Rookbeleid op middelbare school

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 08:45

Zolang de sigaretten niet doorverkocht worden vind ik niet dat de school zich mag bemoeien met de rokers. Genoeg 17 jarige die de sigaretten gewoon van pa of ma krijgen.
Zolang er geen wiet in het spel komt kan je beter een goed afgezet stuk maken voor de rokers dan het totaal verbieden. (en wiet ruik je meteen dus kan je meteen die persoon er op aanspreken of naar huis sturen)
Zelfde met drank, je houd het toch niet tegen. Het enige wat je kan doen is indrinken voorkomen door bij de ingang van een schoolfeest de scholieren een blaastest laten doen.
En zag een docent foto's of mij persoonlijk op de bank zitten met een goede fles wijn mag hij daar ook niks over zeggen zolang dat thuis is. Daar kan hij niet ineens op school straf voor gaan geven.
Maar ik heb gelukkig nergens meer last van :D

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 08:48

Wat ik eigenlijk wel heel raar vind is dat roken weer zo in is. Iedereen weet toch dat het verschrikkelijk slecht is. Ik vind het zelfs armoedig, je stinkt en staat altijd buiten.
In mijn schooltijd (ja heeeeel lang geleden) rookte bijna niemand, het was stom als je rookte.
Ik vind dat scholen echt het roken zouden moeten ontmoedigen . Voorlichting geven en de rookplaatsen niet aantrekkelijk maken.

petraaken

Re: Rookbeleid op middelbare school

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 08:53

Wij mochten niet eens roken op school. Owee als je betrapt werd. Roken deed je maar buiten de schoolpoort in je vrije tijd. Ben blij dat er hier zelfs op het werk niet meer gerookt mag worden. Zelfs als niet-roker stonken mijn kleren een uur in de wind naar de sigaretten.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 08:54

Bij ons op school is er naast een school een plekje en met regen mogen ze onder het afdakje. Maar toen ik in de onderbouw zat mocht het vanaf 16, maar de docente deden net zo goed mee -O-

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 09:01

Ik weet niet hoe het tegenwoordig geregeld is, maar school is niet verantwoordelijk voor het rook-gedrag van andermans kind. Stuur ze naar strafkamp of militaire dienst, dan worden ze gediciplineerd, school is daar niet voor.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-14 09:05

Niet verantwoordelijk, maar ze zijn toch een belangrijk onderdeel in het opgroeien van kinderen in een heel beinvloedbare periode. Ik zou toch zeker verwachten dat ze hun best doen dat ze niet verslaaft aan deze troep raken. Als ouder doe je daar ook alles aan.

odilekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 09:08

Mijn school is nu (net een aantal weken) rookvrij (met keurmerk). Maar dan lopen een heel aantal (leerlingen én docenten) naar de weg en gaan ze daar staan roken... Het helpt dus niet heel veel....

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 09:09

Quellian schreef:
gediciplineerd, school is daar niet voor.

Zou dat de reden zijn waarom de grensscholen in België vol met Nederlandse kinderen zitten, omdat Nederlandse ouders aangeven dat in dat land tenminste nog respect en discipline wordt geleerd? :P

Ik verbaas me er ook over dat er zo laks mee wordt omgegaan. Ik dacht dat het meer als mijn school was, daar was het bijna een misdaad :D . Maar misschien heeft het iets te maken met een landelijk verschil, ik heb de indruk dat de belgen die hier reageren over het algemeen ook een rookverbod hadden.

bente_sat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 09:12

Wij hebben rookvrije school. Roken mag buiten het schoolplein en in je vrije tijd. Het is dus niet toegestaan om in de pauze van het schoolplein te gaan om te roken.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 09:16

Ik begrijp het ook niet helemaal. Officieel zijn de europese anti-rook wetten er toch om de niet-rokers, in het bijzondere kinderen en jongeren, tegen de schadelijke rook te beschermen? Juist daarom zou er wettelijk gezien op scholen al helemaal niet mogen worden gerookt; ook niet door de docenten. Wat hier in Duitsland ook het geval is.
Dat een school het roken toelaat terwijl de wet het kopen van sigaretten door mensen onder de 18 jaar verbiedt, vind ik persoonlijk ronduit hypocriet.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 09:24

fokfanaat schreef:
Niet verantwoordelijk, maar ze zijn toch een belangrijk onderdeel in het opgroeien van kinderen in een heel beinvloedbare periode. Ik zou toch zeker verwachten dat ze hun best doen dat ze niet verslaaft aan deze troep raken. Als ouder doe je daar ook alles aan.

