Schoolverslag over de Bakletters! (in de rijbak)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

kiwiwitje

Re: Schoolverslag over de Bakletters! (in de rijbak)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 18:39

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 18:56

Je hebt het over 20 x 40 en 20 x 60.
Voor ons duidelijke taal, maar voor iemand die er niks vanaf weet erg onduidelijk.
Dus zet er in het begin bij dat het om een rijbak gaat van 20 meter bij 40 meter en 20 meter bij 60 meter

BeatTheElite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-14 20:35

Ik ga het verslag bijwerken! zometeen nieuw verslag in de reacties.

BeatTheElite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-14 20:54

de bakletters vandaan komen.
1:
De bakletters komen van de Duitse Caverie die tussen de kazernes in een rijbaan van 20x60 meter reden. Iedere Kazernedeur had een betekenis. De letters zijn de beginletters van de functies aan het Duitse hof en Cavalerie.
Hier een lijst van de letters en hun betekenissen in het Duits en Nederlands.

K = Kaiser – Keizer.
F = Furst - Prins.
V = Vassal/Servant - Schildknaap.
P = Pferdekecht - Groom.
E = Edeling - Eregast.
B = Bannertrager - Vaandeldager.
S = Schatskanzler - Kanselier van de schatkist.
R = Ritter - Ridder.
H = Hoffmarshall - Edelman.
M = Meister - Steward.
Later zijn de L en de I toegevoegd.

2:
De letters komen van de steden die de Romeinen hadden veroverd.
3:
De titels van de adelijke mensen.
4:
In de stallen van het keizerrijk deden ze de letters aan de staldeuren zodat de mensen wiesten van wie welk paard was.

Het voordeel van deze uitvinding
Tegenwoordig gebruiken we de bakletters voor dressuur ruiters en menners. Het is de bedoeling dat er oefeningen op de letters gereden. Iedere beginnende ruiter en gevorderde ruiter, kent alle letters uit zijn en/of haar hoofd en kan op de letters rijden. Iedereen leert rijden in de 20x40 bak, met de bakletters; A, K, E, H, C, M, B, F. Met in het midden nog de "D X G" iedere ruiter die de bakletters kent, kan leren rijden zonder bakletters. Zo vinden alle ruiters hun weg in deze sport door simpele letters aan de muur.

Ezelsbruggetjes voor 20x40 en de 20x60 bak.
Omdat iedereen de letters moet leren onthouden, bestaan er talloze ezelsbruggetjes.
Zoals:
Alle Friese Boeren Met Centen Hebben Een Koe Door X Gemolken. (20x40, Met middenlijn. Tegen de klok in.)
Alle Friese Paarden Boeren Ruilen Met Centen Hun Stomme Ezels Voor Koeien. (20x60, tegen de klok in, zonder middenlijn)
Alle Franse Polder Boeren, Rammelend Met Centen, Hebben Steeds Een Vette Koe Door Leerling X Immer Gemolken. (20x60, Met middenlijn , tegen de klok in.)
Voor aangepast paardrijden en beginnende ruiters gebruiken (vooral) maneges vaak bordjes naast de bakletters met voorwerpen die met dezelfde letter beginnen.

A = Aap
F = Fiets
B = Beer
M = Molen
C = Citroen/Cap
H = Hond
E = Eend
K = Kaas
Dit is zodat je alle letters sneller kan leren en begrijpen.

BeatTheElite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-14 20:55

Eerste stukje ging niet, dus hier het eerste stukje.

Bakletters.
Bakletters zijn metalen-houten bordjes die aan de rand van de bak hangen. ook zijn er een aantal denkbeeldige bakletters. Met de bakletters kunnen ruiters figuren maken in de rijbak. In het paardrijden heb je een aantal niveau´s. Vanaf klasse B t/m Z rijd je in de 20 bij 40 bak. Vanaf de Z (Zwaar) of hoger mag je in de 20 bij 60 bak rijden. Hier zijn meer letters en word alles dus lastiger.

De geschiedenis van de bakletters.
Er zijn een aantal dingen waar de bakletters vandaan komen.
1:

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 20:57

Serieus, ik verbeter je grammaticale fouten voor je en je haalt ze er niet uit? ..

Hier heb je typfout gemaakt: In de stallen van het keizerrijk deden ze de letters aan de staldeuren zodat de mensen wiesten van wie welk paard was.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 21:07

Tsja ik heb ook al 2x iets aangegeven word ook niet op gereageerd..

BeatTheElite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-14 21:07

Slina schreef:
Serieus, ik verbeter je grammaticale fouten voor je en je haalt ze er niet uit? ..

Hier heb je typfout gemaakt: In de stallen van het keizerrijk deden ze de letters aan de staldeuren zodat de mensen wiesten van wie welk paard was.

Ben niet altijd even oplettend, bedankt, haal ze der direct uit!

