Stelling: Gym moet een keuzevak worden.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Gym moet een keuzevak worden

Ja
233 (32%)
Nee
486 (67%)

Totaal aantal stemmen: 719

Shar_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 19:56

ik vind gym niet stom maar ben wel van mening dat sommige dingen echt belachelijk zijn
- Salto's
- minutenlopen
- free runnen

Frankaas

Ik vind gym best leuk, ik ben er alleen echt ontzettend slecht in. Ongeveer de slechtste van de klas :'). Ik vind niet dat het afgeschaft moet worden, sommige kinderen die hebben dat echt wel even nodig, dat sportmomentje. Ik vind het ook wel fijn, want thuis neem ik het initiatief toch niet :+.

BaileyMix

Voor kinderen die in meer of mindere mate gepest worden is gym echt dé hel :n Vaak ongezien door leraren. En het heeft toch geen nut, zodra ze gaan studeren is van beweging toch al geen sprake meer :')

Plus, het werkt verzuim alleen maar in de hand; Ik kan me nauwelijks heugen dat ik ooit nog naar een gymles geweest ben na de onderbouw.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 19:57

Ik vond gym ook altijd heel vervelend, maar toch vind ik het wel belangrijk voor jongeren om toch een
beetje in beweging te blijven (natuurlijk zijn er een hoop die dat al doen, maar een deel ook helemaal niet).

Ik denk dat je er ook wel dingen van opsteekt met betrekking tot samenwerking en sportiviteit.

OneAndOnlyx

Ik ben het ermee eens, omdat de kinderen die het niet leuk vinden zo ook niet iets hoeven te doen wat ze niet leuk vinden. MAAR, als je geen gym kiest, moet je verplicht op een sport. Dat vind ik. Anders wil ik namelijk niet weten hoe Nederland er over 10 jaar uitziet qua kinderen & overgewicht.
Laatst bijgewerkt door OneAndOnlyx op 28-09-14 19:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Air

Ik heb toevallig MBO opeldingen gekozen die ook nog gym als vak hadden, vorig jaar dus ook nog gym gehad en was er, ondanks dat het echt niet altijd leuk was, blij mee om toch aan beweging te komen.

Nou waren wij een redelijk volwassen klas dus geen pesterijen oid., maar als dat er wel is moet de docent daar op inspringen. Anders kan je school wel geheel gaan afschaffen door pesten :+

verootjoo

Ik ben ook voor juist meer gym. De zittende generatie van tegenwoordig loopt een gigantisch risico. Mensen die 11 uur per dag zitten hebben al een kans van 40% (!) op vervroegd overlijden...
Zitten is het nieuwe roken wordt al gezegd. Het is belangrijk om veel in beweging te zijn, daar is ons lichaam voor gemaakt. Ik vind dat dat gestimuleerd moet worden in gymles. Wat mij betreft elke schooldag een uur.

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 19:58

Enerzijds ben ik het volledig met de stelling eens, je houdt gemotiveerdere leerlingen over die vaak ook beter zijn in sport en daarmee worden de lessen leuker. Daarnaast kunnen kinderen die geen gym willen die tijd nuttig besteden aan andere vakken oid. Maar anderzijds, voor veel kinderen is het het enige bewegingsmoment in de week. Dus het zou wat mij betreft zo een keuzevak mogen worden, als er een soort controle komt op het feit dat de kinderen die het willen laten vallen, ook een andere sportive activiteit doen naast school. Maar dat is natuurlijk niet erg haalbaar.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 19:59

verootjoo schreef:
Ik ben ook voor juist meer gym. De zittende generatie van tegenwoordig loopt een gigantisch risico. Mensen die 11 uur per dag zitten hebben al een kans van 40% (!) op vervroegd overlijden...
Zitten is het nieuwe roken wordt al gezegd. Het is belangrijk om veel in beweging te zijn, daar is ons lichaam voor gemaakt. Ik vind dat dat gestimuleerd moet worden in gymles. Wat mij betreft elke schooldag een uur.

