Attentie langstudeerders! Wie oh wie is er lotgenoot?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Christeltjuh

Re: Attentie langstudeerders! Wie oh wie is er lotgenoot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 16:09

Ik meld me ook even. Ben nu met mijn 5e jaar op mijn HBO studie bezig. Doe de Pabo op het moment en door verschillende tegenslagen (qua gezondheid) is het mij gewoon niet gelukt om mijn opleiding in 4 jaar af te ronden. Ik heb het hier al eerder gelezen het vervelendste is dat mensen denken dat je niet slim genoeg bent om de HBO opleiding af te ronden. Dit uiten ze dan vaak ook meteen terwijl ze niet eens de echte rede weten.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 16:17

Ik ben nu 6e-jaars. Hopelijk rond ik de komende maand mijn bachelor af. Vanmiddag (om 13.15) heb ik mijn colloquium gehad. Mijn thesis is als het goed is ook wel goed genoeg en ik moet nog voor een aantal vakken verslagen, maar nu mijn colloquium geweest is zie ik daar ook minder tegenop. Afgelopen periode voor het eerst weer een vak (onofficieel) gevolgd. Vandaag of morgen even een mailtje sturen zodat ik volgende periode zonder in te schrijven de vakken echt kan volgen. En dan hoop ik voor 1 januari werkelijk mijn bachelor binnen te hebben zodat ik gewoon weer normaal mee kan draaien.

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 16:25

Ik meld me! Ik ga nu mijn vierde jaar in, weer als eerstejaars helaas. Door persoonlijke omstandigheden heb ik mijn eerste studie (Grieks en Latijn) definitief op moeten geven na twee jaar, vorig jaar ben ik al onofficieel overgestapt naar Geschiedenis en dit jaar dus officieel. Ik heb al twee P-vakken, drie BA2/3 vakken en m'n minor zo goed als compleet (daarvoor moet ik nog een vak Latijn doen), dus ik hoop eigenlijk om nu in twee jaar m'n BA te kunnen afronden.
Voor aanvang van het jaar was ik heel erg bang dat ik totaal geen aansluiting zou vinden bij het "18-jarige gespuis", maar ik heb gelukkig de keuze gehad in welke werkgroep ik wilde en toevallig zitten er in mijn werkgroep vrij veel mensen die of al een jaartje hbo gedaan hebben hiervoor of van een andere studie geschopt zijn of die wat langer over hun vwo gedaan hebben doordat ze hierheen geïmmigreerd zijn, waardoor ze op een enkeling na allemaal wat meer mature zijn.

Christeltjuh schreef:
Ik meld me ook even. Ben nu met mijn 5e jaar op mijn HBO studie bezig. Doe de Pabo op het moment en door verschillende tegenslagen (qua gezondheid) is het mij gewoon niet gelukt om mijn opleiding in 4 jaar af te ronden. Ik heb het hier al eerder gelezen het vervelendste is dat mensen denken dat je niet slim genoeg bent om de HBO opleiding af te ronden. Dit uiten ze dan vaak ook meteen terwijl ze niet eens de echte rede weten.
Jep, dit ken ik ook inderdaad. Er was ook een nogal falende studente (die nota bene toegaf dat ze feesten en roeien belangrijker vond dan studeren) die het lef had om tegen mij te zeggen dat ik wel op mocht gaan schieten ivm stufi die af ging lopen. :') Mijn antwoord luidt ook steevast: "Ja, maar soms lopen dingen niet zoals je wilt dat ze lopen," en met de toon waarop ik dat zeg, wordt meestal wel duidelijk dat ze a) niet door moeten vragen en b) er goed aan doen hun oordelen voor zich te houden.

