Ziek zijn, thuis blijven of doorwerken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LovingTweety

Re: Ziek zijn, thuis blijven of doorwerken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 10:14

Ik ken je probleem. Ik werk ook altijd door tot ik er letterlijk bij neerval. Ik kan mij niet ziekmelden als ik nog in staat ben om mijn bed uit te komen, hond uit te laten en pony's te voeren, dan kan ik ook nog wel werken ook.
Collega's melden zich wel snel ziek, en dan gelijk een week oid. Ergens kan ik dat niet hebben, en dat waardeer ik niet van mezelf.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 10:20

Ik heb meer dan 3 weken met griep rondgelopen laatst.. Was helemaal kapot, gewoon werken want collega is overspannen en gewoon rijden want tja staan wedstrijden gepland. Totdat ik gewoon echt niet meer kon. Viel in slaap terwijl ik tv aan het kijken was, of tijdens het thuis werken. Dat was voor mij toch echt de druppel, van mijn baas moest ik maar eens naar de dokter omdat ik zo lang aan het kwakkelen was. Dokter was resoluut, niet werken en eerst uitzieken. Dus nu zal ik toch eerder een dagje thuis blijven want bij elkaar een maand niet 100% inzet kunnen geven is nog lastiger.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 10:24

Ik meld me alleen ziek als ik aan de voor of achterkant niks binnen houd, verder nooit. Ik ben 6 jaar bij mijn werkgever in dienst en 2 dagen ziek thuis geweest.

Goof

Ik vind dat als je echt ziek bent je niet gaat werken. Ligt er misschien aan wat je doet, als je ook thuis kunt werken kan ik me voorstellen dat je misschien nog even gaat zitten om wat belangrijke dingen te doen.
Ik werk in het onderwijs en het schiet helemaal niet op als ik ziek ga werken. Ik steek de kinderen aan en met 30 drukke kinderen in de klas de hele dag ga ik me ook alleen maar ellendiger voelen.
Moet zeggen dat ik 2 dagen terug ook ziek werd, ben nu ook niet fit, maar ben niet zo ziek dat ik niet kan werken. Daarbij neem ik de hele dag toetsen af, dus ik heb het ook niet druk gelukkig.

Amaris

Ik wilde dat mensen zich eerder ziek zouden melden....

momenteel zitten we met drie man op kantoor, waar er twee ziek en verkouden zijn. Blijf dan in hemelsnaam thuis! Je doet niemand er een plezier mee om snotterend en hoestend achter je pc te gaan zitten...

Leuk dat koppige doorwerken maar als je de rest van het kantoor aansteekt schiet ook niemand er iets mee op...

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 10:27

Ook hier geleerd dat je zo lang mogelijk doorgaat.
Ik zit dan ook eerder met een kruikje op mijn werk om de buikpijn/rugpijn of wat dan ook te onderdrukken dan dat ik thuis zit.

2 (niet zo) leuke voorbeelden. Laatste week van de vakantie van paard afgevallen. De week erop, werd ik naar binnen gebracht door mijn vader met een rollator, aangezien ik niet zo lang kon lopen. Had ik een kruikje in mijn rug. Knieën erbij open, en kon geen broek aan, aangezien mijn heup/bekken zwaar gekneusd was. Dus liep (soort van) rond in jurkjes.

Half jaar later, in het weekend op zaterdag onderuit gegaan met paard. Enkelbanden gescheurd en pols in het gips. Maandag was ik er weer, met 1 kruk rond aan het hupsen aangezien ik nog niet op mijn enkel kon staan. Paar dagen later kreeg ik een brace, toen kon ik weer een beetje rond lopen.

Maar nu heb ik tot nu toe de mazzel (afkloppen), dat ik de griep enz. steeds in vakanties krijg, dus kan ook uitzieken.

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 10:28

Amaris schreef:

momenteel zitten we met drie man op kantoor, waar er twee ziek en verkouden zijn. Blijf dan in hemelsnaam thuis! Je doet niemand er een plezier mee om snotterend en hoestend achter je pc te gaan zitten...

Leuk dat koppige doorwerken maar als je de rest van het kantoor aansteekt schiet ook niemand er iets mee op...

Op het moment dat iemand snotterend en hoestend zit, ben je het stadium van aansteken al voorbij. Dus dat klopt al niet. Ik vindt dat iedereen er vrij in is. Ik raak alleen geïrriteerd als mensen thuis gaan zitten als ze alleen maar aan het snotteren of hoesten zijn.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 10:29

Maar wat is ziek zijn? Ik lees hier over snot en hoesten. Een beetje verkoudheid vind ik geen ziek zijn en dus gewoon doorwerken. Longontsteking etc. is natuurlijk een ander verhaal.

Voor een snotneus heb ik mij nog nooit ziek gemeld.

sanne1992 schreef:
Amaris schreef:

Op het moment dat iemand snotterend en hoestend zit, ben je het stadium van aansteken al voorbij. Dus dat klopt al niet. Ik vindt dat iedereen er vrij in is. Ik raak alleen geïrriteerd als mensen thuis gaan zitten als ze alleen maar aan het snotteren of hoesten zijn.

