Religieuze symbolen op de werkvloer

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mag je religieuze symbolen dragen tijdens het werk?

Ja
55 (77%)
Nee
16 (22%)

Totaal aantal stemmen: 71

Maartje1990

Re: Religieuze symbolen op de werkvloer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 14:50

Maar voor die ene jongen is een pet dragen óók ontzettend belangrijk en hoort bij zijn (ontwikkeling van) identiteit. Maar hij mag geen pet op, maar dat meisje mag wél een hoofddoek? En in hoeverre is dat haar keus en wordt zij niet door haar ouders verplicht die te dragen?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 14:52

Ik heb er op zich geen problemen mee, mits het beroepstechnisch kan en het geen partijdigheid oproept of een vermoeden ervan. Verder zolang je er anderen niets mee opdringt moet iedereen het zelf weten. Dat valt voor mij onder grote tatouages, piercings, sierraden en dergelijk.

Neem je bijvoorbeeld ook tatouages met bv jesus red, of allah is groot of jehova is de beste erin mee?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 14:53

Maartje1990 schreef:
Maar voor die ene jongen is een pet dragen óók ontzettend belangrijk en hoort bij zijn (ontwikkeling van) identiteit. Maar hij mag geen pet op, maar dat meisje mag wél een hoofddoek? En in hoeverre is dat haar keus en wordt zij niet door haar ouders verplicht die te dragen?

Dat laatste kun je nooit controleren.

Maar ik denk dat een mode uiting minder belangrijk is dan een uiting van religie. Er zit (naar mijn mening) een verschil tussen dingen die je draagt 'voor de mooi' en dingen die je draagt als een uiting van je religie.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 14:53

Maartje1990 schreef:

Pet met klep naar voren kan het oogcontact bemoeilijken, dus daar kan ik mij iets bij voorstellen. Maar als je bv een muts draagt die onderdeel is van je religie, dan lijkt mij dat lastig om dan te zeggen 'ja tegen hoofddoek' maar jij moet de muts af doen.

Tytonidae

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 14:57

Maar Vjestagirl, proberen we dat niet steeds juist? En is er niet al vaak genoeg gebleken dat het eigenlijk heel moeilijk is om die verdraagzaamheid te realiseren? (Allerlei idealen en geloofsovertuigingen maken zich hier schuldig aan!)

Ik vind het persoonlijk moeilijk. Ik ben zelf niet gelovig dus heb geen geloof om symbolen van te dragen/te laten zien. Aan de ene kant ben ik voor neutrale plekken; immers hebben bepaalde geloofsovertuigingen nogal een minachting voor elkaar en door uitdrukking van geloof dmv symbolen zouden deze groepen elkaar kunnen herkennen en dit zou voor onenigheid kunnen zorgen. Ook vind ik dat geloof iets zeer persoonlijks is; het is een eigen keus om te geloven, maar ik vind ook dat je dat bij jezelf moet houden en dat anderen daar niks mee te maken hebben.

Aan de andere kant hoort jouw geloof ook bij jou als persoon en je moet immers ook ten alle tijde jezelf kunnen zijn(behalve als je daarmee iemand lastig valt). Daarom is het nogal een twijfelachtige situatie. :)

YvvvWedg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 14:59

Anoeska schreef:
Kan je mij een voorbeeld van zo'n beroep geven dan? Kan er zelf namelijk geen bedenken.

Googlen ;), ben al de hele dag met dit onderwerp bezig haha

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 15:00

YvvvWedg schreef:
Anoeska schreef:
Kan je mij een voorbeeld van zo'n beroep geven dan? Kan er zelf namelijk geen bedenken.

En jij wil ook graag dat we erover nadenken en hebt t blijkbaar al gegoogled, dus misschien kun je wat voorbeelden noemen :)?

YvvvWedg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 15:04

Vjestagirl schreef:
YvvvWedg schreef:

En jij wil ook graag dat we erover nadenken en hebt t blijkbaar al gegoogled, dus misschien kun je wat voorbeelden noemen :)?

Agenten, rechters, stewardessen etc. Zij mogen dit niet dragen
Rechters moeten zo neutraal mogelijk zijn, doordat anders een voorkeur kan komen in het oordeel. Hierbij een link die ik ook heb gevonden over rechters: http://www.kritischehouding.nl/2012/05/ ... erbod.html

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 15:10

YvvvWedg schreef:
Anoeska schreef:

Euhhh... het is niet mijn huiswerkopdrachtje hè. Als jij wil weten wat mensen ergens van vinden, moet je ook informatie geven. Ik ga niet voor jouw school een halve middag zitten googlen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 15:10

Vjestagirl schreef:
Maartje1990 schreef:

Dat laatste kun je nooit controleren.

Maar ik denk dat een mode uiting minder belangrijk is dan een uiting van religie. Er zit (naar mijn mening) een verschil tussen dingen die je draagt 'voor de mooi' en dingen die je draagt als een uiting van je religie.

Maar een hoofddoek is niet verplicht voor die religie, dus waarom dan dragen? Een pet, kun je dan ook aandragen, is niet alleen maar voor de mooi maar een uiting van mijn persoonlijkheid.

Overigens, ik vind ook dat een pet niet op kan in de klas hoor. Maar ik zou er niets op tegen zijn als bepaalde plekken dus neutraler zijn.

YvvvWedg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 15:36

Anoeska schreef:
YvvvWedg schreef:

Euhhh... het is niet mijn huiswerkopdrachtje hè. Als jij wil weten wat mensen ergens van vinden, moet je ook informatie geven. Ik ga niet voor jouw school een halve middag zitten googlen.

Voornamelijk rechters en agenten.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 20:21

Ik sluit mij aan bij Maartje1990.
Waarom niet zorgen dat iedereen neutraal gekleed is, dan heb je geen onderscheid.
Ik vind dat petje op net zo belangrijk als een Jood zijn keppel of de moslima haar hoofddoek.
Petje mag niet, dat is dan discriminatie.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 21:17

luuntje schreef:
Ik sluit mij aan bij Maartje1990.
Waarom niet zorgen dat iedereen neutraal gekleed is, dan heb je geen onderscheid.
Ik vind dat petje op net zo belangrijk als een Jood zijn keppel of de moslima haar hoofddoek.
Petje mag niet, dat is dan discriminatie.

Omdat niet iedereen hetzelfde is :). Je hebt misschien allemaal dezelfde functie, maar je bent niet allemaal hetzelfde. Je verstopt uiterlijkheden, maar veranderd de persoon niet, waarom zou je de uiterlijkheden dan verstoppen?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 23:22

Nu zeg je toch eigenlijk precies t omgekeerde van wat je net zei?!

In bepaalde plekken en bepaalde functies vind ik dat het zo neutraal mogenlijk moet. Ik ben overigens ook een voorstander van het invoeren van een schooluniform.