Gevangenen moeten betalen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 19:17

miss_lizje schreef:
Misschien niet perse 16 euro per dag betalen. Maar meer als "kost en inwoning". Als ze lui willen wezen en enkel op hun kamer willen hangen krijgen ze ook het minimale dat nodig is. Gaan ze werken in de gevangenis kunnen ze in ruil voor hun inzet "luxe" krijgen door bijv. uitgebreider menu keuze/snacks of andere dingen.

Dat gebeurt nu ook als jij enkelt op je kamer wilt blijven krijg je een magnetron maaltijd in een plastic verpakking
maar als je werkt of je familie zend geld naar je kan je boodschappen doen en zelf koken in de keuken...

miss_lizje

Re: Gevangenen moeten betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 19:21

Dan is misschien een verbod op geld via familie krijgen wel een eerste stap.

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 19:23

En toch ik moet ook werken om brood op de plank te krijgen. Dat is ook geen dwangarbeid.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 19:24

Miss_lizje / heidy_wilco, wat zouden jullie willen bereiken in een gevangenis? Welk probleem zien jullie dat opgelost moet worden? Is het doel om de gevangene zo veel mogelijk te laten lijden, of om de kans zo groot mogelijk te maken om het later beter te doen?

Om het contrast heel groot te maken: humane gevangenis Noorwegen en zwaarste gevangenis Amerika.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 19:25

Ik vind dat er helemaal geen luxe mag bestaan in de gevangenis, een gevangenis is bedoeld om de mensen te straffen voor hun wandaden en niet om er een gratis en luie rust/hotel van te laten genieten.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 19:28

Ragdollcat, ook als bewezen is dat we daarmee de kansen op een succesvol verder leven alleen maar verkleinen? En de criminaliteit daardoor niet afneemt maar juist eerder toeneemt? En zelfs de kosten niet afnemen maar toenemen, bv omdat je meer bewakers nodig hebt om de toenemende agressie te kunnen beheersen?

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 19:28

Ik denk dat je, je betoog krachtiger maakt wanneer je ook teruggaat naar de oorsprong van deze stelling: hoe is het idee/voorstel ontstaan om gevangenen te laten betalen?
En zoals al meer is aangegeven: zet de voors en tegens op een rijtje en probeer daarbij de argumenten van de andere kant te ontkrachten.
Verdiep je in de stelling en je zult zien dat de argumenten je om de oren vliegen. Daarbij weet ik van mezelf dat het heel goed helpt als ik al met een bepaalde insteek aan een tekst begin. Wellicht dat jij hier ook wat aan hebt. Heel veel succes!

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 19:29

http://vanbaardwijk.com/dossiers/de-ver ... -detentie/

Hier vind je wel wat insteken denk ik. Vooral het feit dat wij, jij en ik voor de huidige kosten opdraaien vind ik een behoorlijk punt, wel bezuinigen op de zorg etc maar dik 300 euro per dag per gedetineerde ophoesten...

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 19:30

Het probleem is volgens mij dat misdadigers niet (op een legale) manier werken voor hun geld maar er op een andere manier aan komen. Ze moeten leren werken voor hun geld en in het ritme van werken komen. En een hoop normen en waarden bijwerken....

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 19:34

mag schreef:
Het probleem is volgens mij dat misdadigers niet (op een legale) manier werken voor hun geld maar er op een andere manier aan komen. Ze moeten leren werken voor hun geld en in het ritme van werken komen. En een hoop normen en waarden bijwerken....

En daar is de gevangenis een prima plek voor.
Hup aan t werk zetten.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 19:35

Shadow0 schreef:
Miss_lizje / heidy_wilco, wat zouden jullie willen bereiken in een gevangenis? Welk probleem zien jullie dat opgelost moet worden? Is het doel om de gevangene zo veel mogelijk te laten lijden, of om de kans zo groot mogelijk te maken om het later beter te doen?

Om het contrast heel groot te maken: humane gevangenis Noorwegen en zwaarste gevangenis Amerika.