Moeten ze dan ook maar op kantoren gaan doen, die mensen zitten immers minimaal 8 uur per dag :=
Laatst bijgewerkt door Eske_B op 28-09-14 19:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Ik bedenk net hoe hilarisch het zou zijn als ze op mijn opleiding gym zouden geven. Kleedkamers vol wettenbundels en massale aanklachten bij ongevallen op de gymvloer. :')

Calanddra

Bizzybijtje schreef:
Wees blij dat je wat lichaamsbeweging krijgt tussen de lessen door. Stel je niet zo aan :') Zogauw je gaat studeren is het hele dagen blokken en betalen om te fitnessen :')

Ik had vorig jaar toch echt gym tijdens mijn studie lessen door :') (mbo niv 4)

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 20:00

Ondanks mijn verschrikkelijke hekel aan de gymlessen, vind ik ook dat het verplicht moet blijven. Denk dat er niet heel veel mensen zijn die gym vrijwillig gaan kiezen. Beetje jammer voor de docent :Y)

De enige keren dat ik gym leuk vond, was toen we zelf mochten kiezen wat we gingen doen en de keuzesporten in de 6e klas (Paardrijden!! :D). Verder vond ik het verschrikkelijk, bewegen vind ik prima.. Maar nee, ik wil geen handstand leren of vage salto's en balspellen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 20:00

EskeGirl schreef:
verootjoo schreef:

Moeten ze dan ook maar op kantoren gaan doen, die zitten immers minimaal 8 uur per dag :=

Klopt, daar ging het onderzoek ook over ;) Nu de risico's steeds meer in kaart gebracht worden en duidelijk wordt hoe schadelijk het precies is, worden er op dit moment al veel onderzoeken gedaan naar hoe dit te voorkomen... Te denken aan staand vergaderen, lopend computerwerk doen (op een loopband) etc...

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-14 20:01

Ik weet niet of 2 of desnoods 4 uur gym per week dat je 4/5/6 jaar lang krijgt nu echt gaat helpen tegen overgewicht in je latere leven :=.

Poek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 20:01

Ik vind gym vreselijk, terwijl ik toch echt wel van sporten hou (ik sport minstens 1 keer per dag). Maar het is gewoonweg saai en echt 'sporten' kun je het niet noemen bij ons. Dat gym verplicht moet blijven vind ik wel, maar dan zonder cijfers te geven. Deze werken alleen maar demotiverend.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 20:02

Ondanks dat ik gym verschrikkelijk vind (dat heeft zo zijn redenen), ben ik wel van mening dat het een verplicht vak moet blijven. Niet ieder kind komt anders aan zijn beweging en dit is juist het moment om kinderen in beweging te zetten. Ook ontdekken kinderen nieuwe sporten wat wellicht interessant voor hen kan wezen. :)

Goof

Destination schreef:
Ik ben het er niet mee eens. Jongeren bewegen te weinig en door de wekelijkse gymlessen op school komen ze minimaal 2 uur per week in beweging.

Dat dus.
Als het aan mij lag zou iedere school zelfs meer dan die 2 uur sport in de week geven.

verootjoo

Adindaa schreef:
Ik weet niet of 2 of desnoods 4 uur gym per week dat je 4/5/6 jaar lang krijgt nu echt gaat helpen tegen overgewicht in je latere leven :=.

wel als er niet alleen bewegingsles wordt gegeven, maar ook theorie van de noodzaak van het bewegen wordt uitgelegd.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 20:03

Ik had op de middelbare school best wel een hekel aan gym aangezien ik niet echt een oog-handcoordinatie heb. Daardoor kan ik echt heel erg slecht ballen vangen en zijn vrijwel alle balsporten een kriem. Maar toch heb ik gestemd op dat gym verplicht moet blijven. Ik zou wel proberen om meer te varieren om het zo voor de mensen die bepaalde dingen niet zo goed kunnen ook leuk te houden. In de bovenbouw mochten we ook een aantal dingen kiezen, zo kon je ook een keer gaan duiken in een zwembad. Dat vond ik echt fantastisch! ook hadden we op school een klimmuur, dat vond ik ook altijd erg leuk.

Met dingen als volleybal en basketbal was ik altijd degene die als een van de laatsten gekozen werd. Dat vond ik toen heel erg maar inmiddels begrijp ik het wel, ik zou mezelf ook niet in een team zetten met mijn gepruts :+

Gym moet wel blijven, het is goed voor je ontwikkeling, het is goed voor de afwisseling en het is gezond. Zonder gym was mijn balgevoel nog 10x minder geweest dan het nu is geworden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 20:03

Ja!! :j

Het werkt toch niet - de gymles heeft me heel effectief beroofd van de moed om naar een sportclub te gaan. Het heeft zowat 10 jaar geduurd voor ik me daar overheen durfde te zetten.

