verbod gebruik zweep?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

Re: verbod gebruik zweep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 00:30

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 01:47

HK -> STW

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 09:15

Ga je dan al niet alleen uit van slaan Maartje1990, als je het bij het rijden wil verbieden? Want zoals ik mijn paard raak met de zweep, durf ik mijzelf op de blote huid ook te raken zonder dat ik er pijn van heb of naderhand een rode streep heb staan.

Want net als bij het mennen, kan je de zweep ook gebruiken ter sturing tijdens het rijden.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 09:21

Idd of een begrenzing zoals bij het wijken ed.

Nee verbieden lijkt me onzin. Bij het mennen moet je sowieso hebben want dat zijn gewoon vervanging van je been hulpen. Maar ohz ook welkom in de training.
Rijd hier pony dressuur nooit met zweep door verleden maar paarden altijd wel juist door bijv ermee extra begrenzen.

Verbieden; nee. Beter toezicht houden op losrij terrein; ja.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 09:27

Maartje1990 schreef:
Bij het rijden, absoluut! Zeker na dit artikel [VN] Paarden gevoeliger voor pijn bij zweepgebruik dan gedacht

Bij het mennen vind ik het wat anders, je hebt geen benen of zithulpen. En die zweep is niet alleen maar om aan te sporen, wat bij mij meestal alleen een zwiep in de lucht is.

Beetje scheef om het bij het rijden wel te verbieden en bij het mennen niet, toch?
Bij het rijden hangt het er gewoon van af hoe je hem gebruikt. Ja, mijn bijrijdpaard kreeg van mij een flinke lel als ze weer eens aan het kloten was onder het zadel. Maar meestal werd de zweep gebruikt als begrenzing. Of, bij dreiging met de achterhand naar een ander paard was het aanleggen van de zweep vaak al genoeg waarschuwing voor haar, hoefde ik verder niks voor te doen.

Bij het mennen net zo. Je hebt vast mensen die er duchtig mee meppen. Bij die van mij gelukkig niet nodig want die is zo mak als een lammetje (meestal dan :') ), maar er zijn er vast ook die het verdienen om af en toe een knal te krijgen.
Mijn zweep bij het mennen gebruik ik inderdaad ook als verlenging. En tijdens het lange lijnen gebruik ik hem voor het verplaatsen van de achterhand, bijvoorbeeld bij het wijken of het schouderbinnenwaarts.

Dus nee, imo is verbieden een slecht idee. Wél vind ik dat er aangesproken mag worden op het gebruik van bij sommige mensen. Maar dat is een ander verhaal.

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 09:28

Vaak als ik mijn zweep gebruik doe ik dit omdat paardlief niet fel genoeg reageert op mijn been. Hij is liever lui dan moe en weet dondersgoed hoe het moet haha.
Ik tik dan met het platte stuk van de springsweep tegen mijn sjabrak aan. Paard ziet zweep in zijn ogen en hoort het geluid dus het is meteen weer duidelijk wat Er van hem verwacht wordt. De zweep zelf heeft hij niet eens gevoeld.

Is dit 'mishandeling'? Ik vind toch zeker van niet.

Er zou strenger toezicht moeten zijn oo overmatig gebruik van zweep, sporen, en bit. Maar hoe ze zijn voor het paard hangt volledig van de ruiter af.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 09:30

Er tegen ben ik niet,bij juist gebruik. maar mijn laatst gekochte pony is er echt erg bang voor...dan staat ze strak ze weigert te werken!
Wat er is gebeurd weet ik niet maar die extreme ransel partijen zouden ook door omstanders aangepakt moeten worden.... -O-

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 09:33

Een zweep als zweep gebruiken moet wat mij betreft verboden worden. Een zweep als aanwijs instrument kan wel handig zijn. Daartussen zit een heel groot grijs gebied en aangezien er een hele grote groep is die niet netjes met de zweep kan omgaan mag die er voor mij gewoon uit. Helaas zal dat wel nooit gebeuren.

roooooss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 09:34

Het rijden met een zweep is over het algemeen niets verkeerds aan naar mijn mening. Zo lang je er netjes mee om gaat. Persoonlijk vind ik het erg handig bij een jong paard om er mee te coriggeren dmv een klein tikje op de schouder wanneer er niet op het been gereageerd word.
Dus het gebruik van een zweep vind ik niet verkeerd zo lang je er maar verantwoord mee om gaat.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 12:49

Het is nu niet dat iedereen een beul is omdat die een zweep gebruikt. Ja, er zijn mensen die een zweep op een negatieve manier gebruiken, maar een zweep kan zoveel meer duidelijk maken dan anders. Wat heb je liever, je pony blijven aansporen en geen reactie of een tik met de zweep en direct reactie? Tig keer blijven aansporen vind ik pas zielig.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 12:52

Pluttersput: ik leg volgens mij al uit waarom bij het rijden niet en bij het mennen wel. Mennen heb je m ook ter begrenzin en heb je deze ter vervanging van je been en zit hulpen. Bij het rijden heb je hiervoor een zweep niet nodig.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 13:22

Nayomie schreef:
Het is nu niet dat iedereen een beul is omdat die een zweep gebruikt. Ja, er zijn mensen die een zweep op een negatieve manier gebruiken, maar een zweep kan zoveel meer duidelijk maken dan anders. Wat heb je liever, je pony blijven aansporen en geen reactie of een tik met de zweep en direct reactie? Tig keer blijven aansporen vind ik pas zielig.

