Paraveterinairen van bokt...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Chasingmood

Re: Paraveterinairen van bokt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 21:44

heyhey! ik zit er aan te denken om volgend jaar van opleiding te wisselen en dan paraveterinair te gaan doen! ik doe nu diergedrag en ondernemen op het helicon in nijmegen, maar wil volgend jaar sowieso verplaatsen naar helicon denbosch, en ik denk dan ook van opleiding wisselen. raden jullie het aan? ik lees hier sowieso al dat er niet echt veel werkgelegenheid is..

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 21:45

dancertje schreef:
Toch moet ik zeggen dat ik nergens ben afgewezen ondanks een ander opleiding instituut.
gewoon goed je best doen.

Dat sowieso ongeacht waar je de opleiding volgt vind ik maar Barneveld heeft op veel plekken toch wel een streep voor heb ik gemerkt.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 21:53

Maar buiten het feit van de opleidingen..

Hoe gaan jullie om met ontploffende katten? Ik heb een erg goede greep als het er op aan komt, heb ik al vaak een compliment over gehad, maar toch zou ik wat minder stress bij de beestjes willen ontwikkelen. Bij een enkele voel je direct al, dat je hem stevig in de houdgreep moet hebben, maar soms kunnen de meest rustige en liefste katten compleet ontploffen tijdens het zetten van een braunule bijvoorbeeld. (En de katten die bij voorbaat al grommen, blijft het meestal bij alleen maar grommen en zitten doodstil).

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 22:11

Leffroi schreef:
Maar buiten het feit van de opleidingen..

Hoe gaan jullie om met ontploffende katten? Ik heb een erg goede greep als het er op aan komt, heb ik al vaak een compliment over gehad, maar toch zou ik wat minder stress bij de beestjes willen ontwikkelen. Bij een enkele voel je direct al, dat je hem stevig in de houdgreep moet hebben, maar soms kunnen de meest rustige en liefste katten compleet ontploffen tijdens het zetten van een braunule bijvoorbeeld. (En de katten die bij voorbaat al grommen, blijft het meestal bij alleen maar grommen en zitten doodstil).

ik zelf kijk naar de kat en hoe die zich het beste houd.
ik probeer altijd met zo weinig mogelijk fixeren en kan altijd meer doen.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 10:02

Hoe harder je ze vast pakt hoe meer ze gaan tegen stribbelen. Met wat lief geklets en voorzichtig benaderen bereik je vaak veel meer. En de katten die totaal onbenaderbaar zijn verdoven wij liever, is voor de kat minder stress en voor ons makkelijker werken. Maar wij zetten ook niet zo veel braunules, zeker niet bij katten. Dus dat hangt denk ik ook af van wat voor praktijk je werkt.

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 12:43

Vaak is bij katten: Less is more.
Maar je hebt er idd tussen zitten.... Als ze echt niet te doen zijn leg ik ze op de zij en dan prikken we de branule in de achterpoot. Bij sommige kan het helaas echt niet anders, en dan kan je maar beter even doorpakken zodat het vlot klaar is.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 12:53

Hier ook para-veterinair, ruim 7 jaar in gewerkt, maar inmiddels omgeschoold naar de radiologie (voor mensen) en daar inmiddels ook weer enkele jaren werkzaam in.
Dus mocht je vragen hebben over kV en mAs etc, laat maar weten, misschien kan ik het je uitleggen ;)
Wat betreft katten hanteren, is per geval verschillend, ik voelde het vaak wel aan wat te doen bij welke kat. Ik vind dat dan weer niet uit te leggen, is echt een gevoelskwestie.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 13:07

Ik ben ruim 2 jaar terug afgestudeerd maar inderdaad geen werk in te vinden.
Tot op zekere hoogte ook spijt dat ik deze opleiding gedaan heb. Don't get me wrong, ik vind het werk hartstikke leuk en interessant maar totaal geen werk in te vinden en veel mensen die ik ken zijn door gaan studeren of ergens anders werkzaam.
Ik wil ook weer terug naar school..

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 16:26

Ik ben circa zestien jaar geleden afgestudeerd,maar ook geen werk erin kunnen vinden. Ik werk nu in het distributiecentrum van een supermarktketen.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-15 16:31

Meestal doe ik ook niet zoveel bij katten hoor. Zo los mogelijk vasthouden en zo vriendelijk mogelijk praten. Gaat ook steeds beter moet ik zeggen.

Schrok laatst wel, toen kwam een hond heel snel bij tijdens de castratie. Gelukkig kon de andere assistente snel ingrijpen met alfaxan, maar in zo'n geval ben je dus ontzettend blij dat je een braunule ingebouwd heb.

