Lange schooldagen op VO

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 18:52

jorika1986 schreef:
1234 schreef:
Voor middelbare school is dat wel vrij lang ja, maar voor MBO/HBO zijn dat zowat standaard dagen :+
Ik heb vaak dagen van 8:30 - 17:40 ook (zowel eerst op mbo als nu op hbo). Das echt een lange zit.... Na ±17:00 functioneren mijn hersens bijna niet meer :+ Dan komt er niets meer binnen na zo'n lange dag. Gelukkig beginnen we bij de laatste les dan vaak in de pauze al, zodat we eerder weg kunnen. Maarja echt veel helpt dat niet.

Ik ken het, dan gaan de hersenen gewoon op standby. Ene oor in andere oor weer uit.
Moesten we een opdracht maken??? Niet meegekregen vorige les...

Ja klopt. Dan krijg ik niets meer mee xD Ik hoop dan altijd dat ze mij geen vragen gaan stellen haha die kan ik dan niet meer inhoudelijk beantwoorden xD

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 19:31

Cocodox schreef:
Ik vind HBO véél drukker dan de middelbare... Verbaas me best over de reacties hier. Ik zit vrijwel iedere dag van 9 uur tot half5 op school en dan nog uur reizen, dus lange dagen... Als we geen project hebben, hebben we met geluk 1 dag vrij in de week. Dat dan weer wel.

Zal wel aan de opleiding liggen ofzo... ;(

-spiekt-
Je doet dezelfde opleiding als ik, zeker verkeerde school gekozen :Y)

Luz_ElenaE

Re: Lange schooldagen op VO

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 19:44

Van half 7 's ochtends tot half 8 's avonds. Op het MBO, lang leve NHB Deurne. Maar nu zit ik daar elke dag van half 7 tot half 6 ongeveer.

Heb ook nog een jaar echt HBO gedaan en dat verschilde heel erg, was standaard 1 dag p/w vrij en vaak max. 4 uurtjes per dag hoor/werk college. Maar door de zelfstudie en het project dat daarnaast nog gemaakt moest worden zat je vaak wel hele dagen op school.

Cocodox

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 20:20

Haha Selina, denk het! Zit op de HAN. Moet wel zeggen dat de propedeuse rustiger was hoor / meer vrij.

Edit: wacht eens, zit jij ook niet op de HAN? :=
Laatst bijgewerkt door Cocodox op 29-04-15 20:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 20:23

Voor zowel de middelbare school als het HBO/MBO/uni geldt dat er 40 uur per week voor je studie staat. Alles wat niet opgevuld wordt met lesuren, zijn uren die jij voor jezelf moet opvullen met zelfstudie.

Sommige studies kiezen ervoor om minder contacturen te hebben (zo heb ik er maar 12 per week, verspreid over drie dagen), maar daar wordt meer zelfstandigheid van je verwacht.

Anja_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 20:26

Ik zit op het HBO(pabo) en heb elke week een ander rooster, lekker gevarieerd les dus :+
Mijn eerste lesuur begint om 9 uur, vaak heb ik dan les tot kwart over vier, met een beetje geluk soms tot kwart over 12 of half 3. Soms heb ik ook wel eens pech en zit ik tot kwart voor 6 op school(wat alsnog meevalt als ik dat hier zo lees). En dan ben ik nog ruim een uur tijd kwijt aan reizen en dat twee keer op een dag.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 21:00

Cocodox schreef:
Haha Selina, denk het! Zit op de HAN. Moet wel zeggen dat de propedeuse rustiger was hoor / meer vrij.

Edit: wacht eens, zit jij ook niet op de HAN? :=

_O-
Dan heb je de verkeerde leraren

Cocodox

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 21:01

Selina schreef:
_O-
Dan heb je de verkeerde leraren

Nee, ik denk eerder het profiel :+

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 21:21

Onze school is niet eens tot 22:00 open geloof ik :')

17:45 is het laatste voor voltijd, deeltijd 20:30 geloof ik. Ik snap niet waarom mensen zo veel op school moeten zitten? Ik kan het me echt niet voorstellen. Heb ik nou zo'n mazzel?

soloroJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 21:34

Ik heb ook wel geregeld lange dagen, ik doe HBO. Maar meestal heb ik gewoon rottijden. Had vandaag van half 4 tot kwart voor 7... wordt je ook niet vrolijk van haha. Maar ik moet buiten school erg veel zelf doen, dus onderschat dat niet :)
Ik heb ong. 20 uur per week school en daarnaast zit ik toch wel ong. 15 a 20 uur per week nog huiswerk te maken (hangt van de week af, ene week heb ik enorm veel huiswerk, andere week weer wat minder). Maar ik heb erg veel voorbereiden en uitwerken ivm laboratoriumstudie :)

Moet zeggen dat ik de middelbare een stuk relaxter vond dan het HBO. :P

jahoorisgoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 21:36

Ik zit op het HBO en op dit moment is mijn rooster zo dat ik maandag les heb van 8.30-13.40 en woensdag les van 8.30-18.40. Dinsdag loop ik stage en heb ik hoorcollege van 18.40 tot 20.20 en donderdag en vrijdag ben ik vrij :+
Zulke lange dagen had ik niet op de middelbare school (zat uiterlijk tot 10 over 4 en dan begon ik meestal niet eens om half 9), maar verder vind ik het HBO alles meevallen, lekker 4 dagen weekend :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 21:38

Ik had op de middelbare school vooral lange dagen. Nu heb ik wel tot laat les elke keer (dit blok toevallig) maar ben wel twee volle dagen vrij.

