Hoe dochter van 12 helpen/motiveren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 16:23

Ik ken jouw dochter niet en de situatie niet. Ik ken een verhaal van een meisje die er heel hard aan moest trekken om gym te doen. Advies van de mentor was om naar atheneum te gaan. Uiteindelijk is ze naar gym gegaan omdat ze daar op stond. Maar het advies was niet omdat ze het niet kon, maar omdat ze er héél erg veel moeite voor moest doen. En op atheneum ze het gewoon net een tandje rustiger aan kon doen wat gewoon beter bij haar tempo paste. En daar is ook helemaal niets mis mee.

Waarom niet naar atheneum? Dat is al meteen wat lichter dan gymnasium. Je dochter moet zich nu dus al door het eerste jaar ploeteren, ze moet er nog 5 en een half, hoe gaat ze dat doen? Als ik het zo hoor, vraag ik me überhaupt af of ze niet beter naar havo kan gaan, maar zoals ik al begon, ik ken je dochter niet en dat is aan de docenten om te besluiten.

Hannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 16:25

Ik zit op het moment in 2 gymnasium en het gaat goed met mij ik heb ook de motivatie etc wel.
Maar mijn broertje zit nu inde eerste (vmbo) terwijl hij havo kan en heeft een echte instelling van lalala het zal wel. Ik denk dan ook dat een stapje terug doen niet helpt... Mijn beste vriendin had een periode ook tegenvallende punten en baalde hier wel van maar echt veel deed het haar niet (ach ja blijven zitten kan ok eh?) wat heel erg hielp bij haar was dat ene goede punt voor wiskunde. Als je namelijk veel slechte punten haalt is de motivatie weg (gedachtegang bij mijn vriendin: Ik kan het toch niet waarom zou ik dan moeite doen.) wat paarden/hobbys/school betreft ik moet in de zomer s'middags mijn huiswerk af hebben en dan leuke dingen doen s'winters andersom.
wij hebben hier huiswerk klas dan moet je met een bepaald aantal minpunten op school blijven in de stilteruimte dat helpt heel goed bij kinderen die liever niks doen....

ik vrees ook dat als het echt niet gaat ze het maar moet leren op de "harde" manier.

lilydj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 16:27

ik deed ook nooit moeite voor school, en ging altijd netaan over, zelfs toen ik bleef zitten maakte het me niet uit, totdat ik te horen kreeg dat ik dat als ik mijn best had gedaan ik makkelijk Havo had kunnen doen, en daar schrok ik heel erg van, dus nu is mijn laagste gemiddelde cijfer een 8 en de rest allemaal 9+ :D

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 16:28

Uit je bericht kan ik niet echt opmaken of haar cijfers tegenvallen als in 6-jes of dat ze zo laag zijn dat ze er niet mee over kan naar 2vwo.
Zelf ben ik namelijk altijd een zesjes leerling geweest, tot grote frustratie van ouders en docenten omdat ik inderdaad ook beter kon. Achteraf vind ik het zelf natuurlijk zelf ook wel jammer dat ik toendertijd niet harder mijn best deed, maar uiteindelijk heb ik gewoon al mijn diploma's gehaald en weet ik niet of dat was gebeurt als mijn ouders zich er al te veel mee hadden bemoeid.
Het jaar dat ze mij wegens een slecht rapport mijn rijlessen ontzegden was namelijk ook het jaar dat ik bleef zitten...

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 16:28

_Nelleke_ schreef:
Sheran schreef:
Klopt! Juist daarom adviseer ik ook huiswerkbegeleiding, het liefst op school - dan hoeven de ouders zich er niet meer tegenaan te bemoeien.

Ik vond huiswerkbegeleiding echt een strafkamp en zorgde alleen maar voor nog meer weerstand dan voor motivatie.

Deze manier van stimuleren is in mijn ogen ouderwets en achterhaald. Uiteindelijk is het niks anders dan dagelijks 2 tot 3 uur nablijven.

Je dochter laten inzien wat de consequenties van bepaalde keuze's zijn en regelmatig leuke doelen stellen maar de verantwoordelijkheid bij haar laten is volgens mij veel effectiever.

Ik dacht meer aan 1 uur per week, niet dagelijks 2 tot 3 uur :P dat lijkt me wel overdreven, dan heb je helemaal geen tijd meer voor leuke dingen...

