Extreme uitstellers/luilakken gezocht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

glenstorm

Re: Extreme uitstellers/luilakken gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 01:46

Heel herkenbaar. Goede voornemens en planningen maken kan ik als de beste, uitvoeren tjaa... :')

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 01:49

Ik had vandaag een studiedag, uhh not! Ik heb mijn boeken niet eens gezien. :+

Op de basisschool deed ik mijn "huiswerk" altijd even snel de ochtend dat we het in moesten leveren in de klas.. Op de middelbare school deed ik het gewoon niet, werkstukken begon ik om 1 of 2 uur 's nachts nog eens aan en voor presentaties flanste ik 's ochtends snel een PP in elkaar..

Schamen doe ik me er zeker niet voor, ik heb gewoon nooit beter geleerd. Ik haalde toch wel minimaal een boven gemiddeld cijfer, dus waarom had ik als kind ooit moeten bedenken dat dat zo niet kan? Eenmaal volwassen is het gewoon een poedersuiker gewoonte die je er niet uit krijgt en heel eerlijk.. Waarom zou ik ook? Ik kom nu ook gewoon mee.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 01:51

Het stomme is dat allerlei 'hulpverleners' op school etc, je altijd graag willen helpen met plannen. Op de één of andere manier komen ze daar altijd weer mee op de proppen. Maar dat is het probleem helemaal niet. Met het echte probleem kunnen ze je eigenlijk nooit helpen.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 02:05

Heel herkenbaar. Op de basisschool geen enkel probleem, ik had alles altijd al op school af en als we huiswerk kregen, had ik zoiets van "Wauw, ik heb huiswerk!" en maakte ik het direct.

Middelbare school... Not so much. 's Ochtends om half zes opstaan om te leren voor een SO, toetsen standaard de dag van tevoren beginnen.. En nu ben ik in een fase beland dat de opdrachten maken prima gaat (werk in duo's of groepen, en wil de rest geen last zijn), maar dat ik me iets te vaak 's ochtends nog een keer omdraai met een 'vandaag even niet'. := Ik denk dat dat eerder een fase is though, dat ik de afgelopen tijd veel te veel taken en verantwoordelijkheid op me heb genomen.

Ik ben laatst in ieder geval op de Promodoro techniek gestuit, en ik denk dat ik deze zelf in ieder geval wel ga toepassen, al is het het concept van een timer zetten en daarna een x aantal minuten pauze :)

http://timemanagement.nl/pomodoro-techniek/
Laatst bijgewerkt door Nirvana_ op 02-03-15 02:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 02:11

Simoonzel schreef:
Ik vond dit pdf'je ook op internet. Ik herken mezelf héél erg in nummer 3, "de dromer". Misschien herkennen jullie jezelf ook? :)

http://www.i2l.nl/pdf/1Tekst%20Zes%20ty ... rgrond.pdf

Het enige ding waar ik me niet bij kan aansluiten is "hoe werd je een dromer?", want zo zijn mijn ouders totaal niet.

Ik heb dan het meest weg van de perfectionist, maar mijn ouders zijn inderdaad ook totaal niet zo. Ik weet nog wel dat ik me er ooit wel eens toe heb kunnen zetten dat ik ging leren. Met mijn 9,7 had ik een van de drie voldoendes in de klas en ontevreden dat ik was.. Dan heb ik liever een 7 zonder dat ik mijn boeken in gekeken heb. :+

Claudxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 02:19

Ik zit hier serieus nog steeds met het idee dat ik wat moet gaan doen .. :')

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 02:29

Nirvana_ schreef:
Ik ben laatst in ieder geval op de Promodoro techniek gestuit, en ik denk dat ik deze zelf in ieder geval wel ga toepassen, al is het het concept van een timer zetten en daarna een x aantal minuten pauze :)

Timer zetten is op zich een hele goede methode, alleen is mijn ervaring dat voor 'ons' de op die site genoemde tijden veel te ambitieus zijn. Als ik in het vooruitzicht heb dat ik twee uur aan de slag moet met maar enkele minuutjes pauze tussendoor, dan gaat dat niet gebeuren. Dat weet ik inmiddels gewoon. Maar dat zal vast per persoon verschillen en misschien moet iedereen dat ook eerst zelf ervaren.

