Wat vind jij van een baan in de paardenbranche...?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 21:01

Hangt er vanaf wat voor baan.

Ik werk vanaf mijn 17e fulltime in de paarden en ben nu bijnaaa 22. Ga vanaf dit weekend verhuizen naar Duitsland om daar ook als stalruiter weer aan het werk te gaan. Geweldig, heerlijke baan.

En op de momenten dat ik even baal van iets, dan denk ik; ' ach, ik kan ook 40 u per week op een kantoortje zitten, word ik daar gelukkiger van? ;) "

Neehoor, niks anders dan mijn paardenbaan. <3

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 21:08

De paardenwereld is duur. Óf je hebt veel geld en kan een goede baan in de paardensport krijgen,
óf je hebt een goede baan buiten de paardenwereld en kan zo prima je hobby financieren.

Skinfaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 21:09

Ik denk dat werken als stalhulp of trainer alleen zin heeft als je er ook echt plezier in hebt.
Als je van je werk je hobby en lifestyle maakt, én er ook nog van kan leven is het natuurlijk een mooie baan.
Maar anders is paarden voor naast je werk toch een betere optie denk ik.

sandra8

Re: Wat vind jij van een baan in de paardenbranche...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 21:15

Op de grotere stallen zie ook veelal buitenlandse werknemers rondlopen die zijn veel goedkoper en zonder opleiding. En ja kom daar als dure Nederlander met papiertje maar aan.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 08:18

Hoe zien mensen die nu begin 20 zijn hun toekomst? Je hebt nu misschien de tijd van je leven. Beetje paarden rijden, beetje vegen en mesten. Maar zie je jezelf dit ook op je 40e nog doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-14 08:42

Anoeska schreef:
Hoe zien mensen die nu begin 20 zijn hun toekomst? Je hebt nu misschien de tijd van je leven. Beetje paarden rijden, beetje vegen en mesten. Maar zie je jezelf dit ook op je 40e nog doen?

Nou inderdaad want echt ervaring hebben ze niet opgedaan.

Ik zei ook altijd "Voor mij GEEN kantoorbaan!"
Zit nu al een jaar op kantoor en het bevalt mij prima!
Alles is perfect geregeld.
Pensioen, vaste werktijden en het staat goed op je CV.

Maar nee indd die mensen hebben met hun 40e geen baan meer in de paarden.. en dan? geen werkervaring niks :?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 08:50

Je doet ook werkervaring op als je "in de paarden" werkt hoor...ik heb 10 jaar in de paardenhouderij gewerkt, maar het is inderdaad keihard werken voor weinig geld. Het kan een leuk opstapje zijn voor als je verder wilt met de paarden in de zin van een eigen stal e.d. want je doet wel enorm veel ervaring op. En dat is weer echt absoluut niet te vergelijken met hobbymatig paarden doen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 09:07

Joscaa schreef:
Hangt er vanaf wat voor baan.

Ik werk vanaf mijn 17e fulltime in de paarden en ben nu bijnaaa 22. Ga vanaf dit weekend verhuizen naar Duitsland om daar ook als stalruiter weer aan het werk te gaan. Geweldig, heerlijke baan.

En op de momenten dat ik even baal van iets, dan denk ik; ' ach, ik kan ook 40 u per week op een kantoortje zitten, word ik daar gelukkiger van? ;) "

Neehoor, niks anders dan mijn paardenbaan. <3

Niet om het een of ander, maar die saaie kantoorbaan levert wel meer dan voldoende geld op om fluitend een paard van te betalen en er voor de lol, gewoon omdat het kan, er een dikke 4x4 bij te hebben. Ik zou er zelfs voor kunnen kiezen om minder te gaan werken en dan nog steeds fluitend dat paard kunnen betalen. Het is dat die saaie kantoorbaan in de praktijk een stuk minder saai is dan het lijkt. Het is in de paarden toch een stuk minder gebruikelijk om meerdere miljoen+ projecten tegelijk te moeten bestieren.

Jij bent die uitzondering op de regel die het wel aardig doet in dat wereldje en zeer waarschijnlijk ben jij op kwaliteiten en niet op diploma's daarin terecht gekomen......

