Advies gezocht, contracten, opvolgend werkgeverschap..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Douraque

Re: Advies gezocht, contracten, opvolgend werkgeverschap..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 13:47

Het telt dus inderdaad mee, deze bepaling zie je wel vaker in cao's. Dus als ts via een uitzendwergever of detacheerder gaat werken telt dat me een zou zij dus vast krijgen. Geen verschil met de wet dus, tenzij ts andere werkzaamheden gaat verrichten.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 17:35

Maar indien TS aan het werk gaat via een uitzendbureau voor korter dan 6 maanden telt het dus niet mee als contracttijd.
TS heeft dan een tussenpoos bij huidige opdrachtgever, werkt door via uitzendbureau maar omdat het voor korter dan 6 maanden is telt het niet als contracttijd en na 3 maar binnen 6 maanden gaat TS weer aan de slag bij huidige werkgever met nieuwe start van de ketenbepaling.
Of niet? Doordat opvolgend werkgeverschap in de weg staat?

Ik zie het 'nut' van deze bepaling dan namelijk niet in.

En in het geval van andere werkzaamheden is het ook nog maar de vraag of dat niet als opvolgend werkgeverschap wordt gezien.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 17:39

Het is inderdaad zo in het kader van de keten je deze kan doorbreken met deze regel. Echter het opvolgend werkgeverschap staat hieraan in de weg, het wordt vermoed elkaar rechtsopvolgers te zijn. Het gaat om dezelfde (materiële) werkgever en dezelfde functie. Een rechter prikt daar zo doorheen.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 17:42

Ah dus weer een gevalletje 'staat er mooi maar levert niets op'.

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 14:33

Het mag wel en het uitzendbureau is inderdaad opvolgend werkgever. Dat betekent dat ze jouw arbeidsverleden mee moeten nemen en moeten kopiëren in het Fase systeem van de uitzendorganisatie.

Als ik uitga van een uitzendorganisatie die lid is van de ABU dan ziet het fasesysteem er zo uit:

Fase A: 78 gewerkte weken
Fase B: 8 detacheringsovereenkomsten voor bepaalde tijd in de periode van 2 jaar
Fase C: contract voor onbepaalde tijd bij de uitzendorganisatie (doet bijna geen enkel uitzendbureau)
Totaal dus 3,5 jaar uitzenden

Jij hebt twee jaar achter de rug wat betekent dat je Fase A overslaat en de eerste 6 maanden van Fase B . Je stroom dus in in Fase B en hierin mag je nog 7 detacheringscontracten krijgen in de periode van 1,5 jaar.

Maaaaaar, vanaf 01 juli 2015 verandert het fase systeem naar:

Fase A: 78 gewerkte weken
Fase B: 6 detacheringscontracten voor bepaalde tijd in de periode van 4 jaar
Fase C: contract voor onbepaalde tijd bij de uitzendorganisatie (doet bijna geen enkel uitzendbureau)
Totaal dus 5,5 jaar uitzenden

Jij hebt twee jaar achter de rug wat betekent dat je Fase A overslaat en de eerste 6 maanden van Fase B . Je stroom dus in in Fase B en hierin mag je nog 3 detacheringscontracten krijgen in de periode van 3,5 jaar.

Kort gezegd betekent het opvolgend werkgeverschap dus dat het uitzendbureau jouw 'jaren' mee moet nemen. Ze mogen je niet laten starten in het begin van Fase A.

Overigens is het werken via het uitzendbureau niet geldig als 'onderbreking'. Zegt het uitzendbureau dus na 3,5 jaar dat ze jou geen Fase C willen aanbieden en het bedrijf neemt jou weer zelf in dienst, dan heb je recht op een contract voor onbepaalde tijd.

Als je nog vragen hebt....stel ze gerust!

Memss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-14 19:33

Nogmaals bedankt voor alle reacties! @Pion, ik heb jou bericht over de CAO even laten aanpassen door een Mod, heb liever niet de naam van werkgever hier genoemd vandaar dat ik hem via PB had gestuurd ;)

Ze zijn er inmiddels achter hoe het zit met een uitzendbureau.. beetje laat maargoed :roll:
Inmiddels hebben ze een detacheringsbureau ingeschakeld.. volgens hun en het detacheringsbureau zou dat wel mogen.
Als ik de fases van Plukje bekijk klopt dat ook wel.. Ik heb nu Fase A gehad.. (Hoewel.. ik heb iets meer dan 78 gewerkte weken.. ) bij de werkgever. Nu zou ik dan naar fase B gaan waar ik dus verschillende tijdelijke contracten mag krijgen?

Ik heb er met tegenzin mee ingestemd, heb simpelweg geen zin om straks thuis te zitten. Maar voor mezelf wel besloten om heel hard opzoek te gaan naar iets anders. De manier waarop alles gegaan is heeft toch zo goed als alle motivatie weggenomen en ik ben er behoorlijk klaar mee!

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 19:52

Met detachering is er ook sprake van opvolgend werkgeverschap en telt dus ook mee. Dus bij een evt vierde arbeidsovereenkomst heb je een vast dienstverband en kan je dat ook gewoon claimen.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 01:12

Och sorry TS! Even te snel gekopieerd!

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 15:02

Innd. Detachering is ook gewoon opvolgend werkgeverschap.

De materiele werkgever blijft gelijk.
nou ja.. lekker werken en als ze je weg willen hebben kun je kijken wat je gaat doen.