Stalpaarden VS weidepaarden *enquête*

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ssmarty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-14 11:07

Sizzle schreef:
Invullen lukte hier niet.
Mijn paarden staan in groepsstalling en daar is veel van de vragen niet direct van toepassing. Ook waren vaak meerdere opties van toepassing en je kunt maar 1 selecteren.

Oké, ik ben wel benieuwd bij welke vragen je dan vooral vast liep?

Ssmarty

Re: Stalpaarden VS weidepaarden *enquête*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-14 11:09

Wat voor vragen en/ of antwoorden missen jullie nog?
Ik denk dat ik hem dan nog even wat ga uitbreiden, ik wil natuurlijk wel een zo goed mogelijk resultaat hebben ;).

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 11:12

yep hier ook
alstu

H_M_UP

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 11:12

Ingevuld! :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 11:13

Het schuilen bijvoorbeeld. Dat kan zowel onder bomen als binnen. Ruwvoer is onbeperkt aanwezig maar wordt wel beperkt gevoerd (door slowfeeders). Voor zowel hun gras als hooi moeten ze lopen. Afhankelijk van de weersconditie kan het zijn dat ze een dag niet 'buiten' komen maar aangezien hun stal ook gelijk een paddock is, is dat een beetje zwart-wit.
Ze staan buiten maar ook binnen in kudde verband.

Daarnaast, ofeen paard een maagzweer heeft gehad kunnen de meesten geen antwoord op geven. Zolang je niet laat controlleren weet je het gewoon niet.
Ik durf niet 100% te stellen dat mijn paarden maagzweer vrij zijn, ze tonen enkel geen symptomen.

Ssmarty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-14 11:15

Sizzle schreef:
Het schuilen bijvoorbeeld. Dat kan zowel onder bomen als binnen. Ruwvoer is onbeperkt aanwezig maar wordt wel beperkt gevoerd (door slowfeeders). Voor zowel hun gras als hooi moeten ze lopen. Afhankelijk van de weersconditie kan het zijn dat ze een dag niet 'buiten' komen maar aangezien hun stal ook gelijk een paddock is, is dat een beetje zwart-wit.
Ze staan buiten maar ook binnen in kudde verband.

Daarnaast, ofeen paard een maagzweer heeft gehad kunnen de meesten geen antwoord op geven. Zolang je niet laat controlleren weet je het gewoon niet.
Ik durf niet 100% te stellen dat mijn paarden maagzweer vrij zijn, ze tonen enkel geen symptomen.

Bedankt! Deze aspecten ga ik dan nog even aanpassen/ toevoegen.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 11:19

ingevuld

MonteKarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 11:21

Ik heb hem ook ingevuld, maar ik heb een ouder paard vandaar dat de antwoorden misschien een beetje vaag zijn, de ene keer is hij wat stijver en de andere keer gewoon goed.
Laatst bijgewerkt door MonteKarlo op 23-10-14 11:30, in het totaal 1 keer bewerkt

0011223344

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 11:25

Ik mis de opties verschillen tussen zomer en winter.

Mijn paard staat in de zomer 24/7 buiten met onbeperkt gras en hooi bij als nodig, waar hij kan schuilen onder de bomen. In de winter staat hij op de paddock met schuilstal en in de nacht zo'n 7 a 8 uur op stal. Hij krijgt wel krachtvoer, maar niet vol met suikers en dergelijke troep, misschien kan je hier nuances in maken. Hij krijgt vrijwel onbeperkt hooi in de winter, dus misschien kan je deze vraag aanpassen in kilo's?

Wat mij ook wel interessant lijkt om te onderzoeken is het aantal blessures aan de benen. Ik hoor helaas nog vaak genoeg dat sportpaarden niet op de wei horen omdat ze zichzelf kapot rennen. Nu denk ik dat dat komt doordat ze zo blij zijn dat ze naar buiten mogen dat ze gaan rennen. Mijn paard rent ook, maar die is dan al warm van het wandelen en stukjes draven.

