Terugkeer werk na bv burnout/oid nieuw werk..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 13:09

Siamsmeesje schreef:
Ik zit met hetzelfde probleem. Al ruim 10 jaar in de WAO, zoek al zeker 5 jaar weer naar werk. Kan helaas niet alles aannemen op basis van de klachten. En veel werknemers vinden ook dat mijn leeftijd (45) blijkbaar geen aanrader meer is.
Ik begon met een burn-out, die zich later door onverwerkte zaken doorzette naar een complete depressie. Helaas lijken werkgevers in mijn geval toch vaak te vallen over het grote gat, en wordt de te krijgen arbeidssubsidie gezien als slecht een kleinigheidje, want ja, je bent dan immers de enige maar (letterlijk zo te horen gekregen!).

Een opleiding zou ik graag gaan doen, want ook dat is een probleem wat ik vaak te horen krijg, 'het' papiertje wat ontbreekt. Omscholing is echter voor mij financieel gezien moeilijk haalbaar. En van een kennis die bij het UWV omscholingen regelt, weet ik inmiddels dat ze alleen nog mee willen werken als de opleiding maximaal een jaar duurt.
Echter, voor wat ik zou willen doen (iets in de richting zoals Anoli doet), ben je al snel 3 tot 4 jaar kwijt.

Dus misschien dat ik in dit topic ook wat wijzer wordt, want graag willen is één ding, het ook voor elkaar krijgen is soms iets heel anders.

Mag ik je de tip geven om contact op te nemen met scholen/universiteiten die dit soort opleidingen aanbieden. Als je de situatie uitlegt aan hen, is er misschien meer mogelijk dan je denkt :j

Ik ben elke open dag aan het werk voor mijn opleiding en kom vaak genoeg volwassenen tegen die een ander pad willen kiezen dan hun huidige situatie en dus iets "speciaals" zoeken mogelijkheden in de opleiding.

Anoniem

Re: Terugkeer werk na bv burnout/oid nieuw werk..

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 13:11

Ik heb ook al wel wat opleidingen benaderd, maar sommigen zijn zeer star in hun opleidings eisen helaas.

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 13:18

Het is zeker frustrerend, maar wat doe je er tegen? Op het moment volg ik vooral wat Cousera-cursussen, die zijn gratis, maar geven je wel een realistisch kijkje in sommige vakgebieden. Daardoor weet ik nu dat biomedische zaken mij echt interesseren en dat ik die cursussen er toch echt uit begin te zoeken.

Ik woon gelukkig bij de grens, dus misschien is studeren in België nog een optie, maar dan nog, het blijft voor mij een financiële kwestie die ik persoonlijk moet zien op te lossen. Fijn als je een achterban hebt die nog hulp kan bieden.

Het UWV is inmiddels rampzalig, mijn arbeidsdeskundige in het begin, vond dat mijn beste optie maar was om te gaan werken in een naaiatelier waar ze gordijnen maken.... :+
En dat met een HBO-propedeuse, HAVO en VWO-diploma's op zak.... Niets tegen mensen die met alle plezier gordijnen maken, maar ik haal vooral plezier uit werken met planten/dieren en/of werken met m'n hersenen :) Het is toch de bedoeling om je uit de WAO te krijgen, en niet na zoveel tijd er weer in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 13:20

Herkenbaar. Ik moest maar denken aan bv aan bloemenwinkel(??).
Ik heb niks met winkels, en niks met bloemen. Ja leuk in huis maar verder niet.

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 13:21

Anoli schreef:
Mag ik je de tip geven om contact op te nemen met scholen/universiteiten die dit soort opleidingen aanbieden. Als je de situatie uitlegt aan hen, is er misschien meer mogelijk dan je denkt :j

Ik ben elke open dag aan het werk voor mijn opleiding en kom vaak genoeg volwassenen tegen die een ander pad willen kiezen dan hun huidige situatie en dus iets "speciaals" zoeken mogelijkheden in de opleiding.

En dan kunnen ze hulp bieden in de vorm van... Beurzen of iets dergelijks? Want dat zou zeker mooi zijn. Op dit moment kan ik van mijn bescheiden inkomen al niet eens het collegegeld ophoesten...

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 13:29

Ik kan je helaas niet vertellen wat ze kunnen aanbieden. Maar ik weet wel dat je zeker niet de enige of de eerste bent. Nee heb je, ja kan je krijgen. Misschien is er iets mogelijk, wie weet...

