Hoe wist jij welke studie/opleiding de juiste keuze was?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 01:24

Pff, ik wist ook echt niet wat ik later wilde gaan doen. Ik ben wel 20 keer geswitcht. Nederlands, psychologie, geneeskunde, communicatiewetenschappen, rechten, bouwkunde, industrieel ontwerp, Engels, bedrijfskunde, economie, wiskunde, fashion management, kunstgeschiedenis, biomedische wetenschappen, pedagogiek, het is allemaal aan het repertoire voorbij gekomen. Vreselijk. Ik was altijd zo jaloers op mensen die het wel wisten!
Uiteindelijk had ik toen ik eindexamen deed nog steeds geen idee en heb ik een tussenjaar genomen. Toen besloten om naar een University College te gaan, ideaal als je niet weet wat je wil want je kan in feite alles doen wat je maar wil. Maar eerst de toelatingsprocedure maar eens door zien te komen. In m'n tussenjaar werkte ik op een manege, waarbij ik veel in contact kwam met dierenartsen. Eigenlijk vond ik dat toch ook wel erg interessant. Dus toen besloten, als ik niet wordt toegelaten schrijf ik me in voor diergeneeskunde. Maar ik werd wel toegelaten. Heb een half jaar aan het university college gestudeerd, om tot de conclusie te komen dat ik het echt helemaal niks vond. De vakken waren interessant, maar ik had het gevoel dat er totaal geen richting in zat. En, net zoals jij ts, stevende ik af op een leven van onderzoek doen, wat ik me niet gerealiseerd had en helemaal niet leuk vond.
Hierdoor begon diergeneeskunde steeds meer te knagen, tot ik de knoop doorhakte en besloot het gewoon te doen. Nu studeer ik sinds september diergeneeskunde, en ik ben er 100% van overtuigd dat dit de juiste keuze is.

Mijn moeder zegt altijd, jij neemt de beslissing niet, de beslissing neemt jou. En ik dit geval was dat helemaal waar, opeens wist ik het. Ik zou willen dat ik het jaren eerder had geweten, want het is een heerlijk gevoel om precies te weten wat je wil.

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-14 09:56

Nogmaals bedankt allemaal voor jullie reacties. Stiekem toch wel fijn om te lezen dat niet iedereen vanzelf in zijn perfecte studie rolt (en voor wie dat wel lukt kan ik ook alleen maar blij zijn natuurlijk). Ik heb ondertussen de knoop doorgehakt om flink wat meeloopdagen op we werkvloer te gaan regelen, dus de eerste mailtjes gaan zo de deur uit. Wie weet helpt dat!

MonaLieske schreef:
Om te beginnen denk ik niet dat er één studie is die perfect bij mij past. Iedere studie heeft zijn leuke en minder leuke kanten. Daarbij leiden universitaire studies je over het algemeen niet op tot een 'beroep', zoals mbo of hbo studies wel doen. Na een universitaire bachelor kun je vaak nog alle kanten op. Misschien is een (pre)master in een hele andere richting ook nog een optie voor je?

Misschien zit er wel iets tussen, maar mijn ervaring is dat veel masters je uiteindelijk toch als onderzoeker opleiden. Terwijl ik echt, echt, echt praktisch bezig wil zijn en met mijn handen iets voor elkaar wil krijgen. Dus de keuze om mezelf dan maar 'om te scholen' en een compleet andere studie te doen is eigenlijk de enige optie. Maar bedankt voor het meedenken, mocht ik uitgeloot worden is dat wel een goed alternatief.

Debbels schreef:
Kijk sowieso ook naar meerdere studies en schrijf je ook voor meerdere studies in!

(…)

Weet je al wel welke richting je op wilt ts?

Ik wil tandheelkunde gaan studeren, omdat hier wetenschappelijk worden opgeleid, met mensen bezig zijn én praktisch handelen perfect tot elkaar komen. Ik heb hiervoor wel tientallen open dagen, meeloopdagen, brochures, testen en weet ik het wat ingevuld, maar dit is eigenlijk de eerste studie waarbij de baan waar het toe leidt mij zo ontzettend aanspreekt :)

VogeltjeM

Re: Hoe wist jij welke studie/opleiding de juiste keuze was?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 09:59

Als tandheelkunde nu zo goed voelt, dan kan het toch bijna niet anders dan de juiste keuze zijn? :) Het blijft sowieso altijd spannend of het écht leuk is, wat je ook kiest. Dus dan kun je best hetgeen kiezen wat het allerbeste voelt :D

Debbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 10:11

xIrlijn schreef:
Nogmaals bedankt allemaal voor jullie reacties. Stiekem toch wel fijn om te lezen dat niet iedereen vanzelf in zijn perfecte studie rolt (en voor wie dat wel lukt kan ik ook alleen maar blij zijn natuurlijk). Ik heb ondertussen de knoop doorgehakt om flink wat meeloopdagen op we werkvloer te gaan regelen, dus de eerste mailtjes gaan zo de deur uit. Wie weet helpt dat!

MonaLieske schreef:
Om te beginnen denk ik niet dat er één studie is die perfect bij mij past. Iedere studie heeft zijn leuke en minder leuke kanten. Daarbij leiden universitaire studies je over het algemeen niet op tot een 'beroep', zoals mbo of hbo studies wel doen. Na een universitaire bachelor kun je vaak nog alle kanten op. Misschien is een (pre)master in een hele andere richting ook nog een optie voor je?

