Een knallend CV! Hoe doe je dat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-14 22:20

Tot nu toe ziet het er zo uit en heb ik dit er in staan:

Afbeelding

Citaat:
Persoonlijke gegevens:

B.ernadet van R.uler
Straatnaam, huisnummer
Postcode, plaats

Tel: X
Mobiel: X
e-mail: bvanruler@outlook.com
Geboortedatum: 26 maart 1996
Geboorteplaats: Eck en Wiel

Opleidingen:

2011 – 2014 Groen lyceum MBO big business Groene detail handel niveau 4
2008 – 2011 Groen lyceum VMBO GL
2000 – 2008 basisschool koningin Wilhelmina Varsseveld.

Werkervaringen:

2013-2014 Stal R,,oosendaal, stalknecht
2012-2013 Z,,eeman V,,arsseveld
2012 – 2012 Grevers Mengvoeders
2011 – Hengstenhouderij S,,tal H,,ofs Westendorp.
2010 – 2011 Pannenkoekenhuis Westendorp – bediening

Talen:
Nederlands, geschreven en gesproken, uitstekend. Moedertaal.

Competitie’s

- Momenteel ben ik bezig met mijn rijbewijs.
- Prima computer vaardigheden.

Hobby’s:
Paardensport, lezen.

Profiel:
Gedreven, creatief, betrokken, communiceren, initiatief nemen, kwaliteitsgericht, omgaan met druk, sociaal, samenwerken, betrouwbaar.

Zijn de steekwoorden in mijn profiel te veel? Het is nog niet veel, maar verder dan 1 A4 kom ik nog niet. Wat mist er nog? Kan die foto wel?

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 22:26

Profiel zou ik onder je eerste gegevens zetten. Dat is logischer. Zeg eerst wie je bent en daarna wat je doet.

En cv dus zonder hoofdletters.

Ligt eraan hoe zakelijk je het wil houden, ik heb zinnen als 'ik ben momenteel bezig met mijn rijbewijs' eruit gehaald, maar als je het minder zakelijk wil is het natuurlijk geen probleem. :) Een cv is best persoonlijk.

Edit: zet ook bij werkervaring neer wat er onder je taken viel. Wat waren je verantwoordelijkheden, wat heb je in de praktijk gebracht? :)

Quidou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 22:29

Ik vind hem juist duidelijk, overzichtelijk, kort en bondig. In mijn ogen is een goed CV niet veel meer dan wat jij er nu op hebt staan. Verder uitwijden kun je in je sollicitatiebrief doen. Je zou bij je vorige baantjes nog kort iets kunnen neerzetten over de je functie / werkzaamheden daar, net zoals je bediening bij het restaurant hebt gezet.

Beheers je echt alleen het Nederlands? Heb je geen Engels gehad op school?

*edit: spelfout :7
Laatst bijgewerkt door Quidou op 28-08-14 22:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 22:30

Ik denk dat je met competities competenties bedoelt?

Quidou

Re: Een knallend CV! Hoe doe je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 22:32

Onder het kopje "talen" moet je ook een enter doen, of onder geen van de kopjes. Zorg dat er op je lay-out niks aan te merken is! ;)

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-14 22:35

Sokje_6 schreef:
Profiel zou ik onder je eerste gegevens zetten. Dat is logischer. Zeg eerst wie je bent en daarna wat je doet.

En cv dus zonder hoofdletters.

Ligt eraan hoe zakelijk je het wil houden, ik heb zinnen als 'ik ben momenteel bezig met mijn rijbewijs' eruit gehaald, maar als je het minder zakelijk wil is het natuurlijk geen probleem. :) Een cv is best persoonlijk.

Edit: zet ook bij werkervaring neer wat er onder je taken viel. Wat waren je verantwoordelijkheden, wat heb je in de praktijk gebracht? :)

Taken is een goed plan! cv niet in hoofdletters. Dank je wel!

