geneeskunde gaan studeren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 22:04

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 22:06

zillionke schreef:
MarlindeRooz schreef:
Je kan in Belgenland gaan studeren, of volwassen VWO gaan doen na je havo!

volwassen VWO? Wat moet ik me daarbij voorstellen. Heb ik voordeel dat België voor mij heel dichtbij is.

Vwo op de vavo, het volwassenenonderwijs. Ik heb zo vijf&zes vwo in een jaar gedaan, maar je kon het bij ons ook opsplitsen zo zou je meer tijd kunnen hebben om je op doe taal te focussen. Volwassen is ook maar relatief ik zat eigenlijk alleen maar bij mensen die waren gezakt, te vaak blijven zitten of van de havo afkwamen.

MarlindeRooz

Re: geneeskunde gaan studeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 22:08

Klopt, de echte volwassenen zitten vooral 's avonds.

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 22:09

Op mijn middelbare school kon je na de havo in één jaar 5 en 6 vwo doen en daar dus ook je examen voor halen. Bij jou in de buurt zijn er vast ook scholen waar je dat kan doen?
Zou een beetje raar zijn om eerst een HBO af te ronden, al kan het goed zijn voor de basiskennis.
Daarbij zou ik inderdaad wel zorgen voor een back up plan, het kan ook zijn dat je wordt uitgeloot voor geneeskunde!

Franciee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 22:09

Ik ga ook naar België studeren (als alles gaat zoals gepland) maar dan voor diergeneeskunde en aan naar België gaan heeft meer voordelen. Minder college geld en er zijn meer en goedkopere kamers (hoorde ik).

Ga anders eens praten met de studiekeuze begeleider op school, die kunnen je een beter beeld geven over je opties!

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 22:13

Maar in belgie kan je toch ook niet zomaar met havo aan de uni beginnen? Ik dacht namelijk dat je voor diergeneeskunde een paar jaar geleden nog vwo nodig had om in België te mogen starten.

Franciee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 22:17

Nee hoor, een HBO propedeuse is mijn verteld :) of VWO ofcourse. Ze nemen in principe iedereen aan daar en daarom haalt maar 33% het eerste jaar

hidsiiiggg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 22:27

Je kan me pben voor meer info!

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 22:30

zillionke schreef:
na het bepalen van mijn hbo verpleegkundige daarna geneeskunde te gaan studeren? Want praktijkervaring is toch ook heel belangrijk?

Eerlijk gezegd zie ik inderdaad het voordeel niet in van verpleegkundige praktijkervaring tov je slaagkansen voor geneeskunde.

Er was hier een poos geleden overigens een topic over geneeskunde studeren in het buitenland. Misschien gewoon de zoekrobot eventjes gebruiken en dan vind je al veel informatie terug.

Wel vind ik een beetje dat je jezelf eigenlijk erg slecht geïnformeerd hebt tot nu toe als dit toch iets is wat je al zolang wil (zoals je zelf schrijft), waarom heb je er dan niet van in het begin naartoe gewerkt?

Persoonlijk vind ik wel dat de houding: eerst zelf dingen nagaan, opzoeken ipv verwachten dat je alle informatie op een presenteerblaadje aangeboden krijgt wel een eigenschap die je nodig hebt voor een studie geneeskunde.

_Barbara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 00:09

Inderdaad ook niet zo focussen op die zij instroom.. Er word maar een klein groepje toegelaten en het is keihard werken. Het lijkt me realistischer om vwo te gaan doen en de normale weg te bewandelen.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 00:24

Hou je er ook rekening mee dat als je verpleegkunde hebt afgerond volledig, je daarna niet recht hebt op nog eens studiefinanciering voor geneeskunde? Je doet dan een tweede studie NA je eerste en dan krijg je geen stufi meer.

Ik zou gewoon gaan zeiken bij je school en daarna VWO gaan doen. Das de beste weg. Je kan ook Vavo gaan doen en dan alleen je propedeuse verpleegkunde halen. Echter, je komt dan automatisch in lotings categorie C en omdat de meeste mensen in die categorie zitten, heb je de minste kans om te worden ingeloot.

Alternatieve route: Je haalt je propedeuse (verpleegkunde) en daarna doe je het toelatingsexamen geneeskunde van Belgie en als je die haalt mag je in Belgie geneeskunde doen zonder certificaten. Maar onderschat die toets niet!

Ik vind het trouwens niet slim van je dat je niet van te voren al had bedacht dat je een extra taal nodig hebt. :p Als geneeskunde je droom is dan weet je dat van te voren.

Succes! Lang niet iedereen red de droom om geneeskunde te studeren. Zorg voor een plan B!!!

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 00:27

In België mag iedereen starten als je de middelbare school hebt afgemaakt. Voor geneeskunde en tandarts is er wel een toelatingsexamen. Alle andere richtingen op universiteit of hogeschool mag je zo starten als je 18 bent en je middelbare school hebt afgemaakt. Maakt niet uit wat je daarvoor hebt gedaan. Collegegeld is hier net opgeslagen, maar nog een stuk goedkoper dan in NL. Wel opletten dat de opleidingen hier enorm zwaar zijn, amper 30 procent slaagt het eerste jaar en amper 10 procent studeert uiteindelijk af.

