Meer mensen die een taal / talen (willen) leren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

Re: Meer mensen die een taal / talen (willen) leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 21:27

Het enige voordeel van Belg zijn is dat wij 4-talig zijn :')
Ik was ooit begonnen aan een studie Spaans, maar het was een thuisstudie en helaas heb ik daar niet voldoende zelfdiscipline voor O:)

Gracezellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 21:53

knuffeldier schreef:
Ik ben bezig met turks(ook al ligt dat nu al weer een poosje stil) dit omdat mijn vriend geboren en getogen is in turkije en ik enigszinds met mn schoonfamilie wil kunnen communiceren.

Ik ben ook Turks aan het leren om dezelfde reden. Meneer woont nog in Turkije en het aantal mensen dat er Engels spreekt ik behoorlijk laag. Dus wil ik met iemand kunnen praten als ik daar ben, is het wel erg handig om Turks te spreken.

Ook wil ik nog Spaans gaan leren, zodat de drempel om in Zuid Amerika te gaan werken/stage lopen later wat lager is.

Verder spreek ik al Fries, Nederlands, Engels, Duits en basis Frans. Duits zakt een beetje weg, maar ik ben van plan volgend jaar in Oostenrijk te gaan studeren, dus dan komt dat ook wel weer bij.

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 21:56

Waar leren jullie Turks?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 21:58

Weten jullie leuke taalcursussen voor een brugklasser?
Op school doe ik al Engels, Chinees, Nederlands (nee joh), Duits, Grieks/Latijn krijg ik vanaf 3e periode, Frans en Spaans.

In Chinees ben ik niet zo goed en begrijp er bijna niks van, een leuke simpele gratis cursus (online mag ook) zou fijn zijn.

Avis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 22:07

Op school heb ik Nederlands, Engels, Frans en Duits. Ik heb ook met opzet zowel Frans als Duits gekozen om mijn profiel te vullen, want ik vind talen echt geweldig :Y) . Echter is mijn Engels bar- en barslecht, dat spreek ik dan ook het minste van deze talen. Talen die nog op mijn lijstje staan, zijn Zweeds, Chinees, Russisch en Fries, maar eigenlijk wil ik zoveel mogelijk talen leren :D . Maar ik heb besloten eerst mijn vwodiploma te halen, voordat ik start met een taalcursus :) .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 22:37

Oehja ik wil ook Fries leren.
Zelf maak ik makkelijk een babbel in het Vlaams, alhoewel hij nog niet perfect is.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-14 22:39

Fries? Mag ik vragen waarom? :o
maaikman, ik zie al dat je net zo taalverslaafd bent als ik, haha :)) Als ik over mensen hoor die erg veel talen kunnen spreken word ik ook echt heel jaloers! Hoop na Spaans nog een heeeeleboel meer te kunnen leren.

Stinkmodder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 22:47

Ik wil graag Papiaments leren. Ken een paar woordjes en zinnetjes van een vriend. Heb nu een leerboek gekocht en kan straks mooi gesprekjes met hem oefenen. :D Nu nog tijd vinden om er mee bezig te gaan...

Avis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 22:50

Gruis schreef:
maaikman, ik zie al dat je net zo taalverslaafd bent als ik, haha :)) Als ik over mensen hoor die erg veel talen kunnen spreken word ik ook echt heel jaloers! Hoop na Spaans nog een heeeeleboel meer te kunnen leren.

Tja, ik heb niet echt een specifieke reden voor Fries :') Het enige is dat ik het altijd leuk vind klinken, maar of dat nou een goede reden is _O- . Ik weet alleen dat ik al van kleins af aan al Fries heb willen leren, zou een soort van kinderdroom zijn die uitkomt haha.

Haha, dat jaloerse herken ik! Ik heb ook vaak last van mensen die niet begrepen waarom ik nou zoveel talen wil leren... -O- "Dat ga je toch nooit gebruiken?" Nee, maar is 'voor de leuk' niet goed genoeg dan? :') En wie weet komt er op een dag een moment waarin ik één van die talen kan gebruiken, lekker handig :D

Overigens zou ik ook nog graag Tsjechisch willen leren :) .

Stinkmodder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 22:54

Leuk Maaikman! Als je wilt oefenen met het Fries stuur je maar een berichtje. ;)

Avis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 23:07

Stinkmodder schreef:
Leuk Maaikman! Als je wilt oefenen met het Fries stuur je maar een berichtje. ;)

Die onthoud ik! :D

Gracezellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 08:31

EmmaVZ schreef:
Waar leren jullie Turks?

Ik leer Turks als ik bij mijn vriend in Turkije ben.