Nymeria schreef:
Ik denk dat je met competities competenties bedoelt?

_O- Verrek!

Quidou schreef:
Ik vind hem juist duidelijk, overzichtelijk, kort en bondig. In mijn ogen is een goed CV niet veel meer dan wat jij er nu op hebt staan. Verder uitweiden kun je in je sollicitatiebrief doen. Je zou bij je vorige baantjes nog kort iets kunnen neerzetten over de je functie / werkzaamheden daar, net zoals je bediening bij het restaurant hebt gezet.

Beheers je echt alleen het Nederlands? Heb je geen Engels gehad op school?

Engels kan ik ook, en duits verstaan. Vergeten er bij te zetten, zag het net al. :j

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 22:56

Ik hou juist mijn brieven kort. Maak ze wakker en alert in de brief en in de CV staat alles uitgebreider beschreven.

Mijn ervaring is dat een brief 1 A4-tje prima is. Geen ellenlange verhalen.

Muisbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 23:50

Ik vind bij het beoordelen van cv's belangrijk dat er geen poespas in staat.
Ik wil weten:
* Naam, leeftijd, woonplaats en foto vind ik ook een pré.
* Wat je scholingsniveau is (diploma's / huidige opleiding)
* Werkervaring en daarbij de periode ook aangegeven in maanden. Ik vind het interessant om te weten of je in het jaar 2011-2012 daarvan het hele daar daar hebt gewerkt of maar 3 of 6 maanden en dat het daarna einde contract was. En wat je functie was en kort de werkzaamheden beschreven.
* Kort omschreven wat je vrijetijdsbesteding is. Dus liever gewoon "Paardrijden", "Voetbal" etc.
* Competenties. Kort beschreven, steekwoorden. De toelichting wil ik in de brief zien en in een eventueel gesprek.
* Eventueel talen en vaardigheden. Maar ook kort en krachtig.

Ik houd dus van een bondig maar duidelijk cv, zonder poespas. Mijn criteria zijn gebaseerd op de detailhandel :)

Vind je er cv al prima uitzien, vind het profiel wel wat veel van het goede. Persoonlijk zou ik een paar van jouw echte pluspunten eruit pikken. Je moet ze immers ook allemaal kunnen toelichten :+

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 12:23

robert45 schreef:
Zou er juist niet in zetten dat je fanatiek amazone bent, voor je werkgever is het namelijk niet erg leuk als je er af valt en wat breekt.

Hobby's zijn niet echt heel relevant bij een sollicitatie ben ik van mening.

Ben ik niet helemaal met je eens. Het is afhankelijk van de werkgever. Sommige werkgevers vinden het erg belangrijk dat je in het team past en dat je ook sociaal gezien een goede toevoeging bent. Hobby's zeggen tuurlijk ook niet alles over wat voor een type je bent, maar het kan wel een indruk geven. En als je degene die je sollicitatie afhandelt even hebt nagezocht en bijvoorbeeld ziet dat hij/zij ook als hobby paardrijden heeft, kan het juist weer in je voordeel werken.

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 12:34

Giolli schreef:
Tot nu toe ziet het er zo uit en heb ik dit er in staan:

[ Afbeelding ]

Citaat:
Persoonlijke gegevens:

B.ernadet van R.uler
Straatnaam, huisnummer
Postcode, plaats

Tel: X
Mobiel: X
e-mail: bvanruler@outlook.com
Geboortedatum: 26 maart 1996 26-03-1996
Geboorteplaats: Eck en Wiel

Opleidingen:

2011 – 2014 Groen lyceum MBO big business Groene detail handel niveau 4
2008 – 2011 Groen lyceum VMBO GL
2000 – 2008 basisschool koningin Wilhelmina Varsseveld. Is niet nodig. Je toekomstige baas boeit het niet waar je op de basisschool gezeten hebt...

