Hoe ouders slecht cijfer vertellen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 20:20

Eerlijk, een 1 halen is niet een kwestie van niet snappen dat is gewoon niet leren. := (expert hier)

Dus gewoon eerlijk zeggen van mam, ik heb een 1 gehaald. Mooier kun je het niet maken...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 20:20

MayDayParade schreef:
Mam, ik ben zwanger. En Alechandro en ik verhuizen vanaf volgend jaar naar Spanje, we hebben ons gister verloofd met een tattoo van elkaar's naam.

Grapje mam, het is alleen maar een slecht cijfer, niks om je zorgen over te maken.

_O- _O- _O- _O- :oo

CxB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 20:22

Heb je de afgelopen tijd niet n hoog punt oid gehaald wat je nig niet verteld hebt ? Anders eerst het slechte en dan het goede punt vertellen ?

NynkeMarit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 20:22

Ik zit nu nog maar in de tweede hè?
T staat indd als het goed is op de site, maar dat veranderd de hele tijd, en vorig jaar dacht ik veilig te zijn, stukkie buiten het bespreekgebied, maar toen vonden die mensen dat ik toch niet over mocht, tranen met tuiten gehuild en direct volgende dag afspraak met de mentor, ik heb de hele zomervakantie Latijn gedaan. Leraren zeggen dit jaar heel vaak dat ik een stuk rustiger ben geworden engeconcentreerder, ik wil alleen heel graag bewijzen dat ik hel wél kan... Het lukt alleen gewoon niet, ik stel alles uit en wacht tot het laatste moment, ik wil het niet. Maar ik kan er niks aan doen : :(

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 20:23

Ik zeg altijd:
'We kregen van daag het cijfer terug van (vak) en het is niet zo goed... Het is een (cijfer) maar ik kan hem ophalen met andere toetsen!
En dit als het echt zo is
'Ik heb niet zo'n goed cijfer voor (vak) maar niemand had hoger dan een (cijfer)

NynkeMarit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 20:24

Mijn moeder kan het zien op het moment dat het op magister staat, ik zou tot vrijdag kunnen wachten, op de hoop dat ik een goed cijfer had op Frans, maar als het er tegen die tijd op staat, dan kan mijn moeder het zien, en ik wil dat ik het vertel, en kan uitleggen, niet dat ze het ziet en direct boos word

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 20:25

MarlindeRooz schreef:
Eerlijk, een 1 halen is niet een kwestie van niet snappen dat is gewoon niet leren. := (expert hier)

Dus gewoon eerlijk zeggen van mam, ik heb een 1 gehaald. Mooier kun je het niet maken...

Nog nooit een Latijnse tekst voor je neus gehad zeker? :+ Vaak mag je maar een x aantal fouten per zin/colon/regel maken en ga je daar overheen, dan zou je in theorie zelfs nog een negatief cijfer kunnen krijgen.

TS: Vraag anders aan je docent of je mag herkansen. Als dat mag, kun je dat in elk geval ook nog melden aan je ouders. :)

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 20:25

Mijn ouders zijn net zo, ze verwachtten in het middelbaar (zo heet dat hier in België :P ) dat ik in mijn laatste jaren 80% haalde in het algemeen :+ (richting Latijn-wetenschappen)

Nu verwachten ze dat ik al mijn examens van de eerste keer haal (diergeneeskunde)

Ik heb nooit een echt slecht cijfer gehaald maar ik heb ook nooit aan die hoge verwachtingen kunnen voldoen. En weet je wat, ze zijn niet boos. Stiekem zijn ze gewoon trots en proberen ze het beste uit mij te halen.
Dus ik denk echt niet dat je ouders (lang) boos zullen zijn, je bent nog altijd hun kind! :P

Maar zoals sommigen hier al zeiden, misschien toch eens kijken naar een richting die meer bij je past?
Ik weet niet hoe het allemaal in Nederland werkt en snap ook niet echt veel van de afkortingen die je gebruikt van richtingen, maar een 1 op een examen (neem ik aan, of is so iets anders?) is wel erg weinig :=
En je zegt zelf dat Latijn je slechtste vak is, misschien toch iets anders dat je echt interesseert/goed kunt zoeken?

