Hoe leren jullie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 17:09

tja ik leer eigenlijk bijna niet, behalve voor engels en moelijke dingen van wiskunde, de rest is super makkelijk
ik les engels vaak door en schrijf de engelse+nederlands vertalingen op, bij wiskunde maak ik opdrachten die ik nog niet gedaan heb of niet snap

saabineex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 17:25

Ik maak altijd een samenvatting, voor elk vak. Voor bijvoorbeeld gs maak ik een namenlijst ( personen en dan wie wat doet, welk land erbij hoort etc.). Voor economie schrijf ik de formules op. Als er begrippen aan te passen komen maak ik een begrippenlijst ( die is er meestal al wel, maar alsnog neem ik hem over). Ik lees altijd alles door. Voor talen voer ik het in op wrts.

Ik volg, heb volgende week namelijk PTA week:(

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 17:32

even een stipje , vind het ook altijd lastig.
ik vind het fijn om een serie aan te zetten op mijn laptop als ik ga samenvatten , duurt meestal 50 min. , neem dan na elke aflevering even pauze . doe wel mijn laptop dicht .
ook werken kleuren heel fijn ,die mindmap is een goeie ! ga ik gelijk gebruken voor mijn maatschappij PTA en biologie .

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 17:42

met muziek aan leren vind ik ook fijn, heb volgede week pta week -O-
ben deze keer wel van plan om hele hoge cijfers te halen, ik haal normaal voor nask gwn een 7,5 als ik niet leer en voor bio gemiddeld een 8 zonder te leren

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 17:43

Ik schrijf eindeloos powerpoint presentaties over, en teken dan ook de plaatjes na. Ik heb het idee dat je dan extra geheugen in bouwt omdat je extra nadenkt over wat je doet. Aangezien je tijdens een tentamen ook schrijft heb ik het idee dat de setting meer hetzelfde is en je daardoor ook meer zal kunnen terug halen. :)

Nynke_Mandy

Re: Hoe leren jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 20:40

Het ligt een beetje aan het vak bij mij. Voor geschiedenis is het vooral veel tekst dat je moet leren. Dan maak ik dus een samenvatting, en ik probeer daarbij kleine schema'tjes en lijstjes te maken. Verder typ ik ook altijd de begrippenlijst over, en schrijf ik de onderzoeksvragen (die aan het begin van de paragraaf staan) over, en beantwoord ik deze. Dan lees ik die samenvatting vaak door, en dan gaat het eigenlijk wel goed. Verder kijk ik ook altijd de filmpjes van Jort Geschiedenis, die vind ik altijd erg handig.
Voor een vak als wiskunde, daarbij leer ik door te oefenen met sommen. Ook kijk ik filmpjes van de wiskunde academie, dat vind ik ook erg handig.
Als ik woordjes moet leren, dan gebruik ik wrts.

Ik heb ook best gauw last van weinig concentratie. Als ik ga leren/samenvatten, dan moet ik er eerst even inkomen als het ware. Het eerst kwartier lukt het gewoon niet, maar daarna gaat het wel goed.

Debby614

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 22:18

Hmm text leren:
- lees tekst( ook al is het veel).
- Boek dicht
- Schrijf op wat ik heb gelezen.
- Boek open, lees text.
- Ga naar paard. Tijdens het poetsen hardop vertellen wat ik heb gelezen, zo gedetailleerd mogelijk. ( gelukkig woon ik in Frankrijk, verstaat niemand t als ik het mijn paard vertel over de werking van het menselijklichaam ;) andere optie,vertel alles aan je knuffels!)
- Volgend leermoment: lees text, en vat samen. Dan zul je zien dat je al heel veel weet ! :)

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 22:20

Markeren in je tekst, opgaven maken en direct corrigeren zodat je weet wat je fout doet en zo nodig nog eens maken. Daarnaast per alinea leren.

En gooi je telefoon de kamer uit, want die ondingen maken het ook lastig voor je concentratie.

DayDream21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 22:25

Ik schrijf ook alles altijd op in een samenvatting. Meestal schrijf ik dan de begrippen en belangrijke woorden met een fineliner zodat het overzichtelijk blijft. Ook vooral wiskunde doe ik in kleur.
Verder als ik woordjes of zinnetjes moet leren schrijf ik ze eerst allemaal over en begin met het leren van de eerste drie woorden, daarna eentje bij en nog een en zo ga ik verder. Maar elke keer als ik fout antwoord begin ik weer bovenaan, dit werkt zo goed!! De woorden die ik lastig blijf vinden zet ik op een apart lijstje die ik weer op deze manier leer.
Alles opschrijven is eigenlijk de enige manier die voor mij werkt, anders ben ik al snel met een hoop andere dingen bezig. (Vooral wanneer ik mijn laptop aan zet, opdrachten die ik op de computer moet doen enzo zijn altijd echt een ramp bij mij :') )

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 14:51

Samenvatten, flashcards gebruiken als het om woordjes gaat en herhalen. Heel veel mensen denken dat je het na één keer kent. Nee, je moet écht herhalen om het te kennen. Denk maar aan woordjes leren, dat moet je herhalen voor je de woorden kent. Of denk aan wiskunde. Voor je een principe kent, moet je eerst opdrachten maken om te oefenen.

