moslims, hoe en wat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 13:38

Ik ga helemaal mee met piendepien :j

Jij hoeft je helemaal niet aan te passen aan hun gebruiken. Natuurlijk is het not done om met erg uitdagende kledij voor hun neus te paraderen of hen een broodje met in hun ogen 'onrein' vlees aan te bieden, net zoals het not done is om bij een vegetarisch iemand een sappige biefstuk op het bord te gooien. Maar als jij normaal gezien 's middags spekjes of ham tussen je boterham eet, moet je daar vooral mee doorgaan.

Ik ben erg verdraagzaam en heb respect voor gebruiken zoals zesmaal daags bidden, maar wij hoeven ons in ons eigen land niet aan te passen. Ik ben zelf best wel tegen het dragen van een hoofddoek, maar dat wil nog niet zeggen dat ik verwacht dat vrouwen hem voor mij afzetten als ik naar een islamitisch land op bezoek ga of emigreer.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 13:39

Daks schreef:
nou inderdaad.
Zelfs als wij daar op vakantie gaan en een moskee bezoeken word er min of meer verwacht dat wij ons hoofd bedekken.

Maar dat vind ik dan weer wel prima, hun land, hun gebruiken, ik pas me wel aan, geen probleem :)

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 13:39

lifaya schreef:
purny schreef:
En weer passen we ons aan aan de andere cultuur....

dit heet SAMENLEVEN, niet aanpassen :+ wij moeten toch niet bidden? wij moeten toch niet hallal eten? Wij leven gewoon in een multiculti land, en ik vind dat persoonlijk echt fantastisch. Ik heb collega's van alle afkomsten, sommige in NL geboren, andere zijn gevlucht vanwege oorlog in hun land. Tuurlijk zijn er dingen die botsen, ik heb ook een collega waar ik het absoluut niet mee kan vinden maar daar geef ik zijn geloof niet de schuld van, wel zijn extreem narcistische en dominerende karakter :+

Jaja, multiculti-land. Ondertussen wordt ons grootste cultuurfeest: Sinterklaas met Zwarte Piet afgeschaft. Yes, lang leve multiculti :?

Als ik, of wie dan ander ook, een korte broek wil dragen, moet je dat kunnen doen. Zonder dat die enge moslimgasten achter je aan gaan..

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 13:40

lifaya schreef:
renee16 schreef:
Is helemaal niet respectloos bedoeld hoor.. Je neemt toch pauze van je werk om te gaan bidden. Pauze is toch geen vreemd respectloos woord ?!

Het gaat om de smiley die het respectloos maakt ;)

Ik wordt blij van de gedachte aan iedere vrijdag vrij *\o/*. Net als op goede vrijdag :D, dat mag van mij ook iedere week ingevoerd worden *\o/*

Daks

bakkabouter schreef:
Daks schreef:
nou inderdaad.
Zelfs als wij daar op vakantie gaan en een moskee bezoeken word er min of meer verwacht dat wij ons hoofd bedekken.

Maar dat vind ik dan weer wel prima, hun land, hun gebruiken, ik pas me wel aan, geen probleem :)

Maar ons land onze gebruiken zoals een hand schudden.
Ik vind het mi associaal en neerbuigend om een aangeboden hand niet te schudden

Rennie89

bakkabouter schreef:
Daks schreef:
nou inderdaad.

denk dat onze eigen kerk het ook niet zo leuk vind als wij in een bikini of extreme inkijk en kort rokje daar naar binnen stappen :') elke kerk heeft zijn gewoontes, ene wat extremer dan de andere. Vind je het niks? ga dan niet naar binnen :D

AaronYve

billionache schreef:
Ik ga helemaal mee met piendepien :j

Jij hoeft je helemaal niet aan te passen aan hun gebruiken. Natuurlijk is het not done om met erg uitdagende kledij voor hun neus te paraderen of hen een broodje met in hun ogen 'onrein' vlees aan te bieden, net zoals het not done is om bij een vegetarisch iemand een sappige biefstuk op het bord te gooien. Maar als jij normaal gezien 's middags spekjes of ham tussen je boterham eet, moet je daar vooral mee doorgaan.

