estja schreef:Het nivo van de gemiddelde basisschool leekracht was al bedroevend laag dus ik ben benieuwd wat passend onderwijs gaat brengen.
Waar komt deze losse flodder vandaan?
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
benangelique schreef:estja schreef:Het nivo van de gemiddelde basisschool leekracht was al bedroevend laag dus ik ben benieuwd wat passend onderwijs gaat brengen.
Waar komt deze losse flodder vandaan?
Coby schreef:Zelf ben ik leerkracht in het SBO. Een school waar kinderen met leer en/of gedragsproblemen naar toe worden verwezen.
Een groot deel van de gedragsproblemen verdwijnt na plaatsing bij ons op school. Het regulier onderwijs mist vaak de handvaten en kennis om deze groep leerlingen passend te begeleiden. Wat resulteert in ernstig gefrustreerde leerlingen met de nodige bagage.
De komst van het passend onderwijs zie ik als een verkapte bezuiniging waar zowel leerlingen als ouders minder keuzes kunnen maken.
Scholen maken zelf een ondersteuningsprofiel aan die in het merendeel van de gevallen veel te positief uitvalt. Gevolg is dan dat een leerling met bijv. ASS niet naar het SBO kan omdat het ondersteuningsprofiel van de school juist zegt dat ze dit wel kunnen.
Zelf denk ik dat het SBO de leerlingen nu op nog latere leeftijd binnen krijgt omdat ze niet meer te handhaven zijn op het regulier onderwijs. Dit is de tendens die nu al in werking is gesteld. Leerlingen van 11,12 jaar die in een jaar tijd 2 of zelf drie jaar onderwijs in moeten halen.
Goof schreef:Er is zoveel druk op scholen van bovenaf (inspectie), dat ze niet anders kunnen dan presteren naar wat er van hen verwacht wordt. Scholen krijgen minpunten van de inspectie als kinderen bijvoorbeeld afstromen naar een lager niveau.
SdaphneS schreef:Laatst een interessant artikel gelezen over het passend onderwijs in Scandinavische landen.
Daar is dit al doorgevoerd, zoals het ook in Nederland nu gebeurd. Onderhand zijn ze alweer bezig dit terug te draaien omdat het niet werkt.
We lopen achter op de trend en over tien jaar zal de gehele onderwijsvernieuwing wel weer terug gedraaid worden, zoals zovele ervoor.
Nickas schreef:Mag ik daarbij nog even extra opmerken dat in het basisonderwijs onlangs de CITO-normen omhoog zijn getrokken omdat teveel leerlingen de hogere niveaus haalden?
Oftewel: het lukte de leraren kennelijk om de leerlingen naar een hoger niveau te trekken.
Waarop de inspectie concludeerde: hee, we kunnen de lat nóg een beetje hoger leggen!
Mooi streven, maar de werkdruk van leerkrachten gaat nog verder omhoog.