Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

davinci2412 schreef:Hier een hbo student met de droom veearts te worden is dat haalbaar in NL of in Belgie? Bio en nask waren absoluut niet mn beste vakken dus ga wel eerst een bijspijker cursus volgen maar denken jullie dat het mogelijk is? Of is het niveau daar echt te hoog voor?
davinci2412 schreef:Hier een hbo student met de droom veearts te worden is dat haalbaar in NL of in Belgie? Bio en nask waren absoluut niet mn beste vakken dus ga wel eerst een bijspijker cursus volgen maar denken jullie dat het mogelijk is? Of is het niveau daar echt te hoog voor?

Yipee schreef:Hoi! Leuk dat je dgk wilt gaan doen! Ik hoor hier nou wel in een keer veel negativiteit over dierenartsen uit Utrecht zeg.
Ik zit momenteel in mijn 4de jaar dus eerste jaar master van diergeneeskunde in Utrecht. Over Belgie heb je zo te zien genoeg info. Ik heb de mazzel dat ik ingeloot was en kan je wel wat vertellen over de studie in Utrecht. Een PB met vragen mag ook altijd.
Utrecht is misschien praktischer maar onderschat dit niet. Ook hier krijg je genoeg theorie vakken maar vakken die een stuk minder nuttig zijn zoals bijvoorbeeld fysica of chemie heb je inderdaad niet. Je hebt vanaf jaar 1 dus al wel wat meer contact met dieren van praktica oefenen met hanteren tot klinische diagnostiek oefenen met dieren. Het blijft grotendeels theoretisch. Ook in Utrecht is het geen makkelijke studie en zul je full time bezig zijn hoor. In dat aspect is ht niet anders. Ik weet van Utrecht wel dat ze een accreditatie hebben zodat je ook in Amerika, australie en andere niet EU landen kan werken. Je diploma is dus wereldwijd erkend.
In de masterfase ga je idd wel kiezen voor een diersoort (ik doe gezelschapsdieren) MAAR je loopt in het 4de jaar ook gewoon co schappen bij paard en landbouwhuisdieren. Dus ook hier ga je je eigenlijk pas echt focussen vanaf jaar 5. Je bent dus hier ook zeer zeker breed opgeleid. Je kunt alle dieren behandelen maar je moet jezelf in de praktijk altijd de vraag stellen of je er ook bekwaam genoeg voor bent. Spoed gevallen en niet gecompliceerde problemen moet je bij elke diersoort gewoon kunnen oplossen.
Ik heb het ieder geval erg naar mijn zin in Utrecht. Leuke stad, leuke mensen, leuke studieverenigingen en top opleiding. Druk maar leuk. Mocht je vragen hebben over Utrecht, stel ze gerust.
Succes!
Wil wel even benadrukken dat een DA uit Utrecht absoluut niet slechter is dan een DA uit Belgie. De opleiding is gewoon in het begin anders maar het einddoel is toch hetzelfde net als wat je moet kunnen.
Furrow schreef:Utrecht versus belgïe zal altijd een discussie blijven vrees ik