Wat bij mij ook helpt is het volgende: Ik heb een gruwelijke hekel aan die 'last minute panic'. Zo vreselijk hard werken in zo'n korte tijd dat het gewoon ongezond is. Maar ik accepteer het inmiddels wel gewoon als een feit. Wat ik wel kan doen, is die last minute panic verzachten of verkorten, zodat hij er minder in hakt. Dat doe ik door regelmatig al wat van die laatste moment-activiteiten te doen. Ik voel mij daar dan heel goed over, omdat ik mezelf weer een beetje ellende heb bespaard. Alle kleine beetjes helpen. Grotere beetjes mogen uiteraard ook, maar dat is geheel op vrijwillige basis.

Dus niet: Ik heb weer te weinig gedaan om last minute panic te voorkomen. Maar: Ik heb mezelf een dienst bewezen door alvast wat te doen. Wat ben ik toch goed. :D

(Ik ben me er heus wel van bewust dat dit andersom redeneren is, maar het werkt voor mij wel.)

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 02:55

LindyH schreef:
Nirvana_ schreef:

Timer zetten is op zich een hele goede methode, alleen is mijn ervaring dat voor 'ons' de op die site genoemde tijden veel te ambitieus zijn. Als ik in het vooruitzicht heb dat ik twee uur aan de slag moet met maar enkele minuutjes pauze tussendoor, dan gaat dat niet gebeuren. Dat weet ik inmiddels gewoon. Maar dat zal vast per persoon verschillen en misschien moet iedereen dat ook eerst zelf ervaren.

Klopt, daarom ook mijn opmerking over het concept gebruiken. Al is het een 10 minuten werken - 5 minuten pauze... Hell, al is het een 10 minuten werken, 30 min pauze! Als het ervoor zorgt dat er toch weer iets gedaan wordt... Ik zou het niet kunnen, als ik eenmaal begonnen ben wil ik ook door. Maar dat beginnen :')

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 03:02

Doorgaan mag altijd. Je moet je alleen niet verplicht voelen om door te gaan, want dat belemmert je weer om te beginnen.

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 03:14

Ikzelf zit in het 99ste percentiel van uitstelgedrag (ooit op de universiteit laten onderzoeken). Een echte uitsteller dus.

Mijn probleem is dat wanneer ik teveel tijd heb, ik niet de druk voel om iets te doen, er is immers tijd genoeg. Pas wanneer ik in tijdsnood raak, schiet ik in gang. Het raakt dan wel af, maar op het nippertje. Kwaliteit is gelukkig wel goed. Ook merkte ik dat als er iets is wat ik moeilijk vind, of wat niet evident was, ik er veel makkelijker voor 'werkte' dan voor iets wat ik aanvoelde als makkelijk.

Mijn tacktiek is om mijzelf zware 'opgaven' op te leggen. Bv 2 studie en bouw combineren en toen dat tweede gedaan was, ben ik aan een vliegopleiding tegelijk begonnen. Dat was gedaan en ik viel weer even in een zwart gat, dus maar direct door voor lijnpiloot (naast mijn gewone (toch wel best zware) job). Ik weet dat eens ik dat gehaald heb, ik vermoedelijk ga doorgaan met een MBA. Soit, dat zijn wel extreme voorbeelden van de load te verhogen, maar voor mij werkt het op deze manier echt wel. (Universitaire studie succesvol afgesloten etc...)

Wat ik ook merk is dat wanneer ik echt moet studeren, ik dat makkelijker vind om niet aan mijn bureau te doen en zeker niet in de buurt van mijn computer of tv. Ik zet mij vaak gewoon met mijn ipad (staan mijn studieboeken op) aan de eettafel of in de salon en studeer daar. Dan heb ik minder de gewoonte om snel te gaan spieken op bokt/facebook/mail...
Of ter verandering ga ik studeren in de stille ruimte van de bibliotheek, dat werkt ook wel en na zo'n middag heb ik best veel gedaan gekregen door die tacktiek. Wanneer ik probeer te studeren aan mijn bureau, komt er 9/10 niets van in huis. :)

Erin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 08:34

Ik ben ook een ontzettende uitsteller... Ik doe eigenlijk niks, tenzij het een opdracht voor een cijfer is. Helaas raak ik dan veel te laat in de stress, pas de ochtend van tevoren eigenlijk. Meestal heb ik dingen dus ook niet af... 'Normaal' huiswerk maak ik al helemaal niet, en leren voor toetsen doe ik ook bijna niet. Ik maak geregeld een planning, om me er 'deze keer echt aan te houden' , maar het lukt gewoon niet.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 08:42

Ik meld me :Y)
Nu ik me hier meld wil ik er heel graag iets aan veranderen _O-

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-15 08:48

Die Pomodoro techniek klinkt ook wel goed! Ik moest wel lachen bij "Respecteer de tomaat en blijf gedurende deze tijd gefocust op je taak." :')
Als ik vandaag tijd heb op stage ga ik eens inventariseren welk huiswerk ik allemaal nog moet maken. Wanneer ik dat op een rijtje heb kan ik namelijk die taken van 25 minuten op gaan stellen!