UWV is gewoon een ramp. Ik heb er een tijdje bij gelopen doordat ik tussen 2 banen in zat... ik kon volgens hen prima autotaxateur worden nadat ik hen had verteld dat ik graag formule 1 kijk 8)7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 13:31

Haha, als het toch zo makkelijk ging....ik lees graag, kan ik wel schrijver worden.
Of professioneel paarden trainer? Ik rijd tenslotte paard.

Maar zonder gekheid, ze zijn daar niet realistisch. De arbeidsmarkt is momenteel al zo verzadigd, hun antwoord " er is werk genoeg'.

Sure...

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 13:32

Ja erg he... Ben benieuwd hoe ze zelf reageren als ze aan de andere kant van het bureautje kwamen te zitten... verteld hun oud-collega dan ook aan ze dat ze wel werk zat kunnen vinden??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 13:33

Waarschijnlijk wel. Rare figuren zijn het. Zowel de verzekeringsartsen als de arbeidsdeskundigen.
Staan mijlenver af van hun clienten.

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 13:38

Dan gaan we maar eens snuffelen en eventueel mailen/bezoeken. Je hebt helemaal gelijk hoor Anoli, nee hebben we, en ja kan het misschien wel worden :)

Arbeidsdeskundigen en hun baantjes... :roll:
Als ze mij nou de beruchte bonsai-boompjeskweeker hadden voorgesteld, had ik het nog enigszins kunnen begrijpen (ik deed een agrarische opleiding). Maar ik had echt het idee dat er toen maar wat dingen uit de duim werden gezogen omdat er nu eenmaal een baan geadviseerd moest worden. En blijkbaar is dat dus niet veranderd in al die jaren...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 13:51

ach nee, UWV is een drama... ze hebben de helft van de tijd geen flauw benul waar ze het over hebben en wat zaken inhouden, waardoor adviezen over wat voor werk geschikt voor je zou zijn vaak als een tang op een varken slaan .
ik zit nu sinds 2004 thuis, eerst twee jaar ziektewet, toen de wajong in , moet dalijk herkeurd worden en weet al dat de vragenlijst om te janken is...of om te bescheuren, ligt er aan wat de gevolgen zijn denk ik.
als je zelfstandig de afwas zou kunnen doen, kun je werken geloof ik , maar als het niet realistisch is dat je werk gaat vinden dan mag je gewoon in de wajong blijven maar word je 5% gekort.
oftewel, de hele herkeuring is een front om gewoon het grootste gedeelte van de mensen 5% te kunnen korten en zo een bezuiniging van een x bedrag te realiseren .

maar dan zit je nog steeds met de issues als "wat wil/ga je in vredesnaam doen qua werk, hoe ga je daar komen (opleiding) en wie geeft je de kans? "
ik wil zelf heel graag weer iets gaan doen, maar zal hier iets van een opleiding voor moeten gaan doen, want met een veehouderij opleiding kun je nu eenmaal niet zoveel :n niet als je lichamelijk de belasting die bij dat werk hoort niet aan kunt.
de zorg in , in een uitvoerende functie zit er ook niet in, lichamelijk te zwaar en ik kan het werk niet loslaten , zou direct weer leiden tot scheve verhouding van draagkracht en belasting waardoor ik met vrij veel zekerheid durf te zeggen dat ik uiteindelijk weer thuis kom te zitten .

ik wist op mijn veertiende al niet wat ik wilde (ja, iets met beestjes getuige de veehouderij opleiding)
ben inmiddels 34 en weet het nog steeds niet en verdwaal in al het aanbod , maar durf ook niet direct via het UWV hulp te vragen omdat ik vrees dat er dan een plan van aanpak word opgesteld waar ik zelf te weinig op in te brengen heb ...

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 13:55

In onze organisatie (museum) lopen diverse collega's mee die als vrijwilliger een opstap maken naar een baan. Beginnen als gastheer of aan onze balie, groeien soms door tot gids of werken mee aan archief/administratie.

Varieert van 4 tot 20 uur per week, vaak in samenwerking met een hulpverlener of andere instantie.
Mensen zitten hier met een verschillend doel, van ritme opdoen tot de omgang met de klant of juist kunst en geschiedenis waar ze meer over willen leren.
Sommigen volgen intussen ook een opleiding, en op deze manier willen ze hun CV aanvullen. Wij voorzien iedereen die hier naar tevredenheid heeft gewerkt van een mooi getuigschrift.

Een ander voorbeeld: Mijn zus is een periode werkloos geweest, en heeft in die tijd een groot hardloopevenement gecoördineerd. Alles als vrijwilliger en nu nu een enorme ervaring erbij op haar CV want het is een erg een bekend evenement hier in de regio.

