cliënten op Facebook?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kimonoo

Re: cliënten op Facebook?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 13:53

Bedankt voor alle reacties! het zijn jongeren die op een woongroep wonen en jongeren van een school voor voortgezet speciaal onderwijs.

kelliiee1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 14:01

Wat is jouw taak hier in?
Ben je leerkracht? Ondersteuner of een stagiaire?
Denk dat dit ook wel meebepalend is

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 14:04

De functie zou niet uit moeten maken volgens mij :n je moet jezelf afvragen of je er fijn bij voelt dat cliënten persoonlijke informatie kunnen lezen, weten waar je bent en met wie je omgaat. Wat als je ze accepteert zien ze meer dan je in eerste instantie denkt.

Ik heb ook geen van cliënten op Facebook, en ben ook voorzichtig met het geven van persoonlijke informatie. Natuurlijk weten ze wel wat dingen van me, maar ik let wel op wat ik bekend maak.

Kimonoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 14:07

Muurp schreef:
De functie zou niet uit moeten maken volgens mij :n je moet jezelf afvragen of je er fijn bij voelt dat cliënten persoonlijke informatie kunnen lezen, weten waar je bent en met wie je omgaat. Wat als je ze accepteert zien ze meer dan je in eerste instantie denkt.

Ik heb ook geen van cliënten op Facebook, en ben ook voorzichtig met het geven van persoonlijke informatie. Natuurlijk weten ze wel wat dingen van me, maar ik let wel op wat ik bekend maak.

Ja daarom dacht ik aan een tweede profiel zodat ik zeker weet dat er geen persoonlijke dingen op komen te staan.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 14:08

Overigens is het bij bepaalde bedrijven/instellingen ook verboden om een cliënt buiten de instelling om te zien. (Het gaat hier om bewust afspreken)

Weet niet wat de regels zijn bij jou in de instelling?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 14:09

Kimonoo schreef:
Bedankt voor alle reacties! het zijn jongeren die op een woongroep wonen en jongeren van een school voor voortgezet speciaal onderwijs.

Zou ik niet aan beginnen, het kan zorgen voor een ongelijke relatie en je kan ermee in de problemen komen als je een andere relatie aangaat met je clienten dan een begeleider/client relatie. En dat gebeurt m.i. als je mensen op facebook op wat voor social media dan ook.

Kimonoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 14:10

verootjoo schreef:
Kimonoo schreef:

Zou ik niet aan beginnen, het kan zorgen voor een ongelijke relatie en je kan ermee in de problemen komen als je een andere relatie aangaat met je clienten dan een begeleider/client relatie. En dat gebeurt m.i. als je mensen op facebook op wat voor social media dan ook.

Maar cliënten die ik tijdens mijn werk nog tegen kom zou ik ook niet accepteren. Gaat meer over jongeren die zijn overgeplaatst en onder een andere zorginstelling vallen.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 14:11

verootjoo schreef:
Kimonoo schreef:

Eens :j

Wat nou als je op Facebook van de cliënt leest dat hij/zij dingen doet die niet mogen (drugs oid, ik noem maar wat)? Wat doe jij dan?
Dan gaan er echt dingen door elkaar lopen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 14:20

Muurp schreef:
verootjoo schreef:

Eens :j

Wat nou als je op Facebook van de cliënt leest dat hij/zij dingen doet die niet mogen (drugs oid, ik noem maar wat)? Wat doe jij dan?
Dan gaan er echt dingen door elkaar lopen.

Precies, of een client leest wat en gaat jou ermee chanteren. Of gaat je stalken om wat voor reden dan ook... Je zal niet de eerste zijn.
Dezelfde redenen als waarom je ook nooit geld moet aannemen van clienten.

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 14:33

Ik werk zelf in de thuiszorg, en mij is tijd gezegd: buiten je werktijden mag je geen privé contact onderhouden met cliënten. Hoe gezellig het ook is..

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 23:21

Ik zou het nooit doen.
Snap dat je het leuk vindt contact te houden.
Maar lijkt me beter om ze gewoon los te laten.
Werk en privé gescheiden

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 23:24

Werk en prive gescheiden houden; kan je namelijk best wat gedonder opleveren namelijk. Zij hebben niets te maken met jouw prive leven, hoeven niet te weten dat jij hebt geshopt of jouw prive foto's te zien.

Wil je het doen? Maak dan een apart zakelijk facebookprofiel aan en gebruik het dan ook puur zakelijk.

Kimonoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-15 02:09

vuurneon schreef:
Werk en prive gescheiden houden; kan je namelijk best wat gedonder opleveren namelijk. Zij hebben niets te maken met jouw prive leven, hoeven niet te weten dat jij hebt geshopt of jouw prive foto's te zien.

Wil je het doen? Maak dan een apart zakelijk facebookprofiel aan en gebruik het dan ook puur zakelijk.

Dat is toch ook wat ik voorstel aan t begin van dit topic?! :P

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 10:22

Ja maar ik vul het aan door het puur zakelijk te houden :) dus geen eigen foto's delen en geen enkele prive update. Je eigen profiel volledig afschermen verder.

Maar goed, mijn voorkeur is en blijft je cliënten prive los te laten.