BeatTheElite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-14 21:09

Dat van de bak staat uitgewerkt in het begin. heb meerdere keren staan "20 bij 60 meter" en "20 bij 40 meter"

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 21:10

Heeft niemand het door dat jullie ts aan het helpen zijn met haar huiswerk. Ze heeft het wel heel geraffineerd aangepakt. Want ook ik zou er eerst in trappen. Maar toen ik las dat B t/m de Z in een 40*20 baan wordt gereden, had ik haar al door.

komiekbinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 21:13

Wat een leuk en leerzaam verslag. Twee dochters die ZZ-L rijden en ik heb Orun gedaan en wij wisten dit dus niet. Heel toevallig vraagt afgelopen week een eventingruiter bij ons op stal; waar komen de letters eigenlijk vandaan? Wij wisten natuurlijk wel de zinnetjes om ze te onthouden maar waar het vandaan kwam???
Dus bij deze hartelijk dank.

BeatTheElite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-14 21:15

FriesWytske schreef:
Heeft niemand het door dat jullie ts aan het helpen zijn met haar huiswerk. Ze heeft het wel heel geraffineerd aangepakt. Want ook ik zou er eerst in trappen. Maar toen ik las dat B t/m de Z in een 40*20 baan wordt gereden, had ik haar al door.

ik maak een verslag er over, ik zie huiswerk toch iets anders.. en ik heb in het begintopic gevraagd of mensen een toevoeging hadden of verbeterpunten, Maar ik ga geen ruzie maken. Ik doe dit ook mede omdat ik erover wil leren, niet omdat ik wil dat anderen m'n huiswerk maken, want dat doe ik liever zelf..

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 21:16

Een verslag maken is ook huiswerk, BeatTheElite. En dit had je allemaal op het internet kunnen vinden. Heb dan ook op dit topic getemd.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 22:51

BeatTheElite schreef:
Eerste stukje ging niet, dus hier het eerste stukje.

Bakletters.
Bakletters zijn metalen-houten bordjes die aan de rand van de bak hangen. ook zijn er een aantal denkbeeldige bakletters. Met de bakletters kunnen ruiters figuren maken in de rijbak. In het paardrijden heb je een aantal niveau´s. Vanaf klasse B t/m Z rijd je in de 20 bij 40 bak. Vanaf de Z (Zwaar) of hoger mag je in de 20 bij 60 bak rijden. Hier zijn meer letters en word alles dus lastiger.

1:

Bakletters zijn bordjes meestal gemaakt van hout, ijzer of kunstof.

houten-metalen (dus zowel van hout als van ijzer, is slechts 1 enkel voorbeeld uit een greep van soorten).

ook zijn er een aantal denkbeeldige bakletters. ze zijn niet denkbeeldig.. anders zou je niet op x kunnen stoppen of blijft een jurering over stoppen op x discutabel.. Ze zijn alleen niet bevestigd (met uitzondering de enkele letters die ik aan plafonds heb zien bungelen.

je mag niet in een grotere bak rijden, je moet.. ik zou echter mogen of moeten helemaal niet noemen.. Vanaf hogere klassen rijd je in een grotere rijbak.

omdat het niet gaat om klassen, maar om bakletters zou ik de klassen ook niet eens benoemen.. Gewoon houden op lagere en hogere klassen. Het benoemen heeft geen toegevoegde waarde met betrekking tot bakletters en schept vooral in die alinea eigenlijk alleen maar verwarring, gaat het nu over klassen met bakformaten.. of over de letters

-----

dingen vervangen door theorieën a.u.b.

Babbelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 22:59

FriesWytske schreef:

Ennnn... Het is verboden om iemand te helpen met z'n huiswerk??? :? Dan mag ik wel voor de rechter gesleept worden, ik geef heel veel kinderen bijles... :+

TS: Lees je verslag even heel nauwkeurig door op taalfouten en -onzuiverheden, zowel op gebied van spelling als grammatica en interpunctie. Inhoudelijk is het leuk maar het mag wel wat zorgvuldiger. Wel een erg leuk, creatief onderwerp! Veel succes!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 09:14

Sterretje90 schreef:
Ennnn... Het is verboden om iemand te helpen met z'n huiswerk??? :? Dan mag ik wel voor de rechter gesleept worden, ik geef heel veel kinderen bijles... :+

Op Bokt wel.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 09:16

Sterretje90 schreef:
FriesWytske schreef:

TS: Lees je verslag even heel nauwkeurig door op taalfouten en -onzuiverheden, zowel op gebied van spelling als grammatica en interpunctie. Inhoudelijk is het leuk maar het mag wel wat zorgvuldiger. Wel een erg leuk, creatief onderwerp! Veel succes!

Ja, je mag op bokt niemand helpen met zijn huiswerk.

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 09:23

purny schreef:
Bij het paardrijden voor mensen met een beperking heb je andere symbolen...

Aap
Beer
Clown
Fiets
Muis
Koe
Eend
Hond (?)

Alleen nu weet ik even niet wat de letter H heeft...

Bij ons was het
Appel
Fles
Banaan
Maan
Citroen
Hoed
Eend
Konijn

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 10:24

Omdat het inmiddels duidelijk is dat dit een huiswerktopic is hier dan ook een slotje