Onderzoekje aantrekkelijkheid (2min.) vrouw 18-25

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jennifuur

Re: Onderzoekje aantrekkelijkheid (2min.) vrouw 18-25

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 18:30

Nou, ik doe dan geen universiteit, maar HBO, in mijn eerste jaar Communicatie (en nu dus ook nog niet), zou helaas een dergelijke enquête niet worden goedgekeurd.

Maar ik denk dat er hier, als je door sommige ietwat groffe reacties heen leest, er ook goede tips tussenstaan! Zoals dus het gebruik van de Likert-schaal en het anders opstellen van de vragen.

Succes!

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-15 18:35

Ja zeker! Ik ben ook erg blij met de opbouwende kritiek. De rest lees ik even overheen als jullie het goed vinden ;)

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 18:39

Ik wilde bij geslacht merrie invullen oeps :')

Michelleex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 23:12

Heb hem ingevuld, maar ik vond het wel erg vreemde vragen eigenlijk, wat voor onderzoek doen jullie?

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 00:04

Ik heb hem voor je ingevuld, ik moet beginnende collega's wel helpen natuurlijk :D

De opzet van je vragen kan inderdaad beter, maar dat kun je 't best met je begeleider overleggen.

@hierboven: het is niet de bedoeling om informatie vrij te geven voordat ze voldoende antwoorden hebben, anders kan dat de resultaten beïnvloeden. Bij research is het wel verplicht om een debriefing te doen aan de deelnemers die dat willen, dus dan kun je een mailtje sturen naar het Hotmailadres dat op het einde te vinden was.

ista

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 01:28

Sorry, ik ben ook afgehaakt. Je kunt met deze vraagstelling geen betrouwbare resultaten krijgen.

Bijvoorbeeld Bas' hobby's. Vind ik die heel erg wat? Stom of heel erg leuk?? Hierdoor moet ik of een 1 of een 10 scoren. Niet iedereen zal dezelfde keuze maken, waardoor je geen betrouwbare informatie krijgt.

De vraagstelling dient dus echt aangepast te worden.

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 02:36

Ik heb 'm ook ingevuld. Heb wel het idee dat je na deze enquete meer kan zien hoe aantrekkelijk Bas wordt gevonden ipv algemene aantrekkelijkheid.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 08:51

Catnip schreef:
@hierboven: het is niet de bedoeling om informatie vrij te geven voordat ze voldoende antwoorden hebben, anders kan dat de resultaten beïnvloeden. Bij research is het wel verplicht om een debriefing te doen aan de deelnemers die dat willen, dus dan kun je een mailtje sturen naar het Hotmailadres dat op het einde te vinden was.

Dat is helemaal waar, maar het punt dat meerdere mensen (waaronder Ista) al hebben proberen te maken is dat je sowieso geen betrouwbare resultaten krijgt met deze vraagstelling.

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-15 09:27

De vragen zijn licht aangepast, om zo ook hopelijk zo min mogelijk verschil in de antwoorden te krijgen. Alles wordt straks meegenomen in de discussie, maar ik wil jullie toch vragen zo min mogelijk inhoudelijk hier neer te zetten, niet elke conditie heeft de zelfde vragenlijst namelijk ;)

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 09:37

Ik vraag me af wat er aangepast is, heb net voor een 2e keer gekeken en ik zie geen verandering. Het is nu nog steeds niet duidelijk of je je eigen leeftijd en geslacht in moet vullen of die van hem. Daarbij zitten de kromme vragen als 'Op een schaal van 1 tot 10, hoe scoor je Bas' uiterlijk? (1=helemaal niet, 10=heel erg)' er nog steeds in.

Je hebt gelijk dat je e.e.a. mee kunt nemen in de discussie, maar als je manier van vragen stellen op zich al rammelt aan alle kanten krijg je 1) geen resultaten waar je iets mee kunt omdat de participant voor zichzelf gaat bedenken 'goh, dit zal wel verwacht worden' en 2) gaat je onderzoek nooit voldoende beoordeeld worden. Dat laatste hoop ik tenminste, anders stelt je universiteit wel erg lage eisen..

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-15 09:44

Het kan zijn dat de veranderingen nog niet doorgevoerd zijn online, ik ga daar niet over en kan het zelf ook niet aanpassen. Ik heb om aanpassingen gevraagd en een bestandje gekregen met de nieuwe vragen :)
Maar in ieder geval bedankt voor t meedenken!

