Docenten en ouders, wat vinden jullie van passend onderwijs?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ben je positief of negatief over passend onderwijs?

Positief. Ik ben leraar/lerares.
4 (4%)
Negatief. Ik ben leraar/lerares.
60 (64%)
Positief. Ik ben ouder/familie/kennis.
9 (9%)
Negatief. Ik ben ouder/familie/kennis.
20 (21%)

Totaal aantal stemmen: 93

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 19:45

estja schreef:
Het nivo van de gemiddelde basisschool leekracht was al bedroevend laag dus ik ben benieuwd wat passend onderwijs gaat brengen.

Waar komt deze losse flodder vandaan?

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 19:58

benangelique schreef:
estja schreef:
Het nivo van de gemiddelde basisschool leekracht was al bedroevend laag dus ik ben benieuwd wat passend onderwijs gaat brengen.

Waar komt deze losse flodder vandaan?

Van een gediplomeerd leerkracht. De Pabo is als opleiding echt ondermaats. Mensen die keer op keer zakken voor hun stage gaan gewoon door. Veel leerkrachten kunnen nu al niet omgaan met verschillen in de klas. Dus wat moet dat worden als de verschillen tussen kinderen alleen maar groter worden?

benangelique

Re: Docenten en ouders, wat vinden jullie van passend onderwijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 20:13

Maar dat is al jaren het geval toch? Onderwijs geven en alle bijbehorende zaken leer je pas als je eenmaal een baan hebt. Bedroevend

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 20:28

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 12:46

Coby schreef:
Zelf ben ik leerkracht in het SBO. Een school waar kinderen met leer en/of gedragsproblemen naar toe worden verwezen.
Een groot deel van de gedragsproblemen verdwijnt na plaatsing bij ons op school. Het regulier onderwijs mist vaak de handvaten en kennis om deze groep leerlingen passend te begeleiden. Wat resulteert in ernstig gefrustreerde leerlingen met de nodige bagage.

De komst van het passend onderwijs zie ik als een verkapte bezuiniging waar zowel leerlingen als ouders minder keuzes kunnen maken.
Scholen maken zelf een ondersteuningsprofiel aan die in het merendeel van de gevallen veel te positief uitvalt. Gevolg is dan dat een leerling met bijv. ASS niet naar het SBO kan omdat het ondersteuningsprofiel van de school juist zegt dat ze dit wel kunnen.

Zelf denk ik dat het SBO de leerlingen nu op nog latere leeftijd binnen krijgt omdat ze niet meer te handhaven zijn op het regulier onderwijs. Dit is de tendens die nu al in werking is gesteld. Leerlingen van 11,12 jaar die in een jaar tijd 2 of zelf drie jaar onderwijs in moeten halen.

Dit.
Ben zelf leerkracht regulier basisonderwijs en moeder van een zoon die op cluster 4 zit.
En oh wat is dat jong verandert in positieve zin het eerste half jaar dat hij daar zat! En oh wat hebben ze zitten k*tten op die reguliere school waar hij vandaan kwam; zó frustrerend als je zelf ook weet dat het anders kan, maar ze op die school blijkbaar niet de kunde en de echte wil hebben om er wat van te maken.

Zelf werk ik dus in het regulier en met het begin van dit schooljaar hebben wij in één keer 20+ leerlingen in diverse klassen erbij gekregen van onze buurschool.
Nou...pfoeh...waar dat voorheen nog wel eens kinderen waren met 'wat' leerachterstand, zijn het nu toch héél wat leerlingen met behóórlijke zorg.
Zodanig dat je denkt: Hóe hebben die het al die jaren gedaan in dat (bijzonder/jenaplan) onderwijs? Waarom is er zo weinig dossier van die kinderen? En wij zijn dus nu enorm aan het breien; relatief 'oude' kinderen die jarenlang Jenaplan gewend zijn geweest laten integreren in onze manier van onderwijs geven én een plekje te geven binnen onze leerlingengroep.
Je hebt als bestuur "zorgplicht" naar elke leerling die op welke manier dan ook onder of boven gemiddeld opvalt, maar naar mijn mening heb je dan dus óók de (zorg)plicht om te zeggen: "Wij kunnen niet bieden wat uw kind nodig heeft. Onze school is niet de beste keus voor hem/haar"

Ik durf met de hand op mijn hart te zeggen dat wij op onze school écht ons UITERSTE best doen, maar dat dat héél veel bloed-zweet-tranen kost, want ondertussen is dit de zoveelste vorm van taakverzwaring binnen een steeds beperkter budget.

