Leidinggevende zit in de ziektewet, maar wil controle houden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-14 14:35

@ Vladimir; ja vast wel, maar de banen liggen niet voor het oprapen. Ik ben 24 dus kijk uiteraard wel altijd verder dan mijn neus lang is.

@ kelly:
Ik ga inderdaad toch nog maar eens mijn takenpakket op papier zetten en doorsturen met vraag om bevestiging. Op het moment staat er qua taken niks op papier dus kunnen ze in feite mij ook niet aanspreken op iets wat niet gedaan is.
Maar vind het wel moeilijk om dat alles in de soep te zien lopen :') maar goed dat is niet mijn verantwoordelijkheid.

@dimple, ze is al bij een andere werkgever een keer afgekeurd, had al een hernia, diverse andere zaken wat ik niet allemaal ga uitschrijven. Maar het is niet uit het niets in elk geval.
Haar koppie gaat trouwens ook wel eens fout door de medicijnen hoor..

@ dieselpaard:
Ja zo hard is het inderdaad wel, ik moet het ook gewoon niet meer doen.
Ik maak het mijn baas erg makkelijk, maarja.. ik wil ook wat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 14:44

lampjerulez schreef:
Nu is dit het enige wat ze nog kan, verder ligt ze maar op bed en thuis.
Dus tsja.. dan heb je tijd zat om constant iedereen te controleren/bellen/rondcommanderen

Bekijk het eens vanaf de kant dat het alles is wat ze nog heeft..............

Ja je baas vindt het misschien wel makkelijk zo dat de zaak zo goedkoop mogelijk door draait. Maar aan de andere kant is hij ook persoonlijk betrokken bij M en zal haar geestelijke gezondheid ook heel belangrijk vinden. Ik denk dat je niet moet onderschatten hoe het vasthouden aan haar werk en het nuttig maken van jezelf haar nu 'op de been' houden.

Ik denk dat je met regels/wetten/bazen/bestuurders niet veel verder gaat komen. Stel je empatisch op en ga met zn allen en een 4de persoon om de tafel zitten. Verplaats je in haar en bekijk welke taken ze kan doen zonder jou continu nodig te hebben. En leg die afspraken vervolgens vast.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 14:49

Maar...........dan is ze toch niet meer indienst? Dan hoeft hij toch ook niet te betalen als ze 100% is afgekeurd?? Of ben ik nou gek.

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-14 14:51

Gloa dat snap ik, maar ondanks dat ik het probleem snap en de situatie echt heel sneu vindt.
Is het NIET mijn probleem dat zij zich aan haar werk vastklampt en het is ook NIET mijn taak haar op de been te houden. Dat doe ik nu dus al 3 maanden, het werk waar ze mij niet eens voor nodig heeft kan zij zo omdraaien dat ze alsnog 1u lang met mij aan de telefoon hangt.

Ja ik vind het sneu dat ze dit heeft, ja ik zou haar willen helpen.
Maar ze is mijn leidinggevende/collega, niet mijn vriendin.
Heel hard, maar dat is iets wat ik echt gescheiden houd, vraag gerust wel hoe het gaat etc.

@Dimple, precies ze is gratis aan het werk, dat vind de baas dus helemaal prima

Mando

Re: Leidinggevende zit in de ziektewet, maar wil controle houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 15:00

Heeft jouw baas nog een baas???? Of is hij eigen baas
Anders hogerop zoeken

En meld je eens een week 1 of 2 ziek dan maar zien of het nog zo lekker loopt.

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-14 15:03

Mando schreef:
Anders hogerop zoeken

:') was 1 week op vakantie
heb de week erna iedere dag 3u overgewerkt om alles op orde te krijgen :\
(had het toen beter kunnen laten voor wat het was natuurlijk, achteraf gezien)

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 15:04

Oh jeetje wat een ingewikkeld verhaal is dit zeg.

Dus ze heeft geen contract? Geen dienstverband? Krijgt niet betaald?

Dan hoop ik maar dat alles goed gaat want als er wel iets mis gaat op het werk of bij een klant door haar doen dan is er geen verzekering die betaald.

Maar goed, dat zal jou een zorg zijn. :D

Voor jou zit er weinig anders op dan je werk doen, niet meer en niet minder. En rustig wachten tot de hele zooi op zijn waffel gaat. :)) (ontevreden klanten etc)

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 15:08

Veel werknemers geven hun grenzen niet altijd goed aan. Of pas achteraf als het misloopt. Geef dus je grens aan, laat weten dat het werk niet past binnen je functie of de tijd die je werkt.