Ik denk dat er daarom een verband te vinden moet zijn tussen blessures op de wei van stalpaarden en paarden die vaker buiten zijn dan binnen. Volgens mij is dit zelfs al eerder onderzocht, dan zou je even de wetenschappelijke literatuur na moeten zoeken.

Ik denk ook dat hoeveel uur werk in de week meespeelt voor je onderzoek en wat basisgegevens over de paarden zoals leeftijd (oa voor krachtvoer), geslacht en misschien zelfs soort paard. Dan kan je misschien nog verbanden leggen of koudbloeden anders reageren op buiten staan dan warmbloeden. Nu heb je paarden in het algemeen en er zitten nog zo veel nuances in, wat je kan onderzoeken. Wat vind je zelf interessant?

edit: je kan je onderzoek namelijk heel breed maken, of wat dieper in gaan op één verband dat je vermoed (je hypothese) en dat onderzoeken.
Laatst bijgewerkt door 0011223344 op 23-10-14 11:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 11:25

Ehm ik krijg enquete over eieren en kippen ?

Ssmarty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-14 11:27

Let_be schreef:
Ehm ik krijg enquete over eieren en kippen ?

Ik heb de enquête gesloten, omdat ik hem nog wat ga verbeteren ;).

Ssmarty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-14 11:54

Ik heb nu vragen over de leeftijd, ras en de hoeveelheid werk toegevoegd.
Verder heb ik geprobeerd om verschil te maken tussen de zomer en winter en gezorgd dat je meerdere opties aan kunt vinken.

Verder ook nog wat voor soort krachtvoer het paard paard krijgt als hij krachtvoer krijgt.
De hoeveelheid ruwvoer is verder niet zo van belang, omdat het alleen maar gaat om het feit of het paard in de mogelijkheid is om continue kleine porties te eten.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 12:08

De enquete doet het niet? Hij zegt dat hij gesloten is.

Ssmarty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-14 12:09

Ja dat klopt, zie mijn post hierboven ;).

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 12:10

AH, ik dacht dat hij weer online was omdat je die verbeterpuntjes had vermeld :)

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 12:13

wil je melden als die weer online is ?

Ssmarty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-14 12:14

Ja dat zal ik zeker doen!

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 12:22

Deze enquete is niet langer online...

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 12:27

Nee dat zegt ze net...;)

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 12:37

Ik heb de enquete natuurlijk niet gezien, maar vermoed dat er een vrij duiidelijke hypothese is vantevoren, waar de vragen ook enigszins naar toe sturen.
Dat kan bewust zijn, en dan is het geen probleem, maar denk er wel even over na...
Ik denk dat het 1 van de meest gemaakte fouten is bij onderzoeken en enquetes die ik zie. (En ik zie er vrij veel) Een onderzoek of enquete dat/die zodanig is opgesteld dat het vrijwel automatisch de hypothese bevestigd, in plaats van dat het echt een neutraal onderzoek is.

Verder denk ik dat er bepaalde zaken zijn die heel lastig correct weer te geven zijn. Zo heb ik een paard dat minimaal 10 uur per dag in de wei loopt, ook in de winter. Vaak langer. Bij mij heeft hij ook een hele periode 24.7 met schuilstal gestaan, alleen daar moest ik vanwege omstandigheden verhuizen.
Mijn paard is wel luchtzuiger. Heeft zeer ernstige maagklachten gehad. En nog wel wat dingetjes.

Dat komt voor zover wij kunnen beoordelen (wij als in ikzelf, dierenarts, stalbeheerder, en mensen die het paard goed kennen) mede door zaken die nu niet meer aan de orde zijn. Dus verkeerd management en stress in het verleden zijn mede oorzaak voor zijn zuigen. Dat gaat nu niet meer over, hoewel het beduidend minder geworden is in de 6 jaar dat ik hem heb.

Zijn maagklachten zijn afgelopen jaar, mede vanwege verhuizing en stress en zeer slecht ruwvoer op een stal waar ik enige tijd gestaan heb heel ernstig geworden.
Daarvoor heeft hij nu permanent een aangepast voerpatroon en dus een aangepast dagpatroon.