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 13:34

Mijn zoon is begonnen op het gewone basisonderwijs. Hij is erg rustig,timide en onzeker. Toen hij ongeveer een jaar of 5/6 was kwam er het gevoel dat er iets niet klopte,aangegeven bij de leerkrachten. Maar zou niks zijn volgens hun. Extra jaar gekleuterd, stond ook al onder extra controle bij de schoolarts.
Op een gegeven moment nam zij contact met mij op,ivm zijn erg slechte motoriek en heb ik toch mijn zorgen weer verteld.

Zij heeft mij doorgestuurd en na onderzoek bleek dat hij PDD -NOS had.
Alleen school wou er niet aan. Was niks aan de hand volgens hun.
Omdat hij ook erg gepest werd,bespuugt, fysiek geweld etc. Is bij mij op een gegeven moment toch het moment gekomen om mijn beide kinderen van school te halen en naar een ander school te sturen.

Daar werd vrijwel direct geconstateerd dat hij inderdaad een extraatje had,maar ook dat hij een flinke achterstand had. Daar heeft tot en met groep 7 gezeten. De leerkrachten hebben daar echt hun best wel gedaan maar misten toch de handvatten om hem goed te kunnen sturen. Nadat het een aantal keer flink escaleerde,de klas van 32 toch te groot bleek. Is er voor gekozen om hem groep 8 niet meer te laten doen,maar hem naar het cluster 4 voortgezet onderwijs te doen. Nu een klas van 13 helaas ook hier nog wel eens de pineut met pesten. Maar de leerkrachten zitten er bovenop, er is continu toezicht. De kinderen moeten hun plek nog zoeken maar zal vast goed komen.
Als er wat gebeurt, de leerkrachten hebben de ervaring om er goed mee om te kunnen gaan. En dat is voor iederee een goed gevoel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 17:26

Bedankt voor de antwoorden tot nu toe, hier heb ik echt wat aan!

Maryke79

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 19:41

Succes met je onderzoek! Kun je de resultaten ook weer terugkoppelen? Ben benieuwd wat jullie bevindingen zijn

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 20:12

Als moeder van twee kinderen met een speciale handleiding kan ik zeggen dat het passend onderwijs niet echt merkbaar is.
Ik heb een kind met ADHD en hoogbegaafdheid en een ADDer met hoogbegaafdheid( 2 :roll: als ik in de loterij nou ook eens zoveel "geluk " had)

Mijn oudste is in de klas zeer goed te handhaven. Krijgt ADHD medicatie en we hebben zeer regelmatig voortgangsgesprekken op school).
Op zich loopt dat.
De jongste heeft z'n "labeltje" nog maar net.

Op dit moment, volgens zeggen van de leerkrachten, geen problemen en goed te handhaven in de klas.

Alleen vanwege bezuinigings maatregelen zijn de plusklassen nu weggevallen. En laat dat nu van belang zijn voor mijn twee bollebozen....

Ik denk dan dus: hoezo passend onderwijs?

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 22:11

Passend in budget, zeker niet ten goede van de kinderen.

