Rekentoets voor middelbare scholieren.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 20:23

Ik vind het invoeren van de toets goed. Maar ik vind dat de voorbereiding vanuit school beter mag. Ik heb eigenlijk vanaf de basisschool geen rekenen meer gehad en in de 4e van het MBO niveau 4 kreeg ik ineens prompt die toets voor m'n neus. Heb hem met hard werken net aan gehaald, nu wacht ik op de uitslag van mijn herkansing.

Wat ik een groot nadeel is, is dat hij zo lang is. Ik ben als slecht in hoofdrekenen en na 50 vragen die je uitgebreid moet lezen was ik wel gaar :+ Ik had extra tijd omdat ik dyslexie en dyscalculie heb, en ik heb bijna de volle extra tijd gebruikt. Meerdere mensen uit mijn klas hebben hem ook niet af kunnen maken vanwege de tijd. Al die internettestjes die maar 10/20 vragen bevatten haal ik ook wel :')

Nu hoef ik hem gelukkig niet te halen om te slagen voor mijn opleiding, maar ik moet hem wel halen omdat ik door wil stromen naar het HBO.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 22:17

Nou, zojuist de eerste voorbeeldtoets gemaakt. Weliswaar F2, dus VMBO niveau. Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik een HBO-diploma heb en wel als basisschoolleerkracht, dus ik ben dagelijks bezig met rekenonderwijs. O:)
De fouten die ik heb gemaakt waren echt slordigheidsfouten die ik had kunnen voorkomen dus gewoon even een seconde langer naar de som te kijken. :=

Hierbij de toetsgegevens:
Afgenomen toets: F2 2012
Aantal opgaven / aantal goed: 60/53
Tijdsduur toets: 48.22 min.
Vaardigheidsscore/cijfer volgens omzettingstabel: 145,8 / 10

Nu maar even F3 2014 maken, die is denk ik wat eerlijker.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 22:35

LadyMadonna schreef:
Magrathea schreef:
De toets is echt heel goed te doen. En eerlijk? Als je al niet eens een simpel sommetje kan maken met prijzen, sorry maar dan mag je wat mij betreft echt wel wat langer op school blijven. Dan red je het echt niet in de maatschappij.

Heb een paar van de toetsen bekeken en er zitten voor mij echt wel lastige opgaven tussen. Ik ben niet zo goed met cijfertjes, maar Hey, ik leef nog steeds, draai gewoon mee, en als ik iets met cijfertjes moet doen vraag ik hulp.
Vind jouw post dus zwaar overdreven..... Rekenen is niet voor iedereen makkelijk, net zoals talen niet voor iedereen makkelijk zijn.
Wat voor jou een "simpel sommetje met prijzen" is, is voor een ander een zenuwslopende opgave.

Verplaats je eens in een ander voor je zo hard oordeelt

Maar als je een sommetje met prijzen niet kunt maken, is het dan niet nodig dat je daar wat extra voor leert en dus een jaartje langer op het middelbaar blijft? :o?

Verder: ja ik vind het écht belangrijk dat iedereen dit kan. Als jij bij de kassa staat en te weinig wisselgeld terug krijgt wil je daar toch wat van kunnen zeggen? Als de Ap weer zo'n actie heeft met kortingsstickers wil je toch op zijn minst een beetje kunnen inschatten wat je dan gaat betalen?

Het niveau van rekenvaardigheid gaat achteruit, als iedereen zegt "als ik iets met cijfertjes moet doen vraag ik hulp" zijn er op een gegeven moment nog maar weinig mensen die die hulp kunnen geven hè... Terwijl het gros van de mensen er echt wel komt als je maar bereid bent er moeite in te steken. Ik vind het niet erg dat de achteruitgang een halt toe wordt geroepen.

angelastolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 22:40

enquete ingevuld :)

Amado7

Re: Rekentoets voor middelbare scholieren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 22:43

Enquete ingevuld :D

Rekentoets vind ik echt niet makkelijk! Ben in veel niet goed, maar wiskunde is toch wel 1 van mijn makkelijkste vakken, heb weinig moeite met cijfertjes, rekenen, en wiskunde etc. Maar toch haal ik na 2 uur rekentoets echt maar een 6. Vorige keer zelfs een 5. Bij ons telt hij dit jaar nog niet mee.