Werkervaringen:

2013-2014 Stal R,,oosendaal, stalknecht Stalmedewerker. Knecht klinkt wel heel laagdunkend.
2012-2013 Z,,eeman V,,arsseveld Welke functie? evt. korte omschrijving.
2012 – 2012 Grevers Mengvoeders Welke functie?
2011 – Hengstenhouderij S,,tal H,,ofs Westendorp. Welke functie?
2010 – 2011 Pannenkoekenhuis Westendorp – bediening

Talen:
Nederlands, geschreven en gesproken, uitstekend. Moedertaal. Moedertaal erbij zetten is niet persé nodig. Je bent een Nederlandse, dus dat is logisch.

Competitie’s Competenties, competities zijn wedstrijden.

- Momenteel ben ik bezig met mijn rijbewijs.
- Prima computer vaardigheden. Welke programma's beheers je goed? "Goede computervaardigheden; goede beheersing van de volgende programma's: ...
Ik zou nog wat andere competenties neerzetten zoals: Teamplayer (als je dat bent!), etc.

Hobby’s:
Paardensport, lezen.

Profiel:
Gedreven, creatief, betrokken, communiceren, initiatief nemen, kwaliteitsgericht, omgaan met druk, sociaal, samenwerken, betrouwbaar. Ik zou het bij max 5 a 6 houden. Dit is wel heel uitgebreid. Bij competenties wellicht nog wat eigenschappen onderbrengen waarin je competent bent.

Zijn de steekwoorden in mijn profiel te veel? Het is nog niet veel, maar verder dan 1 A4 kom ik nog niet. Wat mist er nog? Kan die foto wel?

Allereerst vind ik je foto niet professioneel overkomen. Hij is wel leuk, maar het is echt een 'webcamfoto'. Een mooie pasfoto in kleur komt professioneler over.
Wijzigingen die ik zou doorvoeren heb ik dikgedrukt in de quote staan.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-14 12:57

Al je wijzigingen heb ik al toegepast. Dankje wel!

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 09:50

Even een klein schopje in dit topic.
In hoeverre zijn bijbaantjes van vroeger relevant om op je CV te zetten?

Ik zit een beetje in een tweestrijd of ik het er af haal of niet, aan de ene kant is het vaak niet relevant.
Aan de andere kant laat het wel zien dat ik nog geen enkel moment op mijn luie kont thuis heb gezeten en dus gemotiveerd ben om te werken.

En kan ik iemand mijn cv even sturen, zodat een ander er even na kijkt en zegt wat hij/zij er goed aan vind en wat anders kan?

Niene87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 09:52

Probeer in elk geval kleur in je cv en brief aan te brengen dan val je veel eerder op..
iedereen levert zwart wit en standaard aan..
wil je opvallen kies kleur!

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 10:05

Nee kies geen kleur. Je zou de kopjes schuin kunnen maken als je meer wilt opvallen.
Ik heb je een pb gestuurd.

Je basisschool kan er ook af.

Ik neem zelf vaak mensen aan. Ik zou het toch iets strakker maken dan het nu is. Dingen mooier onder elkaar uitlijnen. Bij talen staat Nederlands maar daar zou je bijvoorbeeld alleen uitstekend neer kunnen zetten of zeer goed. Daaronder zou ik Engels neerzetten en dan bijvoorbeeld voldoende.
Er staan teveel kernwoorden in bij je competenties. Het staat daarom bijvoorbeeld niet als een paal boven water waar jij voor staat. Zie pb

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 10:07

Mjetterd schreef:

Ik zit een beetje in een tweestrijd of ik het er af haal of niet, aan de ene kant is het vaak niet relevant.
Aan de andere kant laat het wel zien dat ik nog geen enkel moment op mijn luie kont thuis heb gezeten en dus gemotiveerd ben om te werken.

En kan ik iemand mijn cv even sturen, zodat een ander er even na kijkt en zegt wat hij/zij er goed aan vind en wat anders kan?

