Ik kan er niet aan beginnen..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 19:27

Ik ken het heel erg!

Bij mij kwam het vaak omdat ik te laat begon en een onrealistische planning maakte. Op een gegeven moment merk je dan dat je het toch niet red en dan dacht ik 'nouja laat maar dan'. Het eerste jaar had ik nog best wel geluk want daar kon ik het makkelijk redden met goed opletten en een paar opdrachten maken, maar nu merk ik dat ik toch het boek moet lezen haha. Nu is de knop een beetje omgegaan bij mij maar ik weet niet hoe ik het gedaan heb haha. Ik heb nu vrij ivm. tentamenweek en ik van gewoon om 9 uur naar de uni om daar te leren en ben dan ong tussen 4-5 klaar. Neem wel pauze tussendoor hoor.

edit: En ik vermeid nu ook bewust bepaalde gezellige of interessante topics hier, omdat die te veel afleiden. :p

Snollygoster

Re: Ik kan er niet aan beginnen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-15 00:54

Boktban helpt inderaad wel, ik ben klaar! Nou ja, niet helemaal.. In ieder geval wel met mijn artikelen samen te vatten, maar mijn vriendje kwam daarstraks roet in het eten gooien toen ik net lekker bezig was. Wij per se samen gaan eten, en ik moet nog even mee met hem naar een vriendin van me want hij had afgesproken met haar vriend, maar hij vond het awkward om alleen te gaan, mannen :')

Maar ben al blij dat ik iets gedaan heb, die artikelen waren behoorlijke monsters, maar aan filosofie begin ik vandaag niet meer, heb morgen om half 9 al les dus ik kruip er vroeg in :')

GentleZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 03:11

Haha, story of my life dit... Momenteel "druk" bezig met een research opdracht... (fyi: 02:06 in de nacht)

Het enige dat mij in het verleden ooit heeft geholpen om eerder te beginnen is dat ik me wel zo miserabel voelde de laatste keer dat ik de nacht door moest halen voor een groepsopdracht, dat ik dacht: dit nooit meer!

Maar blijkbaar is deze herinnering alweer aardig weggezakt aangezien ik nu weer om 2 uur zit te koekeloeren met net een krappe opzet van een 3 pagina inleidend literatuur review dat morgen om 11.00 bij mijn groepsgenoten moet zijn.

Ook moet ik zeggen dat, de keren dat ik het voor elkaar kreeg een boek te lezen (ook welgeteld twee keer gebeurd), mijn cijfer er niet door omhoog ging. Te veel informatie wat afleid van de kern.

O, en wat ik overigens wel weet na 2 jaar Psychologie, is dat het vaak een resultaat is van perfectionisme. Oftewel, je wilt een perfect resultaat --> hele hoge werkdruk --> veel stress --> beter niet beginnen. Als je daar aan zou kunnen werken, de lat lager leggen... Ik weet niet of jullie dat herkennen, maar ik voel me prima zolang ik me totaal niet bezig houd met school werk, maar zodra ik een boek (of sv) open sla slaat de stress toe ("dit haal je noooit").

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 08:52

Snollygoster schreef:
Prrrr schreef:
Zoek een studiemaatje waar je samen je planning maakt, en samen mee studeert.
En kan je via die studiebegeleiding niet meer stok achter de deur krijgen?

@Naoom_ hoorcolleges volgen en notities maken doe ik al, maar dat is dan ook het enige waar ik me goed aan hou. Samenvattingen maken doe ik ook en daar was ik de eerste drie weken goed mee bezig, maar nu loop ik dus ook een hoop achter. Ik probeer ook zoveel mogelijk met de hand te schrijven want met PC onthou ik inderdaad niet veel. Het probleem is dat ik vrij weinig met deadlines moet werken, en door het jaar dus ook geen 'druk' heb om te studeren, tot de examens eraan komen dan..