Stel je wel oplossingsgericht op, ga niet verwijten of je hakken in het zand steken. Als je dat zal een werkgever je weinig credits geven.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 15:10

Dimple schreef:
Dus ze heeft geen contract? Geen dienstverband? Krijgt niet betaald?

Zoals ik het lees is M. een werknemer die langdurig ziek is.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 15:21

lampjerulez schreef:
Mando schreef:
Anders hogerop zoeken

:') was 1 week op vakantie
heb de week erna iedere dag 3u overgewerkt om alles op orde te krijgen :\
(had het toen beter kunnen laten voor wat het was natuurlijk, achteraf gezien)

werd je toen ook nog lastig gevallen door M?

Ik zou me dan maar eens ziekmelden, het is nu de tijd om ziek te zijn toch? :Y) gewoon voor 2 dagen ofzo, een griepje... en zeggen dat je absoluut NIET gebeld wilt worden, omdat je ziek bent.. :Y)

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-14 15:24

Kelly_ann schreef:
Stel je wel oplossingsgericht op, ga niet verwijten of je hakken in het zand steken. Als je dat zal een werkgever je weinig credits geven.

Nee weet ik!
ik kom hier natuurlijk wat geïrriteerd over en dat ben ik ook.
Maar ik heb al meerdere goede gesprekken gevoerd, ben niet van plan om INEENS alles neer te gooien.
Dat lost inderdaad niets op, dan is het werk wat wel tot mijn eigen werk behoort trouwens ook niet meer goed uit te voeren.

Het punt is dat ik nu wel zodanig de weg kwijt ben dat ik niet zo goed weet hoe ik mij oplossingsgericht op moet stellen. Naar mijn idee doe ik dat al 3 maanden.
Maar goed, ik hoop daar met de vertrouwenspersoon uit te komen.
Ik ga sowieso alles nogmaals op papier zetten.
En dan met een voorstel van mijn taken erbij, zodat ik mezelf ook indek voor taken die (ruim) buiten mijn verantwoordelijkheid/functie vallen.

@Lifaya: nee, had vooraf aan mijn vakantie HEEEEEEL duidelijk gezegd dat ik niet bereikbaar was.
Dat hield ze vol, tot de laatste 3 dagen van mijn vakantie.
Toen heb ik niet op haar telefoontjes en appjes gereageerd, en zij heeft mij hier ook niet echt op aangesproken.
Althans, wel gezegd dat ze het 'jammer' vond dat ik niet reageerde.
Denk niet dat ziek melden ook maar iets gaat oplossen, het is niet dat ik onmisbaar ben.
Echter vang ik het werk direct op, waar een ander minder ervaren collega het pas zal zien als het te laat is. Maar dan nog kan je het wel oplossen, ook op het laatste moment.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 15:26

Wauw wat een lef dat ze je dan zelfs in jouw vakantie durft te bellen? :oo Vooral als je heel duidelijk had aangegeven dat je dit niet wilt.... Ik vind het behoorlijk respectloos...

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 15:30

In alle eerlijkheid heb ik het vermoeden dat je ordinair aan het lijntje wordt gehouden en dat ze er weinig belang bij hebben om het op te lossen... Waardeloos maar soms is dat zo. Ben je al het rondkijken naar wat anders?
Oh, enne denk om je stresslevels! Dit zijn typisch van die situaties waarin mensen zichzelf over de kop gaan werken en daarin te ver gaan. Met alle ellende gevolgen van dien!

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-14 15:33

troi schreef:
In alle eerlijkheid heb ik het vermoeden dat je ordinair aan het lijntje wordt gehouden en dat ze er weinig belang bij hebben om het op te lossen... Waardeloos maar soms is dat zo. Ben je al het rondkijken naar wat anders?
Oh, enne denk om je stresslevels! Dit zijn typisch van die situaties waarin mensen zichzelf over de kop gaan werken en daarin te ver gaan. Met alle ellende gevolgen van dien!

:j ja ik weet dat ik aan het lijntje wordt gehouden.
ik ben dan pas 24 maar heb al enige levenservaring opgedaan dat ik hier wel doorheen prik.
Echter is het wel zo, dat ik graag haar functie overneem :o tsja jong en je wilt ook wat he..
Dus ik laat het in zeker mate toe, maar ben mij zeer bewust van de momenten.

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 15:40

Je hebt vast een IT dienst?

Laat haar autorisaties weghalen uit de mailboxen, gezamelijke schijven, alles waar ze toegang tot heeft.