Syb_sem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 16:49

Ik meld me hier ook. Ik ben ongeveer 2,5 jaar geleden 'afgestudeerd' voor paraveterinair op het Wellantcollege in Gouda. Ik deed mijn eind proeve van bekwaamheid op een onwijs leuke kliniek en wilde daar graag werken. Helaas was dat toen niet mogelijk. Ik ben toen begonnen aan de HBO opleiding dier en veehouderij op Inholland in Delft. Ik hoop hier over 10 weken mijn propedeuse te halen. Helaas is deze opleiding een klein beetje te hoog gegrepen met de hoeveelheid administratief en rekenkundige vakken. Tevens heb ik een onwijs leuke baan aangeboden gekregen bij die leuke kliniek. die heb ik uiteraard met beide handen aangegrepen.

Ik had met de MBO opleiding paraveterinair liever het niveau wat hoger gehad. In mijn klas zaten veel meiden die liever met vrienden, vriendjes, make-up en stappen bezig waren en later 'iets' met dieren wilde gaan doen omdat hun eigen kat zo leuk was. Dit haalde het niveau erg naar beneden. Er zijn er dus ook heel weinig door gegaan met dieren na het eerste jaar al en ook na het behalen van het diploma. Er is inderdaad erg weinig werk, maar ik heb ook het idee dat er steeds minder stageplekken zijn omdat de stagiaires dus 'iets' met dieren willen doen en dus niet gemotiveerd zijn in de kliniek. Hierdoor kappen veel bedrijven met het aanbieden van stageplekken.

Wat betreft met katten: bij ons geldt ook laat de katten zo veel mogelijk gewoon hun eigen gang gaan. Ik zelf ben iets huiverig voor katten. Ik heb namelijk kattenkrabziekte gehad. Ik heb geen angst maar ben wel op mijn hoede waardoor ze me sneller af kunnen schrikken. Bij ons wordt de kat ook door
de DA zelf vast gehouden tijdens het onderzoek of narcose prikken. Dit om de stress te verminderen.

Leuk dit topic!

Daphx93

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 16:50

Ik meld mij graag ook!
Nu 2e jaars studente aan het Wellant college Houten. Erg naar mijn zin tot nu toe :)

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 16:55

Ik zit in de kopklas in raalte. Ben dit jaar klaar als het goed is. Heb er net een gewelige stagetijd op zitten...

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 17:14

Leffroi geen gasnarcose op jullie praktijk?
Syb mooi dat je de kans op die leuke praktijk alsnog hebt gekregen! Wel eng kattenkrab, heb je er heel erg last van gehad?

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-15 17:35

Ja, gebruiken wel gasnarcose, maar als een hond al zo ver wakker is, dan helpt het gas niet snel genoeg. Had de iso al flink hoog gezet, maar hielp niet. Hij werd ook opeens heel snel wakker, geen oogreflex, niks. De DA zei, ik voel iets bewegen (gebeurd wel eens), maar dan zet je de iso aan of hoger en dan is het vaak wel genoeg. Maar deze was binnen 2 seconden zo wakker dat hij ook omhoog kwam enzo. Dan heeft gas geen nut meer hihi.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 17:41

Hier ook een afgestudeerde paraveterinair. Ik heb na afstuderen het advies van mijn mentor (hij adviseerde dit aan de hele klas) gevolgd en ben gaan doorstiuderen. Uiteindelijk mondhygiënist (humaan) geworden.
Morgen begint mijn laatste werkweek, volgende week vertrek ik naar Zweden (zie onderschrift).

Els1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 17:42

Leffroi schreef:
Ja, gebruiken wel gasnarcose, maar als een hond al zo ver wakker is, dan helpt het gas niet snel genoeg. Had de iso al flink hoog gezet, maar hielp niet. Hij werd ook opeens heel snel wakker, geen oogreflex, niks. De DA zei, ik voel iets bewegen (gebeurd wel eens), maar dan zet je de iso aan of hoger en dan is het vaak wel genoeg. Maar deze was binnen 2 seconden zo wakker dat hij ook omhoog kwam enzo. Dan heeft gas geen nut meer hihi.

Dit heb ik ook een keer meegemaakt. En dat bij mijn eigen hond! Werd geopereerd in de praktijk waar ik werkte en ik wilde er graag bij zijn, dus was op dat moment slechts toeschouwer. En van het ene op het andere moment. Geen enkele aanwijzing en ineens zou ze overeind komen (het is ook wel een heel apart beest ;) ) Dus ik snel onder de operatiedoek de handgreep erop, iso stond al aan en een collega rende om een spuit in de braunule te legen (heel blij dat ze aan het infuus hing). Ze heeft er overigens niks aan overgehouden.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 17:44

Huh hoe kan ie dan wakker worden? Je prikt m neem ik aan om te gaan slapen en intubeert m dan om onder narcose te blijven toch? Je zet niet pas t gas aan als t eigenlijk al te laat is. Maar gelukkig was je collega er snel bij!