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 16:37

Hier een langstudeerder in spé :+ Ik zit nu in mijn laatste bachelorjaar (zonder uitloop, afkloppen), maar wil hierna een 4-jarige HBO opleiding doen. Ik vrees 'm vooral voor het leeftijds- en niveauverschil. Dus ik lees hier even mee om te horen wat jullie ervaringen zijn :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 16:44

_Summerly_ schreef:
Ik meld me! Ik ga nu mijn vierde jaar in, weer als eerstejaars helaas. Door persoonlijke omstandigheden heb ik mijn eerste studie (Grieks en Latijn) definitief op moeten geven na twee jaar, vorig jaar ben ik al onofficieel overgestapt naar Geschiedenis en dit jaar dus officieel. Ik heb al twee P-vakken, drie BA2/3 vakken en m'n minor zo goed als compleet (daarvoor moet ik nog een vak Latijn doen), dus ik hoop eigenlijk om nu in twee jaar m'n BA te kunnen afronden.
Voor aanvang van het jaar was ik heel erg bang dat ik totaal geen aansluiting zou vinden bij het "18-jarige gespuis", maar ik heb gelukkig de keuze gehad in welke werkgroep ik wilde en toevallig zitten er in mijn werkgroep vrij veel mensen die of al een jaartje hbo gedaan hebben hiervoor of van een andere studie geschopt zijn of die wat langer over hun vwo gedaan hebben doordat ze hierheen geïmmigreerd zijn, waardoor ze op een enkeling na allemaal wat meer mature zijn.

Christeltjuh schreef:
Jep, dit ken ik ook inderdaad. Er was ook een nogal falende studente (die nota bene toegaf dat ze feesten en roeien belangrijker vond dan studeren) die het lef had om tegen mij te zeggen dat ik wel op mocht gaan schieten ivm stufi die af ging lopen. :') Mijn antwoord luidt ook steevast: "Ja, maar soms lopen dingen niet zoals je wilt dat ze lopen," en met de toon waarop ik dat zeg, wordt meestal wel duidelijk dat ze a) niet door moeten vragen en b) er goed aan doen hun oordelen voor zich te houden.

Daar heb ik ook last van... Ben helemaal niet van het feesten en studie is niet belangrijk... Maar soms zien mensen niet dat je er echt niks aan kunt doen.. ik heb ook door gezondheidsproblemen nog extra vertraging.. maar dit jaar ga ik er voor! Lukt het niet, verwacht ik max. nog een half jaartje extra.

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 16:54

Ik meld me ook. Begonnen op het VWO, afgestroomd naar de Havo, toen een half jaar Veterinaire Natuurgeneeskunde gedaan, toen toch maar VWO sprint gehaald, 4,5 jaar over bachelor Biomedische Wetenschappen gedaan, toen een half jaar pre-MSc International Business&Management, en nu in 1,5 jaar de master Biomedical Sciences afgerond (tenminste, als ik mezelf kan motiveren om mn scriptie snel af te maken). Eerste masterstage was best leuk, tweede was in één woord afschuwelijk, en dus weer helemaal afgeknapt op biomedisch. Dit weekend is mijn eerste lesdag bij ICREO. :')

Maar omdat dat deeltijd is, zal ik toch op zoek moeten naar een serieuzer baantje ipv mijn bijbaantje in de kroeg. Maar met mijn opleiding is er in het noorden zo goed als niks en ik vind het niet leuk, dus ik heb geen flauw idee wat -O-

Ik kom trouwens bij bijna elk vak wel mensen tegen die nog ouder zijn dan ik. Ik denk omdat mijn opleiding in het begin heel soepel was, toen ik begon moest je 15 EC's halen om aan het volgende jaar te mogen beginnen ... Verder bemoei ik me niet echt met mijn medestudenten, heb genoeg vrienden :+ Als ik moet samenwerken worden we vaak op basis van studentnummer ingedeeld en kom ik dus wel in groepjes met de wat oudere studenten dus ik heb geen last van het leeftijdsverschil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 17:35

xIrlijn schreef:
Hier een langstudeerder in spé :+ Ik zit nu in mijn laatste bachelorjaar (zonder uitloop, afkloppen), maar wil hierna een 4-jarige HBO opleiding doen. Ik vrees 'm vooral voor het leeftijds- en niveauverschil. Dus ik lees hier even mee om te horen wat jullie ervaringen zijn :)

Daar was ik ook bang voor, maar heb geprobeerd om dat een beetje uit mijn hoofd te zetten. Uiteindelijk doe je een studie voor jezelf, en omdat jij graag die studie wilt gaan doen. Vaak wordt het na de eerste 2 jaar veel beter (mensen die hun propedeuse niet halen, toch iets anders willen gaan doen, etc.). Misschien zou je een deeltijdstudie kunnen volgen? Ik merk dat de gemiddelde leeftijd van studenten bij deeltijdstudies vaak wat hoger ligt. :)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 17:38

Vjestagirl schreef:
Oh ja. Ik ben 8ste jaar student Leisure Management...