Wat ik er mee zou willen bereiken? Dat alle gevangenen alleen de basis zorg krijgen (bed, douche en eten) en dat luxere dingen kunnen worden verkregen door inzet. Laten lijden vind ik niet aan de orde, want zolang de basis zorg er is zullen ze niet lijden.
Vergeet niet dat de mensen er niet voor niks zitten. Het is geen hotel en het doel is nog altijd straffen.
Een ruil van klusjes tegen iets meer luxe lijkt mij dan geen slechte ruil als je je goed gedraagt en de klusjes goed uitvoert.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 19:36

heidy_wilco schreef:
Misschien kun je het zo doen dat ze een kale kamer "krijgen" (alleen een bed, stoel en een toilet bijvoorbeeld) en de rest zelf moeten betalen. Dus geen tv en andere luxe producten meer, alleen als ze het zelf betalen.

Dat is al helemaal een heel slecht plan. Mensen met meer geld moeten in de gevangenis niet meer rechten krijgen. Door deze klasse verschil krijg je sneller problemen tussen gedetineerde wat weer gevaar op kan wekken voor de bewakers maar ook andere gedetineerde.

Ragdollcat schreef:
Ik vind dat er helemaal geen luxe mag bestaan in de gevangenis, een gevangenis is bedoeld om de mensen te straffen voor hun wandaden en niet om er een gratis en luie rust/hotel van te laten genieten.

het is allang bewezen dat gevangenen die zonder luxe of een humane manier van bestaan JUIST terug vallen in hun slechte patroon. Hoe meer luxe, vrijheid, respect, hoe meer kans dat ze uit hun slechte patroon zullen stappen en een eerlijkere manier van leven willen opbouwen. Bedenk je dat naast die moordenaars en verkrachters, er ook gewoon iemand zit die een kleine misdaad heeft begaan. Niet iedereen hoeft hard gestraft te worden, en daarbij werkt harder straffen 9 v/d 10 keer averechts.

Littera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 19:39

Onderbouw je argumenten!
Zoek statistieken op en vertel waarom het goedkoper is voor Nederland, welke cijfers dat aangeven.

Als je echt moet betogen, zet je allersterkste argument als laatste in. Je kunt er ook voor kiezen om een tegenwerping op je eerdere argumenten te geven: "Als gevangen zelf moeten betalen is dat goedkoper voor Nederland. Je zou natuurlijk kunnen zeggen dat criminelen over het algemeen weinig geld, dat je van een kale kip niet kunt plukken en dat Nederland uiteindelijk dus nooit geld van hen ziet" en dan hierna een heel sterk argument in te zetten "MAAR volgens <bron> verdienen Nederlandse criminelen gemiddeld <bedrag> en hieruit blijkt dat criminelen meer geld hebben dan je zou denken en dat ze het makkelijk kunnen terugbetalen."
Het gaat hier even om de constructie, let wat minder op de inhoud, ik heb het even snel gedaan.

Zelf kan ik niet veel argumenten voor bedenken (tegen is makkelijker :+), maar er zijn ongetwijfeld goede opiniestukken te vinden waar je wat argumenten uit kunt gebruiken.

NuvelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 20:14

Wie zegt dat alle gevangenen lui zijn en niet willen werken?

Mijn vader heeft 8 jaar gezeten en werkten altijd als kok voor de gevangene en als reiniger of hij zat etiketje erop te nieten voor verschillende winkels, in de wasserette de was te doen.
Daar kon hij eten van kopen en wij stuurde hem geld om te kunnen bellen elke dag 10 minuten.

Is iemand zijn vrijheid afnemen en hem beperken in contact met familie en vrienden niet erg genoeg?
Vind het echt onzin om die mensen nog een schuld mee te geven.
Ze zitten daar vaak al omdat ze dingen hebben gedaan die niet mogen voor het geld. (hoeft natuurlijk niet)

Waarom teren mensen met een uitkering op andere mensen hun zak vraag ik mij dan af? Waarom hebben hun meer rechten dan andere.. We blijven allemaal gewoon een mens en we moeten allemaal worden voorzien in onze basis behoefte? Of ik nu morgen zonder werk val, in de gevangenis kom of een ongeluk krijg.

