Gucci_ schreef:Leenstelsel krijg je niet mee te maken als het goed is, want je ontvang dit jaar al stufi. Dit weet ik echter niet helemaal zeker, maar ik zou gewoon even informatie opvragen bij de IB-Groep.Dank voor jullie reacties.
Deze opleiding wordt ook gegeven op hogeschool Inholland, maar weet niet of ik daar na mijn eerste jaar gewoon verder kan in jaar 2. Dus zelfde opleiding die ik nu doe, maar dan op een andere school.
Ik doe de opleiding in Leeuwarden, achteraf dom van mij, maar ik dacht op kamers is erg duur en dus koos ik de dichtstbijzijnde school. Klinkt misschien raar, maar ik ben al heel lang ongelukkig hier in Friesland. Leeuwarden vind ik zeker geen fijne stad om te wonen... Ik voel me vaak somber.
In februari starten er weinig opleidingen, moet dan zeker wachten tot sept 2015 en dan gaat dat leenstelsel wel in, daarom twijfel ik ook.
Ik zou mezelf niet vastpinnen op zo min mogelijk presenteren; dat is een vaardigheid die je kunt leren en ik denk dat ik een omgeving waar jij jezelf prettiger voelt dit ook wat makkelijker zal gaan dan waar je nu zit. Toen ik van de middelbare school kwam, was ik ook heel verlegen en stil, maar doordat ik eerst een paar maanden in het buitenland gezeten heb en daarna op de uni terechtkwam op een plek waar ik me prettig voelde en met mensen met wie ik het heel goed kan vinden is dat een heel stuk verbeterd. Op mijn huidige studie heb ik ook niet zo'n klik met de mensen, maar ik word er niet meer onzeker van doordat ik zelf zo ontzettend gegroeid ben en ook nog genoeg vrienden heb bij mijn vorige studie. Dat heeft heel veel voor m'n zelfvertrouwen gedaan.

Verder sluit ik me helemaal aan bij verootjoo. Later zul je ook moeten presenteren -- die presentaties op het hbo geef je niet omdat je docenten je graag willen pesten.
En het is inderdaad ook goed om even na te gaan waarom je somber bent in Friesland; heeft dat echt te maken met het feit dat je dáár niet op je plek zit of is er meer aan de hand?Als het haalbaar is voor je, zou je kunnen overwegen om een tussenjaar te nemen en enige tijd te gaan reizen. Je bent dan weg uit je comfort zone en je moet jezelf wel dwingen om dingen te ondernemen en contacten te leggen. Uit ervaring kan ik je zeggen dat dat een positieve bijdrage levert aan je persoonlijke ontwikkeling, ook al valt het tegen en ben je sneller thuis dan gepland, je hebt toch dingen geleerd.

en met de trein ben je ook zo in Leeuwarden. Ik heb 8 jaar lang met heel veel plezier daar gewoond en mis de stad nog iedere dag.
Wat zonde, alleen om dit dingetje?
weer een presentatie geven