Heb ik nu wel of niet een contract?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 09:41

_Annemiek schreef:
Als je zelf ontslagneemt heb je geen recht op ww.

Dat kan je niet zonder meer stellen daar er redenen waarom iemand zelf ontslag neemt en je wel behoud hebt van je ww

Zonder contract inderdaad geen recht op ww, echter kan je dmv urenstaten en loonstroken aantonen dat je hebt gewerkt en dat er premies zijn afgedragen

diesel83

Re: Heb ik nu wel of niet een contract?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 09:57

WW krijg je niet zo makkelijk hoor en idd niet als je zelf ontslag neemt...en als je het al krijgt is dit voor korte duur en heb je sollicitatie plicht...heb dat bij een vriendin paar jaar terug gezien maar misschien is dit inmiddels veranderd?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 10:13

verootjoo schreef:
Ook met een half jaar contract kan je toch gewoon opzeggen? :? Maand of twee maanden uitwerk termijn (maar ook nog vakantiedagen neem ik aan) en dan kun je gelijk weg.

Nee niet standaard.
Een half jaar contract houdt in dat je die 6 maanden uit moet werken.
Dat houdt ook in dat je baas niet zomaar kan ontslaan.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 10:17

diesel83 schreef:
WW krijg je niet zo makkelijk hoor en idd niet als je zelf ontslag neemt...en als je het al krijgt is dit voor korte duur en heb je sollicitatie plicht...heb dat bij een vriendin paar jaar terug gezien maar misschien is dit inmiddels veranderd?

Als het al veranderd is, is het alleen maar strenger geworden.

Zelf ontslag nemen is geen WW. Zo simpel is het gewoon.

http://ontslag-krijgen.nl/ontslag-nemen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 13:40

En wat nu als je ontslag neemt omdat je baas je mishandeld heeft???? Ook geen ww?

Er zijn echt uitzonderingen hoor.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 11:33

Omdat ik liever niet een nieuw topic hierover open en dit topic hier zeer aan gerelateerd is schop ik deze eventjes omhoog

Ik ben momenteel werkzaam bij een bedrijf maar heb eventueel een andere baan gevonden mits ik hierbij per direct kan starten. Ik zal bij dit nieuwe bedrijf meer verdienen, betere werktijden hebben en betere werkzaamheden

Zou ik dan op staande voet ontslag kunnen nemen bij het bedrijf waar ik nu zit?

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 11:35

de vraag is niet alleen als het kan, maar ook als het wel netjes is?

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 11:38

Natuurlijk is dit niet netjes maar het is uit belang van mijn opleiding

Ik werk bij dit bedrijf vanuit een BBL opleiding. Ik zou eventueel de maand nog uit kunnen werken maar dan loop ik wel dit andere bedrijf mis.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 11:40

Wat staat er in je contract?

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 11:41

Volgensmij dat ik een maand opzeg termijn heb. Ik ga het thuis nog eens goed doorlezen

maar hier moet je je dus wel verplicht aan houden neem ik aan? Als ik dit niet doe kom ik juridisch in de problemen?

gekoppaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 11:45

Die maand dien je in acht te nemen. Wat je kunt doen is met je huidige werkgever de situatie bespreken en uitleggen waarom het zo belangrijk is voor je en wellicht laat hij je per direct gaan. Maar hij kan je ook aan de opzegtermijn houden.
Een andere mogelijkheid is om het met nog te genieten verlof op te vangen. Maar ook hier zal de werkgever mee akkoord moeten gaan.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 11:49

En andersom dan? Ik krijg op 8 juli te horen dat mijn contract per 1 augustus stopt. Ook niet echt een maand..

Volgens mij geldt die maand voor beide kanten maar ik zou het eerst met een goed gesprek proberen.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 11:50

Maureen, je moet je inderdaad aan die opzegtermijn houden. In de praktijk zal een werkgever je meestal wel laten gaan. Maar juridisch gezien kan hij wel een schadevergoeding eisen. Op staande voet ontslag nemen kan alleen wegens een dringende reden. Dan moet je denken mishandeling of gevaarlijke situaties op het werk. Een nieuwe baan valt daar niet onder

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 11:51

Jildau heb je een contract voor bepaald of onbepaalde tijd?

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 11:54

Oke begrijpelijk

Ik heb wel net iets uitgerekend maar ik weet niet of dit klopt. Ik heb een 5 uren contract en heb tot nu toe in totaal al 37,5 uur gewerkt. Dat betekend dat ik 17,5 uur aan verlofuren (zij noemen dit tijd voor tijd uren) heb opgebouwd.

Stel je voor, ik neem vandaag ontslag en de maand gaat in. 5 uur x 4 weken = 20 uur. Betekend dit dat ik mag vragen of die 17,5 uur eraf worden getrokken en ik het overige nog moet werken?

Misschien een vreemde berekening maar zo denk ik dat het hoort.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 11:56

Verlof kan je alleen opnemen met goedkeuring van je werkgever, deze kan dat weigeren als hij goede redenen heeft. Wel heeft hij 2 weken om
Op je verlofaanvraag te reageren. Ik zou het in ieder geval zsm aanvragen.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 12:05

Bedankt voor je hulp Lieke :)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 12:43

Dat is inderdaad een plan Maureen, in dat geval ben je eerder vrij om te gaan. Zeker de moeite om dat even te overleggen :j

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 12:53

Lieke schreef:
Jildau heb je een contract voor bepaald of onbepaalde tijd?

Januari begonnen, proefmaand en toen automatisch verlengd tot een halfjaar contract.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 13:00

En aan de andere kant kun je natuurlijk ook nog overleggen met je "nieuwe werkgever"
Deze zal ook wel snappen dat je niet per direct weg kunt bij je huidige werkgever.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 13:46

Als je een half jaar contract had, dan was hij toch al 1 juli afgelopen? Als je dan in juli nog hebt gewerkt zou je een beroep kunnen doen op stilzwijgende verlenging.

Als je contract 1 augustus af loopt dan gebeurd dit van rechtswege. Je werkgever heeft dus geen opzegtermijn.
Wel geldt de zogenaamde aanzegtermijn. 1 maand voordat je contract afloopt moet je werkgever schriftelijk aangeven of je contract afloopt. Doet hij dit niet of te laat, dan heb je recht op een vergoeding van Max 1 maand loon.
Als jouw werkgever 8 juli (schriftelijk) heeft aangezegd, dan was hij te laat en kun je een vergoeding van 8/31 van je maandloon eisen.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 08:41

Heeft iemand hier enig idee van?

Ik zit nog in mijn proefmaand maar het contract is al verlengd. Geldt de proefmaand nu wel of niet?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 10:53

wel toch

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 10:55

Heb je die verleninging ook ondertekend? In principe sluit je namelijk een contract af met daarin een proeftijd, dan hoef je niet te verlengen, maar kan je beiden opzeggen in de proeftijd. Als je daarna niets nieuws hebt ondertekend kun je zelf per direct opzeggen in je proeftijd.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 11:05

Ik heb de verlenging niet ondertekend. Ze hebben me het verteld en het in hun systeem aangepast

Heb wel in het begin een contract ondertekend. Hierin stond vermeld dat in de maand proeftijd zowel werknemer als gever op kan zeggen zonder maand opzegtermijn

Echter hebben zij mijn contract al verlengd maar is de proeftijd officieel pas over 4 dagen afgelopen. Ik neem dus aan dat ik nog ontslag mag nemen zonder opzegtermijn?