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 10:02

pfoe vind dit nog niet eens havo waardig. Maargoed, ingevuld, wel mijn eigen geslacht en leeftijd, of was dat niet de bedoeling?

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 10:02

En wat je ook altijd nog kan doen, is hem nu maar zo te laten staan zoals hij grotendeels is, en dan wanneer de resultaten erg vreemd zijn, dan zou je de (opbouwende) kritiek die hier is gegeven, ook terug laten komen in de conclusie of discussie van het onderzoek, waar je in gaat op de validiteit en betrouwbaarheid van het onderzoek.
Als je daar ook je eigen 'fouten' herkent en benoemt, is dat ook erg goed :J Om dan de volgende keer anders aan te pakken natuurlijk :D Maar dat komt wel goed.

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-15 10:03

Klopt jennifuur! Zoals ik al eerder schreef ga ik alles meenemen in de discussie :)

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 10:05

Ohja, zie het nu :') Sorry!

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 10:09

Jennifuur schreef:
En wat je ook altijd nog kan doen, is hem nu maar zo te laten staan zoals hij grotendeels is, en dan wanneer de resultaten erg vreemd zijn, dan zou je de (opbouwende) kritiek die hier is gegeven, ook terug laten komen in de conclusie of discussie van het onderzoek, waar je in gaat op de validiteit en betrouwbaarheid van het onderzoek.
Als je daar ook je eigen 'fouten' herkent en benoemt, is dat ook erg goed :J Om dan de volgende keer anders aan te pakken natuurlijk :D Maar dat komt wel goed.

Ja dat is leuk maar zo werkt het niet ;) Kleine dingen als 'we hebben een jongen van 19 gebruikt maar de max. leeftijd van deelnemers was 25, dus het zou kunnen dan deelnemers sowieso al afknapten op zijn leeftijd, de volgende keer gebruiken we meerdere mannen met een leeftijd varierend van 18 tot 25 jaar oud' of 'we hebben nu 1 foto gebruikt van een jongen, de volgende keer testen we meerdere typen mannen' kun je wel aanstippen in een discussie. Een vragenlijst die zo slecht in elkaar zit kun je niet recht kletsen in een discussie (of zou in ieder geval niet moeten kunnen..).

mamajolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 10:09

Laulitz schreef:
Op een schaal van 1 tot 10, hoe scoor jij Bas' hobby's? (1=helemaal niet, 10=heel erg)*

Wat bedoel je daarmee? Helemaal niet leuk? Helemaal niet erg? Heel erg? Ik ben dus na die vraag al afgehaakt want ik heb geen idee wat je nou wil weten van me :+

Nou euh... dat dus...

En bij "Geslacht" een leeg veld wat je zelf in moet vullen...mijn antwoord was dus "nee"

Als dit de manier is van een onderzoek/vragenlijst op stellen bij jou op school, maak ik me ernstig zorgen over de kwaliteit van het onderwijs.... Ik neem aan dat jullie les krijgen in hoe een degelijk onderzoek in elkaar te zetten, waaruit resultaten komen waar je wat mee kunt.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 10:15

mamajolijn schreef:
Laulitz schreef:
Op een schaal van 1 tot 10, hoe scoor jij Bas' hobby's? (1=helemaal niet, 10=heel erg)*

Wat bedoel je daarmee? Helemaal niet leuk? Helemaal niet erg? Heel erg? Ik ben dus na die vraag al afgehaakt want ik heb geen idee wat je nou wil weten van me :+

Nou euh... dat dus...

En bij "Geslacht" een leeg veld wat je zelf in moet vullen...mijn antwoord was dus "nee"

Als dit de manier is van een onderzoek/vragenlijst op stellen bij jou op school, maak ik me ernstig zorgen over de kwaliteit van het onderwijs.... Ik neem aan dat jullie les krijgen in hoe een degelijk onderzoek in elkaar te zetten, waaruit resultaten komen waar je wat mee kunt.