Het dagpatroon/voerpatroon dat we nu volgen doet hem heel veel goed. Hij knapt echt weer op. Maar als ik nu moet invullen of mijn paard luchtzuigt / stalgebreken heeft, dan is het antwoord ja. Net als maagproblematiek, het antwoord is ja.
Maar dat ligt dus NIET aan het HUIDIGE stalmanagement...

Dit soort zaken zullen waarschijnlijk moeilijk uit een enquete naar voren gaan komen.

In ieder geval veel succes met je PWS!

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 12:37

Als je de enquete verandert is de uitkomst niet meer relevant, of je moet hem door iedereen opnieuw in laten vullen...bijzonder!

Ssmarty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-14 12:45

Billy schreef:
Als je de enquete verandert is de uitkomst niet meer relevant, of je moet hem door iedereen opnieuw in laten vullen...bijzonder!

Ik laat hem dan opnieuw invullen ja. Anders is mijn uitkomst niet betrouwbaar meer.

Ssmarty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-14 12:46

Femke_Tweety schreef:
Ik heb de enquete natuurlijk niet gezien, maar vermoed dat er een vrij duiidelijke hypothese is vantevoren, waar de vragen ook enigszins naar toe sturen.
Dat kan bewust zijn, en dan is het geen probleem, maar denk er wel even over na...
Ik denk dat het 1 van de meest gemaakte fouten is bij onderzoeken en enquetes die ik zie. (En ik zie er vrij veel) Een onderzoek of enquete dat/die zodanig is opgesteld dat het vrijwel automatisch de hypothese bevestigd, in plaats van dat het echt een neutraal onderzoek is.

Verder denk ik dat er bepaalde zaken zijn die heel lastig correct weer te geven zijn. Zo heb ik een paard dat minimaal 10 uur per dag in de wei loopt, ook in de winter. Vaak langer. Bij mij heeft hij ook een hele periode 24.7 met schuilstal gestaan, alleen daar moest ik vanwege omstandigheden verhuizen.
Mijn paard is wel luchtzuiger. Heeft zeer ernstige maagklachten gehad. En nog wel wat dingetjes.

Dat komt voor zover wij kunnen beoordelen (wij als in ikzelf, dierenarts, stalbeheerder, en mensen die het paard goed kennen) mede door zaken die nu niet meer aan de orde zijn. Dus verkeerd management en stress in het verleden zijn mede oorzaak voor zijn zuigen. Dat gaat nu niet meer over, hoewel het beduidend minder geworden is in de 6 jaar dat ik hem heb.

Zijn maagklachten zijn afgelopen jaar, mede vanwege verhuizing en stress en zeer slecht ruwvoer op een stal waar ik enige tijd gestaan heb heel ernstig geworden.
Daarvoor heeft hij nu permanent een aangepast voerpatroon en dus een aangepast dagpatroon.

Het dagpatroon/voerpatroon dat we nu volgen doet hem heel veel goed. Hij knapt echt weer op. Maar als ik nu moet invullen of mijn paard luchtzuigt / stalgebreken heeft, dan is het antwoord ja. Net als maagproblematiek, het antwoord is ja.
Maar dat ligt dus NIET aan het HUIDIGE stalmanagement...

Dit soort zaken zullen waarschijnlijk moeilijk uit een enquete naar voren gaan komen.

In ieder geval veel succes met je PWS!

Bedankt voor je reactie. Hier zat ik inderdaad ook al aan te denken..
Ik probeer om zoveel mogelijk ruimte open te laten om zulke zaken aan te kunnen geven zodat een goed beeld van de situatie geschetst kan worden.

Ssmarty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-14 14:14

Ik heb hem aangepast en hij kan opnieuw ingevuld worden.

Mensen die hem al eerder hebben ingevuld, kunnen hem ook weer invullen, want de vorige gegevens zullen niet gebruikt worden. Excuses voor het ongemak.

http://www.thesistools.com/web/?id=433868

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 14:26

Ingevuld. Wel jammer dat het volledig gericht is op paarden die werken. Ook voor paarden met pensioen of in de opfok is de huisvesting van groot belang.