Misschien zit er wel iets tussen, maar mijn ervaring is dat veel masters je uiteindelijk toch als onderzoeker opleiden. Terwijl ik echt, echt, echt praktisch bezig wil zijn en met mijn handen iets voor elkaar wil krijgen. Dus de keuze om mezelf dan maar 'om te scholen' en een compleet andere studie te doen is eigenlijk de enige optie. Maar bedankt voor het meedenken, mocht ik uitgeloot worden is dat wel een goed alternatief.

Debbels schreef:
Kijk sowieso ook naar meerdere studies en schrijf je ook voor meerdere studies in!

(…)

Weet je al wel welke richting je op wilt ts?

Ik wil tandheelkunde gaan studeren, omdat hier wetenschappelijk worden opgeleid, met mensen bezig zijn én praktisch handelen perfect tot elkaar komen. Ik heb hiervoor wel tientallen open dagen, meeloopdagen, brochures, testen en weet ik het wat ingevuld, maar dit is eigenlijk de eerste studie waarbij de baan waar het toe leidt mij zo ontzettend aanspreekt :)

Fijn dat dit je wat lijkt zeg! Ik heb echt tot juni nog getwijfeld. Geen fijn gevoel kan ik je vertellen!
Dit is een lotingsopleiding toch?

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-14 10:27

Klopt dat dit een lotingstudie is, en juist daarom durf ik de keuze niet te maken. Mijn cijfers op het vwo zijn eigenlijk net te laag om een goede kans te maken om binnen te komen, en wat als ik uitgeloot wordt? Of als ik straks zoals altijd toch weer op mijn keuze terugkom? Dat vind ik echt eng := Maar aan de andere kant is dit inderdaad de enige studie die gewoon heel goed voelt, en meer zekerheid kan ik misschien gewoon niet krijgen…

En ik heb drie jaar getwijfeld voordat ik tot deze conclusie kwam, dus ik herken je gevoel haha! Fijn dat jij ook het gevoel hebt dat je goed zit nu :)

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 10:41

Heb je een alternatief waar je je ook redelijk zeker bij voelt? Dat maakt de "angst" voor de loting misschien ook wat minder groot. :) Ik weet niet hoe het zit met mondzorg, of dat loting is of niet, maar dat zou je wellicht als tweede optie kunnen nemen voor het geval je uitgeloot wordt bij tandheelkunde. Of iets heel anders uiteraard, maar ik denk dat het sowieso goed is om daar ook over na te denken just in case.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 10:46

Ik heb hiervoor een MBO Fotografie afgerond (had geen idee wat ik wou gaan doen) en toen ben ik dat wereldje een beetje ingerold. Tijdens m'n stage kwam ik in gesprek met een van de andere stagaires die Communication & Multimedia Deaign studeerde en dat klonk wel goed. Hij heeft toen wat opdrachten doorgestuurd en me er wat meer over verteld, toen heb ik besloten me op te geven voor CMD aan de HU. Een loting, maar had ook geen back-up ofzo want voor de rest werd 't alleen super ver weg aangeboden ... Uiteindelijk via lotingsklasse B ingeloot, Propedeuse gehaald en nu alweer 2de jaars :)

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 10:56

Ik had er 'even' (lees: 10 jaar) voor nodig om uit te vinden wat nu echt bij mij past.
Na de middelbare school gekozen voor dierverzorging en afgelopen januari afgestudeerd als mondhygiënist.
Ik vind de mondzorg (waar dus ook tandheelkunde onder valt) een prachtige richting.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 11:15

Ik ben echt alle kanten op gegaan in mijn studiekeuzes.

Op de basisschool wilde ik graag dokter worden, maar kwam terecht op het VBO dus die kans was aardig verkeken.
Na het VBO gekozen voor mbo verzorgende, maar dat was niks voor mij, dus de overstap gemaakt naar mbo SPW 4. Dit met veel plezier gedaan en afgerond, maar dit was het niet voor mij. Ik zag mezelf niet de rest van mijn leven in de kinderopvang slijten, dus de keuze voor een vervolg gemaakt.
HBO logistiek en technische vervoerskunde gaan studeren en dit met fantastisch gevolg afgerond (op 1 vak na cum laude), maar de afstudeerrichting Zorglogistiek is zo onbekend dat er eigenlijk geen werk in te vinden is.
Afgelopen september begonnen aan mijn premaster Bestuurskunde en volgend jaar mijn master Besturen van veiligheid.

Alle studies die ik heb gedaan toch redelijk in 1 lijn, maar inhoudelijk heel uitlopend.

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 12:38

xIrlijn schreef:
MonaLieske schreef:

In principe geldt dat natuurlijk voor vrijwel alle universitaire opleidingen. Er wordt ook niet voor niets regelmatig bediscussieerd of tandheelkunde en geneeskunde eigenlijk wel thuishoren in het WO. :P Maar goed, ondanks het wetenschappelijk karakter van universitaire opleidingen gaat maar een heel klein deel van de studenten ook daadwerkelijk in het onderzoek werken. Ik heb het idee dat de meeste universiteiten zich dat ook wel realiseren. Zelfs een groot deel van de mensen met een PhD werkt uiteindelijk niet binnen het onderzoek.

Als dit de studie is die echt goed voelt, dan moet je er gewoon voor gaan. Kun je tandheelkunde als tweede bachelor tegen het wettelijk collegegeld volgen? Ik neem aan dat het wordt gezien als een opleiding in de zorg? Dan is dat natuurlijk wel een groot voordeel.