Dit dus.

ankep

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 10:33

Als ik koorts heb blijf ik thuis, maar als ik mijn temperatuur niet opneem heb ik ook geen koorts :+
het wordt door werkgevers ook in de hand gewerkt oom door te gaan hoor, veel hanteren een soort van 'wachtdagen' de eerste 2 dagen dat ik ziek ben krijg ik niet doorbetaald (ja ik zit in een detachering)... dus als ik in de 2e helft van de week ziek wordt ga ik gewoon werken omdat ik na het weekend waarschijnlijk wel weer een stuk beter ben (nu ben ik bijna nooit ziek, na een hersenschudding zat ik na 2 dagen ook weer op mn werk)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 10:39

sanne1992 schreef:
Amaris schreef:

Ohja?
Ik heb altijd geleerd dat zodra je begint te hoesten en proesten je op z'n besmettelijkst bent (en experts in virologie onderschrijven dat)

Citaat:
Gedurende de eerste dagen van de verkoudheid, waarin je de ergste symptomen vertoont, ben je het meest besmettelijk. Hoe meer je hoest en proest, hoe groter de kans dat je een ander aansteekt.

Daarbij kan ik zelf echt onpasselijk worden als mensen tot bijna kokken toe zitten te hoesten. Dan denk ik echt 'was even thuis gebleven'.

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 10:52

Ik ben van mening dat zieke collega's gewoon thuis moeten blijven. Kom niet de rest ook aansteken AUB.

Bij mij ligt de grens bij koorts, dan blijf ik thuis.
Nu krijg ik zo eens in het jaar een zeer zware verkoudheid, meestal komt het niet tot koorts, maar in een etmaal jaag ik er dan twee dozen tissues doorheen. Dan meld ik mij meestal ook ziek, want ik ben dan alleen maar aan het snuiten, proesten en bacillen aan het verspreiden. Geen handen vrij om dan nog enig nuttig werk te verrichten zullen we maar zeggen :(

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 10:56

Koorts is ziek. Eerder niet hoor. Hier een bedrijf met heel veel jeugd. Ik ben niet lekker ik kan niet werken. Dan is ons antwoord je komt maar gewoon als het echt niet gaat sturen we je wel naar huis (en dat doen we dan natuurlijk wel echt hoor). Als ik zelf me niet lekker voel ga ik gewoon werken. Maar ik ben zelf ondernemer, dus ik kan ook weleens een dagje thuis blijven en dan werk ik gewoon op een andere dag. Dat is dan weer een voordeel van 7 dagen per week open :P Maar echt ziek is voor mij wel een poos geleden gelukkig!

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 10:59

Ligt er een beetje aan wat je hebt en wat voor werk je doet. TS traint race paarden. Heel nobel om te werken als je goed beroerd bent maar...ook een groter risico dat je wat overkomt omdat je niet scherp bent.

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 11:13

vind het ook aan de werkzaamheden liggen. Ik zit zelf in de storingsdienst, moet hele dag op de weg rijden en klanten bezoeken.
Afgelopen maandag werd ik wakker met migraine, die hoofdpijn is zo vreselijk, je kunt niet tegen daglicht. De medicijnen beinvloeden je rijvaardigheid. Ja, dan meld ik mij ziek.
Verkouden of niet helemaal lekker, ga ik gewoon aan het werk. De klanten die ik bezoek melden de storingsafspraak ook niet af al zij ziek zijn, dus als ik niet helmaal 100% ben, dan ga ik wel.

Met een voedselvergiftiging zou ik toch eerst aansterken. Heb het vorig jaar ook gehad, 3 dagen zo gammel als maar kan geweest... kon niet eens goed lopen en als ik teveel bewoog moest ik meteen naar de WC, tja, dan ga ik ook niet werken want bij elke klant de wc vol *** is ook geen pretje :P

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 11:14

Ik ben ook altijd doorgelopen onder de noemer "het gaat wel".
Dan heb ik het niet over een buikpijntje of een beetje verkouden uiteraard, maar toen ik bijvoorbeeld een keer door het dak ben gezakt, of een trap had gehad tegen m'n enkel van een paard en dat er duidelijk meer aan de hand was dan alleen een beetje pijn.
2e controle in het ziekenhuis overslaan enzo omdat het druk is op je werk..

Maar m'n lijf is nu wel een beetje verrot, en ben nog geen 30 ;)

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 11:21

Met een eigen restaurant betekent ziek zijn sluiten. Ben zelf de kok en niet te vervangen zonder iemand een hele tijd in te werken. Dat laatste is lastig bij ziek worden. Dus werken gewoon door.
Hoewel ik doorwerken met de zwaar gekneusde enkele afgelopen zomer als zeer vermoeiend beschouwde.

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 11:25

femke27 schreef:
Met een eigen restaurant betekent ziek zijn sluiten. Ben zelf de kok en niet te vervangen zonder iemand een hele tijd in te werken. Dat laatste is lastig bij ziek worden. Dus werken gewoon door.
Hoewel ik doorwerken met de zwaar gekneusde enkele afgelopen zomer als zeer vermoeiend beschouwde.