Ik probeer wel gewoon mijn leerstof eens te lezen, maar als ik niet opschrijf blijft er bij mij niet veel hangen :n

Ik had hetzelfde deadline probleem. Geen druk = niet studeren. Wat ik wél deed en wat mij gigantisch geholpen heeft, is voorbereiden. Gedurende het jaar deed ik niets anders dan zorgen dat ik alles gelezen en gestructureerd (onderlijnen. Hoofdlijnen in kleur. Voorbeelden erbij schrijven. Info van het hoorcollege in je boeken verwerken) had. Op zich een redelijk chill werkje, weinig druk want je hebt niet het idee dat je actief aan het studeren bent. En uiteindelijk, vraag me op basis van dat werk ook eeeecht niet om een examen te maken.
Maar, als je zorgt dat al je leerstof op die manier voorbereid is voordat je aan je blok begint, heb je dan enkel nog samenvattingen te maken (gaat zes keer sneller, want alles is al gestructureerd) en te studeren. Extra voordeel:het is ondertussen al de tweede keer dat je dan alles al leest....

Hielp voor mij perfect, zelfs zonder naar hoorcolleges te gaan :Y)

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 09:22

Ik heb hier ook last van gehad. Toenn ik van hbo naar uni ging heb ik echt moeten leren leren, zelfdiscipline kweken etc. Nu gaat het prima gelukkig, met ups en downs. Wat bij mij heel erg helpt is het werk in kleine stapjes verdelen. Klein beginnen (ik ga vandaag deze paragraaf schrijven of dit hoofdstuk lezen) zodat je iig íets doet. Als je namelijk plant om 4 hoofdstukken te lezen dan kan het nog wel eens als een te hoge berg voelen.

Computer weg en telefoon weg als je boeken moet studeren, moet je op de computer wat doen dan kan het programma Cold Turkey misschien in noodgevallen een uitkomst zijn. Soort van boktban plus.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 09:33

Dit verhaal had ik ook kunnen schrijven.
Ik moet voor 3 toetsen leren, en ik schuif het steeds voor me uit. Inmiddels doe ik dat nu bij alles want eigenlijk moet ik nu om 9 uur bij een afspraak zijn maar ik lig nog in mn bed, kan er echt niet uit komen.
Meid ik voel met je mee, achteraf ben je super boos op jezelf waarom je niet eerder bent begonnen maar op dat moment lijkt het wel alsof je het gewoon niet kunt om te beginnen.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 09:46

Begin 1 minuut aan datgene wat je moet doen. Gewoon 1 minuut...

Vaak zijn er in je hoofd 101 drempels om daadwerkelijk niet te beginnen. En beginnen is het belangrijkste, vaak lijkt datgene wat je moet doen toch mee te vallen en kan je door.

Lukt doorgaan toch niet? Plan dan over een kwartier weer 1 minuut...ik denk dat er vanzelf een minuut komt dat je het oppakt.

En probeer jezelf geen schop onder je hol te geven, maar jezelf een positieve mindset. "Yes, als ik nu uit bed ga, voel ik me veel fijner"' en "1minuut lijkt niets, maar wauw, ik ben gewoon begonnen!!"

Je krijgt veel meer energie van positief denken dan steeds: podverdorie Yucca, je MOET nu echt eens wat gaan doen. Dan raak je steeds meer gedemotiveerd.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 09:50

Herkenbaar hoor! Mijn frank viel pas tijdens de master, je hebt nog even :+

Wat bij mij wel helpt:

-toch beginnen, ook al heb je al de hele dag series lopen kijken. Al is het maar 5 minuten, het is meer dan niets, je houdt er een beter gevoel aan over, en vaak doe je dan toch nog even door
-herhalen helpt, studeren = herhalen, dus probeer bij je examenplanning minstens een dag uit te trekken om na het blokken nog eens te herhalen
-begin al met je cursus wat te bewerken, bij mij was dat fluoriseren/aanduiden. Maak samenvattingen pér blad op de achterkant van het vorige blad. Zo dwing je jezelf je cursus echt goed te lezen, maar omdat je per blad samenvat is het niet zo'n giga berg werk ineens (kan soms dus een samenvatting zijn van vier woordjes, soms wat meer, door het voor jezelf in enkele woorden samen te vatten, merk je dat je de kern doorhebt en begrijpt)
-studeer met een vriend(in) samen! Beetje groepsdruk helpt ;)

Succes!

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 09:54

Dit herken ik niet, want ik ben een regelrechte controlfreak. Ik stress hem meestal al 2 weken voor een tentamen, omdat ik dan toch echt moet beginnen met leren.