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 11:04

Ik werk als leerkracht in het basisonderwijs. Ik heb geen vaste baan, maar werk als invaller. Op deze manier zie ik zeer veel scholen en zeer veel kinderen.
Persoonlijk zie ik de wet op het passend onderwijs als een verdere afbraak en grote bezuiniging op het onderwijs zoals het was.
Men doet niemand er een plezier mee. Kinderen die eigenlijk op het speciaal onderwijs thuishoren doe je écht geen plezier in een klas van 28+ kinderen. Een klas van 28+ kinderen (waarbij de leerkracht toch al hard moet werken om iedereen zijn aandacht te geven en alle dossiers en papierkraam moet bijhouden) doe je ook écht geen plezier met 1 of 2 of 3 kinderen die zowat alle aandacht opslurpen. De leerkracht van die klas doe je ook écht geen plezier met 1 of 2 of 3 kids die eigenlijk niet thuishoren op de gewone BO, en waarbij deze leerkracht meestal handelingsverlegen is en zich alleen al voor dit kleine groepje het vuur onder de sloffen uit moet lopen. En dan hebben we het nog niet gehad over de andere 25+ kinderen.
Laten we de hele papierkraam daarbij dan niet vergeten. Doordat het ministerie en de inspectie zó zijn doorgeslagen in het noteren, observeren, handelingsplannen maken (zelf voor kleuters die nog geen half jaar op school zijn..!) heeft de leerkracht al een gigantische werklast en werkdruk. In de huidige groepen zitten ook altijd al 'speciale kinderen', die met veel werk nog net op het BO gehouden kunnen worden. De dossiers van deze kinderen vergen dus giga veel tijd van de leerkracht.
Dan krijg je dus nu kinderen erbij waar je geen oplossingen voor hebt, en die een mega dossier met zich meebrengen.

Passend onderwijs: nee, dank je. Een verarming voor alle groepen: de 'speciale'kinderen, de groep en de leerkracht!
Zoals het er nu naar uitziet voorspel ik dat er al heel gauw een grote bom ontploft binnen onderwijsland. Veel leerkrachten overspannen, en veel ouders ontevreden. Veel kinderen die te weinig leren.

En de kinderen van nu moeten de knappe koppen van later worden, dat moeten we niet vergeten! Dus niet verarmen, maar verrijken (letterlijk!)

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 11:08

Ik ben smw'er ( schoolmaatschappelijk werker) en passend onderwijs is mooi omschreven, het budget wat scholen krijgen is er echter niet naar.

Wij komen om in de "zorgleerlingen" maar zijn met veel te weinig mensen.. Leraren worden niet "omgeschoold" daar is te weinig geld/tijd voor en zo komt een nieuwe aanmelding onderaan de lange lijst.

Ik heb soms dagen waarin ik 10uur maak en dan nog mijn werk niet af heb.. Het is gewoon te veel en er is te weinig geld. Het zou iets moois kunnen zijn, maar niet op deze manier.

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 11:16

Ik heb 2 bijzondere kinderen, 1 is een goede, snelle, zelfstandige leerling (hoogbegaafd wil ik het niet noemen, ze is niet getest) en de andere is laaggeletterd, een ernstige dyslect. Ik regel samen met de leerkracht dat de dyslect alles op de computer maakt en de snelle dame krijgt extra uitdaging/werk, waar we thuis over spreken/ ze uitleg krijgt van mij.
Al met al kunnen we door deze samenwerking veel werk verzetten voor beide kinderen, maar onderschat niet hoeveel tijd ik als moeder erin stop! School kan dit helemaal niet, al willen ze wel.

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 12:12

Goof schreef:
Er is zoveel druk op scholen van bovenaf (inspectie), dat ze niet anders kunnen dan presteren naar wat er van hen verwacht wordt. Scholen krijgen minpunten van de inspectie als kinderen bijvoorbeeld afstromen naar een lager niveau.

Mag ik daarbij nog even extra opmerken dat in het basisonderwijs onlangs de CITO-normen omhoog zijn getrokken omdat teveel leerlingen de hogere niveaus haalden?
Oftewel: het lukte de leraren kennelijk om de leerlingen naar een hoger niveau te trekken.
Waarop de inspectie concludeerde: hee, we kunnen de lat nóg een beetje hoger leggen!
Mooi streven, maar de werkdruk van leerkrachten gaat nog verder omhoog.
Nog los van het hele passende onderwijs...

Ik werk zelf in het SBO, in mijn klas zitten kinderen met leer- en gedragsproblemen door elkaar.
Kleinere klassen met kinderen waarvan je niet moet denken dat ze in een reguliere klas zitten. Ze zouden volledig ondersneeuwen óf volledig escaleren in hun gedrag.
Maar steeds meer van 'dit soort kinderen' moeten het zien te redden in een doorsnee klas. Een doorsnee klas waarvan van oudsher altijd al kinderen zaten met een wat lager IQ, met ADHD, een autist ertussen... Wat helemaal geen problemen hoefde te geven omdat de echt moeilijke kinderen naar een speciale school konden.