Ik heb op aanraden van een detachering coach een kopje. Mei 2010-juli 2011 Gewerkt in verschillende functies via een uitzendbureau. En dan een aantal functies die ik uit heb gevoerd. Misschien een idee voor je bijbaantjes?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 10:08

Mjetterd schreef:

Als je nog niet veel werkervaring hebt, zou ik de bijbaantjes er wel bij zetten. Zeker als je ze kan koppelen aan de functie waar je op solliciteert (bv in een winkel gewerkt als bijbaantje, dus ben je vriendelijk, sociaal/goed met mensen, klantgericht).

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 10:10

Als kleine tip voor iedereen. Horeca bijbaantjes nooit weglaten!
Die getuigen van inzet, doorzettingsvermogen, stressbestendigheid en communicatieve vaardigheden.
Natuurlijk hoeft dat niet zo te zijn maar zo denkt een werkgever wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 10:11

Mjetterd schreef:

Vond ik ook lastig. Voor mijn sollicitatie voor een onderzoeksbaantje was het ook niet relevant, dus daarvoor heb ik het kort samengevat als '2005-2010: vakantiewerk in de horeca' of zoiets.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-09-14 10:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 10:12

Dungen schreef:
Mjetterd schreef:

Ik heb op aanraden van een detachering coach een kopje. Mei 2010-juli 2011 Gewerkt in verschillende functies via een uitzendbureau. En dan een aantal functies die ik uit heb gevoerd. Misschien een idee voor je bijbaantjes?

Dat is misschien wel een idee ja. Al gaat het bij mij over bijbaantjes 10 jaar lang.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 10:14

Tip, schrijf altijd een motivatie brief. Waarom wil je daar werken, etc etc.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 10:15

Je moet alleen de bijbaantjes neerzetten die ervan getuigen dat je bepaalde competenties bezit die je goed kunt gebruiken bij de functie waar je op solliciteerd. Het werkt namelijk irriterend als een werkgever een overvloed aan informatie binnen krijgt. Je kunt er dan bijvoorbeeld 1 horecabijbaan opzetten.

Een motivatiebrief is normaal als je ergens op gaat solliciteren. Dat gedeelte kun je in je sollicitatiebrief zelf neerzetten dat staat los van je CV.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 10:18

Dit is mijn CV op dit moment. Ik vind het altijd lastig en weet niet precies wat nou goed is om neer te zetten.
Elke week verander ik mijn CV wel weer omdat ik er dan weer anders over denk.

Wat punten:
1. Is de burgelijke staat interessant?
2. bassischool weg laten? (las ik hier paar keer in het topic)
3. Cijfers van mijn afgeronde stage's erbij zetten? (8, 8,5, 9)
4. Laatste punt, 'vrijwilliger, stagebegeleider en instructrice' is dat te langdradig? Al geeft het wel goed mijn taken weer. En daarbij ben ik bestuurslid, maar vind ik dat een beetje arrogant over komen misschien?
5. Zijn de maande interessant om er bij te zetten? Zoals bij de laatsten is gedaan.

De opmaak is in het echt wat anders, maar het gaat meer om de tekst.

Citaat:
Curriculum vitae

Persoonsgegevens

Naam: Pe.nninkhof
Voornaam: M.ariët
Adres: Goudplevier 98
8271 GC IJsselmuiden
Telefoon: 06-nummer
Geboren: 04-10-1990 te IJsselmuiden
Burgerlijke staat: Ongehuwd, samenwonend
Geslacht: Vrouw
Nationaliteit: Nederlands

Opleiding en diploma’s

Basisschool: 1994-2003 Christelijke basisschool De Rehoboth te IJsselmuiden

Middelbare school: 2003-2006 HAVO ( Pieter Zandt te Kampen); niet afgemaakt. VMBO certificaat.