En je niet laten leiden door vriendinnen, ik zit hier nu ook in mijn eentje in Antwerpen terwijl al mijn klasgenoten, vrienden en vriend in een andere stad zitten. Pech voor mij, maar ik doe nu tenminste iets wat ik graag doe :)

NynkeMarit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 20:26

MarlindeRooz schreef:

Geloof me, ik heb geleerd, ik snapte het ook echt, maar we kregen extra tijd en hierdoor kwam ik in tijdnood, ik had teveel stilgestaan bij de eerste paar zinnen, waardoor de rest heel snel moesten, toen ik bijna klaar was met de laatste zin stond de leraar (die we dat uur voor de allereerste keer hadden) aan mijn blaadje te trekken dat hij hem wilde hebben -O-

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 20:28

Leg het haar gewoon rustig uit (op een goed moment), draai er niet om heen en zeg dat je echt je best wilt doen. Misschien kan je vaste leertijden afspreken met je ouders (zodat je je eraan houd)? :D
En anders kijken of gewoon vwo mogelijk is.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 20:28

Maar heb je echt een 1 gehaald of was het een 3,nog wat ofzo?

NynkeMarit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 20:28

Oliiviia schreef:
Mijn ouders zijn net zo, ze verwachtten in het middelbaar (zo heet dat hier in België :P ) dat ik in mijn laatste jaren 80% haalde in het algemeen :+ (richting Latijn-wetenschappen)

Nu verwachten ze dat ik al mijn examens van de eerste keer haal (diergeneeskunde)

Ik heb nooit een echt slecht cijfer gehaald maar ik heb ook nooit aan die hoge verwachtingen kunnen voldoen. En weet je wat, ze zijn niet boos. Stiekem zijn ze gewoon trots en proberen ze het beste uit mij te halen.
Dus ik denk echt niet dat je ouders (lang) boos zullen zijn, je bent nog altijd hun kind! :P

Maar zoals sommigen hier al zeiden, misschien toch eens kijken naar een richting die meer bij je past?
Ik weet niet hoe het allemaal in Nederland werkt en snap ook niet echt veel van de afkortingen die je gebruikt van richtingen, maar een 1 op een examen (neem ik aan, of is so iets anders?) is wel erg weinig :=
En je zegt zelf dat Latijn je slechtste vak is, misschien toch iets anders dat je echt interesseert/goed kunt zoeken?

En je niet laten leiden door vriendinnen, ik zit hier nu ook in mijn eentje in Antwerpen terwijl al mijn klasgenoten, vrienden en vriend in een andere stad zitten. Pech voor mij, maar ik doe nu tenminste iets wat ik graag doe :)

Een so is een schriftelijke overhoring die 1 keer mee telt, een proefwerk 2 keer.
Examens heb ik nog niet gelukkig :')

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 20:29

TS, het nieuwe jaar komt in zicht. Er zijn jaaragenda's te koop ipv schoolagenda's. Deze staan per dag, en dan met uren uitgedrukt, ipv dat je een week hebt met 9 à 10 regeltjes, en za/zo samengevat hebt.

Wat bij mij dus hielp qua plannen en nakomen; zo'n jaaragenda kopen. In uren plannen wat je moet doen; niet te krap plannen, ook wat me-time plannen. En jezelf belonen als je je eraan hebt gehouden hebt.

Edit; ik zou je moeder het trouwens gewoon eerlijk vertellen zoals je het hier hebt verteld ... je hebt je best gedaan toch? Dan is het toch goed?
Laatst bijgewerkt door 420BlazeIt op 17-12-14 20:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 20:30

SO staat voor schriftelijke overhoring en telt 1 keer mee
Een proefwerk of repetitie (heet op elke school anders ) telt 2 of 3 keer mee
En examens heb je in het laatste jaar of je je diploma wel krijg :P

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 20:31

Wat je kan zeggen is 'ja, mijn punt was toch lager dan verwacht... Bij iedereen eigenlijk wel, we zijn met de klas best verontwaardigd (hoeft niet per se zo te zijn maar dan bluffen) omdat de toets heel anders was dan normaal/hele andere dingen bevatte dan we moesten leren/veel meer was dan dat we tijd kregen.' En dan opbouwend toe naar het punt, en dan hard zuchten.

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 20:32

Cijfer gewoon vertellen en daarna naar je mentor stappen voor extra hulp. Geef ook aan dat je graag wil weten wat de overgangsnorm is ondat je je erg druk maakt over je cijfers en daar erg mee zit.

Zo te zien heb je gewoon echt veel moeite met talen, ligt het vooral aan de woordjes leren (stampwerk) of kun je de grammatica ook niet? Daar zit namelijk nog al een verschil tussen.