Nee, ik vind niet dat school daarvoor verantwoordelijk is. Dan zou school overal voor verantwoordelijk moeten zijn.
Ik zeg al, ik weet niet hoe het tegenwoordig is. In mijn schooltijd was roken nog geen issue.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 09:45

Quellian schreef:
Ik weet niet hoe het tegenwoordig geregeld is, maar school is niet verantwoordelijk voor het rook-gedrag van andermans kind. Stuur ze naar strafkamp of militaire dienst, dan worden ze gediciplineerd, school is daar niet voor.

Waarvoor ga je dan naar school? Of is het alleen maar om feiten te leren? Dan kun je net zo goed thuis achter je pc gaan zitten.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 09:49

kohtje schreef:
Wat ik eigenlijk wel heel raar vind is dat roken weer zo in is. Iedereen weet toch dat het verschrikkelijk slecht is. Ik vind het zelfs armoedig, je stinkt en staat altijd buiten.
In mijn schooltijd (ja heeeeel lang geleden) rookte bijna niemand, het was stom als je rookte.
Ik vind dat scholen echt het roken zouden moeten ontmoedigen . Voorlichting geven en de rookplaatsen niet aantrekkelijk maken.

Komen die kids een keer buiten, is het weer niet goed :+

Alle gekheid op een stokkie. Ik vind het een lastige. Als ouders kun je het roken wel verbieden, maar dan doen die rokers het wel stiekem. De regering probeert een handje te helpen door NIX < 18. Hoe komt dan dat gros van die tieners aan cigaretten (ik denk dat ik te braaf ben :+).

Dat een school het volledig verbied (kids niet van plein af tijdens schooltijd) klinkt als een goede optie. Maar gaan die kinders die toch willen roken niet gezellig na schooltijd allemaal op straat staan te paffen, vlak voor ze naar huis moeten? Of zou het beleid zo ontmoedigend zijn, dat de stap om te beginnen groot genoeg is/wordt?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-14 09:55

Tuurlijk zullen er zijn die toch wel roken, maar het is al een betere boodschap om het te verbieden, dan het maar toe te staan, de drempel mag zo hoog mogelijk imo.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 09:58

Rocamor schreef:
Dat een school het volledig verbied (kids niet van plein af tijdens schooltijd) klinkt als een goede optie. Maar gaan die kinders die toch willen roken niet gezellig na schooltijd allemaal op straat staan te paffen, vlak voor ze naar huis moeten? Of zou het beleid zo ontmoedigend zijn, dat de stap om te beginnen groot genoeg is/wordt?

Wij mochten niet van het plein af gedurende school. Ook in de directe omgeving van school mocht er niet gerookt worden (ja hoor, ook tot buiten op straat gold hier gewoon dat de school baas was). Dat resulteerde wel dat ze allemaal stiekem om te toiletten een sigaret opstaken. Of ergens in een hoekje samengeklit op het plein, terwijl iemand de wacht hield.
De laatstejaars mochten één middag per maand wel de stad in. En eens de hoek om gingen de sigaretten bij de rokers ook naar boven.
Je kan het bemoeilijken, maar tegenhouden kan je zo'n verslaving nooit helemaal.
En ik moet wel zeggen dat bij ons het aantal rokers over het algemeen nog wel meeviel. Ik geloof in mijn klas dat er maar één of twee waren.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 10:01

De school kan het wel verbieden maar dan doen ze het buiten het plein. Ik vind dat er een verantwoordelijkheid bij school wordt gelegd die bij de ouders en de leerling zelf hoort te liggen. Bij mij op school mocht er gewoon gerookt worden maar waren er ook veel die niet rookten.