Ik ben erg verdraagzaam en heb respect voor gebruiken zoals zesmaal daags bidden, maar wij hoeven ons in ons eigen land niet aan te passen. Ik ben zelf best wel tegen het dragen van een hoofddoek, maar dat wil nog niet zeggen dat ik verwacht dat vrouwen hem voor mij afzetten als ik naar een islamitisch land op bezoek ga of emigreer.

Ga ik ook in mee.
Je gedraagt je netjes maar aanpassen hoef je echt niet te doen.

Bandaloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 13:42

Daks schreef:
purny schreef:

nou inderdaad.

Dat is toch logisch? In een moskee/tempel ect hoor je jezelf te bedekken. Waarom zou jij dat dan ineens niet hoeven?? Is een kwestie van respect tonen naar een ander z'n geloof.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 13:42

Daks schreef:
Maar ons land onze gebruiken zoals een hand schudden.
Ik vind het mi associaal en neerbuigend om een aangeboden hand niet te schudden

Daar ben ik het, zoals je in mijn vorige post kan lezen, volledig mee eens

Flora_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 13:45

Ik verbaas mij eigenlijk meer over het feit dat ze in een tilapiakwekerij werken ;) die vis staat toch bekend als de poepvis?! Is dat niet onrein (haram) voor ze...
Anyway lastige situatie zou ik het vinden. Toch vreemd als iemand je geen hand wil geven. Maar zolang het bidden in hun eigen tijd is zou ik er geen problemen mee hebben.

Flowerbomb

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 13:46

purny schreef:

Mooi he dat we dat mogen doen! Heerlijk om elkaar in hun waarde te laten en mooie dingen van elkaars culturen te kunnen leren. Geef het een kans! :D

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 13:46

bakkabouter schreef:
Ik moet bekennen dat ik me meer dan eens diep beledigd heb gevoeld als aan het begin van de werkdag iedereen handjes schudt en ik overgeslagen werd. Alsof ik er niet toe deed. 1x heeft zo'n man gevraagd om mijn baas te kunnen spreken, omdat hij met mij niet wilde samenwerken. Erg fijn is dat -O-

Zou ik ook een probleem vinden. Helemaal als je er vanuit gaat dat al bij de functieomschrijving zal hebben gestaan ' samenwerken, communicatie' etc etc. Sollicitatie gesprekken gevoerd, (waarschijnlijk met een man) en dan uiteindelijk werk weigeren. Eigenlijk kan dat niet.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 13:47

Als we het over aanpassen of niet gaan hebben word dit weer een ellenlang topic, met voor en tegens... meningen zijn subjectief en dit is mijn subjectieve mening hierover. Wij passen ons al genoeg aan met doorwerken op suikerfeest, slachtfeest en offerfeest en de moslimultuur, of beter gezegd de halal generatie staat lekker te feesten. Dan vieren ze ook nog eens kerstmis, pasen, pinksteren en sinterklaas met ons mee en lopen ze inderdaad zoals veel mensen te janken over het feit dat zwarte piet racistisch is.
Als wij naar een ander land gaan passen wij ons ook aan aan onze cultuur.

piendepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 13:48

In sommige islamitische landen worden vrouwen helemaal niet begroet. De achterliggende gedachte is dat vrouwen niet meetellen en onrein zijn.'' ( quote uit het AD)

Dus nu weet je ook waarom hij je geen hand wil geven, en TS doet nog wel zo lief haar best om hem tegemoet te komen

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 13:51

Ik schrik toch wel wat van sommige harde reacties hier. TS geeft aan dat ze rekening met hen wil houden wat ik een fijne instelling vind. Dat er dan meteen reacties op komen van 'Wij hoeven ons niet aan te passen dat moeten zij doen!' jeetje, waar is het wederzijds respect gebleven? Er wordt toch ook niet gezegd dat er aan TS wordt gevraagd zich aan te passen? Zij vraagt zich alleen af wat ze kan doen om mensen meer op hun gemak te laten voelen.

Wat betreft het niet willen handen schudden, ik heb een hekel aan om geknuffeld te worden. En ja, ik vraag van mijn vrienden indirect om zich aan te passen en mij niet een knuffel te geven. En dat respecteren ze, lijkt me vanzelfsprekend.