Als jij snotterig en hoesterig bent sta jij dus gewoon te koken of lees ik dit verkeerd? :=

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 11:25

Marsu schreef:
Ik ben van mening dat zieke collega's gewoon thuis moeten blijven. Kom niet de rest ook aansteken AUB.

Bij mij ligt de grens bij koorts, dan blijf ik thuis.
Nu krijg ik zo eens in het jaar een zeer zware verkoudheid, meestal komt het niet tot koorts, maar in een etmaal jaag ik er dan twee dozen tissues doorheen. Dan meld ik mij meestal ook ziek, want ik ben dan alleen maar aan het snuiten, proesten en bacillen aan het verspreiden. Geen handen vrij om dan nog enig nuttig werk te verrichten zullen we maar zeggen :(

Je steekt niemand meer aan hoor als je al ziek bent, die fase is dan al geweest ;)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 11:27

euh ja, zie mijn reactie een stukje naar boven.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 11:31

@Kana: er zijn hier meer dan genoeg middelen verkrijgbaar die er binnen een paar uur voor zorgen dat al deze klachten weg zijn. Dat is natuurlijk niet gezond maar functioneerd wel.
En:dergelijke dingen heb ik misschien eens in de 5 jaar last van.

Merel_Brit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 11:38

Beetje dubbel gevoel bij, Het hangt er heel erg vanaf wat je hebt, hoe je je voelt en wat voor werk je doet.

Ik ben zelf werkgever maar als een werknemer zich niet lekker voelt stuur ik die naar huis. Ik vind het niet fijn om naar dat gesnotter te luisteren, aangestoken te worden en ik wil dat beeld ook niet aan mijn klanten doorgeven. Liever 2 dagen thuis en dan beter, dan een week kwakkelen. Hangt wel een beetje van de ernst af natuurlijk, voor een beetje verkouden hoef je van mij niet naar huis.

Dit gezegd hebbende zit ik momenteel met een longontsteking op kantoor. >;) Al 2 weken last van koorts en klachten, maar het is zo druk en ik kon vorige week ook nog op wintersport (soort van dan, ik lag daar meer op de bank) dus kan ik nu ook heus werken. Wel val ik halverwege de middag om en dan ga ik dus wel naar huis. Maar voorlopig werk ik ook nu tot ik omval.

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 11:40

Ziek is ziek. Ik ga het altijd wel proberen en heb me op mn werk pas een keer ziek hoeven melden in 3 jaar. Op mijn stage sinds dit jaar ook 1 keer, ik had griep en ben eind van de dag naar huis gestuurd om de volgende dag thuis te blijven en uit te zieken. Heb een week op bed gelegen en ben nog steeds niet helemaal fit maar ik voel me goed genoeg om weer naar stage te gaan.
Op school meld ik me eigenlijk ook nooit ziek omdat in geen vakken mag missen. Als je een les mist moet je een vervangende opdracht doen bij twee lessen het vak opnieuw..

Wat ik hier lees vind ik niet kunnen zoals bijvoorbeeld in de zorg moeten komen als je een knie operatie gehad heb. Dat is gewoon onverantwoordelijk. Als er iets gebeurt moet je kunnen reageren zoals het hoort.

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 11:42

Ik ben ook door gaan werken. Terwijl me lichaam zei dat het niet meer kon. Nu zit ik een maand thuis. Allerlei onderzoeken die gedaan worden. Tsjah dat kan ook gebeuren als je maar eigenwijs door blijft werken..

cooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 11:45

Ik ben daar eigenlijk heel erg makkelijk in. Ben ik ziek, of is er iets aan de hand waardoor ik het gevoel heb dat ik niet kan werken, dan blijf ik thuis :)
Ik leef maar één keer, en no way dat ik ga doorwerken om te bewijzen dat ik taai genoeg ben en mijn job me dierbaar is :) Ik heb gelukkig niet teveel verantwoordelijkheden op mijn werk dus als ik ziek ben word ik niet persé gemist. Maar ik doe daar echt niet aan mee, ik hoop nog vijftig jaar te leven , dus mijn lijf en leven is me dierbaarder dan mijn job :)
(Dit betekent niet dat ik zomaar bij elk klein pijntje thuisblijf, maar als mijn lichaam aangeeft stop, dan stop ik :) )

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 11:46

Wat is ziek?
Voor een snotneus of een kuchje ga ik gewoon naar school hoor.
Dan maar 10 pakjes zakdoeken mee, en 30 kilo hoestsnoepjes, maar ik ga wel.

Je bent het meest besmettelijk als je het aanvoelt komen, maar nog niet echt bent.

Laatste keer dat ik echt ziek was had ik buikgriep, alles kwam er uit en een vaatdoek had nog meer leven :+. Was denk ik 3/4 jaar terug
Dus toen 2 dagen thuisgeweest, en daarna weer naar school