Wat ik zelf altijd doe, is gebruik maken van mijn whiteboard. In principe schrijf ik iets op, lees ik een principe door en ga vervolgens het aan mezelf uitleggen. Nu wil ik zelf uiteindelijk ook gaan lesgeven, dus lees niet op wat je hebt gelezen, maar ook de bijzaken. Vraag jezelf af waarom, hoe zoiets kan. Zo kun je jezelf namelijk ook logische verklaringen geven. :)

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 20:54

Hoe ik zelf het beste leer?
Ten eerste al goed voorbereiden op de lessen (lezen, PowerPoints in Word zetten), tijdens de les werk ik het Word bestand bij met de informatie die ik in de les krijg, soms maak ik een geluidsopname van de les (controleer wel of dit mag!) dan kan ik de informatie nog een keer beluisteren of eventuele gaten in het Word bestand bijwerken. Na een aantal lessen laat ik mijn werkcolleges nakijken (we krijgen geen nakijkbladen en blijk een van de weinigen te zijn die dit laat controleren) en bespreek nog eventuele onduidelijkheden na (laatst zelfs gevraagd hoe het boek werkt). In principe heb ik dan al een hele samenvatting gemaakt, heb ik geen last van achterstanden en ik hoef niet veel werk meer te doen op het laatste moment. Dan print ik de samenvatting uit! Leren via de laptop werkt gewoon niet (te veel afleidingen en m'n ogen vinden het ook niet bepaald prettig om naar een beeldscherm te staren). Ik lees de samenvatting door en arceer eventueel nog dingen die ik niet goed weet. En soms als ik nog tijd over heb en als mensen er behoefde aan hebben, dan leg ik het vak uit, geef ik 'les' in het vak.

Ook heb ik een soort van natuurkunde gehad en dat kon ik wat minder goed leren met een samenvatting en tevens heb ik ook nooit echt wiskunde en natuurkunde gehad (kan gewoon absoluut niet rekenen). Toen heb ik iemand opgezocht die mij iedere som haarfijn kon uitleggen. Heb ik nonstop die sommen gemaakt tot ze er in zaten en toen uiteindelijk voor mijn hbo-tentamen een 9 gehaald :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 21:00

Ik vat alles samen. En dan ook echt alles. :)

Deze SE week 4 hoofdstukken biologie: 30 pagina's met de hand geschreven samenvatting. Als je je er zo in verdiept, zit het gelijk in je hoofd. Alleen nog een paar keer doorlezen.

Natuurkunde? Alle formules opschrijven, wat het betekent, berekeningsmethodes, etc...

Scheikunde: Alle soorten esters en reacties opschrijven, opeens is alles overzichtelijk en is het eigenlijk heel makkelijk.

Ga zo maar door. Gewoon alles samenvatten. Ja, het kost tijd, maar uiteindelijk ben je sneller klaar dan als je met een boek voor je hoofd zit te blokken.

ElineGC

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 21:11

Hoe ik Engels, Frans en Duits leer:
De grammatica maak ik altijd liedjes van of zeg ze heel vaak hardop op achter elkaar.
Woorden schrijf ik altijd op ook met ned. vertaling, daarna zeg ik ze op maar telkens woord 1, 2,- 1, 2, 3 ,- 1, 2, 3, 4,- 1, 2, 3, 4, 5 zo in kleine sessies telkens. Als ik ze zo heb opgezegd voer ik ze in in WRTS en dan telkens in clubjes van 5. Dus ik voer 5 woorden in, blijven herhalen tot ik een 10 heb (allebei de kanten) dan nog 5 erbij voegen en dan weer herhalen tot ik een 10 heb. Idem met zinnen.

Wiskunde = doen voor mij. Alles maken.
Aardrijskunde doorlezen en samenvattingen maken soms.

Dat was het wel een beetje, hoop het zo duidelijk mogelijk te hebben uitgelegd

saabineex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 16:16

ElineGC schreef:
Hoe ik Engels, Frans en Duits leer:
De grammatica maak ik altijd liedjes van of zeg ze heel vaak hardop op achter elkaar.
Woorden schrijf ik altijd op ook met ned. vertaling, daarna zeg ik ze op maar telkens woord 1, 2,- 1, 2, 3 ,- 1, 2, 3, 4,- 1, 2, 3, 4, 5 zo in kleine sessies telkens. Als ik ze zo heb opgezegd voer ik ze in in WRTS en dan telkens in clubjes van 5. Dus ik voer 5 woorden in, blijven herhalen tot ik een 10 heb (allebei de kanten) dan nog 5 erbij voegen en dan weer herhalen tot ik een 10 heb. Idem met zinnen.

