Hoe een 50 minuten durende presentatie leuk houden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Paloedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 15:09

Ik weet niet uit welke omgeving je komt?

Tijdens mijn studie sociaal juridische dienstverlening heb ik samen met een studiegenote een presentatie gegeven over autisme, waarbij we niet zozeer zijn ingegaan op wat voor problemen autisme allemaal oplevert of wat mensen met autisme allemaal niet knnen, maar ook juist op positieve eigenschappen die mensen met autisme vaak hebben. Dit bleek mensen te boeien, dáár hadden ze namelijk nog niet over nagedacht. Met een paar leuke anekdotes uit eigen ervaring was het helemaal goed.

In het vragenrondje werd gevraagd waarom we voor deze insteek hadden gekozen. Toen pas heb ik verteld dat ik zelf gediagnostiseerd ben met PDD-NOS, maar dat ik dat niet zo zeer als probleem zie. Ja, ik kom soms misschien wat hogere drempels tegen dan iemand anders, maar er zijn genoeg handvaten om daaromheen of overheen te denken.

Ik vind het niet erg om zoiets nog een keer te doen hoor!
Laatst bijgewerkt door Paloedie op 20-02-15 15:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 15:10

Ik moet voor mijn werk vaak presentaties houden.
Bij elke presentatie zijn er een aantal stappen waaraan je moet denken:

In jouw geval spreek je straks vpk's toe, hoeveel, wat weten ze al over ASS?
Wat wil jij bereiken me je presentatie? Wat moeten zij straks weten?

De klas willen weten waarom jouw verhaal interessant voor hun is, dat moet je dus verwerken in je presentatie.

Bedenk een pakkende inleiding, verzin iets creatiefs. Een leuk filmpje, een anekdote, een intrigerende afbeelding.

Formuleer kort de belangrijkste boodschap die je over wilt brengen en bedenk alvast belangrijke vragen die ze zouden kunnen stellen. Zorg dat je de antwoorden op die belangrijke vragen kent.

Zorg voor een logische opbouw: inleiding, kern, slot.

Geen wollige verhalen gaan vertellen en voorkom dat je presentatie als een fade-out eindigt.
Geef bijv. een samenvatting, kom terug op het doel, koppel terug naar het begin van je presentatie.

Als je een powerpoint maakt kies dan een rustige achtergrond, gebruik 22-32pnts letters in een kleur die goed afsteekt. Gebruik geen lange zinnen in een ppt. Gebruik niet meer dan 5 zinnen op 1 slide. Zet je screensaver uit!

Bereid de presentatie goed voor, kijk ook of je in de tijd goed uitkomt (gemiddeld kom je op 1 a 2 slides per minuut uit). Praat rustig en duidelijk en zorg dat je gepast gekleed bent.

Eas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 15:19

Een autist uitnodigen en vragen stellen en ervaringen vragen. Familie van een autist uitnodigen die verhaal en ervaringen kunnen delen? Evt. Ouders met kind?

Er komen vaak heel leerzame en bijzondere verhalen uit.
Ik vind persoonlijke verhalen en ervaringen altijd heel interssant. Je leert hier erg van en je kunt vragen stellen welke uit ervaring beantwoord worden. Ik heb ook erg veel respect voor degene die een eigen verhaal willen delen met anderen.

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 15:22

ik denk dat het voor iemand met autisme best een drempel kan zijn om zijn verhaal te vertellen. Mijn vriend heeft namelijk ook autisme en is daar erg gesloten over. Vaak gaat autisme samen met een lager niveau, deze mensen beseffen zelf niet goed dat ze autistisch zijn. Mijn vriend heeft het overgehouden aan een hersenbloeding vlak voor zijn geboorte, hij heeft juist een hoog iq maar kan er niet uithalen wat erin zit, om het zo maar te zeggen. Hij zit hier erg mee, maar wil dit juist niet laten merken omdat hij zich ervoor schaamt. Ik denk dat iemand met autisme vinden best lastig gaat worden.

Ik vind het trouwens best respectloos om zo iemand een autist te noemen, iemand met autisme is veel meer dan alleen maar een autist.

Jeaulijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 15:23

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 15:24

Ik zou niet zomaar iemand meenemen, autisten zijn over het algemeen al niet dol op aandacht en menigten. Wat je misschien kunt doen is iemand filmen, en dan de ouders of familie. Laat het niet langer duren dan 3 minuten want het moet wel boeiend blijven. Aan de hand van het filmpje kun je weer interactie hebben met de groep door te vragen wat ze ervan vinden.

Paloedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 15:30

Ik ben gewoon HBO niveau en had met wat meer mijn best doen universiteit kunnen doen. Ik besef heel goed waar mijn beperkingen liggen, waar ik mee aan het werk kan. Vind het ook juist leuk om mensen hierover te vertellen, zorgt vaak voor een nieuwe blik!

Werk overigens als begeleiding op een zorgboerderij met als doelgroep ADHD en Autisme, daarnaast begeleid ik een aantal verstandelijk beperkte jongeren daarbuiten, een aantal weken geleden ben ik begonnen met fitness met hun. Niet alleen een uitdaging voor hun, maar ook voor mij!

