Studiekeuze, waarom toch zo moeilijk?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LisavanLisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 08:39

ik had het over de praktijk opleidingen,
kijk eens op hku, artez of willem de kooning. dat zijn meer kunst scholen en die zijn meer praktijk gericht ;)

edit: ligt er natuurlijk wel aan welke opleiding je kiest :+

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 10:46

jessdaniels schreef:
De HAS heeft toch meer dan 1 studie of heb ik dat nou verkeerd? :+

HAS heeft inderdaad meerdere opleidingen.
Laatst bijgewerkt door Radiostilte op 13-07-23 19:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Ballard_L

Re: Studiekeuze, waarom toch zo moeilijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 10:55

Ik ben net als Jildau ook vierdejaars student Diermanagement. Het is inderdaad de enigste opleiding in heel Nederland en dan net in Leeuwarden :') Het is best wel praktijkgericht, zeker het eerste jaar. Daarna krijg je ook nog stages, dus het is niet zo dat je vier jaar alleen op school zit. Als je echt de dierenkant op wilt, zou ik toch voor HBO kiezen ;) Aan de HAS of VHL en je hebt ook nog hippische bedrijfskunde in Dronten, misschien is dat ook nog wat. Als je vragen hebt: pb maar :)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 18:32

Deetjeeuh schreef:
Ik sluit me aan bij Sallantval, dat is zeker iets wat ik zou doen als ik jou was! :)
Verder heb je het er nu steeds over dat je liever geen kantoorbaan wilt. Maar je kan toch 4 dagen op kantoor werken en dan 3 dagen vrij hebben? Dan kan je die tijd besteden aan je eigen hobby's.

Precies, zelfs als je maar 3 dagen werkt hou je als accountant waarschijnlijk meer over dan met een fulltime baan met dieren.

Bovendien kun je kantoorwerk nu niet zo leuk vinden, maar wat vind je als je straks 60 bent? Dan ben je wellicht blij dat je een fijne rustige functie hebt en geen kwaaltjes van de lichamelijk zware arbeid.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 18:35

Als ik nu trouwens een MBO studie zou moeten doen zou ik absoluut 'een vak leren' dus kapper, electricien, systeembeheerder, zoiets. Heel veel populaire studies zijn leuk maar leiden op tot werkeloosheid.

elinetjee18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-15 22:29

Nogmaals bedankt voor jullie reacties, jullie hebben me al enorm geholpen! :) Morgenavond ga ik er eens goed voor zitten en jullie reacties nog eens goed bekijken. Het blijkt hieruit in ieder geval dat ik eens verder moet kijken dan de dieren en het mbo. Wat Deetjeeuh noemt, een deeltijdopleidingen is misschien ook wel wat of een thuisopleiding, mensen die daar ervaring mee hebben? Zo kan ik toch wat blijven werken en hoef ik geen 4 jaar lang nog met tegenzin op school te zitten.

_FD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 20:29

Als ik jou verhaal zo lees is diergezondheid en management ook iets voor jou.

Als ik je verhaal lees dan lijkt het wel alsof ik iets van mezelf terug lees. Ik heb altijd gezegd dat ik later met dieren wil werken en dan het liefst zeezoogdieren.
Ik zit nu in mijn eerste jaar diergezondheid en management in dronten ( kom zelf uit Limburg dus is voor mij een aardig stukje reizen) ben ook bij de has gaan kijken maar dat is toch heel anders als in dronten. In dronten heb je wel best veel theorie maarja dat heb je altijd op het hbo maar de theorie die je krijgt is wel heel interessant want het gaat altijd over de dieren die men dagelijks ziet dus hond, kat, konijn of paard. In het eerste jaar heb je een praktijkweek hier ga je een week alles doen wat ze ook met mbo dierverzorging krijgen. Is echt een super leuke week. Ook loop je in je eerste jaar stage. Deze stage mag je zelf kiezen waar je die gaat lopen. Ikzelf loop nu stage in het dolfinarium maar vriendinnen van mij lopen weer in een dierenasiel of dierenarts praktijk of dierentuin stage. Dan ga je in het 2e jaar op buitenland stage en het 3e en 4e jaar loop je ook nog veel stage dus je hebt best veel praktijk erbij

elinetjee18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-15 19:48

_FD schreef:
Als ik jou verhaal zo lees is diergezondheid en management ook iets voor jou.

Als ik je verhaal lees dan lijkt het wel alsof ik iets van mezelf terug lees. Ik heb altijd gezegd dat ik later met dieren wil werken en dan het liefst zeezoogdieren.
Ik zit nu in mijn eerste jaar diergezondheid en management in dronten ( kom zelf uit Limburg dus is voor mij een aardig stukje reizen) ben ook bij de has gaan kijken maar dat is toch heel anders als in dronten. In dronten heb je wel best veel theorie maarja dat heb je altijd op het hbo maar de theorie die je krijgt is wel heel interessant want het gaat altijd over de dieren die men dagelijks ziet dus hond, kat, konijn of paard. In het eerste jaar heb je een praktijkweek hier ga je een week alles doen wat ze ook met mbo dierverzorging krijgen. Is echt een super leuke week. Ook loop je in je eerste jaar stage. Deze stage mag je zelf kiezen waar je die gaat lopen. Ikzelf loop nu stage in het dolfinarium maar vriendinnen van mij lopen weer in een dierenasiel of dierenarts praktijk of dierentuin stage. Dan ga je in het 2e jaar op buitenland stage en het 3e en 4e jaar loop je ook nog veel stage dus je hebt best veel praktijk erbij

Dankje voor je reactie! Deze opleiding klink inderdaad best goed als ik dat zo hoor van jullie, maar de afstand is wat deze opleiding betreft echt mijn grootste probleem, mag ik vragen hoe jij dit doet _FD? Woon je op kamers? Met het openbaar vervoer is het voor mij echt bijna 4 uur reizen.

_FD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 13:35

Ik woon inderdaad op kamers. En mijn paard staat ook in dronten gestald. Ik reis van deur tot deur nu 4 uur maar opzich is het wel te doen. Je went er in ieder geval heel snel aan.

Suzan_v_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 13:40

Ik haak even in. Ik zie dat iedereen zegt dat je met een MBO opleiding richting dier niks mee kan. Ik op die opleiding veehouderij niveau 4 in BBL. Ik werk op een varkensbedrijf waar ik ook een contract krijg als ik in juni slaag voor mijn proeve van bekwaamheid (ondernemingsplan).
Erg leuke opleiding. Als je in de kraamstal werkt op een varkensbedrijf ben je eigenlijk een soort van zuster.

Vriendinnen van mij doen dezelfde opleiding maar dan richting melkvee. Melkvee is een moeilijkere sector in te komen doordat het vaak familiebedrijven zijn. Maar zeker niet onhaalbaar!

Opleiding dierverzorging/paravetrinair zou ik niet aan beginnen. Ik mag meer enten/spuiten op mijn werk dan een paravetrinair. ;)

corrina1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 19:30

Ik weet niet of iemand hier het al gezegd heeft en het is ook niet echt een erkende opleiding maar misschien is de opleiding tot paarden gedragsdrskundige iets voor je?
Bij Annemarie van der Toorn. Het duurt 3 jaar, is in deeltijd en veel mensen gaan daarna met paarden werken. Het is wel Monty Roberts/NH gericht maar Annemarie heeft ook haar eigen mening over alles gevormd en ik vond wat ze over de opleiding vertelde erg positief. Het is ook zeker niet makkelijk.

Zelf overweeg ik dit te doen, maar ik snap wel dat het niet helemaal 'telt' als echte opleiding.