Je moet me vergeven Vjestagirl maar ik moest hier toch een beetje om lachen... _O-

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 17:41

Heb weinig last van veel jongere studenten om me heen. Op mijn studie ken ik zo goed als niemand die netjes in 4 jaar afgestudeerd is. Zijn ook genoeg die een aantal jaar ouder zijn dan ik.

Ik heb zelf nooit echt aan het studentenleven mee gedaan. Heb altijd in mijn geboortedorp gewoond (tussendoor jaar samengewoond, nu weer bij m'n ouders). Heb hier genoeg vrienden, werk, hobby en alles. Groningen heeft me nooit aangetrokken, ik vermaak me hier ook erg goed.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 17:48

Weet niet of ik een langstudeerder ben. Vind wel dat ik 'lang aan het studeren' ben :')

Begonnen in 2010 aan commerciele economie, ik was toch echter 16 en was echt niet serieus met m'n studie bezig. (wel met de studentenvereniging, biertjes en mijn dispuut :+ )
Mee gekapt, in 2011 aan HBO- rechten begonnen. Was VEEL te hoog gegrepen :P althans op dat moment. Dus weer gestopt.

Nu zit ik in m'n derde jaar van HR-management en het gaat écht als een trein :)
Studeren is leuk! *\o/* haha

Dit jaar dus nog vol maken en dan afstuderen in 2015.
Zat nog te denken aan een master maar dat wordt em niet meer denk ik.

Wie van jullie kijkt er wel eens naar een traineeship? :)

Ben ik erg benieuwd naar als iemand wat meer kan vertellen over zoiets

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 17:53

Anoniem schreef:
xIrlijn schreef:

Daar was ik ook bang voor, maar heb geprobeerd om dat een beetje uit mijn hoofd te zetten. Uiteindelijk doe je een studie voor jezelf, en omdat jij graag die studie wilt gaan doen. Vaak wordt het na de eerste 2 jaar veel beter (mensen die hun propedeuse niet halen, toch iets anders willen gaan doen, etc.). Misschien zou je een deeltijdstudie kunnen volgen? Ik merk dat de gemiddelde leeftijd van studenten bij deeltijdstudies vaak wat hoger ligt. :)

Daar heb je ook helemaal gelijk in :j

Als het goed is ben ik net 21 als ik aan een nieuwe studie ga beginnen, dus ik ga in ieder geval voltijd starten. Mocht het echt niet klikken of om een andere reden niet lukken, dan kan ik altijd nog kijken of ik kan overstappen naar deeltijd.

Doen jullie eigenlijk voltijd of deeltijd?

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 18:32

Ah! Ik zie al twee bekenden hier. Prachtig :')

Ik ben ook langstudeerder. Momenteel 24 jaar en 3e jaars student Psychologie. Ik rondde, na 4 middelbare scholen gezien te hebben, op mijn 19e eindelijk het VWO af. Ik ben toen een jaar naar het buitenland vertrokken om 'op te groeien'. Dat is gelukt en in 2010 ben ik begonnen aan de bachelor Engelse Taal en Cultuur aan de universiteit. Na de tweede week van mijn tweede jaar besloten dat ik met Engels (en een minor in Journalistiek) geen toekomst had en bedacht dat ik Psycholoog wilde worden. Helaas was dat jaar net de loting voor Psychologie in werking gezet en kon ik dat jaar niet meer mee doen. Ik heb toen een jaartje Pedagogiek op HBO tussendoor gedaan (verschrikkelijk!) en heb mij het jaar daarop ingeloot voor Psychologie aan de universiteit.