Vrijdag vrij zijn vanuit het geloof is het zelfde als onze zondag rustdag. Alleen is Nederland al lang niet meer zo streng gelovig en is het voor velen gewoon een vrije dag en niet meer bewust vanuit het geloof. Het joodse geloof heeft dit geloof ik op zaterdag.
Het bedekken van je hoofd of schouders bij bezoek aan een kerk of moskee in het buitenland is toch ook alleen maar een vorm van respect, geen vorm van onderdrukking.

Aan ts, knoop ook eens een gesprek met ze aan, het zijn gewone mensen die een beetje sociaal contact vast ook fijn vinden. Gewoon respectvol en open behandelen, dan krijg je de meest verrassende gesprekken terug :)

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 13:51

word er altijd een beetje moe van.
Waarom in dusverre rekening houden met een andere cultuur in je eigen land.

Wil ik hartje winter door de schilderwsijk(let op dit is een voorbeeld) lopen in bikini omdat ik mij daar prettig bij voel dan doe ik dat. jammer dan dat een ander het van zijn of haar geloof niet mag zien.

Waarom word ik bestraft als ik een keer te lang pauze neem en een ander niet terwijl die te vaak pauze neemt om te bidden.

Waarom worden er nu stilteruimte's geplaats omdat hoofdzakelijk moslims erom vragen en waarom is er weinig tot geen gehoor gegeven aan de andere geloven in dit land.

Waarom moet ik mijn bril af en moeten mijn oren zichtbaar zijn tijdens het maken van de foto's voor mijn paspoort en staat er naast mij iemand met een hoofddoek en mag die de oren etc bedekt houden, en hoeven ze haar haarkleur niet te zien.

Waarom moeten wij ons dus 9 van de 10 keer aanpassen, en ja het is zo.

Ook ik ken genoeg moslims die gewoon zeggen o wacht ik ben in een land waar het gebruikelijk is elkaar de hand te schudden laat ik dat principe even over boord gooien. ook mensen die zich aan andere nl gewoontes aanpassen.

Nogmaals geen problemen met moslims maar het kan geen kwaad dat hun hun extremen een beetje laten varen.

purny

Re: moslims, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 13:53

Maar wat ik me nog het meest afvraag is waarom zie ik over straat moslimmeiden lopen met een hoofddoek en een strakke broek aan?

insvanbree

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 13:58

Gewoon jezelf blijven, tssss aanpassen? denk soms dat dat hier in Nederland nog wel eens wordt vergeten...

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 14:00

purny schreef:
Maar wat ik me nog het meest afvraag is waarom zie ik over straat moslimmeiden lopen met een hoofddoek en een strakke broek aan?

Omdat je zoals met ieder geloof verschillende lagen hebt. De een hangt sterker aan bepaalde dingen dan de ander. Zo ken ik meiden die alleen tijdens de ramadan een hoofddoek dragen. Maar er zullen ook zijn die niet zo'n broek mogen dragen en juist een jurk (geen idee hoe zo'n tuniek heet).
Maar dat heb je natuurlijk ook in het christendom. Iemand die alleen op zondag naar de kerk gaat en verder nooit, tot gezinnen waarin de meisjes alleen een jurk mogen dragen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 14:04

RianneH schreef:
purny schreef:

Maar er zullen ook zijn die niet zo'n broek mogen dragen en juist een jurk (geen idee hoe zo'n tuniek heet).

Turkini?

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 14:05

Vraag het ze gewoon. Het zijn ook mensen hoor, geen aliens. Als je geïnteresseerd bent in hun gewoontes kan je daar gewoon naar vragen. Daarbij ga ik er niet vanuit dat zij erop zitten te wachten dat iedereen op eieren gaat lopen in hun bijzijn omdat er gevreesd wordt dat ze beledigd worden. Als jij ze een broodje met niet halalvlees aanbiedt dan kunnen zij dat gewoon afwijzen. Voelen ze zich echt niet beledigd. Zij weten ook wel dat hun gebruiken niet bij iedereen bekend zijn.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 14:05

RianneH schreef:
Ik schrik toch wel wat van sommige harde reacties hier. TS geeft aan dat ze rekening met hen wil houden wat ik een fijne instelling vind. Dat er dan meteen reacties op komen van 'Wij hoeven ons niet aan te passen dat moeten zij doen!' jeetje, waar is het wederzijds respect gebleven? Er wordt toch ook niet gezegd dat er aan TS wordt gevraagd zich aan te passen? Zij vraagt zich alleen af wat ze kan doen om mensen meer op hun gemak te laten voelen.