Ik heb al regelmatig gezien dat er in groep 5 en hoger kinderen op school komen die echt al ontspoort zijn, vastgelopen op hun oude school en gefrustreerd, faalangstig en/of boos bij ons op school beginnen.
Zo ontzettend zonde! (En voor onze leerkrachten een hoop werk en tijd om het weer 'recht te breien'. Iets wat leuk werk is zodra je het resultaat begint te merken hoor! Daar doe je het voor, maar dat maakt het werk wel zwaar)
Bij ons komen ze dan uiteindelijk echt weer tot rust. Gaan weer lekkerder in hun vel zitten, gaan presteren op eigen niveau en merken dat ze in hun problematiek niet de enige zijn.
Ik heb zelfs al in mijn groep 3 meegemaakt dat ouders opgelucht adem halen: nu hun kind op de juiste plek zit, hebben ze hun oude kind weer terug. Het gaat vaak thuis ook weer beter, de kinderen zijn meer ontspannen, hebben weer plezier, willen weer naar school...
Dan denk ik: hoeveel kinderen gaan er wel niet iedere dag met spanning en buikpijn naar school?
Omdat ze zelf niet kunnen meekomen in een reguliere klas (qua gedrag en/of leren), of juist omdat ze 'last' hebben van een kind dat niet kan meekomen in welke vorm dan ook?
Omdat ze bang zijn van het gedrag van een ander, omdat ze zelf niet genoeg aandacht krijgen van de leerkracht omdat ze 'normaal' meekomen of omdat ze zich vervelen omdat de stof te makkelijk is.
En ga dan maar eens bedenken wat voor gedrag ook deze 'normale' leerlingen weer kunnen gaan vertonen om tóch aandacht te krijgen!
Want de echte aandacht van de leerkracht krijg je kennelijk alleen als je 'speciaal' bent...

Het hele idee is mooi, maar dan moeten we terug naar klassen van max. 20 leerlingen, mét onderwijs ondersteunend personeel in school. Zodat er lucht komt voor de leerkracht om iedereen te kunnen begeleiden en onderwijzen. Lucht voor de leerlingen omdat er rust en ruimte (!!) in het lokaal is...

Heb in mijn invaltijd wel eens op een reguliere basisschool gewerkt in een gloednieuw gebouw. De klaslokalen waren al gebouwd met het idee van de kleinere klassen die toen nog in het vooruitzicht lagen (en in het formaat van de bovenliggende appartementen :-S , dat was handig voor de architect ofzo?).
Langgerekte (in de breedte of diepte) lokalen met het idee van de leerlingen samen rond het bord te kunnen plaatsen en achterin / zijdes plek om zelfstandige hoeken te kunnen creëren. De oppervlaktes waren ook aangepast om kleinere groepen te huisvesten.
Leuk idee, maar nu zitten er alsnog 28 - 34 leerlingen opeen gepropt in een te klein lokaal, op onhandige plekken t.o.v. het bord (te schuin of te ver weg).
En toen kwam het passend onderwijs... Ik ben toch blij dat ik daar dan nu niet in hoef te werken.

Ik ben overigens erg benieuwd wat het passend onderwijs met het SBO gaat doen. De echt serieuze gevallen zullen heus alsnog op een SO school belanden (de clusterscholen). Maar aangezien het SBO een beetje de 'vergaarbak' van het onderwijs is ben ik bang dat reguliere scholen erg lang blijven aanmodderen met de leerlingen die normaal allang bij ons terecht zouden zijn gekomen.
Onze kinderen zullen 'de zwaardere gevallen' worden en pas komen als het op de eigen school echt volledig vastgelopen is.

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 12:18

Laatst een interessant artikel gelezen over het passend onderwijs in Scandinavische landen.
Daar is dit al doorgevoerd, zoals het ook in Nederland nu gebeurd. Onderhand zijn ze alweer bezig dit terug te draaien omdat het niet werkt.
We lopen achter op de trend en over tien jaar zal de gehele onderwijsvernieuwing wel weer terug gedraaid worden, zoals zovele ervoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 16:31

SdaphneS schreef:
Laatst een interessant artikel gelezen over het passend onderwijs in Scandinavische landen.
Daar is dit al doorgevoerd, zoals het ook in Nederland nu gebeurd. Onderhand zijn ze alweer bezig dit terug te draaien omdat het niet werkt.
We lopen achter op de trend en over tien jaar zal de gehele onderwijsvernieuwing wel weer terug gedraaid worden, zoals zovele ervoor.