Annnepannne, ik heb me al aangeboden :)
Laatst bijgewerkt door Paloedie op 20-02-15 15:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 15:32

Paloedie schreef:
Ik ben gewoon HBO niveau en had met wat meer mijn best doen universiteit kunnen doen. Ik besef heel goed waar mijn beperkingen liggen, waar ik mee aan het werk kan. Vind het ook juist leuk om mensen hierover te vertellen, zorgt vaak voor een nieuwe blik!

Werk overigens als begeleiding op een zorgboerderij met als doelgroep ADHD en Autisme, daarnaast begeleid ik een aantal verstandelijk beperkte jongeren daarbuiten, een aantal weken geleden ben ik begonnen met fitness met hen. Niet alleen een uitdaging voor hun, maar ook voor mij!

Annnepannne, ik heb me al aangeboden :)

Oh sorry! overheen gelezen :)

loeloemoekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-15 15:36

@ paloedie, ik ga in Breda naar school.
Dit vind ik wel een goede, ik wil zeker er in verwerken wat deze mensen wel kunnen.

Al moet het aansluiten op mijn doelgroep. Ik loop stage op een groep waar de geestelijke leeftijd tussen de 9 maanden en 24 maanden ligt. Erg laag dus, en ga dus echt geen 'ervaringsdeskundige' mee nemen, want de bewoners van mijn groep zijn daar niet toe in staat en als ik iemand anders daar mee lastig val sluit dit dit aan op mijn doelgroep.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 15:46

Geef voorbeelden. Als je bijvoorbeeld iemand iets ziet doen, dan betrek je dat bij je verhaal. 'Zoals we nu bij Jantje dus kunnen zien, doet hij ditenditendit. Dit is een perfect voorbeeld van een autistisch trekje!'
Hier moet je wel een beetje een klas met humor voor hebben.

Zo zullen ze wakkergeschud worden en minder snel afdwalen.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 15:47

Ik wil je anders ook wel helpen, bij mij is een paar maanden geleden Asperger vast gesteld, maar ik sluit niet helemaal aan bij je doelgroep :')

Paloedie

Re: Hoe een 50 minuten durende presentatie leuk houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 15:49

Wauw, hoe diagnosticeer je autisme bij iemand met een geestelijke leeftijd van 9 maanden? :0

Wees in je presentatie wel heel duidelijk dat het dus om deze doelgroep gaat, anders krijgen mensen wel een heel verwrongen beeld van autisme haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 15:51

Misschien is Kahoot iets voor je? Dan zet je je eigen eigen quiz in elkaar, laat je de mensen iets actiefs doen en is het ook leuk (je kan het op je smartphone doen) :P

Moet maar net wat voor jullie zijn hoor..

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 15:53

Beginnen met iedereen zijn mobiel, tablet, laptop enz te laten inleveren en hier een verhaal mee beginnen dat het gebruikt van deze apparaten tijdens de les ook een vorm van autisme is en hiermee de inleiding hebben voor je verhaal afgewisseld met de rode/groen kaarten (werkt echt leuk)

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 16:06

Deetjeeuh schreef:
Misschien is Kahoot iets voor je? Dan zet je je eigen eigen quiz in elkaar, laat je de mensen iets actiefs doen en is het ook leuk (je kan het op je smartphone doen) :P

KAHOOOOOOOOOT!!!!! Wij worden er in de klas zo stront druk van :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 16:45

eclair98 schreef:
Deetjeeuh schreef:

KAHOOOOOOOOOT!!!!! Wij worden er in de klas zo stront druk van :')

Ja, dat dus. :+ :))

Iedereen wil altijd de beste zijn en winnen. _O-

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 16:49

Kahoot is geweldig ja haha
We hebben het nu zo'n 5 keer gedaan haha
Heb zeker 3 keer gewonnen nu haha

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 16:54

Ik wordt altijd tweede met economie en daardoor loop ik altijd de prijzen mis :')

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 17:01

Misschien leuk om een quiz te doen je kan daarvoor kahoot gebruiken. Dit is interactief met je smartphone. Ik zou dit niet doen om kennis te testen maar juist om voorkennis te activeren. Wat voor vooroordelen en kennis is er al? Aan de hand daarvan kan je al veel vertellen. Misschien nog een invultestje met autistische kenmerken laten doen om aan te geven dat iedereen wel kenmerken heeft.
Dan een goed filmpje laten zien en praktijk voorbeelden en tips geven voor de zorg. Dan ben je heel afwisselend bezig maar ook leerzaam.

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 17:03

Interactie, interactie, interactie.
Zelf zo min mogelijk aan het woord zijn (word saai om naar te luisteren).
Probeer je boodschap over te brengen door je luisteraars dingen te laten doen, bezig te zijn met de stof.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 17:10

Ik zal inderdaad toch wel een gastspreker of filmpjes overwegen.. Ik zelf vind praktijkvoorbeeld toch altijd wel erg interessant.
En een quiz of stellingen zijn ook altijd leuk.