Conditie heeft het me niet gebracht: om conditie op te bouwen moet je namelijk met beleid trainen (en dan heb je dus dingen over je ademhaling en hartslag nodig.) 3 rondjes warmlopen waarbij ik over mijn grenzen ging, en verder genegeerd worden helpt echt helemaal niks.

Pas later heb ik bovendien veel geleerd over bv balans, bewustworden van je spieren (en ademhaling en hartslag dus) en ook plezier in het bereiken van iets. Niets van dat alles in de gymles.

Vreselijk vak - ik heb 5 jaar afgezien en mijn laatste jaar gedeeltelijk geweigerd.

Overigens denk ik dat de gymles in theorie wel ingericht kan worden dat het wel wat kan bieden. Eerste wat je af moet schaffen zijn de cijfers. Daarnaast zou ik denken aan keuzestromingen, waarbij je bovendien wat op kunt bouwen. Meer aandacht aan zelfverdediging en houding. Zorgen dat je empathie tussen leerlingen vergroot ipv bij te dragen aan het uitsluiten van leerlingen. Meer samenwerken ipv competitie, meer plezier dan prestatie.

Alleen vereist dat docenten met totaal andere uitgangspunten en doelen dan de docenten die voor een sportopleiding kiezen omdat ze sport leuk vinden (en dus ook helemaal gewend zijn te denken in competitie en prestatie.) Dus ik zie het niet gebeuren, en schaf het dan maar af.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 20:04

Goof schreef:
Destination schreef:
Ik ben het er niet mee eens. Jongeren bewegen te weinig en door de wekelijkse gymlessen op school komen ze minimaal 2 uur per week in beweging.

Dat dus.
Als het aan mij lag zou iedere school zelfs meer dan die 2 uur sport in de week geven.

1 uurtje per dag. :j
Als we nou eens de écht nutteloze vakken zoals godsdienst en ANW afschaffen, is er al een stuk meer tijd over om gym te geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 20:04

EskeGirl schreef:
BaileyMix schreef:
Hm, dubbel. Aan de ene kant is beweging nodig, aan de andere kant was het altijd een verschrikking.

Er zijn namelijk mensen (zoals ik :') ) die het gewoon écht niet kunnen en zich helemaal kapot schamen iedere gymles.

Klopt, ik kan gewoon niet goed met ballen omgaan, ik ben ook niet lenig. Dat kan tot geergerdeklasgenoten leiden, gezucht, wat me onzeker maakt en het nog minder leuk. Soms heb jemensen die helpenen tips geven, maar die zijn zeldzaam.

Dit dus. En ik kan best prima over een bok springen, handstand doen of iemand af gooien bij trefbal. Alleen al dat gezucht en gesteun als je bij bepaalde mensen wordt ingedeeld is zo verschrikkelijk irritant. Alsof ik er voor kies om met hun in een groepje te gaan? Ha-Ha, dacht het niet :+

Ergens werden de ongemotiveerden ook nog lui en zeurend genoemd. Wat een onzin, als je gedemotiveerd bent, ben je gelijk lui? Bovenstaande rede is de rede waarom ik niet gemotiveerd ben, maar ik ben zeker niet lui.

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 20:05

Ik vond gym altijd wel leuk. Maar konden nooit douchen na de les, daarom spande ik mij nooit helemaal in. Ik vind het wel goed dat ze gym hebben, als je dan hoort wat veel jeugd tegenwoordig doet, altijd maar gamen achter de computer en ongezond eten.
Op het mbo kreeg ik zelfs nog gym, dat hoeft dan weer niet vind ik. Heb liever echt les waar ik iets van leer. Zelf deed ik ook al veel aan sport, vandaar.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 20:05

1 uur per dag zou super zijn, maar mensen zijn al zo bekrompen en kortzichtig, laten we aub godsdienst (waarbij ze toch een brede algemene info krijgen) niet afschaffen daarvoor :D

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 20:06

Ik vind gym vreselijk. Ik sport buiten school ook genoeg, wat ik wél leuk vind :) (5x per week fitness/grid en 2x paardrijden)