Blijven jullie thuis bij een ziek kind?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 12:21

fokfanaat schreef:
hoezo voordelen, is toch gewoon verlof dat je opneemt

Voor ouderschapsverlof kan je dus gewoon 3 maanden thuisblijven of kan je dit omzitten naar een aantal jaar zoveel uur per week minder werken maar wel gewoon betaald worden.

Ik heb helaas geen 3 maanden verlof als ik niet aan kinderen begin :)

Maar daar is dit topic niet voor :D

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 12:22

Yontheke schreef:
Mag ik aub ook 3 maanden betaald gaan thuiszitten?

Als jij met een gezwel van twintig kilo aan je buik rond gaat lopen en met gewrichten die zo los zitten dat je niet tot de hoek van de straat gewaggeld komt op je dikke vochtstalpoten en hele nachten wakker mag blijven heb je mijn zegen hoor.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 12:22

Urielle schreef:
Yontheke schreef:

Als jij met een gezwel van twintig kilo aan je buik rond gaat lopen en met gewrichten die zo los zitten dat je niet tot de hoek van de straat gewaggeld komt op je dikke vochtstalpoten en hele nachten wakker mag blijven heb je mijn zegen hoor.

Je kiest er nog altijd zelf voor om zwanger te worden :)
En ik heb het niet eens over zwangerschapsverlof maar over ouderschapsverlof. Dat is nog extra er bovenop.

Ylana

Re: Blijven jullie thuis bij een ziek kind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 12:23

Maar sommige van deze kinderen zorgen er wel voor dat jij later je luier verschoond krijgt indien nodig.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 12:23

nou hier amper mensen die er niet zijn vanwege zieke kinderen. Wel heel veel zonder ruggegraat die met elke poep en scheet zich ziekmelden

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 12:24

Yontheke schreef:
En ik heb het niet eens over zwangerschapsverlof maar over ouderschapsverlof. Dat is nog extra er bovenop.

Ouderschapsverlof is onbetaald..... :+

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 12:24

Ylana schreef:
Maar sommige van deze kinderen zorgen er wel voor dat jij later je luier verschoond krijgt indien nodig.

En wat heeft dat er mee te maken met ouders die verlof krijgen?

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 12:25

Yontheke schreef:
Grappig. Een topic dankzij mijn opmerking :)

Ik heb zelf geen kinderen maar ik zie om mij heen toch heel veel ouders thuisblijven omwille van zieke kinderen. Hier is de regel op de crèches dat wanneer een kind koorts krijgt de ouders zelfs opgebeld worden om hun zieke kind te komen halen zodat ze geen andere kinderen aansteken. Als je dan geen inspringende grootouders hebt, zal je toch echt zelf van je werk moeten komen.

Mensen met kinderen krijgen zelfs in mijn ogen veel te veel voordelen van vadertje staat. Maar dat is dan weer een hele andere discussie..

Sinds wanneer is koorts besmettelijk dan? :')

fokfanaat

het gaat hier toch om thuis blijven bij ziek kind, dat zijn toch gewoon verlofuren

Yontheke

Brainless schreef:
Yontheke schreef:

Ouderschapsverlof is onbetaald..... :+

Nee hoor. Dat is gewoon betaald.
Weliswaar niet je volledige loon maar je wordt wel betaald.

Amaris

kimberly1995 schreef:
Yontheke schreef:
Grappig. Een topic dankzij mijn opmerking :)

Ik heb zelf geen kinderen maar ik zie om mij heen toch heel veel ouders thuisblijven omwille van zieke kinderen. Hier is de regel op de crèches dat wanneer een kind koorts krijgt de ouders zelfs opgebeld worden om hun zieke kind te komen halen zodat ze geen andere kinderen aansteken. Als je dan geen inspringende grootouders hebt, zal je toch echt zelf van je werk moeten komen.

Mensen met kinderen krijgen zelfs in mijn ogen veel te veel voordelen van vadertje staat. Maar dat is dan weer een hele andere discussie..

Geen idee, maar ook 'hier' is dat de regel: koorts, dan moet opgehaald worden.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 12:26

dat ligt aan je werkgever

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 12:26

@ Yontheke, Dat was een reactie op jouw dat mensen er voor kiezen om aan kinderen te beginnen.
En ja, daar horen enkele voordelen bij.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 12:27

Yontheke schreef:
Nee hoor. Dat is gewoon betaald.
Weliswaar niet je volledige loon maar je wordt wel betaald.