Toch jammer hè dat er zo veel mensen aan beginnen maar er maar weinig werk in kunnen vinden. Ik ga je topic even lezen gaby!

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 17:46

Ik heb in 1998 mijn diploma gehaald en ook toen was het al een drama om werk te vinden. Ik ben nog wat langer op mijn stage-adres blijven hangen en heb een paar sollicitatiegesprekken gehad, maar dat was het dan wel. Nu moet ik zeggen dat ik op die sollicitatiegesprekken en een middag meelopen ook niet zo onder de indruk was van het behandelniveau van de desbetreffende dierenartsen, of de praktijk(een hond van 20 kilo moeten wegen op een personenweegschaal waarbij ik dus de hond op moest tillen en zelf op de weegschaal gaan staan, een kater die met een volledig afgesloten blaas binnengebracht werd in een hokje douwen omdat eerst het spreekuur af moest, kat heeft het uiteraard niet gehaald), dat soort werk.

Ik ben dus maar ander werk gaan doen.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 17:47

ik meld mij ook! werk momenteel al 5 jaar als paraveterinair.
Helaas kan ik er geen fulltime baan in vinden. Heb nu dus 2 banen. Zeker niet optimaal (belasting technisch gezien)

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 17:51

Ik vraag me soms af, hoe het dan komt dat er meer werk is in het buitenland voor paraveterinairen.

Ik dacht dat het altijd was omdat je niet IV mag prikken en heel weinig mag doen. Maar ik begrijp dat jullie dit wel mogen doen.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 17:56

Furrow schreef:
Ik vraag me soms af, hoe het dan komt dat er meer werk is in het buitenland voor paraveterinairen.

Ik dacht dat het altijd was omdat je niet IV mag prikken en heel weinig mag doen. Maar ik begrijp dat jullie dit wel mogen doen.

Dat mocht ik destijds wel hoor, weliswaar onder toezicht want nog stagiaire. Ik mocht ook zelfstandig katers castreren, gebitten behandelen, wonden en abcessen spoelen en (operatie)wonden hechten onder toezicht. Ik zat in een moderne dierenkliniek en heb ook veel geassisteerd bij endoscopieën, toen nog redelijk geavanceerd.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 18:04

Katers castreren en hechten mag van de wet niet, wat niet wil zeggen dat t nergens meer gebeurd.. ;-)
Verder mag je als paravet vrij veel, de vroegere dierenartsassistente mag officieel vrij weinig.

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 18:12

Wat leuk, een topic voor de paraveterinairen!
Wat ik bijna bij iedereen zie is dat ze zeggen dat er geen werk in te vinden is. Terwijl ik toch bij beide stage bedrijven een baan aangeboden heb gekregen, bij het bedrijf waar ik nu werk staan nog steeds vacatures open. Dus zeker voor een paar nog wel plek!

Ik werk in een dierenziekenhuis/verwijscentrum/spoedkliniek. Erg leuk en zeer gevarieerd werk, ook vele verantwoordelijkheden!

Bij gestresste katten laten we ze vaak in hun mandje tot ze echt nagekeken moeten worden en dan halen we de bovenkant eraf zodat ze in het onderste stukje op hun 'gemak' kunnen blijven zitten en zijn ze toch wat fijner te hanteren. En inderdaad, less is more.

Els1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 18:21

WillemYntJee schreef:
Huh hoe kan ie dan wakker worden? Je prikt m neem ik aan om te gaan slapen en intubeert m dan om onder narcose te blijven toch? Je zet niet pas t gas aan als t eigenlijk al te laat is. Maar gelukkig was je collega er snel bij!

Wij hebben het vermoeden, dat het kwam omdat de hond al zo vaak in korte tijd onder narcose was geweest, ze was namelijk ongeveer 7 maanden en was al de 4e keer narcose. Maar dat is slechts een hypothese, verder heb ik zoiets nooit meegemaakt.

Wel een keer een toypoedel die we niet onder zeil kregen, daar zat al het maximum aan narcose in voor zijn gewicht en het kreng stond nog steeds trillend overeind, de dierenarts durfde toen niks mee bij te spuiten. Ik weet niet meer wat we toen uiteindelijk gedaan hebben, het is alweer even geleden (was nog tijdens m'n stage).

Ik heb inderdaad ook geleerd dat katers castreren en hechten niet mag, maar volgens mij heb ik bij jou (willemijn) op de opleiding gezeten, dus dan is het logisch dat ik hetzelfde heb geleerd. Maar volgens mij wordt het wel in veel praktijken gedaan. Ik hoorde zelfs van extracties die door assistentes worden gedaan (las ik op het forum van Vedias).

Edit; brieke zinsconstructie