Wordt een lening van DUO als inkomen gezien?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 14:17

xNathaliee schreef:
xNathaliee schreef:
Dus als de belastingdienst dit niet als inkomen ziet (of althans ik dit niet hoef op te geven als inkomen) dan ziet DUO het ook niet als inkomen en telt die lening dus ook niet mee in het bedrag wat ik maximaal mag bijverdienen.
Dus even zwart/wit > ik zal volgend jaar 7000 euro lenen en mag 13.000 euro bijverdienen. Als ik dus onder de 20.000 euro grens zit hoef ik niks aan DUO/de belastingdienst terug te betalen?

Ik ben jurist dus het is nooit zwart-wit bij mij ;). In grote lijnen heb je inderdaad gelijk. De nuances:
DUO kijkt naar het verzamelinkomen, dat is inderdaad je inkomen voor de Belastingdienst. Als je verzamelinkomen (Box 1, 2 en 3 tezamen) minder is dan 13.000 euro (bruto dus), dan hoef je geen studiefinanciering terug te betalen aan DUO. Of je de Belastingdienst iets moet betalen, is weer een andere vraag. Je inkomen is belast, maar als het goed is wordt er voldoende loonbelasting ingehouden.

Miepie77Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 14:19

Is geen inkomen, maar weet wel dat je wel rente moet betalen waar je nog jaren aan vast zit, kan je niet gewoon iets meer werken?

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-14 14:26

Ik bedoelde ook meer zwart/wit in de zin van afgeronde bedragen. Maar goed dat je even bruto noemt want daar had ik nog niet aan gedacht. De lening is natuurlijk zo om en nabij 7000 euro netto. En ik mag dus maximaal om en nabij de 13.000 euro bruto bijverdienen. Maar goed daar zal ik volgend jaar (nog) niet aan komen. Ben niet van plan vanaf februari full-time te gaan werken (dan zou ik die lening niet 'nodig' hebben).

@ Miepie77, een DUO lening is in mijn geval het meest voordeligst :j de rente die je erover betaald is minimaal en je mag er 15 jaar over doen om het terug te betalen. Wát je moet terugbetalen is ook nog eens inkomensafhankelijk dus in die zin leen ik liever een jaartje maximaal om zo een spaarpotje op te bouwen. Ik ga in februari mijn eindonderzoek bij mijn stagebedrijf doen en nu kan ik dat onderzoek met werken combineren. Gezien zo'n onderzoek ook veel tijd (en stress) gaat kosten wil ik dus niet full-time daar aan de slag. Ik wil zo'n 2 à 3 dagen per week werken en tevens aan mijn onderzoek werken dus daar kan ik dan een mooie balans in maken.

Marrit13

Re: Wordt een lening van DUO als inkomen gezien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 21:26

Let er wel op dat wanneer je bijv een hypotheek wilt afsluiten een DUO lening gevolgen heeft voor je maximaal te lenen bedrag ;-) Hoeft geen probleem te zijn, maar dan weet je dat maar vast :-)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 21:36

Even voor de volledigheid: het spaargeld dat je opbouwt kan wel meetellen als vermogen, mocht dat ooit relevant zijn bij de aanvraag van een uitkering - je studieschuld die je opbouwt wordt niet verrekend met je gespaarde tegoed. ( http://www.rechtopbijstand.nl/inhoud/index/pid/36 )

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 12:33

Voor je uitkering is niet alleen je spaargeld wat meetelt ;) maar ook dingen als een auto of scooter op je naam etc

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 15:04

Maar tis idd zo dat het bedrag dat je zonder gevolgen mag bij verdienen gewoon bovenop het bedrag dat je van het DUO krijgt (dus inclusief lening) de lening telt absoluut niet mee als inkomen in die situatie.

Edit ; als je op de site van het duo het foldertje Bijverdienen even download kun je het nalezen, staat heel duidelijk in wat allemaal wel en niet meetelt als inkomen.
Stufi telt dus niet mee ( beurs of lening , is beide stufi)

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 09:58

Heb gemerkt dat sommige instanties wel bij hoog en laag beweren dat een DUO lening inkomen is. Mijn gemeente neemt de lening wel mee in het berekenen van je inkomen voor de gemeentebelastingen (afvalstoffen etc). Ze zeggen dat ze er "geen boodschap aan hebben dat DUO en de Belastingdienst het niet als inkomen beschouwen" :+ Maar hier loop je pas tegenaan als je kwijtschelding wilt aanvragen, dus dat is wat vergezocht en misschien niet voor jou van toepassing. Zal wellicht ook per gemeente anders zijn.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 15:55

Die instanties kijken naar draagkracht en niet naar inkomen. Dus dat is dan wel weer te begrijpen. Je wordt niet 'rijker' van een lening, maar je hebt wel meer te besteden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 16:44

Nou ja,het is vooral dat de gemeenten het wel prima vinden om de lasten bij de rijks overheid neer te leggen. Ik denk dat dat niet zo zeer een principiële keuze is alswel een praktische...

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 20:16

Het is al heel lang geleden dat ik kwijtscheldingsverzoeken afhandelde en me verdiepte in de juridische achtergrond ervan, maar de gemeentes en waterschappen die ik gezien heb gingen toch gewoon allemaal uit van de Leidraad Invordering, en die is niet door de gemeentes opgesteld. En de basis daarvan is dus draagkracht.

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-14 10:51

Bedankt allemaal voor de reacties.
In mijn geval gaat het inderdaad niet om eventuele kwijtschelding van gemeentebelastingen maar was het meer een algmene vraag.
Voor mij is het nu inmiddels wel duidelijk dat ik naast mijn lening nog gewoon maximum mag bijverdienen en gezien dat niet gaat gebeuren hoef ik me (nog) geen zorgen te maken. In overleg met mijn stagedocent zal ik vanaf februari maximaal 2 dagen gaan 'werken' dus ik zal nooit aan het maximum bij te verdienen bedrag komen.

Ik zal het geld vooral dus gaan gebruiken om te sparen (en om het laatste halfjaartje school te financiëren) moet ik hierbij nog ergens op letten? Bijvoorbeeld spaarvermogen boven een bepaald bedrag waardoor je minder of geen recht op bepaalde dingen krijgt met het vooruitzicht op het huis uit gaan?