Wel verzonden maar klant geeft aan niets te hebben ontvangen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Keet

Re: Wel verzonden maar klant geeft aan niets te hebben ontvangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 16:08

TS, weet niet of je een beetje in de buurt van Duitsland woont?
Maar daar kost aangetekend verzenden echt geen drol. Misschien is dat een optie?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 16:08

Sowieso geen geld terug storten. Ik zou ze de keuze bieden voor een nieuw tuigje en anders jammer maar helaas. Blijkbaar ben je voor de wet verplicht het voorwerp opnieuw te sturen, dus dat zou ik doen dan.

Corinax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-15 16:13

Nee zitten niet echt in de buurt van Duitsland.
Duitsland en België verzenden we altijd met DHL

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 16:19

Corinax schreef:
elinebakker schreef:
Geldt bovenstaand citaat ook als de verkoper wel de mogelijkheid geeft van verzekerd verzenden? Want als dat het geval is en de klant zélf kiest voor een onverzekerde verzending, dan is het toch complete onzin dat de verkoper nog steeds het risico draagt? Dat heeft de koper toch op zich genomen door het afslaan van een verzekerde zending?!

Zo hadden wij het wel gedacht bij het opstellen van onze regels....

Dit is gewoon wettelijk zo geregeld. Je kunt het in je algemene voorwaarden zo veranderen als je wil, maar als deze in strijd zijn met de wet zijn ze gewoon niet rechtsgeldig.

ankie2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 16:32

Ik vind het eerlijk gezegd een beetje verdacht. Je besteld eerst een tuigje, laat dat onder toestemming zonder track and trace verzenden en claimt vervolgens dat het niet aankomt. Tot daar kan ik er nog inkomen. Maar daarna eisen dat het geld terug wordt gestort? Dan hebben ze een gratis tuigje, want het is net zo goed wel aangekomen? Er is ook geen bewijs dat het nooit aangekomen is namelijk.

Ik verstuur zakelijk ook pakketten, eigenlijk altijd met T&T maar dat betaal ik zelf. Ik vraag ook altijd de kassabon en werk niet met postzagels. Ik laat t pakket wegen en dan frankeren dan heb ik altijd nog de kassabon, als bewijsje dat ik wel degelijk iets op de post heb gedaan op de betreffende datum. Ik neem t risico niet en verstuur daarom onder eigen kosten met T&T. Kost een paar euro extra en bespaard een hoop grijze haren ;).

Ik zou idd als optie geven of een nieuw tuigje of het erbij laten zitten. Geld terug storten zou ik niet doen. Maar het is altijd een lastige discussie helaas.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 16:33

Laatst bijgewerkt door Keet op 11-03-15 16:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 16:34

Feitelijk is ook dat nieuwe tuigje een wassen neus, want als die wel aankomt hebben ze ook nog retourrecht en dan kunnen ze alsnog het geld terugkrijgen.

Ik zou inderdaad het Juridisch Loket maar even bellen.

Horsier

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 16:56

Kirsha schreef:
Feitelijk is ook dat nieuwe tuigje een wassen neus, want als die wel aankomt hebben ze ook nog retourrecht en dan kunnen ze alsnog het geld terugkrijgen.

Nou idd, ben je nog een keer extra verzendkosten kwijt ook.

Ik zou het geld terug storten als ze geen nieuw tuigje willen.
Dat bedrag is dan je leergeld om verzending zonder t&t code niet meer aan te bieden.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 17:04

horsier schreef:
Kirsha schreef:

Nou idd, ben je nog een keer extra verzendkosten kwijt ook.

Ik zou het geld terug storten als ze geen nieuw tuigje willen.
Dat bedrag is dan je leergeld om verzending zonder t&t code niet meer aan te bieden.

Hier ben ik het helemaal mee eens!

Sympathiek of niet, je klant staat helaas volledig in zijn/haar recht en zo houd je je schade het meest beperkt...

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 18:33

Om het in de toekomst te voorkomen zou ik de optie "niet verzekerd verzenden" gewoon deleten en alleen de optie met track en trace of verzekering als optie geven. Dan voorkom je deze ellende hopelijk ook beter.

Maar voor nu zou ik even afwachten. Misschien zijn ze gewoon enorm traag bij PostpNL. Je zou evt. wel als verzender een onderzoek kunnen laten doen geloof ik naar deze zending? Of is dat alleen bij track en trace?

Corinax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-15 21:37

Ik heb het bedrag net terug gestort en morgen pas ik de verzendkosten direct aan in de shop.

Bedankt voor jullie advies

zoef123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 21:46

Nou ik vind dat als ze zo tegen jou uitvallen ze ook geen recht hebben op geld terug. En ik heb liever iets niet verzekerd verzonden dan wel. Dus dan zou ik niet in jou webshop kopen omdat het dan duurder wordt. Maar oké als het kwijt zou raken zou ik dan ook mijn verlies nemen....

En ik geloof echt niet dat ze voor een homdentuigje gerechtelijke stappen gaan ondernemen. Dat kost geld en dan zou een. Nieuw tuigje kopen goedkoper zijn is alleen maar dreigen.

