlach op het goede moment dan continu een geforceerde grimas...

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 16:48

__Sannne schreef:
Het hoort er gewoon bij, zo moeilijk is het niet :)

Dat ja.
Het is een kwestie van jezelf aanleren en eraan wennen.

Ik werk in het onderwijs en heb van nature ook geen (glim)lach op mijn gezicht staan. Leerlingen zijn daar gevoelig voor, pikken andere signalen op dan ik wil uitzenden en reageren daar op. Ik heb mezelf ook aangeleerd om (oprecht!!) enthousiast te zijn als ik mijn leerlingen zie.
En ja, om 8.00 uur in de ochtend kost me dat wel eens moeite :') , maar je krijgt terug wat je uitstraalt.
Begroet met een lach, krijg een lach terug en je hele dag is goed.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 16:53

Ik denk dat het heel erg afhangt van in welke branche en ook in welke functie je werkt. Als balie/kassamedewerkster ben je het visitekaartje van het bedrijf en zit je in een dienstverlenende functie; hier hoort nu eenmaal service met een positieve uitstraling bij. Dat hoeft niet te betekenen dat je als een of andere Telsell bimbo met een grote glimlach achter de kassa hoeft te zitten (tenzij dit het beleid van het bedrijf is), maar wel dat je een positieve vibe moet uitstralen.

TS, je zegt dat je niet overdreven vrolijk wilt doen bij de serieuze gesprekken. Niet om minderwaardig te doen over jouw functie, maar wat voor serieuze gesprekken voer je achter de balie/kassa? Zware gesprekken zoals bij een dokter, advocaat of politieagent zal je niet hoeven voeren denk ik. Het zal waarschijnlijk over de dagelijkse dingen gaan (die niet persé vrolijk hoeven te zijn uiteraard), toch?

Hoe dan ook, het beleid van het bedrijf bepaalt. Als jij je daar niet goed bij voelt, kan je ervoor kiezen om of ergens anders te gaan werken, of toch te proberen die glimlach te tonen.

Oliver

Ja je hebt nep en je hebt vriendelijk?

Gewoon vriendelijk doen is niet meer dan normaal toch en dat hoort ook gewoon bij je vak. Punt.

Jarenlang (ook fulltime) in de horeca gewerkt. Ik vond collega's die chagerijnig werden vanwege vervelende gasten juist irritant. Je doet een beroep in de dienstverlening, glimlachen en iemand het naar de zin maken hoort daar gewoon bij.

Beetje lastig inschatten dit. Hysterisch lachen en overdreven irritant aardig dat is idd voor niemand leuk. Maar misschien kijk je wel nors en heb je het zelf niet door?

Selina

Ik ben er nog voor ontslagen ook :')
Beter oprecht beleefd en vrolijk dan nep enthousiast, dan jaag je ze (voor mijn gevoel) juist weg.
Van die super enthousiaste verkopers die dan op me afkomen, brr.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-15 19:20

Mijn stage begeleider en ik hebben het er over gehad...
Haar collega.. niet mijn baas dus... heeft het wat onbenullig gebracht.

Ze bedoelde echter dat ik super beleefd ben en wel wat losset mag komen.
Naar klanten vond ze me juist prettig vrolijk en krijgt ook veel complimenten vanklanten over mijn mmotiverende houding en vriendelijkheid.

Ik moet echt niet nep vrolijk of gedwongen lachen.
Ik ben vrolijk en spontaan genoeg.

Aldus mijn stagebegeleider over mij.
En op mijn houding mag ik trots zijn.

Nogmaals.. het is stage... nog gern baan
. En de feedbacker is n collega geen baas of leidinggevende.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-15 19:43

Daar wil ik aan toe voegen dat ik de mensen waarmee ik werk als collega zie... en zo ook over breng aam henzelf als klanten.

Mijn telefoon doet vervelend.
Excuses daarvoor.