Een mooi vrijwilligersproject kan je dus best een eind op weg helpen!

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 14:06

Herkenbaar dit. Ik heb (godzijdank) nog een goede baan maar ben er alles behalve gelukkig mee. Loop nu ook deels thuis omdat ik het niet meer kan bolwerken in mn bovenkamer. Overigens niet persé werkgerelateerd.

Ik heb geen gat in mn cv, maar als ik toch eens wist wat ik leuk vond. Dan zouden mijn (werk)dagen een stuk prettiger worden.

Werk doen wat niet bij je past is killing.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 14:58

Ik heb voor zowel tijdens mijn MBO als in mijn HBO een depressie/Burn out gehad. Dus heb wat betreft dat enige ervaring. In mijn studie heb ik mijn jaar overgedaan waar ik gestrand was.
Wat heel belangrijk is dat je van jezelf weet wat je hebt over gehouden aan je BO. Ik heb bijvoorbeeld het eerste jaar na mijn burnout niet meer dan 24u per week kunnen werken en ik kon niet omgaan met druk en stress, waardoor ik dus vervangende opdrachten heb moeten doen e.d.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 15:14

Vrijwilligerswerk doe ik, al die tijd ook gedaan.
Maar niets wat tot een vaste baan leidt helaas.
Maar ik houd moed.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 15:39

Anoniem schreef:
die vraag is me al heel vaak gesteld: ik kan dat niet bedenken.
Ik zit er zo vast in. Op alles komt: ja maar.

Kan het niet loskoppelen.

Als ik denk "dan zou ik paardenmassage willen doen", dan komt er echt onmiddelijk in mijn hoofd: MAAR dan/want/kan niet/als/.....

Wat mij aanspreekt is "iets met": taal, mensen, psyche, regelmaat, structuur, nadenken(ik wil wel uitdaging), geen keiharde zakelijkheid(je moet mij geen outbound callcenter functie geven waar ik bv targets moet halen)

Als je dit nu eens niet direct koppelt aan werk? Maar gewoon puur eens kijkt naar je hobby's, dingen waar je energie van krijgt. Wat zijn dan die dingen? Dus niet meteen aan een vak denken, maar aan de vaardigheden en voorwaarden die bij je hobby's passen. Ik ben bijvoorbeeld graag buiten, weten wat voor weer het is, is voor mij erg belangrijk. Heb ik daarmee een beroep te pakken? Verre van, maar als ik zo verschillende dingen uiteindelijk kan combineren en daar met mensen over praat, kan je ineens ergens terecht komen waarvan je denkt: Das zo gek nog niet!

Zo ben ik graag buiten, werk zelfstandig en ben geen routinemens. van Maandag tot vrijdag 8-17 op kantoor is echt de beste manier om mij in de kreukels te krijgen. Zo heb ik bijvoorbeeld een tijdje post bezorgd. Kon ik uiteraard niet van rondkomen en het bleek fysiek te zwaar, maar het was toch een stap in de goede richting. En nu zit ik inmiddels in de brug- en sluisbediening. Wisselende diensten, veel contact met de buitenwereld (ook al zit je binnen) (wel een beetje afhankelijk van waar je zit, in Flevoland zit je bijvoorbeeld in het provinciehuis, dat is dan weer minder).
Had ik dit beroep zelf kunnen bedenken? Nooit van mijn leven. Maar doordat ik duidelijk had wat ik graag wou, konden anderen mij helpen dingen in te vullen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 15:40

Snap wat je zegt Lalidan. Onderste stukje van mijn tekst vat wel een beetje samen wat ik wil/wat mij aanspreekt, denk ik?

Probeer ook echt keuzes te maken hoor, want op deze manier verzuip ik gewoon echt..

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 15:44

Nee, eigenlijk niet. Het is te breed, te algemeen. Iets met mensen, wat met mensen? Welke vaardigheden? Hoe diep wil je er in? Of wil je het juist oppervlakkig houden. Iets met taal. Is dat iets met schrijven? Of juist anderen verbeteren. Of juist lesgeven?
Zoek juist eens naar voorwaarden en eigenschappen. Wat kan je goed? En juist nog geen keuzes te maken, houdt eens alle opties open, als is het nog zo gek. Maar waarom spreekt dat je aan? Welke delen erin spreken je wel aan, welke niet? Kan je dat ook ergens anders vinden?

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 15:51

Ik snap precies wat Sonja_vR bedoelt, ik deed een studie Landbouw voor ik ging werken (noodgedwongen moeten stoppen met de studie na een whip-lash). Daar is niet veel in te vinden, en als het er al is willen ze het papiertje erbij wat ik dus mis.