Wat betreft het niet willen handen schudden, ik heb een hekel aan om geknuffeld te worden. En ja, ik vraag van mijn vrienden indirect om zich aan te passen en mij niet een knuffel te geven. En dat respecteren ze, lijkt me vanzelfsprekend.

Vrijdag vrij zijn vanuit het geloof is het zelfde als onze zondag rustdag. Alleen is Nederland al lang niet meer zo streng gelovig en is het voor velen gewoon een vrije dag en niet meer bewust vanuit het geloof. Het joodse geloof heeft dit geloof ik op zaterdag.
Het bedekken van je hoofd of schouders bij bezoek aan een kerk of moskee in het buitenland is toch ook alleen maar een vorm van respect, geen vorm van onderdrukking.

Aan ts, knoop ook eens een gesprek met ze aan, het zijn gewone mensen die een beetje sociaal contact vast ook fijn vinden. Gewoon respectvol en open behandelen, dan krijg je de meest verrassende gesprekken terug :)

Het ligt ook wel aan de situatie.
Als ik dagelijks varkensvlees op mijn brood heb en in een topje met spaghetti bandjes loop en dat geen probleem was, ga ik dat niet veranderen omdat er ineens moslims op de werkvloer lopen. Ze mogen van mij ook gewoon bidden als ze dat willen (al moet het niet scheef worden dat ze daardoor ook meer pauze krijgen dan de andere werknemers, dan krijg je scheve gezichten van) zolang de moslims mij in mijn waarde laten, laat ik ze ook in hun waarde en kan hem vredig naast elkaar op de werkvloer werken. Maar wanneer ze zouden klagen betreft mijn eten en kleding gaan ze wat mij betreft over de schreef.

Betreft het bezoeken van kerken/moskeeën heb ik geen probleem om even mijn schouders te bedekken. Hoofddoek zou ik wat minder happig op zijn, maarja als ik graag die moskee wil zien zou ik toch wel moeten aanpassen. Net zoals ik een pet afzet als ik de notre dame in ga, zal ik ook zorgen dat ik toonbaar genoeg ben wanneer ik een andere kerk of moskee wil bezoeken.

Echter vind ik het voorbeeld van de andere bokker wel schokkend. Iemand die niet met zijn collega wil samenwerken omdat het een vrouw is en haar dan ook als enige overslaat met hand geven vind ik juist discriminerend naar de vrouw toe. Geef dan of niemand een hand, of iedereen.

Sjira

Re: moslims, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 14:10

Precies, er wordt al meteen gesuggereerd dat deze moslim collega's verwachten dat iedereen zich aan hen aanpast. Heb ik nergens zien staan hoor....

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 14:11

piendepien schreef:
halal slachten, heb je dat ooit gezien?
Dat ze een dier zo de keel doorsnijden zonder verdoving en dat dat beestje daar ooit wel 4 minuten levend ligt leeg te bloeden, ooit gezien?
Ik vind het verschrikkelijk dieronvriendelijk en totaal onnodig.

Sorry dat ik er iets anders over denk, maar als ze zo vast willen houden aan hun eigen gewoontes en niet deel willen nemen aan onze "beleefdheidsvormen" zoals iemand een hand geven, dan moeten ze mooi terug gaan naar waar ze vandaan komen.

Als wij naar hun land gaan worden we ook geacht ons aan te passen.

Dus, jij doet gewoon zoals je altijd doet .

Ja want onze bio industrie is wel heul diervriendelijk -O-

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 14:15

lifaya schreef:
purny schreef:

dit heet SAMENLEVEN, niet aanpassen :+ wij moeten toch niet bidden? wij moeten toch niet hallal eten? Wij leven gewoon in een multiculti land, en ik vind dat persoonlijk echt fantastisch. Ik heb collega's van alle afkomsten, sommige in NL geboren, andere zijn gevlucht vanwege oorlog in hun land. Tuurlijk zijn er dingen die botsen, ik heb ook een collega waar ik het absoluut niet mee kan vinden maar daar geef ik zijn geloof niet de schuld van, wel zijn extreem narcistische en dominerende karakter :+

Goed gezegd _/-\o_