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 10:28

mijn vmbo school is een rookvrije school er mag dus niet gerookt worden, alhoewel dat wel gebeurde/gebeurt je mag/mocht ook niet van het plein af wat ook gebeurde als je betrapt werd moest je of nablijven of je kreeg de 100e waarschuwing. ik als 2e 3e klasser trok me hier niks van aan.
ik vind het wel fijn dat ik nu op het mbo dus wel mag roken...

ik vind het ook meer aan de ouders om de kinderen wel of niet te laten roken

Eekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 15:38

Middelbare school hier is n rookvrije. Dus ook nergens geen rookhok of iets dergelijks. Vind ik eigenlijk ook wel normaal, als je ze niet mag kopen qua leeftijd moet school ook geen mogelijkheid scheppen om xe te gebruiken.
Op t schoolterrein wordt niet gerookt, door niemand.
En tuurlijk wordt er na schooltijd op t fietsje wel n peuk opgestoken maar er wordt echt wat van gezegd door de poortwachter.
Ben ik alleen maar blij om

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 18:29

Kwanyin schreef:
Wij mochten niet van het plein af gedurende school. Ook in de directe omgeving van school mocht er niet gerookt worden (ja hoor, ook tot buiten op straat gold hier gewoon dat de school baas was). Dat resulteerde wel dat ze allemaal stiekem om te toiletten een sigaret opstaken. Of ergens in een hoekje samengeklit op het plein, terwijl iemand de wacht hield.
De laatstejaars mochten één middag per maand wel de stad in. En eens de hoek om gingen de sigaretten bij de rokers ook naar boven.
Je kan het bemoeilijken, maar tegenhouden kan je zo'n verslaving nooit helemaal.
En ik moet wel zeggen dat bij ons het aantal rokers over het algemeen nog wel meeviel. Ik geloof in mijn klas dat er maar één of twee waren.

Bij ons precies hetzelfde. Je kwam niet van het schoolplein af, enkel de 6e jaars mochten tussen de middag 'buiten' gaan eten, als ze dat wouden. Ik moet zeggen, wij waren het laatste jaar in onze richting met 3/4 klassen en daar was maar een héél klein percentage die daarvan rookte. In onze klas zat zelfs niemand die rookte..

Hannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 18:32

wij hebben een afgeplakt bankje en op leeftijd wordt niet gecontroleerd

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 18:47

Mijn oude middelbare was volgens mij ook bovenbouw toegestaan, gewoon buiten. Niets afgeplakt.

Wat gek trouwens dat zoveel mensen niet van het schoolplein afmochten!
Misschien ligt het eraan dat ik naar een school ben geweest midden in de stad, maar als ik ergens anders een broodje wilde halen in de pauze of in een tussenuur gauw even geen winkelen mag/mocht dat gewoon hoor..

maximexfleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 18:50

Bij ons op school mag je helemaal niet meer roken. Er is een plek waar leraren kunnen roken maar daar kan niemand ze zien/horen/ruiken etc. Het wordt erg streng gecontroleerd.
Het maakt eigenlijk niet zo heel veel uit want iedereen die rookt gaat nu gewoon buiten de hekken roken. Alleen op je schoolplein heb je het niet meer.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 18:53

Wat een ontzettend vrije scholen hebben jullie :wow:

Bij mijn middelbare school mocht absoluut niet gerookt worden. Wij mochten ook niet van de pleinen af, tenzij 's middags mits je een briefje had van je ouders dat je thuis ging lunchen. En de laatste jaren mochten tijdens de middagpauze ook in het park van de school. Ook bellen / sms'en mocht niet, ook niet tijdens de pauzes. Absolute nultolerantie.

Klinkt alsof dat erg rottig was allemaal, maar dit is echt geen Middeleeuws strafkamp hoor. Ik vind het juist doodnormaal dat je niet mag roken tijdens de schooluren. Hetzelfde voor gebruik van mobieltjes. Tijdens de lessen dien je op te letten en tijdens de pauze kan je ook nog sociaal zijn zonder technologische snufjes. Of klink ik nu oud? :+

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 18:56

Niet :') nee, je mag niet roken in zicht van de school, maar op meerdaagse reizen blijkbaar wel :?

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 19:09

Op de 2 middelbare scholen waar ik heb gezeten mocht je niet roken op het plein en je mocht het plein niet af, alleen in tussen uren mocht dat.

Als je toch het plein af ging of rookte kon je vrijdag middag tot 5 uur na blijven. En je een keer om kwartvoor 8 melden sochtens en moest je prikken tot de les begon.

Leeraren maakte op de eerste midelbare er okk echt een sport van om mensen te pakken.
Zateb in de bosjes verstopt en sprongen er uit als ze iemand zagen roken enzo.