Dat mag jij best, want zij is (tijdelijk) niet meer werkzaam en jij bent de contactpersoon.

Dat is stap 1.

Stap 2 is misschien een goeie psych voor haar zoeken :o Dit is niet normaal

Je kan ook het gesprek aangaan met haar 1 op 1 waarin jij je kwetsbaar opstelt.
Je kan zeggen dat je haar input waardeert, maar dat je onzeker wordt van je eigen kunnen als zij zich er maar mee blijft bemoeien. Ze geeft je geen vertrouwen om de klus alleen te klaren.
Als ze haar controle wilt behouden, dan kan dat, maar op een andere manier dan nu. Geen contact met de buitenwereld, alléén met jou.
Zou ze daar voor open staan?

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 15:45

Wat een verschrikkelijk situatie zeg!
Zo een die inderdaad in je vakantie blijft bellen, heel irritant, zo kom je nooit echt tot rust. En inderdaad, respectloos. Als het echt een dringende zaak is die absoluut niet kan wachten dan kan ik het nog opbrengen, maar ik zou door het lint gaan als ze te pas en onpas zouden bellen, en dat heb ik ooit ook gedaan bij zo'n collega.

Wat betreft je werksituatie:
Eerste ingeving die ik had was vakantie opnemen en eens meer dan een week weg blijven, kijken of ze het dan nog kan handelen. Hopelijk gaat je baas dan in zien dat dit niet werkt.

2e optie maar wel riskant: aangeven dat je dit niet langer wilt, dat je nu vaak genoeg met hem hebt besproken wat er aan de hand is, maar dat de werksituatie nu zo onhoudbaar is dat je vertrekt als het niet binnen een x periode wordt opgelost. Hierbij heb je natuurlijk wel het risico dat je je baan kwijt raakt.

3e optie, ziektewet. Ik weet niet hoe het met jou gestel op het moment zit, maar ik kan me voorstellen dat als deze situatie lang genoeg doorgaat, je je heel slecht gaat voelen. Je hebt stress, misschien wordt je er onzeker van en misschien zelfs wel depri. In dat laatste geval zou je de ziektewet in kunnen en misschien dat de bedrijfsarts dan iets voor je kan doen.

De laatste optie is natuurlijk wel heel extreem, maar behoort tot de mogelijkheden.

Ik vind het heel raar dat je baas deze situatie toe laat, gezien hij er ook niets mee op schiet, gezien jij het werk ook gewoon kunt doen en misschien nu zelfs minder kan doen omdat je zoveel tijd aan haar kwijt bent. Ik denk overigens dat je baas nog wel betaald voor haar. De overheid neemt het pas over op het moment dat zij echt definitief ongeschikt raakt, of na 2 jaar.

Je kan natuurlijk gewoon op deze manier verder kabbelen, maar waarschijnlijk kom je daar net zo ver mee als de laatste 3 maanden.

Ik hoop dat je eruit komt TS.
De mogelijkheden die ik aan draag zijn natuurlijk verre van ideal, maar ik weet zo niet wat je anders zou kunnen doen. Al mijn opties geven het risico op kwijt raken van je baan, en dat is wel iets waar je goed over na moet denken of de situatie zo erg is dat je dat wilt riskeren.

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-14 15:51

Ik kan haar systeem blokkeren, heb ik ook al aangeboden aan de baas.
Maar die wilde dat niet hebben.

stap 2 is helaas niet aan mij om te bepalen :')

Stap 3 lijkt mij een slecht plan, zij voelt zich echt The Man zeg maar.
Zonder haar gaat alles fout (dat idee heeft ze) als ik mij nog kwetsbaarder op ga stellen voelt zij zich helemaal onmisbaar.
(want dat doe ik al in zekere mate, ik laat haar manipulerende en commanderende acties toe en ga hier ook op in) Dit doe ik zodat ik zelf nog een beetje rust kan krijgen, dan stopt ze met stalken namelijk
Ik heb al eerder aangegeven dat ik het gevoel heb dat zij mij niet vertrouwd.
Dan is het oww maar ik waardeer en vertrouw je heel erg blablabla en een week later zijn we weer terug bij af.

alleen contact met mij..
nee dankje dan wordt ik helemaal gestalkt

Ik wil even zeggen dat ik het echt fijn dat er zoveel mensen meedenken!
De situatie klinkt soms wellicht wat extreem maar het is echt precies zoals ik het hier schrijf.
Daarom raak ik er ook niet meer zelfstandig uit.