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 09:50

ikke schreef:
Niet om het een of ander, maar die saaie kantoorbaan levert wel meer dan voldoende geld op om fluitend een paard van te betalen en er voor de lol, gewoon omdat het kan, er een dikke 4x4 bij te hebben. Ik zou er zelfs voor kunnen kiezen om minder te gaan werken en dan nog steeds fluitend dat paard kunnen betalen. Het is dat die saaie kantoorbaan in de praktijk een stuk minder saai is dan het lijkt. Het is in de paarden toch een stuk minder gebruikelijk om meerdere miljoen+ projecten tegelijk te moeten bestieren.

Jij bent die uitzondering op de regel die het wel aardig doet in dat wereldje en zeer waarschijnlijk ben jij op kwaliteiten en niet op diploma's daarin terecht gekomen......

Nou, ik wil wel weten waar jij makkelijk je geld verdient.

Mijn ervaring met goed betaalde banen is vooral veel geld, maar ook geen tijd meer voor een hobby zoals paarden. Hartstikke leuk hoor, dat geld, maar 60 tot 80u per week van huis en dan nog een sociaal leven en een paardenhobby ernaast… hoe dan?
Laatst bijgewerkt door _Nelleke_ op 27-08-14 10:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 09:56

Een goede kennis zei altijd:

"Paardenhouderij is een opleiding voor meiden die niet kunnen leren, maar waar de ouders een potje met geld voor hebben staan om voor zichzelf te beginnen".

Ik heb me er gelukkig vanaf laten praten. Toen vond ik deze opmerking ver gezocht, maar 15 jaar later blijkt wel dat het ergens op slaat.
Waarom je lichaam riskeren voor een ander, voor een minimumloon? Ze zetten echt niet zichzelf voor de eerste keer erop. Dat is altijd een "mindere". En mesten? Voor 2,50 kunnen we dat wel laten doen etc.

En dan nog, waar denk je als je te oud bent aan de slag komt met 20 jaar mesten als ervaring? In een afwaskeuken... voor jawel, weer minimumloon.

Ik zal iedereen aanraden om te proberen een gedegen opleiding te volgen en lekker te werken voor je eigen paard. Zoals hierboven al gezegd wordt. Ik zit ook op kantoor nu, heb prima secundaire voorwaarden waarmee ik alle kanten op kan, paard aan huis, auto en trailer. Het is absoluut niet zo dat ik me alles kan veroorloven, maar ik kan echt genieten van mijn hobby, voor mijzelf.

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 10:17

En toch heb ik dit met ontzettend veel plezier gedaan voor meer dan 10 jaar. Ik heb op veel verschillende stallen gewerkt in veel verschillende functies, de laatste jaren als manager, ook dan sta je nog gewoon stront te scheppen. Ik heb uren gemaakt waar je u tegen zegt, 70 tot 90 uur in de week of meer, voor een loon waar iemand anders zijn bed niet voor uit komt, en waarom tja, ik vond het heerlijk om bezig te zijn met de paarden. En al was stront scheppen niet mijn favoriete bezigheid, vond het wel wat hebben als alle beestje weer heerlijk in een schoon stalletje stonden te knabbelen op vers stro. Tja ieder zijn ding hé. Maar eerlijk is eerlijk mijn lijf is nu een beetje erg gammel en nu trek ik het niet meer. Ik geef nog wel les en rij paarden en dat soort dingen maar fulltime in de paarden hoeft niet zo nodig meer.
en ja achteraf denk ik nu stiekem wel een beetje had ik maar een ander diploma gehaald want nu solliciteren met je paardenhouderij diploma en je instructie cursus is niet echt grappig.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 10:22

Als je je papiertje hebt dan kun je gediplomeerd uitmesten +:)+

Ik werk nu ook tussen de paarden, maar ik krijg geen hondenloon, word goed betaald voor leuk werk :)

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 10:27

Sowieso zou ik al geen baan in de paardenwereld willen hebben.
Paarden zijn mijn hobby, niet mijn werk.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 10:30

Ik heb ook paardenhouderij gedaan niveau 4.. Jeetje wat een spijt van die opleiding.. Ik had zulke grote plannen en heb ook jaren in de branche gewerkt.

Maar he.. Je werkt hard, je maakt je rug kapot en je verdient dermate weinig dat je nog niet eens een leuke maisonnette zou kunnen betalen. Het enige voordeel van die opleiding is dat ik daardoor hbo kon doen en daar inmiddels bijna mee klaar ben. Ik verdien nu met mijn afstudeer stage al meer dan met mijn werk in de paarden toen.