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 00:32

Ik denk dat je het snelst geneeskunde kunt studeren door na je havo toch je VWO te halen. Dan kun je ook simpeler overstappen naar een andere studie mocht je geneeskunde toch niets vinden (wat vrij vaak voorkomt), en heb je niets 'voor niets' 4 jaar verpleegkunde gestudeerd.

Als je school moeilijk doet over het nu nog doen van een taal zou ik iets harder je best doen om het voor elkaar te krijgen. Leg, in een goed verwoorde brief, uit waarom dit essentieel is voor jouw toekomst. Stel een plan op hoe je je achterstand gaat inhalen, overleg met je taaldocenten, laat die ook hun handtekening zetten en ga daarmee naar je afdelingsleider. Er is vaak meer mogelijk dan je denkt.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 11:49

Ik zou proberen je vwo diploma te halen.

Ik weet niet of het overal hetzelfde werkt met die zij instroom voor geneeskunde, maar in Groningen is er een zeer stevige toelatingstest en die haal je dus ook niet zomaar. Vriendin van mij heeft het geprobeerd (en die was ook zeer gemotiveerd), maar zij heeft het niet gehaald. Ik zou er dus niet van uit gaan dat je via die zij instroom ook daadwerkelijk kunt beginnen. of is er voor verpleegkunde studenten een aparte zij instroom oid?

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 11:58

Vergeet niet dat ook na het VWO er een hele strenge selectie zal zijn op geneeskunde. Vaak mag maar 30% van de aanmeldingen daadwerkelijk geneeskunde gaan studeren. En ook dan is het nog niet zo vanzelf sprekend dat je ook daadwerkelijk arts zult gaan worden. In Rotterdam geldt dit jaar een nieuwe norm, dat wanneer je het eerste jaar niet alle studiepunten hebt, je de opleiding moet verlaten. Vergis je er dus niet in!

De snelste weg lijkt mij ook eerst VWO doen :j

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 12:41

Yipee schreef:
Hou je er ook rekening mee dat als je verpleegkunde hebt afgerond volledig, je daarna niet recht hebt op nog eens studiefinanciering voor geneeskunde? Je doet dan een tweede studie NA je eerste en dan krijg je geen stufi meer.

Én dat het collegegeld wat je voor je tweede bachelor gaat betalen zo'n 15.000 euro per jaar zal zijn. (VU 2015-2016)

IndyVanity

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 19:59

Ik doe nu de Geneeskunde zij-instroom aan de UvA. Ik heb wel vwo gedaan en een WO bachelor. Er zitten in mijn groep wel een aantal mensen die HBO verpleegkunde hebben gedaan hiervoor, maar het merendeel heeft wel een WO achtergrond. Je moet natuurkunde, scheikunde en wiskunde sowieso op vwo niveau gehaald hebben, dus dan kan je net zo goed gelijk na je havo alles op vwo halen denk ik.
De zij-instroom heeft idd zware toelatingstesten en er zijn maar weinig plekken, dus ik denk dat je het beter gewoon via vwo kunt proberen in jouw geval. Als je dan niet ingeloot wordt kan je het altijd nog via verpleegkunde en daarna zij-instroom proberen.

Maar waar een wil is, is een weg! :) al heb je soms wel heel erg veel doorzettingsvermogen nodig..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 21:37

zillionke schreef:
Boself schreef:
Ik zou als ik jou was gewoon vwo gaan volgen, ik ben zelf ook van havo doorgestroomd naar vwo (om dezelfde reden overigens) en ik vind het prima te doen.

Het probleem is dat ik geen extra taal heb , en dit niet meer kan kiezen ( te veel werk vindt mijn school)..

Vreemd, misschien nog even met je ouders naar school gaan? Ik had op havo een NG profiel zonder duits, en volg nu ook gewoon duits. Gaat prima. ;)

Tuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 19:42

Leuk dat je geneeskunde wil studeren!
Dat van die extra taal zou ik volledig uitgezocht hebben als ik jou was. Als dat namelijk de enige belemmering is om naar het VWO te gaan, moet je wel goed weten wat allemaal mogelijk is.

Als ik eerst HAVO had gedaan en graag naar het VWO zou willen (maar er geen mogelijkheden voor zijn), zou ik zelfs overwegen naar een andere school te gaan.
Je VWO-diploma is een goede basis; hiermee kun je universitaire studies kiezen, waaronder natuurlijk geneeskunde.

Kun je goed leren? Ik zou me helemaal inzetten om met een 8 te slagen en anders zo hoog mogelijk, want je lotingskansen zijn niet echt hoog.
Mocht je je VWO gehaald hebben, dan zou ik me inschrijven voor de decentrale selectie én voor de loting (afgeschaft in 2017), voor risicospreiding :P

Succes en ik ben benieuwd wat je uiteindelijk besluit te doen!