Weg gaan van mijn pc is voor mij niet echt te doen, ik hoef nooit te leren. Het is alleen maar schrijven of ander digitaal werk.

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 09:02

Topic naar m'n hart dit, ik ben ook wel een goeie uitsteller (niet zo extreem als sommige hier, maar toch).
Meteen weer een reminder om maar is wat te gaan leren.

Erin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 09:23

_bokworst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 09:32

Schuldig..

Ik moet echt wat gaan veranderen aan mijn gedrag, anders red ik dit jaar niet!

daphiena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 09:37

Ik meld me hier helaas ook

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 09:50

Hier ook een helaas.. Nooit geweest maar nu tijdens mijn scriptie wel. Vind het een klere opdracht en dat speelt voor een grote rol mee! Vandaag deadline voor inleveren opzet en ben wel begonnen, maar is nog niet af.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 09:50

phormicola schreef:
Er is hoop. Ik was een regelrechte nietsdoener en heb dan ook geen school afgemaakt. Maar inmiddels ben ik bijna 30, maak ik planningen en voer ik ze uit als een baas. Ik ben van dromer naar aanpakker gegroeid. Hoe? Geen flauw idee, kwestie van ouder worden en beter de consequenties van m'n gedrag in kunnen zien, denk ik.

Dit heb ik precies zo met als enige verschil dat ik 28 ben. Ik weet ook niet hoe het komt. Ik zie de dingen nu ook gewoon veel 'helderder', ofzo. :+

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 09:52

Ik kom hier ook even meekletsen, het is bij mij eigenlijk geen luiheid, maar meer dat ik er de fut niet voor heb, een qua tijd voltijdsstudie naast een fulltime baan, huishouden, paard enz... Wanneer ik dan wel fut heb, ben ik snel geneigd om die tijd in andere zaken te steken dan in school...

M_aaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 13:25

Ik meld me ook. :+
Ben op dit moment bezig met afstuderen en er zit niet echt druk achter dus ja.. dan doe ik dus ook niks. Zit al vanaf vanochtend acht uur achter mijn pc en ik heb echt nog helemaal niks gedaan.

En maar tegen mezelf zeggen: Nú ga ik écht écht écht beginnen. :Y)

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 13:28

Ik ga hier later nog even op reageren...

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 13:29

Ik heb de koe bij de horens gevat, en na melding in dit topic mezelf 2 uur geband, en in die twee uurtjes best wel wat gedaan! Misschien lukt het nog om vanmiddag ook nog iets te doen (was wel de planning, maar nu eerst even werken) maar wat ik nu al gedaan heb, heb ik vast gewonnen, fijn gevoel!

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 13:34

Ja, present!
Ben aan het afstuderen. Heb nu wel m'n plan van aanpak af. Maar moet nog enquêtes maken en wat voor mijn vrije ruimte gaan doen. Moet zo nog even opruimen, omkleden en de hond uitlaten.
Maar bokt, facebook, marktplaats en paard zijn gewoon veel leuker.

Hup! Nu ga ik wat doen!

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 13:37

Ik meld me ook! Vooral met school ben ik een kei in uitstellen.
In de afgelopen tentamenweek, bijvoorbeeld, heb ik niks ingeleverd. Nu heb ik dus dubbel zoveel werk voor de komende tentamenweek... |o Daar ben ik dus nu maar aan begonnen... In 3 uur toch bijna driekwart van een product afgekregen, dus daar ben ik dan wel weer trots op. Straks eerst nog even naar paardlief, en dan weer aan de bak.

Even een kort overzichtje, ik moet dus:

*een onderzoek maken en inleveren
*een samengevoegd product inleveren waar ik mezelf voor moet filmen als ik lesgeef
*Nog iets soortgelijks waar ik mezelf voor moet filmen als ik lesgeef
*een vak van vorig jaar (!) inhalen
*Enquêtes gaan maken voor een nieuwe opdracht

Het zijn allemaal maakdingen, en ik houd daar helemaal niet van. Ik ben er één van leren en tentamens maken, niet van producten inleveren.