Tips om rond te komen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-14 14:50

renee16 schreef:
Bedenk wel dat je de maximale beurs helemaal terug moet betalen he, dit wordt een flinke kostenpost als je afgestudeerd bent en zal dus afgaan van wat je dan aan je paard kunt besteden/sparen.

Niet als je binnen 10 jaar je diploma haalt?

Voor zover ik weet hoef ik niks terug te betalen aan mijn ouders. Zij willen zelf meebetalen en zij hebben mee besloten welke kamer ik zou huren :j

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 14:53

Ghostattack schreef:
renee16 schreef:
Bedenk wel dat je de maximale beurs helemaal terug moet betalen he, dit wordt een flinke kostenpost als je afgestudeerd bent en zal dus afgaan van wat je dan aan je paard kunt besteden/sparen.

Niet als je binnen 10 jaar je diploma haalt?

Jawel,.. als jij maximaal hebt dan heb je dus ook een gedeelte wat je eigenlijk leent.
Maximale beurs zonder lening is 240/250 ofzo, je kan nooit 550 krijgen..
En zo wel, dan heb ik altijd veel te kort gehad. -O-
Nu is het leenstelsel ook nog eens helemaal verandert, maar weet niet of jij daar al mee te maken hebt.

Zou het nog eens goed nakijken bij de ibgroep.

Ghostattack

Re: Tips om rond te komen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-14 14:55

Uitwonend + aanvullend is rond de 550 euro volgens de site van duo. Januari krijg ik 348 euro stufi inwonend.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 14:56

Volgens mij is dat niet waar, lampjerulez. Toen ik studeerde kreeg ik 260 euro uitwonendenstufi. Ik kwam toen niet in aanmerking voor een aanvullende beurs, dit was het minimumbedrag voor de uitwonendenbeurs :j

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-14 15:00

soloro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 15:06

Ghostattack schreef:
https://duo.nl/particulieren/student-hb ... dragen.asp

Nu krijg ik nog 100.25 euro per maand. Vanaf januari is dat 348 euro. En uitwonend ligt dat dan rond de 550 euro. Of ik moet wel heel verkeerd rekenen.

550 is alleen als je echt compleet maximaal krijgt. Aanvullend word berekend op het inkomen van je ouders :) En aanvullend kan niet iedereen krijgen he, zijn ook weer regeltjes voor :) Dus als jou ouders ver onder minimaal inkomen verdienen dan krijg je pas 550, maar hoe meer jouw ouders verdienen, hoe minder aanvullend jij krijgt.
Laatst bijgewerkt door soloro op 11-12-14 15:07, in het totaal 2 keer bewerkt

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 15:06

Aan de hand van de link die je stuurt, begrijp ik niet hoe je daarop komt? Maar ik bekijk hem op mijn telefoon, dus misschien ontbreekt er wat info hier.

djodjodjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 15:08

Lampjerulez, de TS heeft zeker gelijk. Het bedrag wat jij noemt is inderdaad de standaard uitwonende beurs, maar mochten je ouders beneden een bepaalde grens zitten heb je ook recht op een aanvullende beurs. Dit betreft het geld wat je ouders ander bij zouden "moeten" leggen. Totaal komt dit voor een uitwonende inderdaad uit op ongeveer 550. Allemaal huidige situatie, ik weet niet hoe het volgend jaar zit. Inmiddels krijg ik niks meer want ik heb al 4 jaar gehad, jammer hoor :')

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-14 15:15

Ik krijg maximaal aanvullend, heb al bericht gehad van duo :j

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 15:21

En aanvullend hoef je inderdaad niet terug te betalen. Werd bij mij ook netjes kwijtgescholden toen ik m'n diploma haalde. Dit in tegenstelling tot je eventuele lening, die moet je inderdaad wel volledig terug betalen.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-14 16:03

imd schreef:
En aanvullend hoef je inderdaad niet terug te betalen. Werd bij mij ook netjes kwijtgescholden toen ik m'n diploma haalde. Dit in tegenstelling tot je eventuele lening, die moet je inderdaad wel volledig terug betalen.

Dat dacht ik dus ook. Zo staat het ook op de site van duo. Lenen is mijn allerlaatste optie, wil zo min mogelijk schuld opbouwen.

Overigens heb ik een studierekening waar ik boeken en collegegeld en dat soort grote uitgaven van betaal, dus dat gaat niet van mijn stufi af.

Ik ga straks mijn kamer uitmesten en alle overbodige oliebol te koop zetten. Alle beetjes helpen :)

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 19:21

Volgens mij gaan de regels veranderen omtrent studiefinanciering. Dus zou dat wel even goed uitzoeken. Volgens mij wordt dat straks als lening gezien en moet iedere student alles gaan terugbetalen

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-14 19:26

Dat is vanaf 2015, ik val nog onder de oude regeling. Behalve met mijn master, dan kom ik wel in de nieuwe regeling. Dat is allemaal 100x uitgezocht om er zeker van te zijn :)

silmitan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 19:29

Enquêtes invullen levert geld op, kun je doen wanneer jij daar tijd voor/zin in hebt. Google en je komt ongelooflijk veel tegen.

Ga je in het weekend naar huis? Vraag of ze op za/zo iets meer dan normaal koken, neem de restjes mee naar Amsterdam en je hebt weer voor 2 dagen eten.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-14 19:31

Enquêtes invullen doe ik inderdaad via Euroclix en ik schrijf artikelen voor Infonu :) Daar haal ik af en toe wat leuke bedragen uit.