Dat vind ik wel even interessant, kan er alleen niks over vinden, enig idee waar ik t kan vinden?

kallista90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 17:37

Ik ben ook invaller en sluit me volledig aan bij het stukje van NoName126.

Nickas schreef:
Mag ik daarbij nog even extra opmerken dat in het basisonderwijs onlangs de CITO-normen omhoog zijn getrokken omdat teveel leerlingen de hogere niveaus haalden?
Oftewel: het lukte de leraren kennelijk om de leerlingen naar een hoger niveau te trekken.
Waarop de inspectie concludeerde: hee, we kunnen de lat nóg een beetje hoger leggen!
Mooi streven, maar de werkdruk van leerkrachten gaat nog verder omhoog.

En ook hier sluit ik mij volledig bij aan.

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 19:39

Ik werk in het VO en vind passend onderwijs op de manier zoals hier in NL een zorgwekkende ontwikkeling.
Het zou wel lukken als er per kleine klas <18 Een permanente begeleider of assistent aanwezig zou zijn.
Maar de klassen zijn groter. En de docent staat er alleen voor.

Differentiëren klinkt mooi. Maar op mijn school blijkt in de praktijk dat je alleen de kinderen met een indicatie een beetje in het gareel houdt, de extreem zwakke leerling die snel panikeert, rustig houdt. Maar al die extra aandacht daarvoor gaat wel degelijk ten koste van a. De gemiddelde leerling. Waar je iets meer uit kunt halen als je daar nog tijd voor had binnen die 50 minuten. En b. De betere leerling. Die met wat aandacht en tijd voor een extra uitdaging wellicht naar een niveau hoger zou kunnen.

Als ik een kind had en het geld ervoor, dan koos ik zonder aarzelen voor een duurdere privé school of in elk geval een school waar mijn kind niet zou verzuipen aan de zijlijn van de leerlingen die elke minuut aandacht nodig hebben om überhaupt het meubilair heel te laten, hun kleren aan te houden of het geluidsniveau acceptabel te houden.

Klinkt misschien heel hard. Maar ik weet dat ik en mijn collega's hun uiterste best doen. Voor iedereen. Maar het is niet voor iedereen genoeg. Of zelfs voldoende.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 20:09

Ik werk in het basisonderwijs en sta ook niet erg te springen om het passend onderwijs.
Het concept lijkt leuk, echter in de praktijk is er weinig positiefs te vermelden.
Kinderen met een arrangement of rugzak passen niet in een grote groep, laat staam een combinatie van boven de 24.

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 20:14

Nog even een aanvulling: joolien, volgens mij was dat een artikel van De Correspondent.nl. de linken ervan kun je denk ik via bokt zoekfunctie vinden. Rechtstreeks kan niet, zonder abbo op de Correspondent.

Als het idd om dat artikel gaat, is het zelfs zo dat de klassen daar kleiner waren, er permanent ondersteuning was en dat zelfs op die manier het rendement van het onderwijs achteruit ging. Evenals de welzijnsbevinding van de leerlingen zelf.

En weer echt ontopic... ik wilde docent worden. Lesgeven. Net als vele anderen. Heb me daar op latere leeftijd voor laten omscholen.
Ik heb daarmee niet gekozen voor een fubctie als adhd of ASS specialist of zorg assistent.
Sommige docenten zullen het fijn vinden om dw helft van hun lestijd te besteden aan het uitvogelen van ruzietjes tussen add'ers en ASS' ers. Sommigen zullen daar zelfs heel bewust voor hebben gekozen door op een SBO of SVO te gaan werken.
En anderen niet. Zoals ik. En wanneer je dan elk jaar weer wat lastige kwetsbare leerlingen extra in de klassen krijgt, blijft er weinig over van het beroep waar je zo bewust en recent voor hebt gekozen en waarvoor je vier jaar je sociale leven hebt stil gelegd.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 20:25

Zijn jullie positief of juist negatief?
Wat veranderd er in de klas?
Wat doet dit voor kinderen zonder ontwikkelingsstoornis en voor kinderen met ontwikkelingsstoornis?
Hoe is de werkdruk voor leraren?
Krijgen jullie ondersteuning en zo ja, wat voor ondersteuning?
Hebben jullie extra training gehad?
Wat wil je nog toevoegen?