Maar ik herken dit wel bij groepsgenoten. De gouden truc is bij hun, op school gaan werken. Je hebt een dagritme, beperkt aantal computers dus ook sociale druk en je motiveert elkaar. Je neemt samen pauzes en spreekt tijden af om te stoppen of koffie te drinken. Ik doe zelf ook regelmatig mee en het werkt! :)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 09:57

Ohja, als ik me écht niet kon concentreren, ging ik in de keuken zitten aan een lege keukentafel, deur dicht, rolluiken omlaag en oordoppen in, dat helpt :')

Maar ik ben ook wel heel snel afgeleid :')

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 10:05

Misschien een tip:
pak de leerstijlen van Kolb eens erbij. Er zijn verschillende manieren waarop mensen leren en ik heb de ervaring gemaakt dat, wanneer je op een voor jou prettige manier leert, je efficiënter en makkelijker leert en de motivatie stijgt.

Voorbeeldje: Ik ben een doener, dat betekent dat ik gek wordt van uren naar een boekje staren maar dat ik de stof die ik moet leren actief binnen zal moeten zien te krijgen. Ik bezoek daarom alle hoorcolleges en in plaats van letterlijk de sheets over te pennen verzin ik bij iedere onderdeel een voorbeeld. Op die manier leer ik de stof ook gelijk toe te passen waardoor het makkelijker blijft hangen.

bij mn eerste opleiding (fysio) nam ik mn boeken altijd mee wanneer ik bij mijn vriendje langsging. Dan oefende ik mn anatomie door op mn vriendje te tekenen^^
Bij mn huidige opleiding nam ik een korte samenvatting van bijvoorbeeld het behaviorisme/condittionering mee naar t paard en ging ik bedenken hoe ik t paard een trucje kon leren aan de hand van de conditionering en vertelde ik het paard wat ik hem op welke manier aan het leren was.

Nu hebben we t hier wel over 2 HBO opleidingen, ik weet niet hoe toepasbaar dit is voor een uni opleiding.
Laatst bijgewerkt door _black_rose_ op 26-03-15 10:19, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 10:18

Ik zou zeggen schop onder je achterste verkopen of anders naar een andere opleiding. Je krijgt nu al een studieschuld en het is zonde om het op te laten lopen omdat je niet gemotiveerd bent

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-15 14:00

GentleZ schreef:
Haha, story of my life dit... Momenteel "druk" bezig met een research opdracht... (fyi: 02:06 in de nacht)

Het enige dat mij in het verleden ooit heeft geholpen om eerder te beginnen is dat ik me wel zo miserabel voelde de laatste keer dat ik de nacht door moest halen voor een groepsopdracht, dat ik dacht: dit nooit meer!

Maar blijkbaar is deze herinnering alweer aardig weggezakt aangezien ik nu weer om 2 uur zit te koekeloeren met net een krappe opzet van een 3 pagina inleidend literatuur review dat morgen om 11.00 bij mijn groepsgenoten moet zijn.

Ook moet ik zeggen dat, de keren dat ik het voor elkaar kreeg een boek te lezen (ook welgeteld twee keer gebeurd), mijn cijfer er niet door omhoog ging. Te veel informatie wat afleid van de kern.

O, en wat ik overigens wel weet na 2 jaar Psychologie, is dat het vaak een resultaat is van perfectionisme. Oftewel, je wilt een perfect resultaat --> hele hoge werkdruk --> veel stress --> beter niet beginnen. Als je daar aan zou kunnen werken, de lat lager leggen... Ik weet niet of jullie dat herkennen, maar ik voel me prima zolang ik me totaal niet bezig houd met school werk, maar zodra ik een boek (of sv) open sla slaat de stress toe ("dit haal je noooit").

Grappig ik doe ook psychologie en herken mezelf daar ook wel in, mijn vader is ook enorm perfectionistisch en ik heb dat van hem geërfd :')

_black_rose_ schreef:
Misschien een tip:
pak de leerstijlen van Kolb eens erbij. Er zijn verschillende manieren waarop mensen leren en ik heb de ervaring gemaakt dat, wanneer je op een voor jou prettige manier leert, je efficiënter en makkelijker leert en de motivatie stijgt.

