Hoeveel spaar(de) jij als student?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 22:38

Het enige wat ik spaar zijn schulden ....

Nouja, dat valt ook wel mee maar drukke studie + eigen paard die áltijd wat mankeerd + uitwonend is niet zo een handige combinatie :+
Laatst bijgewerkt door switt op 25-09-14 22:40, in het totaal 1 keer bewerkt

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 22:39

Ik krijg 255 stufi per maand... ben uitwonend.... huur en schoolgeld komt uit een ander potje maar de rest van de dingen doe ik van mn stufi...

voor leuke dingen doen heb ik de tijden kostenvergoeding die ik binnen krijg door ieder weekend wel ergens te jureren... heb alleen geen enkele zondag meer vrij tot en met 23 november

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 22:40

Ik kan ook echt niet sparen. Krijg een minimale beurs waarvan ik mijn kamer bij lange na niet kan betalen. Dan nog collegegeld, verzekeringen, eten... Moet me uit de naad werken om genoeg bij te verdienen om het hoofd boven water te houden, maar dat is nu even mislukt. Moest boeken hebben, inboedel etc... Dus tijdelijk een lening aangezet helaas... Ik moet alles zelf betalen. Sparen zit er echt niet in nu...
Laatst bijgewerkt door eilleen333 op 25-09-14 22:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Sem_

Re: Hoeveel spaar(de) jij als student?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 22:41

Niet. :Y)

Reneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 22:43

Hoeveel ik spaar? :')

Ik kom net aan rond en vaak net tekort dus ja ik eet inderdaad droog brood als mams niet met der boodschappenpakket aan komt zetten :=

Ik heb dan ook een tijdje geen werk gehad maar zelfs met werk kom ik net rond, ik leen nu van m'n ouders bij om rond te kunnen komen.

ynskek schreef:
Ik krijg 255 stufi per maand... ben uitwonend.... huur en schoolgeld komt uit een ander potje maar de rest van de dingen doe ik van mn stufi...

voor leuke dingen doen heb ik de tijden kostenvergoeding die ik binnen krijg door ieder weekend wel ergens te jureren... heb alleen geen enkele zondag meer vrij tot en met 23 november

Hoe kom jij aan 255 stufi?
Ik dacht namelijk dat ik minimaal minimaal ivm inkomen ouders kreeg en dat is €279?

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 22:45

Ik woon nog thuis en hoef mijn eigen studie niet te betalen, dus ik zit nu financieel vrij 'makkelijk;. Ik werk op dit moment heel erg veel als fotograaf en fotobewerker en heb nog een bijbaantje als kassiere dus spaar zeker zo'n 150 per maand nu.
Maar nu ben ik dan ook een krent :+

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-14 22:47

Wow wat een wisselende antwoorden.
Ik besef mij opeens dat ik het heel goed heb :=

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 22:48

Maar Tammy, hoe kun je dan sparen? Ben je thuiswonend? Dat scheelt enorm volgens mij.

RenskeLap

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 22:48

Ik heb stufi en aanvullende beurs, maar veel blijft er echt niet over. En als er wat over blijft dan gaat het naar paardje toe of leuk dingen. Zoals dit weekend naar Zaandam toe, sealife bekijken en natuurlijkde musical war horse :o
Ik denk maar zo, je leeft 1 keer. Je bent nu jong en zonder gebreken dat je je dromen achter na kan gaan. Werken kan je na je studie ook. Liever 5 jaar later een huis kopen en een heleboel leuke dingen gedaan hebben, dan elke cent om te draaien.

Oja scheel ook dat mijn vriend niet echt een stapper is, daardoor ben ik zelf ook rustiger geworden en gaan we af en toe uit. Hij drinkt amper alcohol, dus bij mij is die behoefte ook minder geworden en dat scheelt ook al heel wat. Terwijl cola of ijsthee net zo gezellig is :)
Laatst bijgewerkt door RenskeLap op 25-09-14 22:52, in het totaal 1 keer bewerkt

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-14 22:50

Nee, ik ben uitwonend, maar heb het heel erg getroffen met de huur van mijn kamer. Daarnaast heb ik een hele hoge stufi beurs doordat mijn ouders uit elkaar zijn en mijn vader een eigen bedrijf heeft. Verder betaald mijn moeder mijn telefoonrekening maar that's it, die 30 euro per maand zou ik makkelijk zelf kunnen betalen :=

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 22:52

Mijn ouders zijn ook uit elkaar en mijn vader heeft een -bijna failliet- eigen bedrijf en toch krijg ik maar 279 -O- Terwijl ouders dus ook gewoon niet veel kunnen bijdragen, best rot dus.

Renske, dat ben ik helemaal met je eens hoor. Daarnaast heb ik ooit eens ergens gelezen 'Investeer in herinneringen, niet in spullen' (maar dan een mooie engelse zin, weet het niet precies meer :)) ) en daar ben ik het alleen maar mee eens :j Voor hetzelfde geld loop je morgen onder een bus, heb je niks aand at spaargeld!