Ik ben nu 5e jaars student en met mijn derde studie bezig. Ik merk heel duidelijk dat mijn medestudenten jonger zijn. Ik volg nu ook nog een aantal tweedejaarsvakken en dat is al helemaal stuitend.
Ik heb wat dat betreft toch al behoorlijk wat meer van de wereld gezien en zit momenteel in een heel andere levensfase. Ik studeer dan nog wel, maar ik woon ook samen met mijn vriend. Hij is een aantal jaar ouder dan ik en werkt fulltime. Ik leef dus echt een luxe leventje, maar zit in de collegezalen nog tussen de bierzuipende kindertjes.

En nee, ik heb geen 'tweede-studenten-leven'. Ik heb die tijd echt gehad toen ik 20 was en de wereld ontdekte. Ik voel mij oud. En wijs. :') Ik hang niet meer in de kroeg, ik ga naar dure restaurants en rijd de grote auto's.

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 18:48

Yeah ik meld me ook even, jaar 7. :o 2e studie (eerste 2 jaar en nu jaar 5 met de tweede studie omdat ik vertraging heb opgeloven met m'n afstuderen). En ik ben er zooooo klaar mee! Ik ga nu even terug lezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 22:10

Ha Florien, lotgenoot! :wave:

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 22:27

Jep hier nog n lotgenoot :j in 2009 aan mn eerste studie begonnen daar n jaar vertraging opgelopen waarna ik in 2013 helemaal moest stoppen ivm medische reden. Zat toen met een half been in t 4e jaar. Nu sinds een maand weer aan n nieuwe studie kunnen beginnen en dus nog minimaal 4 jaar te gaan. Hoop in 2018 na 9 jaar studeren mn papiertje eindelijk te hebben! Ben nu 26 overigens maar studeer deeltijd. Geen last van puberende 18 jarigen dus ;)
Heb het overigens erg naar mn zin maar herken het verhaal van die berg die je moet beklimmen erg goed ja

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 22:37

Kuggur schreef:
Vjestagirl schreef:
Oh ja. Ik ben 8ste jaar student Leisure Management...

Je moet me vergeven Vjestagirl maar ik moest hier toch een beetje om lachen... _O-

Wat een belachelijke reactie. Weet jij veel waardoor het komt dat ze al 8 jaar studeert? Daarnaast, denk je niet dat ze het vooral zelf al heel vervelend vind? Ik denk dat niemand van de langstudeerders er hier trots op is dat het bij hen zoveel langer moet duren dan bij een ander, want het eerste waar je vaak mee te maken krijgt is dat mensen denken dat je lui bent. Er wordt niet voor niets gezocht naar lotgenoten. Fraai dus om er nog eens even in te wrijven.

paardenmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 22:51

Ik gok dat het is omdat ze de opleiding 'leisure management' doet, wat ik zelf ook wel een grappige bijkomstigheid vind :)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 22:54

Calm down. Ik denk dat het vooral om de combinatie van de naam van de studie en de vertraging gaat. ;)

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 22:59

Langstudeerder misschien niet echt, maar wel een soort van 'eeuwige student'. Momenteel ben ik 2e jaars en heb nu 3/4 deel van mijn studiepunten voor mijn 3e propedeuse binnen.

Na de havo eerst twee jaar dier- en veehouderij gedaan, maar dat beviel me niet helemaal. Wel doorgegaan om mijn P te halen. Toen naar de deeltijdopleiding 'management, paardenhouderij & sport' in Dronten (2003-2004) waar ik t/m 2007 netjes alle tentamens gehaald heb en alleen nog maar af hoefde te studeren. Dat laatste bleek echter makkelijker gezegd dan gedaan! := In 2010 begon ik pas echt actief met het schrijven van mijn scriptie. Helaas kreeg ik wat gezondheidsproblemen en viel het lastig te combineren met een huishouden, 2 paarden en een 40-urige werkweek waar ik ook regelmatig 's avonds voor op pad (cursus) moest. Vorig jaar had ik de scriptie dan toch eindelijk zo goed als klaar, maar voelde ik me niet meer thuis in het werk wat ik deed. Goed erover nagedacht en ja, ik wil echt de overstap naar het onderwijs maken! Vorig jaar begonnen aan mijn 3e studie: de lerarenopleiding economie in deeltijd. Tijdens het intakegesprek werd me verteld dat als ik mijn studie afrondde, ik het verhoogde collegegeld zou moeten betalen en tja...een HBO diploma dat me een paar duizend euro extra zou kosten, dat zag ik niet zitten! Ook een 1-jarige kopopleiding was geen optie. De scriptie heb ik dus nooit ingeleverd :')