Bijna de helft bij ons scoort toch wel een 5 of lager dit jaar met oefenen hoor!

Vind het aan de ene kant wel beetje onzin. Kunnen rekenen wil nog niet zeggen dat je dan een voldoende voor je rekentoets kan halen, en dan zou je daarom niet kunnen slagen.

noaenkelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 22:49

Ik hoor vaak dat er wordt gezegt, als je de rekentoets niet kunt maken is een extra jaartje op de middelbare misschien niet zo'n slecht idee.
Het probleem is dat er heel weinig aandacht wordt gegeven aan de gewone rekenvaardigheid. Dus ik denk dat een extra jaartje dan geen verschil maakt. Ik ben het totaal eens met de mensen die zeggen dat je rekenvaardigheid goed moet zijn. Dit is in de huidige maatschappij namelijk een belangrijk iets. Alleen ben ik van mening dat er meer oefening en aandacht voor moet worden gegeven op de middelbare school. Het wordt als wetend verondersteld maar sommige mensen hebben er toch wel degelijk moeite mee. Ik denk dat als er op de middelbare school meer aandacht aan besteden wordt, de rekenvaardigheid van de kinderen beter wordt.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 22:58

Ik vond dat rekenexamen echt geen makkie hoor (Havo, dus F3). Zijn echt niet allemaal simpele sommetjes.
Heb m wel gehaald, maar niet door mezelf. :D Heb m gehaald doordat ik naast mn beste vriendin zat (die goed was in rekenen), zonder surveillant/ surveillant die niet oplette, met dezelfde versies. Je had sommen met rekenmachine en je had sommen die je uit je hoofd moest doen, dan stond er dus ook geen rekenmachine op jr scherm. Maar omdat je dezelfde versie had als degene die naast je zat, kon degene die naast je zat gewoon die som op zn rekenmachine doen voor jou :+ + afkijken/ samen doen is dus heel makkelijk door dezelfde versie en slechte surveillant.
Wij waren trouwens wel het laatste jaar dat de rekentoets halen NIET nodig was om je examen in te mogen. Dat was vorig jaar dus..

Ik vind een rekentoets opzich prima, maar zorg dan wel dat het BIJGEHOUDEN wordt. Op de basisschool leer je rekenen, en op de middelbare school mag je het eigenlijk allemaal vergeten. Zo was het voor ons iig. Ik vind dat ze op de middelbare school gewoon minimaal 1 keer per week rekenvaardigheid moeten hebben, van de brugklas tot examenjaar. Dan hou je het bij en is zo'n examen veel makkelijker te doen.

roooooss

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 23:00

Ik heb hem ingevuld voor je, hopelijk heb je er iets aan :)

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 23:04

Eileen_ schreef:
Ik vond dat rekenexamen echt geen makkie hoor (Havo, dus F3). Zijn echt niet allemaal simpele sommetjes.
Heb m wel gehaald, maar niet door mezelf. :D Heb m gehaald doordat ik naast mn beste vriendin zat (die goed was in rekenen), zonder surveillant/ surveillant die niet oplette, met dezelfde versies. Je had sommen met rekenmachine en je had sommen die je uit je hoofd moest doen, dan stond er dus ook geen rekenmachine op jr scherm. Maar omdat je dezelfde versie had als degene die naast je zat, kon degene die naast je zat gewoon die som op zn rekenmachine doen voor jou :+ + afkijken/ samen doen is dus heel makkelijk door dezelfde versie en slechte surveillant.
Wij waren trouwens wel het laatste jaar dat de rekentoets halen NIET nodig was om je examen in te mogen. Dat was vorig jaar dus..

Ik vind een rekentoets opzich prima, maar zorg dan wel dat het BIJGEHOUDEN wordt. Op de basisschool leer je rekenen, en op de middelbare school mag je het eigenlijk allemaal vergeten. Zo was het voor ons iig. Ik vind dat ze op de middelbare school gewoon minimaal 1 keer per week rekenvaardigheid moeten hebben, van de brugklas tot examenjaar. Dan hou je het bij en is zo'n examen veel makkelijker te doen.