Verder durf ik om precies dezelfde reden niet aan te kloppen bij het UWV, bang dat er dingen in gang gezet gaan worden waar ik dan geen grip meer op heb en ik alsnog eindig in een baan/opleiding waar ik niets mee heb.
Vandaar dat ik eigenlijk eerst alles op een rij wil hebben, zodat ik ze gewoon een kant en klaar plan kan presenteren.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 16:01

Ben ik in ieder geval niet de enige Siam ;)
alleen dat kant en klaar plan is nog verrekte lastig. , heb de afgelopen tijd gekeken naar zaken als docent Bio, Hrm, sociaal juridish en ga maar door. Er is zoveel wat me aanspreekt, maar tegelijkertijd ook zoveel onduidelijkheden...
Bij het uwv zijn wel de opties werkcoaches etc maar ik wil gewoon zelf de regie in handen houden,

Maar de tips van Lalidan ga ik wel weer even mee aan de slag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 09:12

Toch ben ik nog vooral wel reuze benieuwd naar mensen die wel zijn teruggekeerd...

Hoe benoem je de periode?Het gat in je cv?

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 09:32

Ik heb de periode wel benoemd, maar doordat ik een jaar studievertraging had viel de periode niet zo op. Het was geen gat in werk.

Wel kreeg ik bijvoorbeeld de vraag waarom ik dacht dat ik niet weer overspannen zou raken. Dan vertelde ik wat mijn leerpunten waren en welke signalen ik bij mezelf kon herkennen. Ook het aangeven/benoemen van de stressmomenten hielpen met het terugkeren.

Ik denk dat het met name belangrijk is om te benoemen wat je weer kan en wat je voor jezelf als toekomst ziet en niet in het negatieve van de burnout blijven hangen.

Na mijn burnout ben ik weer verder gaan studeren, studie af gemaakt en mijn eerste "echte" baan gevonden. Dit was in de zorg en ik merkte aan mezelf dat als ik daar door zou gaan dat ik weer terug zou vallen. Contract vol gemaakt en van beide kanten kwam de uitspraak dat we het niet wilde verlengen.
Bij het UWV terecht gekomen, overal allerhande klusjes gehad en uiteindelijk via via bij een Telecombedrijf terecht gekomen waar ik nu de tijd van mijn leven heb! Ik ben heel eerlijk geweest naar iedereen over de burnout en duidelijk aangegeven waar mijn grenzen lagen. Hier respecteert iedereen dit en nee is ook echt nee.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 17:50

Benoem jaartallen, geen maanden of datums in je CV.

En vermeld bij overig de vrijwilligersklussen die je gedaan hebt/doet.

Als het om echt een mooi project gaat zou ik hem ook nog wel bij werkervaring durven zetten. Wel met de benoeming Vrijwilliger in je taakomschrijving.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 22:16

Maar dan nog zien ze toch dat je een gat hebt?
In elk geval dus vanuit betaald werk gezien..

Jaartallen had ik nog niet aan gedacht. Ik doe altijd keurig exacte data vernoemen...

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 13:47

Jaartallen noemen, maanden eventueel in de omschrijving.
Ik heb het gat gewoon erin staan, zonder omschrijving, wel met aanvullingen van de dingen die ik wel doe of gedaan heb. Krijg ik vragen erover, dan worden ze gewoon eerlijk beantwoord, ik geef ook aan wat mijn probleem was toen (de baan te leuk vinden), en dat ik nu wel geleerd heb dat meer dan 9 uur per dag aan iets besteden toch echt teveel van het goede is gebleken, en meer dingen die ik inmiddels ben gaan inzien.
Het is daarna aan een werkgever of ze ermee in zee willen gaan.

Mijn zus heeft mij geholpen om mijn cv up to date te maken (zij is hrm medewerker), en dat heeft de laatste keer zeker geleidt tot een uitnodiging. Dat de daarbij ingeschakelde consultant er vervolgens geen heil in zag kan andere redenen hebben. Die heeft zelfs nauwelijks gevraagd naar het hoe en wat van mijn burn-out.

@Sonja_vR, dat kant en klare plan is dus ook mijn struikelpunt. Maar ik ga van de week zeker even naar Lalidan d'r tips kijken. Denk dat ik maar begin bij Wageningen en eventueel Leiden of Rotterdam. Studeren lijkt me gewoon zo leuk weer, tenminste iets doen waar ik ook echt iets mee kan en waarmee ik weer gewoon m'n eigen geld kan gaan verdienen.