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 08:36

Ja hier ook! Spaans staat weer even op een laag pitje, maar dat is mijn eerste uitdaging, vanuit daar wil ik Papiaments kunnen spreken, en daarna nog in ieder geval Frans.
TS die cursus spaans die jij doet die is gratis? Ik heb er les in gehad, vroeger, en pas nog, dus basis is er al.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-14 10:56

O ja als je eenmaal Spaans kan zal Papiaments niet meer zo heel moeilijk zijn :j . Ik wil hierna denk ik Duits gaan doen, omdat dat voor de meeste banen in de economische sector toch wel een pré is. Maar Frans wil ik inderdaad ook graag.
Op Youtube kan je de lessen van SpanishDict gratis volgen en die zijn best aardig. Heb ze op mijn telefoon gezet voor lange autoreizen of voor als ik aan het schoonmaken ben! De lessen op internet krijg je 15 gratis van, daarna gaat het 8 eu per maand kosten als je door wil. Ik wilde dat laatst doen maar je moet een jaar vooruit betalen in 1x, dat vond ik wat minder, dus denk er nog even overna. :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 11:02

Ik ben altijd bezig met talen leren, op verschillende manieren. Vaak meerdere tegelijk en overal een beetje met als gevolg dat ik er vooral veel kan lezen, een beetje kan schrijven, niet zoveel kan spreken en redelijk wat kan verstaan. :')

Kennen jullie de app Duolingo? Best leuk! Ze hebben niet zo extreem veel talen, maar die er op staan zijn wel uitgebreid (ik gebruik het voor Spaans)

Momenteel bezig met Spaans, Russisch en IJslands

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 11:04

ik wil iers leren. Dus echt het traditionele Iers

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 11:10

maaikman schreef:
Gruis schreef:

Tja, ik heb niet echt een specifieke reden voor Fries :') Het enige is dat ik het altijd leuk vind klinken, maar of dat nou een goede reden is _O- . Ik weet alleen dat ik al van kleins af aan al Fries heb willen leren, zou een soort van kinderdroom zijn die uitkomt haha.

Haha, dat jaloerse herken ik! Ik heb ook vaak last van mensen die niet begrepen waarom ik nou zoveel talen wil leren... -O- "Dat ga je toch nooit gebruiken?" Nee, maar is 'voor de leuk' niet goed genoeg dan? :') En wie weet komt er op een dag een moment waarin ik één van die talen kan gebruiken, lekker handig :D

Overigens zou ik ook nog graag Tsjechisch willen leren :) .

Misschien wel handig om er rekening mee te houden dat je een taal moet onderhouden. ;)
Het is niet zo dat als je een taal leert, je het altijd vloeiend blijft spreken. Dan zul je toch meerdere keren naar het land moeten reizen, boeken lezen, films in die taal e.d. omdat het anders wegzakt.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 11:13

Leuk topic dit! Ik spreek zo goed als vloeiend Engels en Nederlands, en ik heb een poging gedaan tot Ests leren omdat ik momenteel in Estland zit. Helaas enorm moeilijke taal en kan ik geen woord onthouden omdat ik een extreem slecht korte termijngeheugen heb. Iemand misschien tips hier voor? :D
Op de middelbaar heb ik twee jaar Spaans gehad en ik ga dit volgend jaar ook weer volgen voor een jaartje, ben benieuwd of ik er nog wat van weet. Ik zou het liefst zo veel mogelijk talen willen spreken, Russisch of Chinees staan hoog op het lijstje!

Sabine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 11:20

Ik wil Noors leren, omdat ik half Noors ben :) Mijn familie in Noorwegen spreekt uitstekend Engels maar ik vind het een fantastisch mooie taal, met heel veel melodie.
Ik heb op de universiteit een poging gewaagd met een aantal bijvakken Noors. Dit ging best heel goed maar ik heb de tentamens helaas nooit gehaald :') De vele woordjes die ik moest leren, in combinatie met zo'n 250 schilderijen die ik voor mijn eigen studie tot op centimeterniveau uit mijn hoofd moest kennen, werkte niet optimaal :+
Ik vind het nog steeds heel erg leuk om talen te leren. Op vakantie red ik me prima met Engels, Frans en Duits maar ik zou ook dolgraag vloeiend Noors willen praten en Italiaans staat ook nog op het verlanglijstje :j

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 11:22

ik wil nog Spaans leren :)
mag van een vriendin haar boeken lenen!

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 11:49

Daks schreef:
ik wil iers leren. Dus echt het traditionele Iers
Wat bedoel je met traditioneel? Oud-/Middel-Gaelic of "gewoon" modern Gaelic? :P

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 12:25

oud/middel gaelic.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-14 13:24

Lizzyy schreef:
ik wil nog Spaans leren :)
mag van een vriendin haar boeken lenen!

Mazzelaar +:)+
Erg leuk om te zien hoe verschillende mensen juist weer heel verschillende talen willen leren! Merken jullie ook dat je er wel of juist geen aanleg voor hebt? Voor mijn gevoel gaat het Spaans me (tot nu toe) vrij makkelijk af. Ben benieuwd of ik nu gewoon een talenknobbel heb of een Spaansknobbel :+

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 15:26

Hoi, mag ik me ook melden in dit topic?

Ik oefen met duolingo. Voor omdat het een app is erg handig! Op de app heb ik nederlands-engels uit en ben ik bezig met engels-duits. En op de computer ben ik dan maar mijn engels-nederlands aan het oefenen :P

En nee ik heb totaal geen talen knobbel := Maar ik vind het heel erg leuk om te leren. En aangezien ik ook opzoek ben naar een nieuwe baan vergroot het ook nog eens je baan kansen. :D

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 15:29

Daffy02 schreef:
Weten jullie leuke taalcursussen voor een brugklasser?
Op school doe ik al Engels, Chinees, Nederlands (nee joh), Duits, Grieks/Latijn krijg ik vanaf 3e periode, Frans en Spaans.

In Chinees ben ik niet zo goed en begrijp er bijna niks van, een leuke simpele gratis cursus (online mag ook) zou fijn zijn.

Chinees????? niemand op school krijgt bij ons chinees