Wettelijk heb je recht op een aantal uren (mits het werktechnisch mogelijk is), maar er hoeft niets betaald te worden.
Je kunt daar andere afspraken over maken, maar de meeste werkgevers betalen niets.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... komen.html
Laatst bijgewerkt door Brainless op 26-02-15 12:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 12:28

En ik vind het niet eerlijk dat die voordelen niet gelden voor mensen die niet aan kinderen beginnen.

Maar zoals ik al eerder zei. Dit topic is niet bedoeld om die discussie te voeren.

Ik zou overigens ook wel thuisblijven als mijn kind ziek zou zijn. Ik blijf zelfs thuis voor een ziek paard. (in dat topic maakte ik overigens de opmerking dat je ook zou thuisblijven voor een ziek kind en daar vloeit dit topic uit voort)

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 12:29

Als ik een dag of 2-3 thuis blijf omdat kleine man ziek is, gaat t gewoon van de dagen af. Als het 3 maanden is is het wel ernstiger als een griep en neem dan ook aan dat dit niet iets normaals is...

En er zijn ook voordelen voor mensen die geen kinderen hebben hoor :) zo is elk iets een voor en nadeel.

Kind kan er toch ook niks aan doen dat die ziek word? Lijkt me fijner om niet ziek te zijn...

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 12:30

Amaris schreef:
kimberly1995 schreef:

Geen idee, maar ook 'hier' is dat de regel: koorts, dan moet opgehaald worden.

Ach, ik ben ook wel zo'n miep die heel anders denkt over koorts door de opleiding die ik volg. Meeste mensen zijn bang voor koorts geloof ik. :')

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 12:30

Hoezo voordelen?
Je kan evt onbetaald verlof opnemen, maar dat kunnen werkende mensen ook.
Mijn man zijn collega heeft nu 3 maanden onbetaald verlof opgenomen.
Die heeft geen kinderen....

Yontheke

Re: Blijven jullie thuis bij een ziek kind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 12:33

Ouderschapsverlof is iets waar je recht op hebt. Hiervoor krijg je een uitkering van de RVA van tenminste 707 euro per maand.
Geen vetpot. Maar is dus niet onbetaald.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 12:35

Goof schreef:
Even de knuppel in het hoenderhok gooien;

Ik kan me echt rot ergeren aan collega's die om de haverklap thuisblijven omdat hun kind ziek is. Heel vervelend hoor en ik snap oprecht dat je niet altijd op een ander kunt terugvallen, maar ik krijg soms het idee dat er ouders zijn die voor iedere snotneus van hun kind thuisblijven.
Erger nog, collega's die hun kinderen mee naar hun werk nemen en mij er mee lastig vallen....
Ik werk in het onderwijs en ik heb in de afgelopen jaren echt enorm veel collega's gehad die veel afwezig waren ivm zieke kinderen en collega's die dus met hun koters op het werk rondliepen (en vergaderingen bijwonen tot ergernis van iedereen....).

Maar hoe zie jij dan dat ze het oplossen?

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 12:36

Yontheke schreef:
Zoolgangster schreef:

_O- Ik zou (bijna) zeggen: wacht maar tot je zelf kinderen hebt.

Die wil ik niet. :)
Daarom vind ik dus ook dat mensen met kinderen veel te veel voordelen krijgen tov andere mensen.

Ik ben het ergens we met jou eens.
Paar jaar terug werkte ik bij een gemeente project.
Ik doe ook veel vrijwilligerswerk waaronder (toen nog) 2 keer een week van huis. 1 keer in juni, 1 keer in juli.
Maar dat mocht niet.

Mijn collega mocht zonder problemen 6!! week thuis blijven. Waarom? Alleenstaande moeder met 2 kinderen.
Terwijl de vader en beide grootouder paren in hetzelfde dorp wonen.

En heb al zo vaak moeten opdraven omdat een moeder niet kon omdat het kind een dwarszittende scheet had, of naar de tandarts of weet ik veel wat.

Kinderen krijgen is een keuze, geen plicht. Andere mensen horen daar niet de dupe van te worden.

