Extra herkansing 'eisen'? (uni)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 10:48

Ik zou dit eerst met de docent proberen te regelen. Leg je situatie uit, het zijn tenslotte ook mensen. Maar kijk uit dat je niet beschuldigend gaat doen, hou de verantwoordelijkheid bij jezelf.
Een docent hoort zeer zeker feedback te geven, met name bij een onvoldoende. Ik heb zelf ook wel eens docenten aan hun jas getrokken omdat ik niet begreep hoe ze bij een bepaald cijfer komen. Dan houd je het bij jezelf, zonder te oordelen over de docent en zn functioneren.

Ik ga toch ook wel met anderen hier mee dat dit de uni is en dat werkt echt anders dan school. Zelfstandigheid is zeer noodzakelijk en dat mis ik wel een beetje in je verhaal. Als de opdracht niet duidelijk is, vraag je verheldering. Doe je dit niet en lever je maar gewoon wat in, kijk er dan niet raar van op dat het een onvoldoende is. Ook al is het de taak van de docent om er goede feedback bij te geven, wanneer dit ontbreekt kan je zelf wederom om duidelijkheid vragen. Een tweede keer maar gewoon iets doen vind ik moeilijk te begrijpen. Daarbij zeg je zelf al dat je begrijpt dat het geen voldoende waard is, waarom probeer je dit dan toch voor elkaar te krijgen? Als je dat zelf al inziet, waarom heb je het op die manier dan ingeleverd?

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 13:26

Ik snap niet dat je al gewoon niet bij aanvang om verheldering hebt gevraagd. Bovendien vind ik dit écht niet de verantwoordelijkheid van de docent. Hoe moet die immers weten dat jij zijn feedback niet duidelijk vond? Maar goed. Ik kan ook begrijpen dat je heel erg gefrustreerd bent omwille van het punt. Dan heb je nog liever een 2 hé. Dit is balen! In elk geval, worden hier nuttige tips gegeven. Ik zou allereerst wel niet je cijfer aanvechten, dat kan heel slecht vallen en kan je sowieso nooit een herkansing krijgen moest je ongelijk halen. Ik zou dus eerst vragen om een herkansing (al acht ik de kans ook wel klein dat je die krijgt) en inderdaad met de instelling dat het jouw verantwoordelijkheid was. Maar echt niet met een vingertje naar je docent gaan wijzen. Gaat je niets opleveren. Moest dit op niets uitdraaien, kan je nog altijd je punt aanvechten. Maar ik zou dat echt pas als tweede optie houden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 13:30

Hvelreki schreef:
Ik snap niet dat je al gewoon niet bij aanvang om verheldering hebt gevraagd. Bovendien vind ik dit écht niet de verantwoordelijkheid van de docent. Hoe moet die immers weten dat jij zijn feedback niet duidelijk vond?

Duidelijke eisen en duidelijke feedback horen gewoon bij je taak als docent - en wat goede vakinfo en goede feedback is, is vaak helemaal niet zo subjectief. Het heeft mij verbaasd wat een puinhoop het bij veel vakken is, en wat een verademing als de zaken wel op orde zijn.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 13:34

Shadow0 schreef:
Hvelreki schreef:
Ik snap niet dat je al gewoon niet bij aanvang om verheldering hebt gevraagd. Bovendien vind ik dit écht niet de verantwoordelijkheid van de docent. Hoe moet die immers weten dat jij zijn feedback niet duidelijk vond?

Duidelijke eisen en duidelijke feedback horen gewoon bij je taak als docent - en wat goede vakinfo en goede feedback is, is vaak helemaal niet zo subjectief. Het heeft mij verbaasd wat een puinhoop het bij veel vakken is, en wat een verademing als de zaken wel op orde zijn.

Nou precies dat. Het is echt ongelofelijk wat je mee maakt soms.

Desalniettemin, TS ik denk dat je bij de examencommissie weinig tot geen kans hebt. In overleg met je docent wellicht nog wel, ik zou deze dan niet bij voorbaat al veroordelend benaderen. Beetje commercieel denken ;)

Magrathea

Re: Extra herkansing 'eisen'? (uni)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 13:40

Ik denk juist wel dat je een kans maakt. Waarom niet? Dit is jouw interpretatie van de opdracht geweest: als die fout was (jij dacht tenslotte dat je het wel goed deed) dan komt dat door de onduidelijke instructie van de docent.

Bovendien: als je medestudenten ook allemaal lage cijfers hebben moeten er toch wat wenkbrauwen omhoog gaan bij de EC. Er gelden bepaalde criteria voor: zelfstandigheid is leuk maar die docent wordt bepaald om jou te onderwijzen en niet om jou zelf alles uit te laten zoeken. Als er één cijfer laag is heeft iemand misschien zich niet goed ingezet, maar als het gemiddelde laag is dan is er toch echt meer aan de hand.

Ga vooral klagen met een groep mensen, dan sta je sterker dan alleen!