hedder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 20:41

Ik ben absoluut voor. Wanneer ouderen naar een verzorgingshuis gaan moeten ze hun gespaarde geld opeten. Hebben ze een huis verkocht of krijgen ze een goed pensioen dan moeten ze per maand een veel hoger bedrag betalen dan iemand die niets heeft. Ze krijgen precies hetzelfde kamertje, hebben geen tv of daar moeten ze extra voor bijbetalen. Bij mijn oma stond hij alleen op de kamer omdat dit het enigste was dat ze uit haar huis kon meenemen. Hij was niet aangesloten, ze kon hem namelijk zelf niet eens meer aandoen en personeel doet dat niet. Daar hebben ze geen tijd voor. Toch moest ze hem of uit de kamer verwijderen of het bedrag iedere maand betalen. Zij had een kamer van 3 bij 3,5 meter waar ze moest eten, slapen en wonen. Formuis nee, te gevaarlijk, eigen douche, nee ze konden 1 keer in de maand gebruik maken van een bad waar ze niet alleen in kon komen. Wilde ze douchen dat deed ze dat als ze op visite was bij familie. Eigen wc, nee delen met de buurman. Iedere middag 12 uur eten, nee, soms kwamen ze pas om 4 uur met de lunch aan. Iemand die er zelf voor kiest om de regels te overtreden wordt daarvoor beloond. Hij heeft een dak boven zijn hoofd, krijgt zijn eten, sommige kamers zijn beter dan de kamers van vele ouderen en hij of zijn hoeft hier nog steeds niet voor te betalen. Vaak kunnen ze nog studeren ook, sporten, enz. As ik naar de sportschool wil moet ik daar netjes voor betalen. Hij of zij doet iets wat niet mag en daar moeten de mensen die eerlijk zijn voor betalen, want het wordt met ons belastinggeld betaald. Eten moeten ze ook als ze thuis wonen, huur betalen, stroom, water, dat zouden ze ook moeten betalen als ze niet in de gevangenis zitten. Ik zou dus zeggen net als bij de ouderen, kijken wat ze hebben en daarvan laten afhangen hoe hoog het bedrag per dag, week of maand is. Willen ze gebruik maken van sportmateriaal, extra betalen. Willen ze een boek lezen, betaal maar. Ik denk dat sommigen beter af zijn in de gevangenis dan dat die mensen erbuiten zouden zijn. Ze doen dus weer snel iets fout om weer lekker droog en warm te zitten. De tijd van cellen met een gat in de grond zijn we allang voorbij.
Ik begrijp gewoon niet dat ze hier nu nog steeds over moeten discussiëren, het had allang ingevoerd moeten zijn.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 21:22

Ik denk inderdaad dat er van een kale kip niet te plukken valt , maar Gevangenen werken daar gewoon voor hun geld. ze krijgen betaald voor het werk wat ze doen. daarvan kunnen ze zelf boodschappen doen e.d. .(ze krijgen maaltijden aangeboden 3x per dag.) maar kunnen ook kiezen voor eigen maaltijden. ik ben er ook niet helemaal voor dat ze moeten gaan betalen want dan hebben ze helemaal niks meer aan het geld dat ze verdienen. en dat is al geen vetpot op het moment dat ze vast zitten worden alle schulden ook ''on hold'' gezet tot ze vrij komen. dus helemaal kaal zijn ze niet., mits ze het privilege om te kunnen werken niet verspillen. maar ik ben er niet voor dat ze alles zelf moeten gaan betalen.

Ik ben het overigens ook eens met dat het hier in Nederland net een hotel is als je kijkt hoe dat ze zitten. En dat vind ik ook niet nodig. heel veel mensen zitten vast zonder schuldig te zijn. en ik vind niet dat hun moeten betalen om het zo luxe te hebben. ik vind dat ze minder luxe zouden moeten hebben. het studeren vind ik erg belangrijk. en het sporten is ook niet verkeerd. maar vergeet niet dat dit vooral privileges zijn. want maken ze het bont binnen en gedragen ze zich niet mogen ze alles wat ze hebben inleveren en krijgen ze een kale cel met een matje op de vloer. en hebben ze absoluut niks meer.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 21:27