MBO opleidingen: 2006-2010 SPW activiteitenbegeleider niveau 4 (Landstede te Zwolle); diploma behaald 2010

Stageplekken

December 2007 –
Juni 2008: Stage bij de IJs.selburg in IJsselmuiden. Een dagactiviteitencentrum voor verstandelijk gehandicapten.

Januari 2009 –
Juni 2009: Stage bij De M.eente in Genemuiden. Bij de activiteitenbegeleiding van het verpleeghuis en de groepsverzorging.

Augustus 2009-
Januari 2010: Stage bij ‘De S.panker’ in Kampen. Een middelbare school voor zeer moeilijk lerende jongeren.

Werkervaring

2000-2006: Weekblad ‘De Brug’ bezorgen, bij BrugMedia te Kampen.

2006-2009: Medewerker bij witlofkweker Gebr. v.d Kolk te IJsselmuiden

2009-2010: Telefoniste, pizzabakker en bezorger bij New York Pizza Kampen en Subway Kampen.

Januari 2010 –
April 2011: Werk op invalbasis bij ‘ De S.panker’ in Kampen. Een middelbare school voor zeer moeilijk lerende jongeren.
Vervanging ziekte/ zwangerschapsverlof.

April 2011 –
Oktober 2011: Winkelmedewerker bij Action Nederland B.V.

Oktober 2011 –
Oktober 2014: Schoonmaakster en oppas bij een gezin in M.astenbroek.

September 2001-
heden: Vrijwilliger, stagebegeleider en instructrice bij S.PGIJ, een manege voor aangepast paardrijden in IJ.sselmuiden
Laatst bijgewerkt door Mjetterd op 23-09-14 10:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 10:18

Dan maak je onderaan een apart kopje ;

Bijbaantjes
2004-2006 krantenwijk
2007-2010 bakkershulp
2011-2014 winkeliershulp

Bijvoorbeeld.
De langste banen pakken en zo sluitend mogelijk maken.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 10:20

Ordenen van nieuw naar oud. Dus recente dingen voorop.

Basisschool weglaten, heeft niet echt een toegevoegde waarde, toch?

Bestuurslid zou ik er zéker bijzetten.

edit: ik zet bij een baan of stage ook altijd in één à twee zinnen neer wat mijn taken daar waren.
Laatst bijgewerkt door Solleke_Noah op 23-09-14 10:21, in het totaal 1 keer bewerkt

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 10:20

Ik heb niet het hele topic gelezen dus als ik nu iets vertel wat al is geweest spijt me dat!

Bij ons op het werk komen er flink wat sollicitaties langs, en met de meest creatieve namen van tegenwoordig is het soms (vooruit, vaak) vissen of het nou vrouwelijk of mannelijk is. Dan staat het geslacht er niet bij vermeld of geen foto en dan wordt het al snel tricky.

Ook vaak van die niet samenhangende sollicitaties of met grove spelfouten, nu ben ik zelf ook geen kei in de nederlandse taal, maar als ik ze er al tussenuit kan plukken wil dat iets zeggen.

Vooral geen eisen stellen in een sollicitatie, 'dit wil ik', 'dat wil ik', 'die uitdaging wil ik'. Willen wonen in Afrika zeggen wij altijd. Ik had graag, of ik zou graag klinkt een stuk netter. :j

Als je een motivatiebrief erbij schrijft zou ik er onder zetten 'graag kom ik mijn CV en motivatiebrief persoonlijk toelichten'. Bij ons werkt zoiets altijd goed, je laat daardoor namelijk zien dat je niet bang bent om een babbeltje te komen maak. Vaak zijn sollicitanten namelijk alleen maar bereikbaar door middel van jawel, SMS, WA of email. Bellen is uit den boze. :?

Als reactie op diegene boven mij, het ligt eraan in welke regio je zit. Hier in het zuiden heeft een basisschool zeker toegevoegde waarde.
Laatst bijgewerkt door KimD op 23-09-14 10:21, in het totaal 1 keer bewerkt