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 16:29

Yessy schreef:
Is naschoolse huiswerkbegeleiding een idee? Ik had klasgenoten die anders ook niets uitvoerden en voor hen werkte het vaak heel goed. Thuis bleef dan gewoon voor leuke dingen.

Dat.
Ik ben ook een 'la la la' scholier geweest. Ik had geen motivatie. Was in mijn hoofd bezig met alles behalve school.
Mijn ouders hebben het geprobeerd te sturen maar zolang een kind zelf niet gemotiveerd is, valt er niet zoveel te beginnen.
Je kunt elkaar daarin het leven zuur maken (gaan pushen) maar dat is echt geen prettige situatie :n
Op sommige vakken haalde ik met gemak een 8. Andere vakken vond ik niet leuk, daar deed ik ook niets voor.
Uiteindelijk ben ik afgestroomd van het vwo naar de havo. Vervolgens op de havo ook nog blijven zitten.
De havo moest ik afmaken van mijn ouders, anders zou het me lui maken.

Na mijn eindexamen begon ik het nut van school een beetje in te zien en wilde ik extra vakken halen.
Dit heb ik op een school gedaan met huiswerkuren. Tussenuren worden opgevuld met huiswerkuren. Verplicht en met begeleiding. Je maakte per dag meer schooluren maar thuis was heel vaak ook echt thuis.
Heeeeerlijk! Toen heb ik een beetje geleerd om te 'leren'. En dat is wel heel belangrijk!

Nu ben ik een 'la la la' student, ik vraag me af of die instelling ooit over gaat.
Niet te verwarren met lui, ik kan heel hard werken en echt in de stof duiken. Maaaaar: ik moet het interessant vinden.
Gelukkig heb ik voor de vakken die ik niet zo leuk vind een beetje geleerd om te leren, het blijven zesjes maar van afstromen of blijven zitten is geen sprake meer. :+

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 16:34

Ik denk dat de overgang voor haar ook moeilijk is, het is toch een fikse omschakeling. De basisschool op je sloffen halen en dan op het gymn ineens wel vanalles moeten doen om goede cijfers te halen.

Ze heeft waarschijnlijk geen idee wat ze ermee aan moet. Wij hebben nu met onze zoon vaste dagen waarop hij bepaalde vakken moet doen en na schooltijd, drinken, eten en dan aan het werk. Maar hij zit pas in groep 7:-)

Ik zou in jouw geval ook voor huiswerkbegeleiding gaan. Dan is ze klaar als ze thuiskomt en is thuis voor de leuk (en toetsen) maar word ze ook begeleid om haar huiswerk/leerstof in te delen.

Succes!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 16:35

Tja, mijn ervaring met lalala kinderen!! Ik had er twee, totaal niets hoeven doen,zowel basis als middelbaar niets uitgevoerd. En toen kwamen de problemen op de uni, allebei uiteindelijk hbo gedaan.
Een derde is via havo, 1 jaar hbo en toen uni in vier jaar afgestudeerd, deze moest eraltijd hard voor knokken en had geleerd om te leren. Ik zou zeggen, laat maar gaan. Via havo/hbo/ uni kom je er ook. En echt, ze moeten van hun eigen fouten leren hoeveel je ook wil begeleiden, ik persoonlijk vind een fijne jeugd met plichten maar zeker ook met hobby's en sport veel belangrijker dan het niveau waar op ze leren.

benangelique

Re: Hoe dochter van 12 helpen/motiveren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 16:43

Als je kijkt naar de ontwikkeling van het puberbrein, is het heel normaal wat zij doet. Niets is belangrijk, alleen zij zelf. Zij staat in het midden van het universum. School is iets wat moet en hoe harder er aan haar getrokken wordt, hoe meer zij in de ankers zal gaan.
Laat het los, stimuleer waar mogelijk maar mopper niet. Onthou ook dat de overgang van bs naar vo enorm is. Waarschijnlijk kwam ze de bs met gemak door, nu moet ze echt werken en leren.
Als je haar echt een zetje wil geven, raad ik een training 'leuk leren is snel leren' aan

lianne304

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 16:44

ben zelf 14 en ben ook wel een beetje lalala kind :o
toch merk ik nu ik in de 3de zit wel dat ik wel een nivo hoger had kunnen doen en achteraf vind ik het stom dat ik nooit geleerd heb.
ik leer nooit en kan nu mijn nivo bij houden dus kan wel een nivo hoger als ik maar een x werk.