Als je goede begeleiding krijgt met hoe je moet leren voor duits, frans en latijn (qua leerwerk is dat namelijk redelijk gelijk) kan dat voor alle drie de vakken enorm schelen. En misschien heb je echt geen talenknobbel, dat kan, dan moet je er extra hard voor aan de bak.

Ga ook eens met je docenten van die vakken om tafel om tips te vragen voor het leren, of zij kunnen zien in de toetsen waar nou echt veel fouten worden gemaakt en hoe je dat op kunt lossen.

Als je je zo druk maakt of je wel of niet op school mag blijven, laat dat dan ook weten aan je docenten. Die ruiken dat niet direct en zijn echt wel van plan om je te helpen. Zeker als je er zelf mee komt.
Laatst bijgewerkt door x_Rebecca op 17-12-14 20:34, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 20:32

_Summerly_ schreef:
MarlindeRooz schreef:

Nog nooit een Latijnse tekst voor je neus gehad zeker? :+ Vaak mag je maar een x aantal fouten per zin/colon/regel maken en ga je daar overheen, dan zou je in theorie zelfs nog een negatief cijfer kunnen krijgen.

TS: Vraag anders aan je docent of je mag herkansen. Als dat mag, kun je dat in elk geval ook nog melden aan je ouders. :)

Jawel...
Wie zegt dat het een tekst was? Misschien was het een woordjestoets oid.

Slagroomsoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 20:33

Niet uitstellen word het alleen maar moeilijker van weet ik uit ervaring.. Meestal valt de reactie wel mee.. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 20:33

Ik zou het in zo'n geval toch echt gooien op een opdringerige docent die het blaadje uit je handen trok. Misschien een beetje banketstaaf en je had ook door moeten werken, maar dan heeft het in ieder geval nog een rede. Vooral zelf rustig blijven.

Checken je ouders zo regelmatig je cijfers? Ik heb zelf een lerarenopleiding gedaan en ik heb dit altijd heel erg afgeraden aan ouders. Het is goed om te weten waar je aan toe bent, maar je moet je kinderen ook zelf de ruimte geven om goede of slechte cijfers te vertellen. Mijn ouders hebben mijn cijferlijst nooit geopend, die wisten wel dat het kon maar het interesseerde ze niet. Als ik een slecht cijfer haalde schatte ik zelf in of ik dat moest vertellen aan mijn ouders... Een 1 voor een woordjestoets of iets dergelijks liet ik altijd zitten zolang ik het weer compenseerde. Een laag cijfer voor een hele belangrijke toets meldde ik wel altijd.

MarlindeRooz

Re: Hoe ouders slecht cijfer vertellen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 20:34

Ik veranderde gewoon het wachtwoord. := :')

NynkeMarit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 20:35

Het so ging over de accusativus cum infinito, oftewel aci. Leraar maakt toetsen zelf, en hij heeft zegmaar 3 jaar gestudeerd ofzo, is volgens mij zeer hoog begaafd en legt alles uit op een manier dat iedereen het snapt, maar in de toetsen denkt hij ook dat iedereen alle instinkertjes door heeft en dergelijke, waar ik ontzettend zenuwachtig van word -O-

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 20:35

MarlindeRooz schreef:
Ik veranderde gewoon het wachtwoord. := :')

Goeie := :') _O-

Slagroomsoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 20:36

Marlinde wij hebben eentje apart voor ouders :')

Froukje
Forever young

Wat ben ik blij dat ik niet bang hoefde te zijn om te vertellen dat ik een onvoldoende had gehaald.. Sjonge, dan moet je je toch rot schamen als ouder? Vraag me dan altijd af of ze zelf ook alleen maar 10'en haalden vroeger.

Maar goed, zou het idd maar gewoon vertellen. Als ze er zelf achter komen zijn ze nog veel bozer vrees ik.

Oliiviia

Xfjord schreef:
SO staat voor schriftelijke overhoring en telt 1 keer mee
Een proefwerk of repetitie (heet op elke school anders ) telt 2 of 3 keer mee
En examens heb je in het laatste jaar of je je diploma wel krijg :P

Oke bedankt!
Hier is het gewoon 3 keer per jaar examen en in de twee laatste jaren 2 keer (zoals aan de unief)

Maar TS, dan is het dus niet zo heel erg.
Je moet gewoon eens voor jezelf nadenken of je deze richting graag doet en het je ligt :)