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 22:55

Soms snap ik die hele aanvullende beurs niet hoor..
M'n ouders hadden allebei geen baan, kreeg ik 340 ofzo.
Nu heeft m'n pa een (voor zijn doen) goed betaalde baan, krijg ik 335? :?
M'n zusje krijgt zelfs 400 :wow: Terwijl mbo goedkoper is, pff. Snap er niks van.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 22:56

stufi wordt berekend over een langere periode dan "nu".

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 22:57

Slina schreef:
M'n zusje krijgt zelfs 400 :wow: Terwijl mbo goedkoper is, pff. Snap er niks van.

De aanvullende beurs wordt voor zover ik weet gebaseerd op het inkomen van een (aantal) jaar terug.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 22:57

Wordt volgens mij van 2 jaar terug berekent.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 22:58

Sem_ schreef:
Slina schreef:

De aanvullende beurs wordt voor zover ik weet gebaseerd op het inkomen van een (aantal) jaar terug.

Niet als het enorm gewijzigd is. Wij hadden verzoek ingediend of ze konden kijken naar huidige jaar toen m'n pa werkloos werd.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 23:00

Ik stond regelmatig tot de max in het rood. Verder geen andere schulden. Ben van werken vanaf mn 3e jaar en daarna het krediet voor eeuwig vaarwel gezegd gelukkig.

Anna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 23:00

Niks? :')

Ik woon op mezelf en ben aan vaste lasten zo'n 700 euro kwijt. En met die uitwonende stufi (280 euro) kom je dan niet heel ver :+
Kies ik overigens wel zelf voor want op mezelf wonen is niet noodzakelijk ivm studie afstand ofzo. Maar wel erg leuk en leerzaam :)
Ik zou niet meer anders willen, ook al kan ik niet sparen.

xkimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 23:05

Als ik dit zo lees kijk ik er niet echt naar uit om te gaan studeren :')
Zeker niet met het nieuwe leenstelsel dat volgend jaar ingaat.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 23:06

Ik spaar zo een 300 euro per maand.

Woon bij mijn ouders, zij betalen mijn studie+boeken. En krijgen mijn zoegtoeslag en stufie.

Ik krijg mijn loon. En betaal daar uitjes, lekker dingen, makup, telefoon en verzorg paard van. De rest spaar ik.

Goed getroffen dus als ik het zo lees hier

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 23:06

kosseh schreef:

Woon bij mijn ouders, zij betalen mijn studie+boeken. En krijgen mijn zoegtoeslag en stufie.

Ik krijg mijn loon. En betaal daar uitjes, lekker dingen, makup, telefoon en verzorg paard van. De rest spaar ik.

:wow: :wow: :wow: meer dan.. goed getroffen.

RenskeLap

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 23:09

Oeps denk dat ik heel royaal beloond wordt door duo :o mijn moeder werkt niet ivm atrose en nog een aantal dingen. Wel doet ze af en toe post maar dat kn je niet rekenen onder werkweek (ze werkt 4 uur per week geloof) mijn vader heeft een eenmanszaak. De flat betalen mijn vriend en ik samen, schoolgeld betalen mijn ouders en boeken heb ik niet aangeschaft ( wou geen €650 betalen voor 4 mappen, nee ik heb geen 10en maar 6jes. Dat vind ik ook prima;) )

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 23:10

kosseh schreef:

Zo zit het bij mij ook inderdaad :j Heel erg mazzeltje, krijg verder niets geen geld oid van mijn ouders en betaal ook al mijn spullen verder zelf. Ik kies ervoor om thuis te wonen omdat ik op deze manier geld kan sparen voor fotografie en vakanties. Zou ik op mezelf gaan red ik dat niet meer, en heb ik ook geen auto meer voor de fotoshoots _O- Dus voorlopig nog even thuis :') Pas als m'n studie afgelopen is word ik eruit geschopt :D

Ik krijg overigens 98 euro van DUO.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 23:14

BaileyMix schreef:
Wordt volgens mij van 2 jaar terug berekent.

Je kunt een middeling aanvragen over de laatste drie jaar, stel dat pa drie jaar geleden een goed salaris had dan krijg je minimale of geen aanvullende beurs, is hij de laatste twee jaar veel minder gaan verdienen dan kan middelen heel goed uitpakken.

_Lisaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 23:16

Gemiddeld 2 tot 300 per maand. Woom nog thuis bij mijn mamsje. Betaal verder alles zelf aan zorgverzekering scooter telefoon roken enzo en meestal lukt dat aardig elke maand soms met een hoge scooter rekening zoals vorige maand en dan nog niet doorbetaalde vakantie dan is het even krap en wordt er weinig gespaard maar schiet lieve mama even voor haha.

Daarbij ga ik nog wel naar school maar een opleiding vanuit mijn werk 1 keer in de 2 weken en werk zo goed als bijna fulltime gemiddel 30 uur soms meer soms minder :p

wel bezig met huisjes aan het bekijken enzo metvriendlief dus dan zal er een stuk minder gespaard worden :')
Laatst bijgewerkt door _Lisaa_ op 25-09-14 23:18, in het totaal 1 keer bewerkt