Mijn gedachtengang was deze: bij Filosofie leer je niet zozeer alleen maar over de filosofie, je leert ook op een bepaalde manier nadenken en argumenteren. Dat is ten eerste een hele nuttige vaardigheid en daarnaast iets wat je moeilijker leert in je eentje met een boek - je leert het omdat je discussieert met anderen en daar is zo'n vak ideaal voor. Terwijl Informatica, als dat iets is wat je interesseert, ook prima te leren is in je eigen tijd. De mensen die ik ken die nu in die wereld werkzaam zijn, hebben hun vaardigheden niet op school geleerd maar thuis, omdat ze het als een hobby zagen. Een website bouwen kun je jezelf leren en is nog leuk om te doen ook.
Je vraagt over Filosofie versus Levensbeschouwing - ik vind het een wereld van verschil, al is het maar omdat Filosofie als keuzevak vaak niet bijzonder grote klassen oplevert en dus enkel geïnteresseerde mensen, terwijl Levensbeschouwing verplicht is. De onderwerpen zijn anders, de insteek is anders; ik vond het echt wat toevoegen.

Enne.... Als je echt twijfelt kun je ook meerdere keuzevakken kiezen he. Niet dat ik je keuze moeilijker wil maken... Maar je zou er 2 kunnen kiezen en eventueel altijd nog 1 laten vallen als het toch teveel wordt.