Maar niet aan het been zijn is zonder zweep ook gewoon op te lossen. Vraagt alleen iets meer kunde van de ruiter. Met het zweepje is het de weg van de minste weerstand.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 13:24

Jennyj01 schreef:
Nayomie schreef:

Maar niet aan het been zijn is zonder zweep ook gewoon op te lossen. Vraagt alleen iets meer kunde van de ruiter. Met het zweepje is het de weg van de minste weerstand.

Maar zou je er daardoor een verbod op willen doen? Ieder paard is immers anders.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 13:35

Als het aan mij ligt wel. Ook al weet ik dat het niet haalbaar is. Vooral omdat er dan een hele groep is die toch wel erg met zijn rijkunstige beperking wordt geconfronteerd.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 13:38

Ik vind het een onjuiste stelling om te zeggen dat mensen beperkt met rijden zijn als ze een zweep gebruiken. Je hoeft het niet direct als middel te gebruiken om iets te bereiken, maar ook als middel om je punt duidelijk te maken.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 13:42

Beetje tegenstrijdige reactie van je. Als je eerst het zweepje wil gebruiken om je paard voor het been te krijgen. Ik zou zeggen gooi hem weg en probeer het eens een week. En kijk dan even tegen welke beperking je bent aangelopen.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 13:47

Jennyj01 schreef:
Nayomie schreef:

Leg eens nader uit. En dan vooral een paard die van zichzelf liever lui dan moe is en flegmatiek.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 13:58

Hoe krijg je een paard aan het been? Niet tien keer schoppen. Een keer duidelijke hulp. Eventueel met een stemhulp. Goeie timing en een nette basis opvoeding. En niet te vergeten veel belonen. Ik heb geen zweep. Al jaren niet meer en mis hem ook niet. Ik heb altijd verschillende paarden gereden en ben van nature een luie ruiter die liever niet te veel doet op het paard. Ik geef weinig hulp. Dus als ik hulp geef dan komt die ook aan.
Als je gewend bent om het zweepje erbij te pakken is het niet eenvoudig om je uit je gewoontes los te maken. Ook niet voor je paard. Die studeert net zo hard op jou dan jij op hem. Die wacht ook tot het menes wordt en jij die tik geeft. Je zult echt terug moeten naar de basis en zelf moeten leren om weinig te doen en wat je doet heel precies en duidelijk te doen.
Dat zweepje lost het in 2 sec op de methode zonder zweep kost meer tijd.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 14:19

Sorry maar het maakt niks duidelijker :P Wat doe je als je paard niet voldoende op je been reageert? Ik ben zelf namelijk juist van 1x been geven moet reactie op komen.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 15:01

Been geven en als het reageerd belonen. Je kan een paard iets leren door hem te straffen (zweep) of door hem te belonen ( kan op verschillende manieren)

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 15:09

Ik heb bij grondwerk alleen al mijn zweep nodig om mijn ruimte aan te geven (en nee ik sla er niet mee, ik raak het paard niet eens aan. Maar het is de verlenging van mijn arm).

Bij het mennen is het sowieso onmisbaar. :) Dus nee, ik vind dat de zweep niet verboden mag worden.

xVerax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 15:12

Jennyj01 schreef:
Been geven en als het reageerd belonen. Je kan een paard iets leren door hem te straffen (zweep) of door hem te belonen ( kan op verschillende manieren)

Maar als hij niet reageert dan blijf je toch aan de gang met been geven (en afstompen)? Geen aanval hoor, gewoon nieuwschierig.

Ik vind een zweep een handig hulpmiddel mits het goed gebruikt wordt en zeker niet misbruikt. Afschaffing/een verbod zou ik te ver vinden gaan.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 15:13

Jennyj01 schreef:

Zweep hoeft geen straf te zijn, maar een middel om je bedoeling duidelijker te maken. Als je gaat wijken om zo maar iets te noemen en je paard snapt niet zo goed wat je met je benen doet. Je kunt dan een tikje op de schouder te geven, maar is het dan direct een straf? Nee, als je het mij vraagt niet. :)

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 15:17

Maar waarom snapt je paard de hulp van je been dan niet? Want die geef je met het wijken. Ik vind het best ernstig als je als ruiter zonder zweep niks voor elkaar krijgt.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 15:21

Omdat een paard de hulpen niet eerder gehad heeft, omdat hij laks is en je beenhulpen negeert?
Ernstig als een ruiter zonder zweep niks voor elkaar kan krijgen? Het is geen vervanging voor je been nee. Je kunt een paard wel goed voor het been krijgen ermee. Als hij uiteindelijk goed voor je been is, kun je hem wegleggen.