Keuze maken! Wil je kinderen? Dan blijf je maar thuis. Kinderen of carrière.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 12:38

Urielle schreef:
Yontheke schreef:

Ze hebben jou toch ook dat verhaal van de bloemetjes en de bij'tjes verteld he Urielle je weet toch waar je aan begint en hoe je daar aan begint of niet? :)

wendyenbram

ouderschaps verlof is onbetaald (sinds 2015 kun je er zelfs ook geen belastingteruggave meer van krijgen)

Zelf neem ik GEEN vrij wanneer kindlief wat hangerig is koortsig of anders... Dan kan het prima bij oma op de bank of bed.
En als het echt nodig is, gaan papa en mama om de tafel zitten, en lossen we het zo op dat werk er het minst last van heeft. (scheelt natuurlijk wel dat ik onregelmatig werk, en dus ook vaak weekend of avond, als manlief thuis is.)

Vorig jaar is op zondagavond zoonlief van de hooizolder gevallen, is met ambulance opgehaald (bleek achteraf loos alarm) Moest een nachtje in het ziekenhuis blijven. Toen heb ik toch echt mijn werk gebeld, en gezegd dat ik Maandagmorgen NIET kwam. Toen heb ik betaald verlof gehad.
Dinsdag morgen moest ik weer werken, was echt te moe (zwanger en nachtje zkh gehad met elk uur gewekt worden) Toen heb ik zelf enkele collega`s gebeld, om een dienst te ruilen.

Donderdagavond is hij met hersenschudding bij oma op de bank gegaan. Moeders moest toch echt weer aan het werk!

Ik vind dat als je moeder bent, en KIEST om te gaan werken, je er niet steeds met een "smoesje" af kan komen. werk is werk, en thuis is thuis. En heel soms kan het niet samen (door ziekte kind) maar heel cru gezegd, dat is jou probleem. Je kunt je werk niet opzadelen met thuis perikelen.

En gebeurd dat 1 keer of hooguit 2 keer per jaar? geen probleem, maar moet geen regel worden.
Met andere woorden, regel het thuis zo goed, dat wanneer er acuut iets gebeurd, je gewoon weg kan van je werk, zonder dat collega`s zoiets hebben van "gaat ze weer"
Maar voor andere dingetjes is er gewoon iemand anders voor je kids.

Wij hadden er een, was haar man gewoon thuis, belde ze dat haar kind ziek was, en dat ze vrij nam. (eerste kindje) wat heeft kindje dan? ja een beetje verhoging en snotteren, en wil gewoon bij haar zijn. Ja sorry hoor, maar je man is thuis? Dus je komt gewoon werken.

Sababber

Iedereen heeft recht op verlof. De enige voorwaarde is dat je dus een kind hebt/krijgt. Nou als je niet aan die voorwaarde wil voldoen krijg je het niet. Ik vind het stom dat omdat ik niet werk ik geen vakantiegeld krijg :') Want ik wil ook gewoon op vakantie. Tja..

Als een kind echt erg ziek is zou ik wel proberen thuis te blijven.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 12:40

wendyenbram schreef:
ouderschaps verlof is onbetaald (sinds 2015 kun je er zelfs ook geen belastingteruggave meer van krijgen)

Ik praat over België hè.
Maar op de website van de Belgische Rijksdienst voor Arbeid staat dat je dus wel degelijk recht hebt op een uitkering.

Wat is het bedrag van de door de RVA gestorte uitkering? Om de vermindering van uw inkomsten te compenseren, ontvangt u een vergoeding van de overheid. Het gaat om een maandelijkse uitkering toegekend door de RVA. Deze uitkering is forfaitair. Het bedrag van de uitkeringen zijn deze van kracht sinds 01.12.2012. Voor een onvolledige maand worden deze bedragen proportioneel verminderd. Volledig onderbreking (ongeacht uw leeftijd) Brutobedrag 786,78 EUR Nettobedrag (zie vraag Welke invloed hebben de onderbrekingsuitkeringen op uw belastingen?) 707,08 EUR Bij een volledige onderbreking op basis van een deeltijdse betrekking, wordt de uitkering berekend in verhouding tot uw arbeidsregime. - See more at: http://www.rva.be/nl/documentatie/infoblad/t19#h2_10

Mijn vriendin die nu op ouderschapsverlof is krijgt ook gewoon die 750 euro per maand hoor.