Wat ik ervan vind? We gaan terug in de tijd! Ik ben er ontzettend negatief over. Doordat er nu samenwerkingsverbanden zijn ontstaan, moeten de gelden onder een aantal scholen worden verdeeld. Wij hadden (en hebben) de meeste zorgleerlingen. Toch hebben we heel veel geld moeten inleveren. Nog sterker...we hebben nu al 2000 euro tekort en kunnen voor geen enkele leerling meer iets aanvragen qua hulp. De vraag of het vanuit een ander samenwerkingsverband kan worden gehaald (die nog 200.000 euro over heeft) werd niet gehonoreerd, want stel je voor dat...
Ieder kind is in mijn ogen hiervan de dupe. We hebben een leerling die echt hulp nodig heeft en op dit moment zelfs een gevaar kan vormen voor zijn medeleerlingen. Dat is toch verschrikkelijk? Doordat het geld op is, kunnen we geen kant op. Het speciaal onderwijs is de volgende stap, maar zie daar maar eens te komen. Het kost enorm veel tijd om een dossier voor het kind aan te leggen en als er iets niet goed is ingevuld kijken ze er niet eens naar.
Er is wel ondersteuning, maar omdat we daarop flink hebben moeten bezuinigen, kan dat niet efficiënt meer worden ingezet. Wij zijn ook niet geschoold om om te gaan met de echte zorgleerlingen. Als leraar zijnde op onze school, kan je dit passend onderwijs niet meer toepassen. We zijn een school waar iedere groep 30+ kinderen heeft, omdat we gewoon niet meer geld krijgen. Het is niet te behappen.

Ik vind het heel erg dat er zo onwijs veel op het bordje van de leraar komt te liggen. Die pikkies van boven (die nog nooit een schoolklas draaiende hebben gehouden) verzinnen heel veel, zonder te overleggen en op papier ziet het er gelikt uit terwijl we onderhand weten dat het in de praktijk altijd anders uitpakt.

Ik ervaar mijn baan als enorm zwaar. Ik werk gemiddeld 10 uur op een dag doordat er zoveel kinderen in mijn klas zitten. Ik moet plannen schrijven voor de inspectie, want zij willen alles op papier hebben. Ondertussen moet ik de zorgleerlingen goed in de gaten houden, mezelf constant evalueren en is het heel moeilijk om voldoening uit het vak te halen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 20:26

Ik ben wel benieuwd trouwens naar hoeveel leerlingen de docenten die in dit topic hebben gereageerd gemiddeld in de klas hebben?
Ik heb, in het middelbaar onderwijs, klassen van tussen 27 en 30 kids. Weinig tijd dus voor persoonlijke aandacht. Kan je nagaan wat er overblijft als er echte handenbindertjes tussen zitten.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 20:31

Ik heb een groep 1/2 die uitgroeit naar 29 in het voorjaar (we hebben 3 kleuterklassen)
Verder hebben we:
groep 3 28 st
Groep 4 25 st
5/6 26 st
6/7 28 st
7/8 28 st

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 20:32

1/2 a,b,c: 20
3 a en b: 24
4: 32
5/6 a en b: 32
7: 33
8: 33

En wij zijn maar een gewoon "dorpsschooltje" in een wijk waarin 6 scholen staan, plus nog 1 sbo.
Laatst bijgewerkt door Dieselpaard op 22-09-14 20:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 20:33

Ik heb op dit moment 14 leerlingen in mijn klas. Leeftijd van 9 tot elf jaar. Niveau van groep 3 tot groep 6. Combinatie van moeilijk lerend, ASS, ADHD, ODD en hechtingsstoornissen.
Verwachte groei is ong tot 17.
Dit jaar door herfstakkoord ' kleine ' groepen. Vorig jaar zelfs groepen met meer dan 20 leerlingen. Zonder ondersteuning.