Misschien moet je met je dochter er over praten welk nivo moet ze doen voor de baan die ze wil en hoe lager het niveau hoe langer de leerweg naar de baan toe.
dit heeft mij wel gestimuleerd.

Han21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 16:46

Wauw,, ik zat dit te lezen en ik dacht echt van, o, dit zou zomaar over mij kunnen gaan :o :o . Maar wat ik dus gedaan heb (eigenlijk mijn ouders) is ook hulp gevraagd aan mijn mentor. Uiteindelijk kwamen wij samen op het idee om hulp te krijgen met leren en plannen van een andere leerling, maar dan iemand uit een hogere klas. Dit is erg leuk om te doen en ik steek er ook erg veel van op! *\o/* *\o/* Misschien is dit een idee?

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 16:47

lianne304 schreef:
ben zelf 14 en ben ook wel een beetje lalala kind :o
toch merk ik nu ik in de 3de zit wel dat ik wel een nivo hoger had kunnen doen en achteraf vind ik het stom dat ik nooit geleerd heb.
ik leer nooit en kan nu mijn nivo bij houden dus kan wel een nivo hoger als ik maar een x werk.

Misschien moet je met je dochter er over praten welk nivo moet ze doen voor de baan die ze wil en hoe lager het niveau hoe langer de leerweg naar de baan toe.
dit heeft mij wel gestimuleerd.

Wat een goede inbreng!

Heeft je dochter idee wat ze later wil gaan doen? Als je inderdaad een beroep op het oog heeft waarbij gymnasium gewenst is zou dit haar meer kunnen motiveren om harder te werken.

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 16:51

Miss laten zien wat ze allemaal kan als ze haar vwo haald ??

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 16:52

ik zou het uitbesteden aan bv huiswerkbegeleiding door bv ouderejaars/studenten. Die zitten meer in dezelfde leeftijdscategorie en dat heeft toch een andere inwerking dan ouders :P Bovendien gaat misschien zo echt de band met je kind eraan en dat wil je niet.

Ook het praten over wat ze wil met haar toekomst lijkt me wel een goede! Wat wil ze en wat voor diploma is ervoor nodig.

Xjewillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 16:52

ik ben nu 15 en zit in mijn examenjaar, helaas van havo/atheneum afgezakt naar vmbo-tl
de eerste 2 jaar op havo/atheneum niks gedaan en net aan gezakt maar ik was niet iemand
die van leren hielt dus ben ik naar praktijk onderwijs gegaan, gelukkig heb ik nu een opleiding
gekozen waar ik minimaal vmbo kader voor nodig had maar ik merk nu wel dat het zonde is
aangezien ik anders meteen hbo had kunnen doen ipv eerst mbo.

volgensmij is het heel belangrijk om met je dochter te gaan praten hoe belangrijk is om het gymnasium te halen voor haar vervolg opleiding en anders na schoolse huiswerkbegeleiding.

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 16:53

Ik heb net hetzelfde gehad, in basisschool (zo heet dat hier) lette ik gewoon op in de les en haalde ik vanzelf 95%.
Middelbaar ging vanaf het derde al wat moeilijker, maar ben toen wat beginnen leren (alleen als het moest, dus de dag ervoor even alles snel bekijken)
Ik heb mijn middelbaar afgemaakt (latijn wetenschappen) en zit nu in studie diergeneeskunde en leer nu echt veel regelmatiger en hou alles goed bij.

Ik zou al dat begeleiding gedoe weglaten, zulke planningmethoden ed, heeft nooit bij mij geholpen. Ik leer beter als ik iets beslis te leren op het moment zelf, niet als ik me aan een soort kalender moet houden :=

En ik heb me hier helemaal zelf 'doorgesleurd', mijn ouders waren gewoon van het principe: wij weten wat je kunt, dus als je afkomt met slechte punten kan je een hele preek verwachten (geen straf ofzo)
Maar het ergste vond ik als mijn ouders zeiden dat ze teleurgesteld in me waren door bepaalde punten, dus dan deed ik wat meer mijn best.
Voor de rest hebben ze mij nooit geholpen met huiswerk, mij zitten te commanderen dat ik moest leren enz.