Daarnaast vergeet niet dat je in de paarden branche elke dag voor risico's staat. Paarden die op je voeten springen, er af vallen of op zij springen etc etc. En je krijgt er niet eens gevaren geld voor. Ik heb het meerdere malen gezien hoor, dat mensen zo hard vielen dat zij nooit meer een normale baan konden doen.

Nee, voor mij geen werk in de paarden.. Was leuk toen ik 22 en naïef was.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 10:31

Ach, en afgezeken wordt je toch wel overal :) ook op kantoor, of in een winkel ofzo. Je moet overal harder werken voor hetzelfde of zelfs minder geld.

Moet wel zeggen dat de klanten me er altijd wel doorheen hebben getrokken. Daar kon ik het altijd erg goed mee vinden.

romy_paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 10:36

EskeGirl schreef:
Ik zou een betere baan zoeken waarbij je meer verdiend, en paarden als hobby houden :D
Zeker voor een oliebol en zoveel werk, zou ik liever een eigen paard hebben, dan kan je ook stront scheppen :').

ik zou ook ander werk zoeken. zelf zit ik op nog op school en ga echt hel soms naar de paarden.
je kunt ook voor je eigen beginnen met de paarden, als j echt iets met paarden wil!

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 10:37

Heb paardenhouderij gedaan, maar al snel mee gestopt. Wel een baantje erin gehad, super leuk! Maar meer voor erbij in de zomer, ik wist wel dat dit niet mijn leven ging worden.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 10:38

palousa_boy schreef:
Ach, en afgezeken wordt je toch wel overal :) ook op kantoor, of in een winkel ofzo. Je moet overal harder werken voor hetzelfde of zelfs minder geld..

Mmmmm, klinkt niet echt positief... zit je wel op de goede plek dan?

Ik ben ook een (oude) penny die altijd droomde van werken met paarden. Helaas ben ik vrij goed met computers :+ en dat verdiend gelukkig heel goed! Dus hier ook een brave kantoorbaan en in vrije tijd lesgeven, jureren, eigen paard, wedstrijden rijden echt super! En ik sta op een manege waar ik regelmatig inspring met voeren of uitmesten, heerlijk!
Het erge is: ik zou het nog steeds wel willen :o

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 10:40

Ik wilde ook altijd in de paarden werken, dus na de land en tuinbouw school aangemeld bij Deurne. Daar niet aangenomen (is 25 jaar geleden) dus maar gaan werken en avondschool gedaan. Want je moet toch wat. Uiteindelijk op mijn 22ste een boerderijtje gekocht en met 1 paard begonnen. Nu zijn we 19 jaar verder en heb ik een stal met 9 eigen paarden waar we buitenritten mee maken en af en toe geef ik les en rijd ik regelmatig paarden voor andere mensen in. Daarnaast heb ik af en toe wel gewoon werk, want vooral in de winter komt er via de paarden weinig geld binnen, maar ze eten wel door ;)

Ik had geen ouders met veel geld, ook mijn man heeft geen sterrensalaris, maar we hebben het er voor over. Het plezier wat we mensen geven door ze te laten genieten van onze paarden en de mooie omgeving waar we in wonen is voor ons al zo'n beloning. Daar hebben we het harde werken en het wat zuiniger moeten leven wel voor over ;)

Je ziet... het is wel te doen op zich, maar een vetpot wordt het meestal niet.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 10:43

tja, ze moeten minimum loon geven en zijn heel veel banen die minimum uitbetalen, ik verwacht niet dat ik meer dan het minimum krijg ondanks me hbo waar ik mee bezig ben. vind je eigenlijk ondankbaar dat je niet voor minimum loon wil werken.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 10:51

Hoezo ondankbaar? Voor minimum loon kom ik niet mijn bed uit hoor. Ik heb nog nooit voor minimumloon gewerkt en tenzij noodzakelijk ga ik dat ook echt niet doen. Al helemaal niet als ik er eerst een diploma voor moet halen. Achter de kassa krijg je nog meer dan minimum en daar hoef je niet voor naar school.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 10:52

Als iemand dat werkelijk een 'paardencarriere' wil, zorg dat je een jongetje wordt :P
Als man meer kans maakt op 'carrière' in de paardenwereld (en nee, dat heeft niet alleen te maken met fysiek sterker zijn)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 10:56

Tilmar schreef:
palousa_boy schreef:
Ach, en afgezeken wordt je toch wel overal :) ook op kantoor, of in een winkel ofzo. Je moet overal harder werken voor hetzelfde of zelfs minder geld..