hedder schreef:
Ik ben absoluut voor. Wanneer ouderen naar een verzorgingshuis gaan moeten ze hun gespaarde geld opeten. Hebben ze een huis verkocht of krijgen ze een goed pensioen dan moeten ze per maand een veel hoger bedrag betalen dan iemand die niets heeft. Ze krijgen precies hetzelfde kamertje, hebben geen tv of daar moeten ze extra voor bijbetalen. Bij mijn oma stond hij alleen op de kamer omdat dit het enigste was dat ze uit haar huis kon meenemen. Hij was niet aangesloten, ze kon hem namelijk zelf niet eens meer aandoen en personeel doet dat niet. Daar hebben ze geen tijd voor. Toch moest ze hem of uit de kamer verwijderen of het bedrag iedere maand betalen. Zij had een kamer van 3 bij 3,5 meter waar ze moest eten, slapen en wonen. Formuis nee, te gevaarlijk, eigen douche, nee ze konden 1 keer in de maand gebruik maken van een bad waar ze niet alleen in kon komen. Wilde ze douchen dat deed ze dat als ze op visite was bij familie. Eigen wc, nee delen met de buurman. Iedere middag 12 uur eten, nee, soms kwamen ze pas om 4 uur met de lunch aan. Iemand die er zelf voor kiest om de regels te overtreden wordt daarvoor beloond. Hij heeft een dak boven zijn hoofd, krijgt zijn eten, sommige kamers zijn beter dan de kamers van vele ouderen en hij of zijn hoeft hier nog steeds niet voor te betalen. Vaak kunnen ze nog studeren ook, sporten, enz. As ik naar de sportschool wil moet ik daar netjes voor betalen. Hij of zij doet iets wat niet mag en daar moeten de mensen die eerlijk zijn voor betalen, want het wordt met ons belastinggeld betaald. Eten moeten ze ook als ze thuis wonen, huur betalen, stroom, water, dat zouden ze ook moeten betalen als ze niet in de gevangenis zitten. Ik zou dus zeggen net als bij de ouderen, kijken wat ze hebben en daarvan laten afhangen hoe hoog het bedrag per dag, week of maand is. Willen ze gebruik maken van sportmateriaal, extra betalen. Willen ze een boek lezen, betaal maar. Ik denk dat sommigen beter af zijn in de gevangenis dan dat die mensen erbuiten zouden zijn. Ze doen dus weer snel iets fout om weer lekker droog en warm te zitten. De tijd van cellen met een gat in de grond zijn we allang voorbij.
Ik begrijp gewoon niet dat ze hier nu nog steeds over moeten discussiëren, het had allang ingevoerd moeten zijn.

Dan hebben jullie je oma wel in een heel beroerde instelling gepropt
want in de instelling waar ik werkte kregen de mensen gewoon stipt om 8 uur ontbijt en om 1 uur lunch en om 4 uur werd het avondeten geleverd .... en tussendoor werd er ook nog een aantal keer thee en koffie uitgedeelt....... een kamer van 3 bij 3,5 meter ik zou er niet eens over peinzen om mn oma daar neer te parkeren!

Vind dat het allemaal prima geregeld is hier in de gevangenis
mocht je onschuldig in de gevangenis komen hoef je tenminste niet zo af te zien...
Kwa luxe vind ik het gewoon onwijs tegen vallen het meest luxe is de tv en daar betalen ze als ik het me goed herinner 16 euro per week voor en voor de rest mogen ze een paar uur per dag naar buiten om te luchten maar mijn kennis zegt ook vaak tegen mij dat ze in het weekend of met bepaalde dagen maar 1 uur hun cel mogen verlaten ivm weinig personeel... Het loon wat ze met werken verdienen stelt ook niet echt veel voor de meeste gebruiken het als bezigheid en kwa sporten valt het ook erg mee want het is hier in Nederland niet toegestaan om elke dag uren te sporten omdat ze niet willen dat jij te sterk word voor de bewakers... Boeken mogen ze van familie ontvangen ik neem ook regelmatig wat mee als ik op bezoek ga.. Bezoek is maar 1 uurtje en dat gaat heel snel voorbij in Leeuwarden mag je 2x per week 1 uur bezoek krijgen of 1x per week een prive bezoek van 2 uur....
Vind dat ze best recht mogen hebben op geld van familie :j