Ja, dit dus.....ik moet eerlijk zeggen dat als ik dit als stageopdracht op MBO niveau zou krijgen en zou moeten beoordelen van een stagiaire dat ik ze al een onvoldoende zou geven...laat staan op hoger niveau.
En dat de leraren dit goedkeuren, zegt misschien nog meer over de opleidingen van tegenwoordig.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 10:18

Ik heb hem ingevuld (eigen interpretatie van de vragen).
Maar jeetje, op mijn opleiding word je met zo'n vragenlijst linea recta weer naar huis gestuurd :')
De uitkomst van dit onderzoek is totaal niet valide.
De vraagstelling is onduidelijk en zal daardoor verschillend worden geïnterpreteerd.
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 10-04-15 10:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-15 10:19

Ja dat zal het wel zijn, de kwaliteit van het onderwijs... De uitwerking van de vragen is misschien niet helemaal netjes maar het doel wordt echt behaald op deze manier. Ik als Nederlandse student had misschien inderdaad even mijn buitenlandse groepsgenoten moeten controleren op hun formuleringen maar het constant blijven aanhalen van de zelfde kritiek gaat mij of mijn groepsgenoten niet verder helpen.

Door randomnisatie speelt leeftijd of het wel of niet aantrekkelijk vinden van de jongen geen rol, meer kan ik niet zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 10:27

Ik vind het ook niet netjes om de formuleringen nu af te schuiven op je buitenlandse groepsgenoten (althans, zo komt het over). Je doet een groepsproject met zijn allen en bent met zijn allen verantwoordelijk voor de formuleringen.

Ook zou ik er rekening mee houden dat je enquête trouwens door veel mensen heel onzinnig kan worden ingevuld aangezien op iedere 'pagina' alleen de eerste vraag of eerste twee vragen verplicht zijn om in te vullen; bij de andere vragen staat dus geen sterretje en als je die niet invult krijg je geen foutmelding, waardoor ik mijn twijfels heb of je doel behaalt wordt. Je hoeft namelijk maar 3 vragen in te vullen in totaal. Dat is het enige wat ik nog aan bovenstaande commentaren (waar ik me dus wél in kan vinden) toe wilde voegen.

Overigens denk ik echt dat de meeste het niet slecht bedoelen, maar ik vind het moeilijk te geloven dat dit het denkniveau is van groep studenten op de universiteit. Wij zouden met zo'n vragenlijst ook terug gestuurd worden om het opnieuw te verwoorden, en ik volg ook alleen 'maar' MBO. En wat minder positieve feedback is ook feedback. Ik zie niet echt hakken en kinderachtig commentaar wat een paar posts boven me staat.

TS, is het een idee om iedereen uit je studiegroep de toegang te geven tot het paneel om de vragen te kunnen wijzigen? Ben je direct van het hele probleem af :)

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 11:02

Vanillia schreef:
Jennifuur schreef:

Ja dat is leuk maar zo werkt het niet ;) Kleine dingen als 'we hebben een jongen van 19 gebruikt maar de max. leeftijd van deelnemers was 25, dus het zou kunnen dan deelnemers sowieso al afknapten op zijn leeftijd, de volgende keer gebruiken we meerdere mannen met een leeftijd varierend van 18 tot 25 jaar oud' of 'we hebben nu 1 foto gebruikt van een jongen, de volgende keer testen we meerdere typen mannen' kun je wel aanstippen in een discussie. Een vragenlijst die zo slecht in elkaar zit kun je niet recht kletsen in een discussie (of zou in ieder geval niet moeten kunnen..).

Ik weet echter niet hoe lang zij nog hebben om respondenten te vinden. In dat geval zou ik het dan als groot leermoment zien, en ook de docenten op de hoogte stellen van de feedback die via Bokt en andere manieren wellicht, is vergaard. Het is inderdaad niet zomaar goed te praten, maar zoals ik het van TS begrijp is het niet te doen of niet rendabel om nog een nieuwe enquête samen te stellen en die uit te zetten.

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 11:10

Huh ik lees universiteit, ik Dacht een project van de middelbare....

MevrouwtJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 12:00

Hoe scoor jij bas zijn hobby's 1= Helemaal niet, 10 = heel erg. Heel erg wat? HEEL ERG STOM LEUK GRAPPIG.

Nee oke genoeg gemekkerd :Y). Je weet inmiddels wel dat je echt wat aan deze vragenlijst moet veranderen. Net zoals leeftijd. Stel de vraag: wat is uw leeftijd. Maakt het een stuk duidelijker.

Ik heb hem wel voor je ingevuld. Succes!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 12:08

Ik kreeg het idé dat Bas een date zoekt via de vragenlijst eigenlijk. :+