Wel een slimme tip om de restjes mee te nemen ja! Die ga ik even opschrijven, dankjewel!

Edit: Mijn studie is in het AMC en daar zoeken ze soms nog wel kandidaten voor medische onderzoeken (geen medicijnen, dat wil ik niet), dat ga ik ook in de gaten houden.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 16:08

Bijbaan in het amc?
Veel stampotten maken en invriezen, brood invriezen en alleen er uit halen wat je nodig hebt. Aan je ouders geen kerstcadeau vragen, maar bijv. een doos wasmiddel.

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 01:07

Restjes mee idd, of dingen die thuis bijv niet meer opkomen meenemen en wat van maken. Vlees en vis kun je vaak ook groot inkopen en invriezen. Of als het bijna over de datum is gaat het vaak in de actie en dat gooi ik dan ook gewoon in de vriezer heb je nog genoeg uitstel van die datum.

De ultieme tip is toch wel gezellig met anderen eten.
En er zitten in Amsterdam zoveel supermarkten in de buurt en de 1 is voor bepaalde dingen stukken goedkoper dan de ander.

Ik zelf drink alleen water en thee. Scheelt ook nog is een hoop in kcal en suiker inname :+ en koop geen troep (alleen weleens als er bijv iemand langs komt die ik niet zo vaak zie ofzo dan is het wel leuk om wat lekkers in huis te hebben).
Verder eet ik vaak pasta is lekker goedkoop, maar ik sport dan ook veel dus kan wel veel koolhydraten gebruiken op die dagen.

En ik speel weleens vals. Eet altijd wel keer of 2-3 bij mn ouders en neem de was mee. Dat laatste voornamelijk omdat ik vaak gewoon heel weinig was heb en we geen droger hebben, is niet handig met handdoeken en mn sportkleding.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 01:16

Ghostattack schreef:
Amyyy schreef:
Waarom is je kamer zooooo duur? Ik weet dat amsterdam duur is maar er zijn toch wel goedkopere opties? En krijg je geen stufie meer? Ander misschien huursubsidie?

Zelfstandige kamer a 21m2 op de Zuidas. Geen huurtoeslag want ben nog geen 23 en ik krijg aanvullende beurs maximaal (= 550 euro stufi per maand).

Wanneer je jonger bent dan 23 heb je nog steeds recht op - een deel, huurtoeslag :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 03:01

Ailill schreef:
Wanneer je jonger bent dan 23 heb je nog steeds recht op - een deel, huurtoeslag :)

Nee hoor, dan moet je kale huur een stuk lager zijn (geloof rond de 250 of zo). Ik had vorig jaar in Amsterdam een vergelijkbare kale huur en kreeg ook helemaal geen huurtoeslag.

TS, ik heb vorig jaar inderdaad meegedaan aan een onderzoek voor tandheelkunde studenten, moest toen geloof ik 3 keer een kwartiertje/halfuurtje langskomen bij ACTA en een dag een eetdagboek bijhouden of zo, leverde me toen €125 op :) Moest je wel gevoelig tandvlees voor hebben en ze hebben toen ook lekker in m'n tandvlees lopen prikken dus erg prettig was het niet maar het was het wel waard.
Bijles geven verdient overigens ook heel lekker en geeft je behoorlijk wat flexibiliteit aangezien je samen met je bijlesleerling tijden kunt afspreken.

En verder... Ik had geen vriezer, daar zou ik toch echt wel in investeren als ik jou was maar dat is al vaker gezegd.
Snap dat dit voor jou een tijdelijke oplossing is, zo'n dure kamer, dat was het voor mij ook, maar makkelijk is het niet. Kreeg elke maand weer buikpijn als dat enorme bedrag van m'n rekening werd gehaald :+

Maar met een beetje creativiteit moet het wel lukken, zeker voor een jaartje, succes! :)

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 16:05

Eulogy schreef:
Ailill schreef:

Nee hoor, dan moet je kale huur een stuk lager zijn (geloof rond de 250 of zo). Ik had vorig jaar in Amsterdam een vergelijkbare kale huur en kreeg ook helemaal geen huurtoeslag.

My mistake, ik was even vergeten dat de huur aan het begin onder een bepaalde norm moet blijven. Mocht hij later wél boven de norm uitkomen dan behoud je het recht op huurtoeslag tot de dan geldende norm (alles daarboven moet je zelf betalen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 16:28

Wat zijn precies je vaste lasten? Je huur van 615. En dan kom je vervolgens op een bedrag veel hoger. Wat zit daar allemaal onder?

Mijn makkelijkste besparing is mijn telefoon. Internet heb je echt niet 24/7 nodig om te blijven leven. Ookal lijken veel mensen dat tegenwoordig te denken. Neem genoegen met wifi. Ik ken veel studenten die hier elke maand (of 2x/maand) €10 opwaarderen. Dat gaat vervolgens niet op aan bellen/smsen, maar aan hun internet. Ook tijdens een gezellig etentje moet er dan altijd vanalles op die telefoon gedaan worden. Ik ben vast "te oud" maar hallo? Ik heb prepaid en ben nu door de eerste €10 heen. Ik heb daar 2 jaar mee gedaan. Want thuis heb je wifi en kan je appen. Je mist niks als je niet elke minuut online kan zijn. Als mensen je echt nodig hebben, weten ze zelfs de belfunctie nog te vinden. En het geld wat ik daarmee uitspaar, gebruik ik voor de boodschappen.

Qua telefoon: mijn vader heeft wel een abonnement en na 2 jaar neemt hij een nieuw toestel en ik krijg zijn oude.