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 21:44

Bij mijn vorige hbo opleiding had ik vaak alleen 's middags les of van 10 tot 3 ofzo. Was ideaal voor mij, ik hou niet van vroeg opstaan... Had maar 12 contacturen.
Ga nu een nieuwe studie doen, dus hoop dat ik niet al te vaak naar school hoef, doe veel liever veel thuis.
Ook een tijdje mbo gedaan, hier begonnen ze vaak om half 9 al. En op de havo had ik pas echt lange dagen, van 8 tot 3. Op de mavo had ik de mooiste tijden, van 8 tot 1 of 2 meestal.
Wel altijd vroeg opstaan, maar heel de middag vrij.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-15 16:22

Gucci_ schreef:
Bij mijn vorige hbo opleiding had ik vaak alleen 's middags les of van 10 tot 3 ofzo. Was ideaal voor mij, ik hou niet van vroeg opstaan... Had maar 12 contacturen.
Ga nu een nieuwe studie doen, dus hoop dat ik niet al te vaak naar school hoef, doe veel liever veel thuis.
Ook een tijdje mbo gedaan, hier begonnen ze vaak om half 9 al. En op de havo had ik pas echt lange dagen, van 8 tot 3. Op de mavo had ik de mooiste tijden, van 8 tot 1 of 2 meestal.
Wel altijd vroeg opstaan, maar heel de middag vrij.

Dat is wel fijn, bij ons heeft de mavo nu ook eerder vrij. Ik hoop dat ik volgend jaar een beter lesrooster krijg.

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 21:48

Bij HBO opleidingen verschilt het ontzettend per studie.
Wat bijvoorbeeld al een puntje is: op een aantal opleidingen op het HBO kan je je hoorcolleges via de computer kijken, waardoor je al heel wat uren per week niet naar school hoeft.
Ik zit op de Hogeschool van Amsterdam, studeer Verpleegkunde en zit gemiddeld 4 dagen per week op school en dan ook nog eens erg korte dagen. :+ Zo nu en dan wel eens tegen de avond les (bijvoorbeeld van 16:00 - 18:30), maar meestal niet veel later.

Ik had op de middelbare school veel langere dagen. :j

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 21:53

Verschilt per opleiding, op HBO-ICT zat ik dagen tot 18:00, nu op PBM (people and business management) maximaal van 9 tot 3 en op CMD (communication and multimedia design) (vriend) heeft hij nu maar 2 dagen per week school :)

Xjewillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 21:55

ik ga volgend jaar naar het Mbo, dit zal ongeveer mijn rooster zijn

Maandag: 08:45 - 18:00
Dinsdag: 08:00 - 17:10
Woensdag: 08:00 - 18:00
Donderdag: 08:00 - 17:10
Vrijdag: 08:00 - 15:45 ( zodat de leerlingen die op kamers zitten makkelijker naar huis kunnen in het weekend)

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 22:03

Ik zou niet weten wat ze bij ons met al die tijd moeten :wow:
Wij krijgen wel gigantisch veel informatie, maar per vak maar 7 weken les en dan meestal één les per vak. Dus 7 lessen voor het examen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 22:05

Mijn middelbare schooldagen waren niet echt veel korter dan die op het HBO. HBO was 09:00-16:00/16:30 (of langer), middelbare school was verschillend maar de langste dag was 08:30-17:45. Geloof dat de kortste tot 15:00 was maar de meeste tot 16:00

Geen tot weinig tussenuren overigens. Het ligt wel sterk aan je opleiding en school.

Emmaa_ schreef:
Voor zowel de middelbare school als het HBO/MBO/uni geldt dat er 40 uur per week voor je studie staat. Alles wat niet opgevuld wordt met lesuren, zijn uren die jij voor jezelf moet opvullen met zelfstudie.

Sommige studies kiezen ervoor om minder contacturen te hebben (zo heb ik er maar 12 per week, verspreid over drie dagen), maar daar wordt meer zelfstandigheid van je verwacht.

Dat klopt niet, wij hadden al bijna 40 contacturen en daar kwam nog een flinke berg thuiswerk bovenop. Dan zit je al snel aan 60+ uur per week. Het verschilt echt per studie.

LieZ_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 22:16

Ik volg een MBO opleiding en heb soms dagen van 8.30 tot 17.30