Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
_Nelleke_ schreef:Sheran schreef:Klopt! Juist daarom adviseer ik ook huiswerkbegeleiding, het liefst op school - dan hoeven de ouders zich er niet meer tegenaan te bemoeien.
Ik vond huiswerkbegeleiding echt een strafkamp en zorgde alleen maar voor nog meer weerstand dan voor motivatie.
Deze manier van stimuleren is in mijn ogen ouderwets en achterhaald. Uiteindelijk is het niks anders dan dagelijks 2 tot 3 uur nablijven.
Je dochter laten inzien wat de consequenties van bepaalde keuze's zijn en regelmatig leuke doelen stellen maar de verantwoordelijkheid bij haar laten is volgens mij veel effectiever.
dat lijkt me wel overdreven, dan heb je helemaal geen tijd meer voor leuke dingen... Yessy schreef:Is naschoolse huiswerkbegeleiding een idee? Ik had klasgenoten die anders ook niets uitvoerden en voor hen werkte het vaak heel goed. Thuis bleef dan gewoon voor leuke dingen.

. Maar wat ik dus gedaan heb (eigenlijk mijn ouders) is ook hulp gevraagd aan mijn mentor. Uiteindelijk kwamen wij samen op het idee om hulp te krijgen met leren en plannen van een andere leerling, maar dan iemand uit een hogere klas. Dit is erg leuk om te doen en ik steek er ook erg veel van op!
Misschien is dit een idee? lianne304 schreef:ben zelf 14 en ben ook wel een beetje lalala kind![]()
toch merk ik nu ik in de 3de zit wel dat ik wel een nivo hoger had kunnen doen en achteraf vind ik het stom dat ik nooit geleerd heb.
ik leer nooit en kan nu mijn nivo bij houden dus kan wel een nivo hoger als ik maar een x werk.
Misschien moet je met je dochter er over praten welk nivo moet ze doen voor de baan die ze wil en hoe lager het niveau hoe langer de leerweg naar de baan toe.
dit heeft mij wel gestimuleerd.
Bovendien gaat misschien zo echt de band met je kind eraan en dat wil je niet. 
Maartje1990 schreef:Ik ken jouw dochter niet en de situatie niet. Ik ken een verhaal van een meisje die er heel hard aan moest trekken om gym te doen. Advies van de mentor was om naar atheneum te gaan. Uiteindelijk is ze naar gym gegaan omdat ze daar op stond. Maar het advies was niet omdat ze het niet kon, maar omdat ze er héél erg veel moeite voor moest doen. En op atheneum ze het gewoon net een tandje rustiger aan kon doen wat gewoon beter bij haar tempo paste. En daar is ook helemaal niets mis mee.
Waarom niet naar atheneum? Dat is al meteen wat lichter dan gymnasium. Je dochter moet zich nu dus al door het eerste jaar ploeteren, ze moet er nog 5 en een half, hoe gaat ze dat doen? Als ik het zo hoor, vraag ik me überhaupt af of ze niet beter naar havo kan gaan, maar zoals ik al begon, ik ken je dochter niet en dat is aan de docenten om te besluiten.
ik denk niet dat je van elk slim kind kunt verwachten dat ze geschikt zijn voor het VWO. Ik had een cito van 549 (op 1 vraag na had ik 550), een paar jaar VWO gedaan maar deed er niks of te weinig voor. Uiteindelijk naar 3 havo gegaan, met 2 vingers in mn neus examen gehaald. Zit nu op een Hbo functie helemaal prima op mijn plek! Ook al zal ik er volgens de theorie 'te slim' voor zijn, niet iedereen leert graag.