Mijn ouders hebben mij wel altijd bewust gemaakt van hoe de wereld werkt en hoe belangrijk een goede job is later (en dus geld). En een goede job krijg je meestal met een goede studie (ik weet dat er ook goede jobs zijn waarvoor je niet voor gestudeerd moet hebben, maar daar gaat het niet over)
Dus dat was voor mij toch ook een goede motivatie en ook gewoon omdat ik nu mijn droom waar maak: Dierenarts worden :)

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 16:56

Lastig voor je puber en voor jullie.
Onze zoon maakte er het eerste halfjaar van de brugklas een potje van.
Hij moet nu zijn huiswerk beneden maken en leren.
Na het eten mag hij naar boven.
Hij krijgt bijles op vrijdagmiddag van de broer van zijn vriend (4gym).

Nu jaar 2 begint hij te leren plannen.
Komt af en toe vragen of we willen helpen met wiskunde of godsdienst overhoren.

Wij vinden MAVO ook prima. Doe je er wel langer over om naar het HBO te gaan.
Geeft niks. Dat vond hij toch wel zonde van zijn tijd.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 16:57

Ik ben met mijn 'la la la' gedrag op vmbo uitgekomen met een cito van 547... Het enige wat bij mij ooit heeft geholpen is huiswerkbegeleiding, en dan serieus dagelijks (bij minder toetsen/huiswerk +/- 3 keer per week) een aantal maanden lang.. Zij heeft me zo weten krijgen dat het de rest van het jaar zelf kon leren maar nu zit ik in het eerste jaar MBO en gebeurd weer gewoon precies hetzelfde..

Ik heb totaal geen overzicht en ontzettend slecht in plannen en me dan daaraan houden, ik wil echt wel hoor maar het lukt me om de een of andere rede niet.. Maarja ik kan ook moeilijk tot en met mijn 19e huiswerkbegeleiding nemen dus ik zal toch ergens een knop om moeten zetten en flink veranderen.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 17:04

Maartje1990 schreef:
Ik ken jouw dochter niet en de situatie niet. Ik ken een verhaal van een meisje die er heel hard aan moest trekken om gym te doen. Advies van de mentor was om naar atheneum te gaan. Uiteindelijk is ze naar gym gegaan omdat ze daar op stond. Maar het advies was niet omdat ze het niet kon, maar omdat ze er héél erg veel moeite voor moest doen. En op atheneum ze het gewoon net een tandje rustiger aan kon doen wat gewoon beter bij haar tempo paste. En daar is ook helemaal niets mis mee.

Waarom niet naar atheneum? Dat is al meteen wat lichter dan gymnasium. Je dochter moet zich nu dus al door het eerste jaar ploeteren, ze moet er nog 5 en een half, hoe gaat ze dat doen? Als ik het zo hoor, vraag ik me überhaupt af of ze niet beter naar havo kan gaan, maar zoals ik al begon, ik ken je dochter niet en dat is aan de docenten om te besluiten.

Ik heb ook jarenlang slechte cijfers gehaald op het gymnasium. Meerdere keren bijna blijven zitten. Maar dat betekent niet dat je het level niet aankunt: bij mij was het probleem dat het te makkelijk was, waardoor ik overmoedig werd, niet leerde leren en het altijd met twee vingers in m'n neus toch wist te halen. Pas toen ik een doel voor ogen kreeg (studeren in het buitenland) ging ik harder werken, en uiteindelijk heb ik pas op de universiteit geleerd hoe ik langdurig aan m'n werk kon zitten, hoe ik veel informatie in een keer kon onthouden en hoe ik me moest voorbereiden op examens. Het is niet zo dat het kind van TS 4 uur per dag aan het werk zit en toch nog slechte cijfers haalt, in welk geval ik ook zou aanraden om een niveau lager te gaan.

Qua praktische tips: regels stellen maar niet te veel pushen op het huiswerk. Bijvoorbeeld: de computer mag pas aan na 6 uur. Dan hoef jij niet te pushen op het huiswerk, maar is de afleiding van de computer er wel voor een paar uur af. Wat betreft het huiswerk vooral het positieve benadrukken. Een vriendin van mij heeft lang bijles gegeven aan jongere leerlingen en een van haar technieken is me bij gebleven: zij visualiseerde de positieve curve door elke dag dat haar leskindjes aan hun huiswerk hadden gewerkt een 'schakel' te maken. Zoals dit. Als ze dan een dag niet aan hun huiswerk zaten, moesten ze overnieuw beginnen. Misschien wat kinderlijk, maar het werkt wel goed voor het opbouwen van een habit. Elke dag serieus een half uur aan je huiswerk is beter dan de hele week niets doen en dan de hele zondag er voor moeten zitten. Huiswerkbegeleiding is ook zeker een hele goede stap, maar dan wel met de juiste persoon. Veel studenten bieden het aan en daar zitten ook hele goede, motiverende begeleiders tussen!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 17:08

Gymnasium is overigens voor geen enkele studie nodig hoor, echt voor geen enkele. Als ze het dus heel lastig vindt is de overgang naar Atheneum helemaal niet verkeerd. Als ze moeite heeft met de talen gaat ze het nog lastig krijgen op het gym.