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 21:38

ze hebben op de cel beschikking over heel veel dingen, ze mogen in dat opzicht van hun geld kopen wat ze willen, dus playstation, ipad en dergelijke, alleen dat word wel zo ''klaar gemaakt'' dat ze geen contact kunnen hebben met de buitenwereld. dat betekend ook. dat mochten ze niet luisteren en zich niet gedragen dat ze dan ook al die spullen kwijt zijn. en dat de stroom naar de cel word afgebroken. ze mogen vrij veel sporten hoor want bang dat de bewakers ze niet aan kunnen zijn ze niet. want als het echt ''fout'' gaat mogen de bewakers niet eens naar binnen die moeten wachten op een ander team die dat doet.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 22:34

die van mij heeft geen playstation of ipad ze mogen niet een dvd speler
de enige manier waarop hij contact mag hebben met mij is doormiddel vd telefoon cel en bezoek uur en brieven

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 22:36

Dat is de normale gang van zaken om met de buitenwereld contact te hebben.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 22:43

:)

hedder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 22:54

Soms heb je geen keuze, mijn oma kreeg een ongeluk en moest daar revalideren tot ze weer naar huis zou kunnen. Dat huis is nu ook afgebroken, maar zij heeft er wel zo gezeten. Wij vonden het schandalig maar we waren blij dat ze veilig was. Mijn oma kon niet meer naar huis, we hebben haar een tijdje in huis gehad, maar dan was ze de hele dag alleen want wij moeten werken voor ons geld. Dit werd te gevaarlijk. In het begin ging ze wel in de zaal eten, maar later ging dat niet meer. En eerst kregen de mensen in de zaal het eten en dan gingen er 2 mensen door het hele huis. Voordat zij dan aan de beurt was op de 3e verdieping. Ze had wel een douche dus we dachten in het begin dat ze gewoon een douche had. Deze bleek echter afgesloten.
En mijn oma kwam alleen buiten als wij dat deden. Mensen zonder familie komen minder buiten dan de gevangenen. En koffie wordt wel neergezet, maar als er iemand in een rolstoel zit die zijn handen niet meer kan gebruiken lopen ze gewoon weg. Na een uur nemen ze koffie weer mee. Dit was ergens anders en ik heb het zien gebeuren.
Maar daar gaat het hier ook niet om. Ik wilde laten zien dat die mensen hun leven lang eerlijk en hard hebben gewerkt. En op het moment dat ze zouden moeten genieten van hun oude dag wordt hun alles afgenomen. Hoe harder je gespaard hebt of gewerkt hebt, hoe meer je moet afgeven. Slaat toch zeker nergens op. Het is al erg genoeg dat ze niet thuis kunnen blijven wonen. De rolstoel paste niet eens door de voordeur. Ze moeten hun gespaarde geld iedere maand afgeven en we zouden wel medelijden moeten hebben met mensen die verkeerd bezig zijn geweest. Er zitten meer schuldigen dan onschuldigen in de gevangenis. En de meesten hebben al wat kansen gehad voordat ze echt in de gevangenis terecht komen.
Dat de familie dan ook maar voor de kosten zorgt als je dat graag wilt. Iedereen moet toch eten en dat kost voor iedereen toch geld. En bewakers kosten ook handen vol met geld. Bezoekers ontvangen zorgt nu eenmaal voor extra veiligheidsmaatregelen en dus extra kosten. Begrijpelijk dat dit dus beperkt kan. Nou laat de familie dat dan maar betalen ipv de tv-aansluiting. Er zullen genoeg familieleden zijn die zeggen zoek het maar zelf uit, dat gaan we niet betalen.

NuvelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 22:57

shilady schreef:
die van mij heeft geen playstation of ipad ze mogen niet een dvd speler
de enige manier waarop hij contact mag hebben met mij is doormiddel vd telefoon cel en bezoek uur en brieven

Inderdaad dit, wel televisie die door familie moet worden aangeleverd of die ze van iemand kunnen overkopen die de gevangenis mag verlaten.
Playstation heb ik in 1 gevangenis wel eens van gehoord maar dat is echt een uitzondering geweest (in de acht jaar dat ik wekelijks naar mijn vader ging dan toch).
Heb toch wel wat gevangenissen bezocht o.a. Lingen, oldenburg, breda, middelburg, vught, tilburg, turnhout, dendermonde, mechelen en oudenaarde..
Misschien dat het in belgie en duitsland wel wat strenger is, dat zou kunnen. :o

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 09:07

Omdat huiswerktopics niet zijn toegestaan, plaats ik hier een slotje.