Griekse woordjes leren, hoe doe je dat

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 18:24

NynkeMarit_x schreef:
@ghostattack, onze Latijn leraar is geweldig, humor wat zó niet grappig is dat je echt dood gaat van t lachen, hij heeft ons laatst wel even duidelijk gemaakt dat woordjes leren belangrijk is ja, woordenboeken met 17 betekenissen van 1 woord zijn niet handig op je examen :Y)

Ja - mijn leraar Engels had het dan over 'the girl flushed'.

Felicxa

Re: Griekse woordjes leren, hoe doe je dat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 18:54

Even nog over de woorden in het andere alfabet zetten,

ik heb het een beetje rot gezegd, maar voor mij helpt het wel omdat ik gewoon weet wat er staat, dan kan ik het zo leren en komen de woorden met het griekse alfabet er bij mij sneller in :)

Joukje_04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 18:58

Ik heb ook grieks en latijn gehad en leerde ze gewoon door heel vaak te lezen. Woordn die ik niet kon onthouden, schreef ik 5x met de hand over. Als ik ze allemaal had gedaan en kende de woordjes nog niet, schreef ik elk woordje + vertaling nog eens 5x met de hand. Dat kost even tijd, maar het blijft er aanzienlijk langer inzitten. Niet gaan klooien met andere alfabetten. Als je dat ook nog moet doen op een toets, heb je straks helemaal geen tijd om überhaupt een tekst te vertalen, want dan ben je nog bezig om het griekse alfabet om te zetten naar het nederlandse.

NynkeMarit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 12:27

IK heb net de toets gemaakt! Het ging best goed! Heb er voor zover ik weet 1 van de 20 sws fout :)

Myrthe64

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 12:32

Je so heb je wss al gehad, en anders nog veel succes +:)+

Voor de volgende keren;
-leer hoe je de letters uitspreekt
-leer dan de woorden op de manier dat je ze schrijft en niet zoals je ze uitspreekt! In je hoofd wel "uitspreken" maar niet "uitgesproken opschrijven".

Succes ermee!

Edit; lees net dat je je so hebt gehad, fijn dat het zo goed ging!

Oedi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 12:38

Ik was hier altijd heel slecht in, ik leerde de woordjes op welke gekke letters erin zaten :=
En samen met de klas ezelsbruggetjes bedenken, helpt erg goed! Mijn ervaring is dat de meest vergezochte ezelsbruggetjes het snelst onthouden worden.
Ben benieuwd naar je punt!

NynkeMarit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 19:50

Ik had een 8! Bedankt allemaal voor de tips :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 20:08

Super goed! :D
Hoe heb je het nu uiteindelijk gedaan?

NynkeMarit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 20:25

Ik heb de woordjes gewoon Nederlands uitgesproken, en zo onthouden, en met wrts de keuze enzo gedaan, had van iemand per pb een link gekregen naar die lijsten zodat ik ze zo over kon nemen :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 21:46

Joepie!!! *\o/*

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 22:04

Ik kan je helaas niet helpen, bij mij was het gewoon niet. Kende ik na een half uur eindelijk 10 woordjes (niet overdreven!) van de 120, nam ik 5 minuten pauze, wist ik er nog 2 :') woordjes is bij mij ook nooit makkelijk geweest, maar Grieks was echt om te huilen. En geloof me, ik heb ALLE manieren geprobeerd.

Wel moet je je cijfers voor woordjes niet je keuze voor Grieks of latijn laten bepalen, na een half jaar hoef je namelijk nooit meer woordjes te leren, alleen nog grammatica en vertalen, zou dan toch zonde zijn als je dat met latijn slechter kan, maar om de woordjes latijn hebt gekozen :)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 11:21

Voor een volgende keer ksn het misschien ook helpen om door iemand overhoord te worden.
Dat kan een klasgenoot zijn, of iemand uit een hogere klas, of een andere docent van school.

Ik kon in alle talen slecht woordjes leren. Engels, Duits en Frans liet ik me door mijn ouders of broers overhoren, nadat ik ze al met overhoorprogramma's op de computer had geleerd.
Bij Grieks ging dat niet, omdat mijn ouders en broers het Griekse schrift niet kennen.
Maar de moeder van een vriendin van mij is ook docent klassieke talen (niet mijn docent) en zij heeft mij een paar avonden door de woordjes proefwerken heen geholpen.
Voor mij werkte een persoon die overhoort toch nog beter dan een computer.

Uiteindelijk heb ik mijn gymnasium diploma gehaald met een mooie voldoende voor Grieks. Ik vond Grieks zelfs veel leuker dan Latijn, de Griekse verhalen vond ik beter. Als je eenmaal het begin van de basisdingen door bent en echt verhalen gaat vertalen, wordt het een veel leuker vak, naar mijn mening! Succes.

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 20:47

Floriske schreef:
Ik kan je helaas niet helpen, bij mij was het gewoon niet. Kende ik na een half uur eindelijk 10 woordjes (niet overdreven!) van de 120, nam ik 5 minuten pauze, wist ik er nog 2 :') woordjes is bij mij ook nooit makkelijk geweest, maar Grieks was echt om te huilen. En geloof me, ik heb ALLE manieren geprobeerd.

Wel moet je je cijfers voor woordjes niet je keuze voor Grieks of latijn laten bepalen, na een half jaar hoef je namelijk nooit meer woordjes te leren, alleen nog grammatica en vertalen, zou dan toch zonde zijn als je dat met latijn slechter kan, maar om de woordjes latijn hebt gekozen :)
Hm, wij hebben gewoon tot en met de zesde woordjes moeten leren. Teksten vertalen gaat zo lastig als de enige woorden die je kent ποιέω, εἰμί, ἄνθρωος en ὀυκ zijn. :=

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 21:08

_Summerly_ schreef:
Floriske schreef:

Hm, wij hebben gewoon tot en met de zesde woordjes moeten leren. Teksten vertalen gaat zo lastig als de enige woorden die je kent ποιέω, εἰμί, ἄνθρωος en ὀυκ zijn. :=

Haha, bij mij was dat dus het geval! Doulos niet te vergeten. Maar ik heb het opgegeven, véél beter, stuk minder stress (:

Maar beter zorg je er voor dat je woordenschat (en grammatica) dus up-to-date is, want anders gaat het geheid fout met teksten vertalen met tijdslimiet ...

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 21:13

_Summerly_ schreef:

*Steekt hand op* Schuldig! Alleen heb ik het wel gehaald 8-) Niet aan te raden haha

NynkeMarit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-14 12:41

In Latijn ben ik juist nog weer veel slechter geloof ik :')
Latijn heb ik ook al een jaar gehad, dit is mijn eerste jaar Grieks en vind t veel leuker dan Latijn :')