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 17:09

Dit had ook over mij kunnen gaan :') ik denk niet dat je van elk slim kind kunt verwachten dat ze geschikt zijn voor het VWO. Ik had een cito van 549 (op 1 vraag na had ik 550), een paar jaar VWO gedaan maar deed er niks of te weinig voor. Uiteindelijk naar 3 havo gegaan, met 2 vingers in mn neus examen gehaald. Zit nu op een Hbo functie helemaal prima op mijn plek! Ook al zal ik er volgens de theorie 'te slim' voor zijn, niet iedereen leert graag.

Ik zou je dochter niet gaan pushen of preken op lage cijfers, t enige dat je daarmee bereikt is meer hakken in het zand. In het ergste geval zakt ze af naar de havo, so what.. als ze die motivatie wellicht over een paar jaar heeft kan ze alsnog het Vwo erachteraan doen.

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 17:23

Ik ben huiswerkdocent en vermoed dat je dochter niet weet hoe te leren.

Wat jou dochter eigenlijk had moeten doen in de basisschool periode, is leren leren. Doordat alles zo gemakkelijk ging, weet ze niet wat leren inhoud. Hoe pak je het aan, wat moet je kennen en hoe wordt de stof overhoord.
Maar ook, wat wil je later worden en wat moet je er voor doen om dat doel te behalen?

Een huiswerkdocent, zoals ik, die meer doet dan alleen overhoren leert kinderen ook welke leermethodes er zijn en welke voor haar fijn is/ zijn.
Je kan wel planningen maken, maar mijn ervaring is dat je je dochter dan te weinig regie geeft (mamma/ pappa houdt je handje wel vast principe). Beter zou zijn om samen (wekelijkse) afspraken te maken en elkaar daar aan te houden.

Mocht je of een ander meer informatie willen, mijn pb staat open

packer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 17:48

Tis net of ik het verhaal van m'n dochter zit te lezen. Verstand zat, wilde ook niet, ging zo ver terug dat ze op vmbo terecht kwam. Dreigen, straffen, niets hielp. Uiteindelijk favo gedaan(avond havo), en ze zag ineens het licht. Ze is nu 20 en studeert aan de Han voor accountant. Tis een meisje die erg onzeker was, zeer zelf laagbeeld. Nu is ze een zelfstandige, zelf bewuste jonge vrouw. Blijft soms onzeker, maar we proberen er alles aan, om haar steeds positief naar zichzelf te laten kijken.
Succes met je dochter, tis en blijft een moeilijke weg, zowel voor haar als voor jullie. Je wilt als ouders dat ze het beste van zichzelf geven, maar vaak zien ze het zelf even niet.

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 17:56

zelf ook gewoon vwo op mijn cito , maar ben meer een 'havo' kind , wil ook graag naar mijn paardje .
als je dochter een hbo studie wil doen zou ik laten zien wat nodig , en anders lekker naar de havo laten zakken , heeft bij mij ook gewerk . voer nu wel dingen uit omdat ik weet dat ik havo moet halen om later het vak uit te kunnen oefenen wat ik wil ( paarden osteopaat ) dat werk bij mij gewoon heel goed als motivatie

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 18:02

Ik zit nu in 4VWO,
In 1-3 hoefde ik eigenlijk vrij weinig te doen en haalde ik 'vanzelf' wel een 8/9 (nou ja, een beetje leren)

Nu heb ik dus toetsen die al meetellen voor mijn examen, en nu pas ben ik echt hard aan het leren geslagen.
Ik wil namelijk ook diergeneeskunde gaan doen, maar de kans om daarbij ingeloot te worden is zo klein, dat ik nu probeer om cum laude te slagen.

Misschien toch proberen tot haar door te laten dringen dat ze echt beter haar best moet doen als ze naar de universiteit wil?

Maar anders, als ze het nu al zwaar heeft,
Ik merk echt dat het in de bovenbouw veel meer stof is, en het ook een stuk moeilijker is.
Dus als ze nu al geen fantastische resultaten haalt, weet ik niet hoe dat vanaf de 4e gaat...