Mijn vriend zegt ook dat ik sowieso naar ander werk moet gaan kijken.
Wat ik ook doe, maar tot die tijd wil ik proberen deze situatie in ieder geval te verbeteren.
Laatst bijgewerkt door lampjerulez op 05-12-14 16:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 15:54

Wat jammer dat je zo beperkt wordt door je leidinggevende. Dat herken ik in z'n geheel niet. Het zal misschien een verademing zijn qua managementstijl.

Sterkte!! Niet leuk!

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-14 16:00

Nou het punt is dat mijn Baas juist groot voorstander is dat ieder zijn eigen verantwoordelijkheid krijgt en eigen verantwoording neemt. Dus je wordt niet continue op je vingers gekeken en aangesproken wanneer het blijkt dat je resultaten tegenvallen/veranderen.

Echter is M. meer van het ik moet overal controle op houdenj en alles moet zoals ik wil en precies zoals ik wil ook al zit ik 55km verderop en kan ik niet eens mijn bed uit :Y)

Dus mijn werkgever / echte baas is eigenlijk wel een goeie.
Daarom heb ik deze baan/functie ook aangenomen, want ik werkte eerst alleen op de andere locatie wat vooral praktisch was en onder mijn niveau (wel leuk verder, maar toch)

Maar omdat hij vriendjes is met M. wilt of krijgt hij het niet voor elkaar tot haar door te dringen.
En omdat alles toch wel loopt vindt hij het wel prima zo denk ik.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 17:22

Kan je haar niet eens voor zijn?
In plaats dat zij jou belt, en vervolgens jouw -al geregelde zaken- weer gaat omgooien, bel je haar op en vraag je of ze een en ander wil regelen en hier melding/verslag van wil maken via mail/brief.
Dan hangt ze even niet meer met jou aan de telefoon om je te commanderen, heeft ze toch het idee dat ze nuttig bezig is en als ze belt om te vertellen wat ze heeft gedaan zeg je: ik zie je verslag wel verschijnen per mail en hier is je volgende taak :Y)
Scheelt je ook nog werk.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 17:41

Haha, die laatste is wel slim ja....

Je komt op mij heel ondernemend en bekwaam over, dat zeg je ook. Maar je kwetsbaar opstellen is niet alleen zeggen dat je het niet aankan. Maar juist zeggen dat het niet zo kàn.
Oplossing hoef je niet altijd aan te dragen, soms is afwachten wat een ander gaat zeggen of doen juist handig. En dat betekent niet dat je niet meewerkend bend.

Snap je?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 17:54

Niet meer onderdanig opstellen en haar gewoon opdrachten gaan geven. En een tip, officieel mag het niet maar officieus zou ik zorgen voor opnames van gesprekken want als baas en andere werknemer elkaar de hand boven het hoofd houden dan trek je aan het kortste eind. Dus vanaf nu alles noteren wat er gebeurt, welke afspraken je maakt enzenz, mocht het dan een keer echt fout gaan dan heb je in ieder geval een chronologische weergave van jouw kant van het verhaal.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 18:21

Ik zou een flinke email sturen naar M en je baas met daarin dat ze de boel ontregelt (incl voorbeelden) dat ze je op deze manier te kakken zet bij bedrijven en collega's (incl voorbeelden) en dat je niet gediend bent van dagelijks contact (noem voorbeelden) en al helemaal niet in je vrije tijd (noem voorbeelden).
Niet meer opnemen buiten werktijden en tijdens werktijden afkappen na enkele minuten.
Ik zou ook alle contactpersonen laten weten dat voortaan alle contact verloopt via jou en zeker niet meer via de ander.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 18:32

Goof schreef:
Ik zou een flinke email sturen naar M en je baas met daarin dat ze de boel ontregelt (incl voorbeelden) dat ze je op deze manier te kakken zet bij bedrijven en collega's (incl voorbeelden) en dat je niet gediend bent van dagelijks contact (noem voorbeelden) en al helemaal niet in je vrije tijd (noem voorbeelden).
Niet meer opnemen buiten werktijden en tijdens werktijden afkappen na enkele minuten.
Ik zou ook alle contactpersonen laten weten dat voortaan alle contact verloopt via jou en zeker niet meer via de ander.

Dat lijkt me riskant. 'Pittige' emails kunnen tegen je gaan werken. En de baas gaan uithangen terwijl je het formeel niet bent levert scheve gezichten op.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 18:49

Zolang de baas dikke vriendjes is met die collega gaat het niet veranderen vrees ik. Ik zou fanatiek om me heen kijken naar iets anders.