Overigens vind ik het wel een verrijking om naast een baan ook te blijven studeren en jezelf te blijven ontwikkelen! Wil na deze opleiding eigenlijk ook nog wel een master gaan volgen...voorlopig ben ik dus nog niet uitgestudeerd!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 23:38

Paardenmiep en Iris82 zien de humor tenminste ook.
Ik bedoelde er niets negatiefs of denigrerends mee (mijn studieverloop heeft óók even geduurd, een keer gewisseld van studie, dienstplicht tussendoor etc).
Dus Mavelle even diep ademhalen, en voortaan wat beter nadenken vóór je post...

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 21:02

lotgenoot meld zich,
Ik moet morgen mijn portfolio en reflectie inleveren..
En uiteraard nog niet af :roll:
ben nu 6de jaars student Sport en bewegen (ook wel leefstijl en gezondheid)
(slechte naam want neeeeee ik wordt geen gymdocent neeeee dit is geen alo of cios neeeee het is ook geen bewegingswetenschappen)
oftewel een studie wat heeeeeeeeeeeeeeeel breed is dus alles een beetje, dus niks O:)
Super motiverend dus toen ik daar achterkwam.
(en dan ook nog in je afstudeer jaar erachter komen dat je al 4 jaar gemanipuleerd werd door je vriend) waar ik vervolgens bij ben weggegaan.)

Daarnaast godzijdank gekozen om veel te werken in de sportwereld.
Nu assistent manager waardoor studie nog lager pitje kwam.

Maar asjeblieft wie geeft mij even een schop onder me hol om mijn proftolio en reflectie verslag van mijn scriptie te schrijven.. (niet dat mijn docenten het gaan lezen :roll: ) niks tegen leraren maar mijn SLBer is gewoon echt een ontzettende .....

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 21:10

Unseen schreef:
Ah! Ik zie al twee bekenden hier. Prachtig :')

En nee, ik heb geen 'tweede-studenten-leven'. Ik heb die tijd echt gehad toen ik 20 was en de wereld ontdekte. Ik voel mij oud. En wijs. :') Ik hang niet meer in de kroeg, ik ga naar dure restaurants en rijd de grote auto's.

Zeer herkenbaar.. ik ergerde me doooooooood aan mijn medestudenten
en dan vooral de kindjes die alles van pappa en mamma kregen en alleen maar hoefde te studeren en verder werd alles voor ze gedaan en geregeld (zelfs naar school gebracht :') )
GREW UP asjeblieft, verdien je eigen centen en ga zien hoe de wereld echt werkt
Niet de bierzuipende studenten die jij beschrijft (al waren die er ook maar daar kon ik nog omheen werken)
Maar ik snap de irritatie volledig

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 21:16

Hier 5de jaars in een bachelor. Ik moet nu nog mijn thesis, en het vak wat ik nu heb echt halen. Als ik het niet haal dan gaat het nog even duren allemaal.
Fijn hier te lezen dat ik niet de enige ben. ^^

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 21:44

Ik heb mijn scriptie alles af _O- moet dus serieus alleen mijn portfolio, reflectie van de scriptie en het eindgesprek inleveren.

:')
maar het lukt me gewoon niet, ben er wel mee bezig geweest maar het afmaken pfffff

ps: nog maar 1 competentie uitschrijven voor mijn proftolio

maar wel nog de complete reflectie van mijn scriptie

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 21:48

Laten we een deal maken: ik moet vanavond nog zo'n 20 pagina's Algemene Geschiedenis lezen, in de tussentijd kun jij beginnen aan de competentie voor je portfolio. :D