Voorbeeldje: Ik ben een doener, dat betekent dat ik gek wordt van uren naar een boekje staren maar dat ik de stof die ik moet leren actief binnen zal moeten zien te krijgen. Ik bezoek daarom alle hoorcolleges en in plaats van letterlijk de sheets over te pennen verzin ik bij iedere onderdeel een voorbeeld. Op die manier leer ik de stof ook gelijk toe te passen waardoor het makkelijker blijft hangen.

bij mn eerste opleiding (fysio) nam ik mn boeken altijd mee wanneer ik bij mijn vriendje langsging. Dan oefende ik mn anatomie door op mn vriendje te tekenen^^
Bij mn huidige opleiding nam ik een korte samenvatting van bijvoorbeeld het behaviorisme/condittionering mee naar t paard en ging ik bedenken hoe ik t paard een trucje kon leren aan de hand van de conditionering en vertelde ik het paard wat ik hem op welke manier aan het leren was.

Nu hebben we t hier wel over 2 HBO opleidingen, ik weet niet hoe toepasbaar dit is voor een uni opleiding.

Nog nooit van Kolb gehoord, daar ga ik meteen mee aan de slag om eens uit te pluizen wat dat precies is!

purny schreef:
Ik zou zeggen schop onder je achterste verkopen of anders naar een andere opleiding. Je krijgt nu al een studieschuld en het is zonde om het op te laten lopen omdat je niet gemotiveerd bent

Als het werkelijk zo makkelijk was zou ik dit topic niet openen. Ik ben net wel gemotiveerd en erg geboeid door mijn studie, weet namelijk ook al sinds mijn 14e precies wat ik wilde studeren dus ben nog lang niet van plan om op te geven ;)

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-15 14:02

Aangezien velen zich herkennen in mijn beginpost, lijkt het jullie misschien iets om een algemeen studiemotivatie topic aan te maken waarbij we elkaar kunnen motiveren en planningen bijhouden?
Ik merk wel dat ik me kan optrekken aan reacties van mensen die hetzelfde aan de hand hebben :)

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 14:06

Sparkles

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 14:10

Jaaa heel herkenbaar!

Ik ben nu 4e jaars en ben nu pas eindelijk een beetje op het punt dat ik redelijk op tijd aan dingen begin. Studeren moet je ook leren, het is niet alleen de stof die je moet leren. Je moet leren hoe je dingen het beste aan kan pakken en dan zul je ook vanzelf meer op tijd gaan beginnen omdat je je gaat realiseren dat je wel moet en omdat je gaat inzien dat je daar profijt bij hebt qua stress-level etc. Maar dat is een proces :)
Laatst bijgewerkt door Sparkles op 26-03-15 14:11, in het totaal 2 keer bewerkt

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 14:10

Heej! Heb je de OP voor mij geschreven :D

Ik ben in februari begonnen aan mijn master (na een driejarige bachelor met een half jaar uitloop) en ik doe nog steeds helemaal niks. Al die tijd is het nog niet gelukt om me een keer goed in te spannen. DRAMA! Ik heb het maar opgegeven en ga gewoon voor niet Cum Laude, maar wel zo snel mogelijk afmaken. Daarbij had ik tot nu toe gewoon heel vaak geluk: Precies het cijfer halen dat je nodig hebt op de herkansing etc. Hopelijk blijft het geluk aan mijn zijde :P

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 14:14

Ik ben ook niet altijd zo gedisciplineerd als ik zou willen, maar je krampachtig vasthouden aan een planning heeft ook geen zin. Daardoor krijg je alleen maar meer het idee dat je niets doet.

Ik schrijf aan het begin van het semester op wat ik allemaal moet doen, wanneer welk tentamen is en wat er wanneer ingeleverd moet worden. Zo heb ik gewoon wat overzicht. Vervolgens gebruik ik mijn avonden, ochtenden voor colleges en weekenden voor studie. Ik ga dan aan de gang met iets wat ik 'leuk' vind. Dat motiveert mij het meeste. Ik ga rustig op de bank, voor het slapen gaan, mijn Marketingboek doorlezen of begin met een opzetje maken voor een verslag tijdens mijn ontbijt.