AAn de andere kant begrijp ik ook dat je de naam van je bedrijf goed wilt houden en geen negatieve reclame wilt...

zoef123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 21:47

Trouwens echt heel netje van je dat je het geld hebt terug gestort!

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 23:26

Kirsha schreef:
elinebakker schreef:
Geldt bovenstaand citaat ook als de verkoper wel de mogelijkheid geeft van verzekerd verzenden? Want als dat het geval is en de klant zélf kiest voor een onverzekerde verzending, dan is het toch complete onzin dat de verkoper nog steeds het risico draagt? Dat heeft de koper toch op zich genomen door het afslaan van een verzekerde zending?!

Dit is gewoon wettelijk zo geregeld. Je kunt het in je algemene voorwaarden zo veranderen als je wil, maar als deze in strijd zijn met de wet zijn ze gewoon niet rechtsgeldig.

Maar mijn vraag staat niet daadwerkelijk in jouw quote uitgelegd. Ik wil er volgende week best even voor gaan zitten (heb hier de betreffende wettenbundels liggen) want ergens klopt het niet!

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 23:34

Ik snap wat je bedoelt. Ik denk dat je als verkoper simpelweg niet die verantwoordelijkheid bij de klant kan en mag leggen, zelfs al kiest de klant voor de goedkoopste verzendmethode. Maar als je het wil opzoeken graag, ik weet ook niet alles en ben wel benieuwd!

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 00:02

Ik heb ook altijd begrepen dat je als webwinkelier verantwoordelijk bent dat het product daadwerkelijk aankomt. En uiteraard zullen sommige mensen daar misbruik van willen maken. Maar het kan ook echt niet zijn aangekomen, je hoort vaker dat er post vermist raakt.
Zelf verzend ik veel per brievenbuspost, vaak ook zonder T&T, omdat ik veel goedkope producten verstuur, hangertjes en leren veters enzo, daar vraag ik 1,50 verzendkosten voor, dan blijft het nog leuk voor de klant. Komen die een keer niet aan (nooit gebeurd nog in 2 jaar tijd), dan stuur ik het gewoon opnieuw. Dat risico weegt op tegen de extra winst die ik krijg vanwege de lage verzendkosten.
Dingen die duur zijn om in te kopen en dus te vervangen verstuur ik wel met code of als pakket.
Ik heb het idee dat het aantal mensen dat misbruik probeert te maken, erg verschilt per branche ook.. ik zit in de spirituele wereld en heb heel beleefde fijne klanten (de meeste geloven in karma vermoed ik :) ), van andere webwinkeliers hoor ik wel hele andere verhalen.
Ik zou altijd een afweging maken, krijg je meer winst door het aanbieden van goedkope verzending dan je kosten hebt van evt dingen opnieuw versturen of niet. Gebeurt het maar een enkele keer en gaat het om goedkope artikelen zou ik het risico gewoon nemen.
En verder zou ik zo veel mogelijk uitgaan van het ouderwetsche "de klant is koning", ook al vermoed je soms dat ie stiekem een boef is. Bewijzen dat ze het achterover gedrukt hebben kan je toch niet.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 00:21

Corinax schreef:
elinebakker schreef:

Zo hadden wij het wel gedacht bij het opstellen van onze regels....

De Nederlandse wet is niet zo logisch voor de gewone burger. Zeker weten dus. Als je een waarschuwing geeft qua risico manier van verzenden zal die bij de keuze moeten staan en niet op een andere pagina. Beetje advocaat/jurist maakt daar anders gehakt van. Als wat je aanneemt al juridisch juist is en ook daar is kennelijk twijfel over.

In sommige distributiecentra van de post wordt/werd inderdaad gestolen en ook zonder dat komen er fouten voor of dat nu verkeerde brievenbus is, uit de sorteermachine vallen of ergens anders achter blijven (postzak, sorteervak, enz.) Bewijzen waar en of het fout gegaan is, is zonder een code die het poststuk traceerbaar maakt onmogelijk.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 00:36

Je bent als webwinkel iid verantwoordelijk.

Ik heb 2x op de track en trace code vertrouwd maar dat zegt verder niets. Post.nl zegt het is bezorgt, klant zegt ik heb niets gehad. Als webwinkel heb je dan geen poot om op te staan.
Duurdere pakketten gaan hier dus verzekerd de deur uit. Dan kun je op de verzekering terug vallen bij het niet aankomen en post.nl doet dan ook zijn best om wat terug te vinden.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 00:38

hotchocolat schreef:
Je bent als webwinkel iid verantwoordelijk.

Ik heb 2x op de track en trace code vertrouwd maar dat zegt verder niets. Post.nl zegt het is bezorgt, klant zegt ik heb niets gehad. Als webwinkel heb je dan geen poot om op te staan.
Duurdere pakketten gaan hier dus verzekerd de deur uit. Dan kun je op de verzekering terug vallen bij het niet aankomen en post.nl doet dan ook zijn best om wat terug te vinden.

Wij verzenden veel binnen Duitsland. DHL gaat hier bijna altijd goed. Ik heb ongeveer 1 bestelling per maand welke niet aankomt.
Verzendkosten zijn hier ook een stuk lager als in Nederland