Wiskunde = doen voor mij. Alles maken.
Aardrijskunde doorlezen en samenvattingen maken soms.

Dat was het wel een beetje, hoop het zo duidelijk mogelijk te hebben uitgelegd

Ben je dan nog heel lang bezig om alles per 5 in te voeren?

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 16:49

Het neemt wel tijd in beslag, maar het werkt wel. Als je 500 woorden moet leren is het een minder leuke manier om te leren. Dan kun je beter gewoon alles leren, overhoren en de woorden die je dan niet weet of waarbij je twijfelt, een aparte lijst voor maken. :)

ElineGC

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 17:44

Bij mij valt het hartstikke mee want je kent dan 5 woorden binnen 5 min allebei de kanten en echt goed. Daarna hoef je er geen aandacht meer aan te besteden

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 17:47

Samenvattingen maken, liedjes er van maken (helpt echt! ), opschrijven ( typen kan ook), hardop lezen, mij laten over horen.

Dat was het wel een beetje, moet wel zeggen dat ik niet veel leer.

anoukk32

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 17:48

oeps.. ik moet ook leren
maar bokt is zooo leukk

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 17:48

anoukk32 schreef:
oeps.. ik moet ook leren
maar bokt is zooo leukk

Ban jezelf :)

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 18:23

ik vind engels moeilijk dus ik leer het zo:
-woordenlijsten maken en dan dubbelvouwen dat je alleen de engelse kant kan zien en dan moet je zegen wat het woord in het nederlands is en of het goed is mag je dan kijknen
-gewoon leren
-opschrijven

de rest leer ik gewoon vanaf een samenvatting die ik maak en bij wiskunde door opgaves te maken.

SindyKaya schreef:
anoukk32 schreef:
oeps.. ik moet ook leren
maar bokt is zooo leukk

Ban jezelf :)

wat ik altijd doe is de computer uitzetten en beneden aan de keukentafel leren :P
SindyKaya schreef:
Samenvattingen maken, liedjes er van maken (helpt echt! ), opschrijven ( typen kan ook), hardop lezen, mij laten over horen.

Dat was het wel een beetje, moet wel zeggen dat ik niet veel leer.

ja dat liedjes maken werkt ook bij mij :)

Diaana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 18:28

Nanno_123 schreef:
als ik rijtjes moet stampen dan maak ik ook woorden van de eerste letters en noem ze op tot dat ik ze allemaal weet.

+1 _O- , soms wel onmogelijk :')

Ik vat meestal ook samen, en soms maak ik een samenvatting van alle rijtjes die in de samenvatting staan.
Op de middelbare vatte ik eerst altijd alles samen op papier, vervolgens typte ik het nog over. Daarna kende ik het meestal redelijk allleen is dit een nogal tijdrovend proces waar ik nu niet echt tijd meer voor heb := .

Meestal komt het nu aan op samenvattingen downloaden en dan stampen, geeft wel een minder resultaat :))

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 18:58

Ik zit dan in het 2e jaar van VWO, maar vind het ook lastig om te concentreren. Ik maak altijd een planning voor de toetsen.
Voor bijv. geschiedenis:
Dag 1: Alles goed lezen, begrijp ik wat ik lees.
Dag 2: Deel 1 samenvatten & begrippenlijst maken
Dag 3: Deel 2 samenvatten & begrippenlijst maken
Dag 4: Tijdlijn maken & belangrijke personen noteren.
Dag 5: Deel 1: Samenvattingen leren, doorlezen, herhalen, lezen, vragen bedenken.
Dag 6: Deel 2: hetzelfde als dag 5, maar dan ook de vragen maken van deel 1.
Dag 7: Alles herhalen.
Dag 6:

Fitii

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 19:03

- samenvatting maken
- leren
- alles opnieuw leren want de helft al terug vergeten :')
- de ochtend voor het examen alles nog eens lezen en dan zou het normaal moeten lukken :)

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 19:08

Ik maak voornamelijk samenvattingen, dat werkt het beste voor mij. Ik zit op de universiteit en volg bijna alle colleges, dus dat scheelt ook al een stuk. Toch blijft het moeilijk, vooral omdat ik heel veel moet leren. Het is niet zo zeer erg moeilijk, maar de hoeveelheid is gewoon om te huilen :') Heb mijn tentamen op 21 januari, maar ben al 2 a 3 weken bezig met leren. Ik doe elke dag een beetje, soms een dag niet en soms een dag heel veel. Het is maar net hoe gemotiveerd ik ben. Op dit moment ben ik nog bezig met alle stof samenvatten en dat is echt veel werk :=

Hygge

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 20:26

Samenvatten, leren, wat nog niet goed is herhalen. En op tijd beginnen.