spicegirl schreef:roodvosje - "..
Hmm, dit vind ik wel wat kleinerend overkomen...
spicegirl schreef:nogal kort door de bocht.
er word stelselmatig premie verhoogd.
als ik teken voor BV 3 % premie, en na 2 jaar is het al 5 % geworden, wat heb ik dan fout gelezen ?
evenals de uitsluitingen, die niet specifiek vermeld worden,maar ineens opduiken als je declareert.
en dan ook dit jaar je eigen risico verhoogd.van 20 naar 25 %. lijkt niet veel, maar dit is een verhoging van 25 % .
ik was voor alles verzekerd,maar door de verhogingen, en vele uitsluitingen, is het goedkoper om zelf een potje aan te leggen..
Tja, hoe knullig ook, maar een (paarden)verzekering is een bedrijf met winstoogmerk. Als mensen meer gaan declareren, gaat de premie omhoog. Zo werkt dat nou eenmaal.
In jouw geval doe je niets verkeerd, maar doe je het goed door juist wel de kosten en voorwaarden in de gaten te houden. En van daaruit een afweging te maken wat voor jou de beste keuze is.
En er is niets mis met het zelf aanleggen van een spaarpotje. MITS je voldoende tijd krijgt daar voldoende geld in te stoppen. En hoeveel voldoende is, is afhankelijk van de kwaliteit paard dat je zoekt/hebt. Gebaseerd op mijn ervaring zeg ik dat dit voor het worst-case scenario 1,5 tot 2x aanschaf-/vervangingswaarde moet zijn. Uit eigen ervaring weet ik dat een behandeling helaas niet altijd succesvol is, met als gevolg dat je én kosten kwijt bent voor onderzoek en behandeling én op zoek kan/moet naar een nieuw paard. Je gaat dan al gauw naar een spaarpot van 5.000 – 10.000 euro
.
Als je 1 op 1 je premie op een aparte rekening stort ipv overmaakt naar de verzekering, ben je al gauw 10 jaar aan het sparen. Die tijd moet je dus wel gegeven worden om daar schadevrij door te komen.
Je kunt natuurlijk jaarlijks ook meer sparen en zo sneller je potje vullen, maar als je die ruimte hebt kan je ook voor een andere verzekeringsvorm kiezen. Zo zou je het paard voor een lager bedrag kunnen verzekeren, of de ziektekosten niet meeverzekeren bijvoorbeeld.
En dan moet je ook nog de zelfbeheersing hebben om niet aan je paardenspaarpot te komen als je auto onverwachts de geest geeft, met een storm een boom op het dak van je huis valt of ander onheil je treft.