Dat was bij ons ook gezegd, maar nu blijkt dat wij hem dit jaar wel moeten maken, wel op je diploma (?)komt te staan, maar niet officieel meetelt met je examen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 23:07

Ik red het zo toch ook margareatha? Ik ben zelfs zelfstandig ondernemer ;) alleen mijn administratie besteed ik uit.
Ik snap best dat 75+25 100 is, maar als ik daar dan 33% van moet hebben ben ik wat ik vervolgens moet vermenigvuldigen met 48 en delen door 63 (compleet fictief) ben ik best wel even bezig. (Zonder rekenmachine)
Zeker als er dan ook nog een heel verhaal omheen zit....
Talen daarentegen pak ik vrij eenvoudig op, evenals computersystemen. Laat het me een x zien en ik kom er wel uit....

Waar het probleem overigens ontstaan is, op de basisschool... Waar bleek dat ik moeite had met staartdelingen kreeg ik geen extra hulp, maar ik kreeg plus en min sommen, want " staartdelingen kan jij toch niet"

sunnybellami

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 23:13

Ik heb heb ingevuld:)

Rofah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 23:14

Ik heb net de f3 2014 bekeken en zelfs bij relatief simpele sommen mag je een rekenmachine gebruiken die ik zelf sneller uit mn hoofd zou uitrekenen dan dat ik eerst dingen moet intypen :=
Zal zo even de enquête invullen, ik sta iig volledig achter de invoering hiervan.

Noortjelena6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-15 23:16

LadyMadonna schreef:
Magrathea schreef:
Heb een paar van de toetsen bekeken en er zitten voor mij echt wel lastige opgaven tussen. Ik ben niet zo goed met cijfertjes, maar Hey, ik leef nog steeds, draai gewoon mee, en als ik iets met cijfertjes moet doen vraag ik hulp.
Vind jouw post dus zwaar overdreven..... Rekenen is niet voor iedereen makkelijk, net zoals talen niet voor iedereen makkelijk zijn.
Wat voor jou een "simpel sommetje met prijzen" is, is voor een ander een zenuwslopende opgave.

Verplaats je eens in een ander voor je zo hard oordeelt

Maar als je een sommetje met prijzen niet kunt maken, is het dan niet nodig dat je daar wat extra voor leert en dus een jaartje langer op het middelbaar blijft? :o?

Verder: ja ik vind het écht belangrijk dat iedereen dit kan. Als jij bij de kassa staat en te weinig wisselgeld terug krijgt wil je daar toch wat van kunnen zeggen? Als de Ap weer zo'n actie heeft met kortingsstickers wil je toch op zijn minst een beetje kunnen inschatten wat je dan gaat betalen?

Het niveau van rekenvaardigheid gaat achteruit, als iedereen zegt "als ik iets met cijfertjes moet doen vraag ik hulp" zijn er op een gegeven moment nog maar weinig mensen die die hulp kunnen geven hè... Terwijl het gros van de mensen er echt wel komt als je maar bereid bent er moeite in te steken. Ik vind het niet erg dat de achteruitgang een halt toe wordt geroepen.

De rekentoets gaat zeker niet om alleen het berekenen van korting en het uitrekenen van wisselgeld. Bijvoorbeeld het berkenen schaal van een gebouw op een foto, bereken van het aantal mensen, oppervlakten, etc. Ik hoop dat u begrijpt dat het zeker niet alleen om simpele optel/aftrek en percentage sommetjes zijn.

Iedereen bedankt voor het invullen!

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 23:18

Ik heb net voorbeeldtoets 3F bekeken, die is voor HAVO-leerlingen toch? Ik verwacht dat zeker 75% mijn huidige groep 8-leerlingen die toets voldoende maakt. Dit is echt groep 8-stof... Snap dat je na vijf jaar wiskunde ipv rekenen er weer even in moet komen, maar dit ziet er haalbaar uit.

Ik ga hem voor je invullen! De enquete dan :D

Noortjelena6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-15 23:20

Iedereen bedankt voor het invullen, ik heb inmiddels genoeg reacties ontvangen :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 23:20

Zo'n schaalverkleining zag ik idd ook langs komen....
Waarom zou ik dat moeten kunnen?

Debbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 23:22

Ik heb de rekentoets vorig jaar gemaakt en in één keer gehaald, maar er zijn mensen (meerderheid) die hem na de 5e keer herkansen nog niet gehaald hadden (HAVO). Hij blijkt dus toch moeilijker te zijn dan hij lijkt!?

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 23:36

Ik ben vóór de invoering van de rekentoets mits het verplicht wordt voor scholen om leerlingen extra hulp te bieden wanneer het hun niet lukt om op een proeftoets een voldoende te scoren.
Ikzelf behoor tot 1 (van de 2 dacht ik) jaargangen waarbij de toets verplicht is maar je score geen verdere consequenties heeft. Voor mij was het geen probleem, ik heb hem gehaald met een 8 (5 VWO). :) wel schrok ik toen ik de toets maakte want ik lees niet zo makkelijk en dat bleek toch wel handig voor deze "reken"toets. Al vind ik wel dat hij gewoon bij de basisvaardigheden hoort die je moet beheersen na het middelbaar.
Echter heb ik een vriendin die een technische universitaire opleiding wil gaan doen, geen moeite heeft met wiskunde B en geen dyslectie of iets dergelijks heeft maar haar lukt het niet om een voldoende te scoren. Dus als zij zou zakken dit jaar heeft ze een groot probleem want aan die voldoende komt ze zo 1,2,3 nog niet.

Er zijn trouwens mensen hier die zeggen dat ze alleen maar slordige foutjes maken dus dat eigenlijk niet zo telt, dat zijn helaas wel ook de foutjes van de leerlingen die hiervoor zakken.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 23:57

Ik heb het proefdownload ding bekeken en het zijn vooral verhaaltjes-sommen, er wordt dus ook taalvaardigheid getest.
Daar valt wel iets op af te dingen....

Maar ook verhaal sommen van dit niveau hoor je te kunnen in de zesde klas van de lagere school.

Dat deze toets nodig is, vind ik alarmerend.
Maar ik vind ook dat het van a tot z terecht is dat je geen diploma krijgt als je dit niet kan.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 00:05

Magrathea schreef:
De toets is echt heel goed te doen. En eerlijk? Als je al niet eens een simpel sommetje kan maken met prijzen, sorry maar dan mag je wat mij betreft echt wel wat langer op school blijven. Dan red je het echt niet in de maatschappij.

.....de basisschool, om precies te zijn.

Vroeggah, heel, heeel lang geleden moest je eindexamen lagere school doen, annex toelatingsexamen middelbaar.
Daar gaat deze toets naar terug, al vind ik de tijdsplanning dus raar.

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 00:14

Binkielove schreef:
Iedereen bedankt voor het invullen, ik heb inmiddels genoeg reacties ontvangen :)

Oh lees het nu pas, na het invullen van de enquête :=

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 00:36

ik vond persoonlijk t reken oefenexamen erg moelijk (2f) dinsdag heb ik de officiele, voor t oefenexamen had ik een 4 (net genoeg punten voor een 4) heb ook vanaf de basischoel al erg veel moeite met rekenen

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 00:57

Later vandeweek heb ik de F3 oefentoets van 2014 gedaan en scoorde een 8 in 1,5 uur. Vond hem wel pittig maar niet onmogelijk.
Ik vind het goed dat de toets er is maar er moet dan wel de mogelijkheid voor de leerlingen zijn om hier lessen in te krijgen.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 01:04

Idd Gellukig heb ik in de 2e 3e en dit jaar rekenen les gehad, maar nog steeds vind ik t heel erg moeilijk, optellen en aftrekken kan k wel maar sommen zoals 8:0,26 en 8x0,67 vind ik moeilijk net zoals sommige verhaal
Sommetjes

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 09:32

Magrathea schreef:

Zo zeg en bedankt ^)

Ik heb hem uiteindelijk gehaald met een 5 door de vreemde en rare vraagstelling (mavo). Die 5 komt door hoofdrekenen voornamelijk breuken en kommagetallen delen moest ík hoofdrekenen. Kom op iemand met dyscalculie. Nu hier op mijn mbo-n4 haal ik voor 2 toetsen hoofdrekenen een 7 en een 8,2. Dus volgens jou omdat ik die toets niet heb gehaald, ga ik het nooit reden?

Even buiten om, hij telde voor ons nog niet mee, we hebben geen extra reken lessen gehad