Dat werkt voor mij prima, uiteindelijk is alles af wanneer het af moet zijn. Ik ben een ontzettende perfectionist dus voor mijn idee leer ik nooit goed genoeg. Maar ach, tijdens de laatste toetsweek had ik een gemiddelde van 9,7, dus blijkbaar werkt m'n aanpak! :D

Wel een toevoeging: ik heb een megadruk leven (ja, net als iedere student), maar ik doe mijn studie in 2,5 jaar in plaats van vier jaar. Dat zorgt er voor dat ik twee dagen in de week van 09.00 tot 20.30 hoorcolleges volg en drie dagen naar stage ga van 08.00 tot 19.00 uur. Op twee avonden heb ik les met mijn paarden (2) en op zaterdag geef ik les van 07.00 tot 19.00 uur. Oja, en ik heb ook nog een vriend! :D Daarmee wil ik zeggen dat het voor mij soms 'makkelijk' is om mijn tijd in te delen, want ik heb niet meer tijd voor school dan één avond en een zondag. Maar ik moet wel zeggen dat ik in de pauzes op school en in mijn tussenuren heel hard werk om zaken af te maken of te leren. Ik heb dus niet, zoals jij TS, de verleiding van gamen/tv kijken enzovoort. Daar heb ik gewoonweg geen tijd voor maar ook geen interesse in.

Ik hoop dat misschien mijn aanpak iets voor jou is? :)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 15:04

Wat mij bij wel eens werkte:

Hele, hele kleine doelen stellen. Soms kon ik mezelf écht niet motiveren (als ik met 't derde essay op rij bezig was bijvoorbeeld) en had ik ook geen enkele inspiratie. Dan gaf ik mezelf een overdreven makkelijk doel, 200 woorden schrijven bijvoorbeeld. Meer niet. En dat hielp vaak wel goed. Omdat je meestal makkelijker doorwerkt als je eenmaal bezig bent, en anders omdat je je beter voelt doordat je toch iets hebt gedaan.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 15:10

Poh ja.

Ik studeer illustratie aan de kunstacademie. Dat gaat eigenlijk best goed.
Maar nu moesten we van februari tot april een kwartaal naar een andere richting. Ik zit nu op Product Design en ik heb geen zin meeerrrrr :') Wil supergraag terug naar illustratie.
Ik maak een tas. En moet mezelf gewoon een schop onder m'n hol geven en achter die naaimachine gaan zitten _O-

Naoom_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 15:12

Snollygoster schreef:
Aangezien velen zich herkennen in mijn beginpost, lijkt het jullie misschien iets om een algemeen studiemotivatie topic aan te maken waarbij we elkaar kunnen motiveren en planningen bijhouden?
Ik merk wel dat ik me kan optrekken aan reacties van mensen die hetzelfde aan de hand hebben :)

Lijkt me leuk, alleen dan meer in de vorm van een HK-topic. Samen planningen delen en methodes oid is wel een goede motivatie denk ik!

Het topic wat hierboven is genoemd spreekt mij eerlijk gezegd niet zo aan. :o Als ik in een topic ga zitten waarin iedereen alleen maar zeurt over wat hij/zij moet maken/leren motiveert dat mij niet echt.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 15:25

Naoom_ schreef:
Snollygoster schreef:

Lijkt me leuk, alleen dan meer in de vorm van een HK-topic. Samen planningen delen en methodes oid is wel een goede motivatie denk ik!

Het topic wat hierboven is genoemd spreekt mij eerlijk gezegd niet zo aan. :o Als ik in een topic ga zitten waarin iedereen alleen maar zeurt over wat hij/zij moet maken/leren motiveert dat mij niet echt.

Inderdaad, een HK topic lijkt me veel leuker :j

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-15 16:25

Topic van uitstellers kende ik al en spreekt me eigenlijk ook niet zo aan, aangezien ik wel perfect met deadlines kan werken en dus niet bepaald een uitsteller ben.

Ik zal van zodra ik thuis ben mij bezig houden met een nieuw topic aan te maken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 17:52

Snollygoster schreef:
Topic van uitstellers kende ik al en spreekt me eigenlijk ook niet zo aan, aangezien ik wel perfect met deadlines kan werken en dus niet bepaald een uitsteller ben.

Ik zal van zodra ik thuis ben mij bezig houden met een nieuw topic aan te maken :)

Voor mij hetzelfde! Ik zou graag meedoen. :))

Misschien is een desk planner van de hema wat voor je? Kan je per dag kleine doelen opschrijven. Als je het over een grote periode verdeeld hoef je minder achter elkaar te doen en is het toch makkelijker te beginnen. Dan is het namelijk 'ach, even dat uurtje. Dat lukt wel' in plaats van 4 uur achter elkaar bezig zijn. :+

Alhoewel, als ik weinig te doen heb lukt het me ook juist niet xD

Nu moet ik maar weer leren, dus zoals ik eerder zei, ik typ later een post. :+

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-15 17:55