Mmmmm, klinkt niet echt positief... zit je wel op de goede plek dan?

Ik ben ook een (oude) penny die altijd droomde van werken met paarden. Helaas ben ik vrij goed met computers :+ en dat verdiend gelukkig heel goed! Dus hier ook een brave kantoorbaan en in vrije tijd lesgeven, jureren, eigen paard, wedstrijden rijden echt super! En ik sta op een manege waar ik regelmatig inspring met voeren of uitmesten, heerlijk!
Het erge is: ik zou het nog steeds wel willen :o

In de paarden heb ik altijd ruim boven het minimum gezeten, maar dat zal ook met je zelf te maken hebben.
Het bedrijf waar ik werkte dat ken ik van binnen en van buiten. Werkte daar met de paarden, deed de stallen, deed het onderhoud aan de bakken en de wei, deed reparaties etc etc
En dat dan met het aantal collega's dat fluctueerde tussen de 1 en de 4 die zich alleen met de ongeveer 120 paarden en boxen strooien bezig hielden.

:Y) ik zit nu prima, lekker in Frankrijk, voor mezelf, paarden aan huis.. Alleen geen geld, maar ach :Y)

Over een jaar of 2 gaan we lekker met toeristen rijden, lekker buiten en iedereen heeft plezier, wat wil je dan nog meer?

Een baan waar ik lichamelijk weinig doe, dat houd ik nog geen dag vol. Als ik klaar ben met werken moet ik ook het gevoel hebben dat ik wat gedaan heb, dan wil ik moe zijn.
Met een kantoorbaan ga ik dat nooit voor elkaar krijgen.

In de paarden kon dat heel goed, en kon ik het zo gek maken als ik wilde.

Nu met m'n eigen boerderij gaat het waarschijnlijk net zo. We zijn alles nog wel aan het opzetten dus sommige dingen zullen nog wel een paar jaar duren, maar dat wachten is het wel waard.
En het mooie is, nu werk ik hard voor mezelf en niet voor een ander :)

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 10:57

Wil je als professioneel stalruiter ergens aan de slag komen, dan kun je beter je energie erin steken om meerdere paarden van 0 naar het hoogste niveau op te leiden. Daar heb je meer aan dan een diploma paardenhouderij (of paardensport).

Bedrijven klagen dat het niveau van de huidige opleidingen ondermaats is en de instelling van veel studenten niet goed. Deze denken dat ze door hun opleiding tijdens stages hele dagen op een paardenrug door mogen brengen, maar zoals binnen elke sector begin je gewoon onderaan de ladder (stalwerkzaamheden) en als je de juiste inzet toont ga je een stapje omhoog.

Een carrière op HBO-niveau in de paardenhouderij wordt ook nog altijd mooier voorgedaan dan het in werkelijkheid is. De werkgelegenheid op dat gebied is minimaal, het aantal afgestudeerde studenten erg groot en je moet je eigen werk creëren (lees: eigen onderneming starten) en ook dat is niet voor iedereen weggelegd.

Naast mijn studie heb ik bij diverse paardenbedrijven vrijwilligerswerk gedaan, soms tegen stallingskosten voor mijn pony of paard. Ik ben blij dat ik uiteindelijk een kantoorbaan heb gevonden in de accountancy waar ik mijn eigen huur en stalhuur van kan betalen. En oké...40 uur per week op kantoor bleek toch ook niks voor mij, dus volg ik weer een studie om in het onderwijs aan de slag te kunnen gaan! :D

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 10:58

Nies_ schreef:
Hoezo ondankbaar? Voor minimum loon kom ik niet mijn bed uit hoor. Ik heb nog nooit voor minimumloon gewerkt en tenzij noodzakelijk ga ik dat ook echt niet doen. Al helemaal niet als ik er eerst een diploma voor moet halen. Achter de kassa krijg je nog meer dan minimum en daar hoef je niet voor naar school.

achter de kassa kreeg ik minimum loon, schoonmaken minimum loon kranten onder minimum loon geld is geld hoor