Succes :)

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 13:46

@Shadow. Dat kan zijn maar alsnog vind ik het haar verantwoordelijkheid. Wij hadden enkele jaren terug ook een professor die zijn opdracht volgens zichzelf duidelijk omschreven had.. Veel studenten waren het daar niet mee eens en vroegen om opheldering. Prof legde het nogmaals uit. Voor velen was het nog steeds niet duidelijk. Dus sprak hij af om de volgende keer een opdracht van iemand van vorig jaar in te kijken, zodat het hopelijk duidelijk werd. Die man had dus zeker wel zijn best gedaan om het uit te leggen, alleen kon hij blijkbaar niet zo goed overbrengen wat hij bedoelde (mbt tot de opdracht dan, hoorcolleges buiten beschouwing gelaten). Had toen niemand om verheldering gevraagd, was hij ook in de veronderstelling geweest dat iedereen de opdracht begrepen had. Want hij was in de veronderstelling dat zijn eisen helder en duidelijk waren. Moesten studenten die opdracht verkeerd gemaakt hebben omdat ze niet om verduidelijking gevraagd hadden, vond ik dat echt niet zijn verantwoordelijkheid. Bij ons was het overigens ook zo dat je nergens feedback over kreeg, tenzij je een afspraak maakte met desbetreffende docent. Beetje ander systeem dus, misschien dat ik daarom ook de verantwoordelijkheid bij TS leg.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 13:52

Magrathea schreef:
Ik denk juist wel dat je een kans maakt. Waarom niet? Dit is jouw interpretatie van de opdracht geweest: als die fout was (jij dacht tenslotte dat je het wel goed deed) dan komt dat door de onduidelijke instructie van de docent.

Dat is leuk bedacht van je maar de ervaring leert dat het niet zo werkt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 14:07

Hvelreki schreef:
Die man had dus zeker wel zijn best gedaan om het uit te leggen, alleen kon hij blijkbaar niet zo goed overbrengen wat hij bedoelde (mbt tot de opdracht dan, hoorcolleges buiten beschouwing gelaten). Had toen niemand om verheldering gevraagd, was hij ook in de veronderstelling geweest dat iedereen de opdracht begrepen had.

Vreemde omkering wordt dit. De student moet alles kunnen en aangeven en overal zelf z'n verantwoordelijkheid nemen, maar de docent hoeft alleen maar 'z'n best' te doen? Ik vind het typisch een plicht van de docent om te zorgen (en ook actief na te gaan) of zijn verhaal klopt en duidelijk genoeg is.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 14:18

Op een gegeven moment wordt er gewoon geacht dat je zelf oud en wijs genoeg bent om zelf je verantwoordelijkheid te nemen en zelf actief achter dingen aan te gaan wanneer het niet duidelijk is. Je zit niet meer op de basisschool waar alles voorgekauwd word. De docenten leggen je heus alles wel uit als je er maar naar vraagt. Als de docent denkt dat de opdracht duidelijk is omdat er niemand naar m toekwam...ja...dan is het je eigen probleem.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 14:18

@Shadow. Hij heeft toen in elk geval nagevraagd of iedereen het begrepen had, maar mijn ervaring leert dat veel studenten hun mond dan niet open doen (was bij ons toen dus niet het geval) en achteraf komen zeuren dat ze het toch niet zo goed begrepen hadden. Ik zeg niet dat dat hier sowieso ook het geval is geweest, maar het is mogelijk.. Moest ik achteraf met de uitleg gekomen zijn dat de opdracht onvoldoende uitgelegd was en dat ik daarom een onvoldoende had, denk ik dat ik echt op 0 begrip had mogen rekenen. En imo terecht. Verschillen we daarin gewoon van mening.

Precies friendly, dat bedoel ik nu ook.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 14:29

Ik ben overigens geen docent hoor, al lijkt dat misschien zo door dat zinnetje ivm die ervaring. Maar dat is door mijn ervaring als student zijnde :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 14:32

friendly schreef:
Op een gegeven moment wordt er gewoon geacht dat je zelf oud en wijs genoeg bent om zelf je verantwoordelijkheid te nemen en zelf actief achter dingen aan te gaan wanneer het niet duidelijk is.

Maar die eigen verantwoordelijkheid geldt toch ook voor de docenten? Je bent toch ook als docent oud en wijs genoeg om zelf je verantwoordelijkheid te nemen voor een goed lesprogramma en zelf actief achter dingen aan te gaan of iets duidelijk genoeg is?

Citaat:
Je zit niet meer op de basisschool waar alles voorgekauwd word.

Goede vakinfo en heldere eisen en feedback hebben niets te maken met 'voorgekauwd'. Het is een basisvoorwaarde om behoorlijk aan de gang te kunnen. En dat gaat helemaal niet om alles in ministukjes opdelen of alleen maar makkelijke vragen en opdrachten geven, maar vooral om heldere voorwaarden te scheppen.

(Speelt een boel eigen frustratie mee hoor. Ik heb vakken gehad waarbij je uren en uren bezig bent, gewoon om de randvoorwaarden op te sporen - allemaal tijd die je niet besteedt aan het vak zelf.)

Het is ook mijn standaardadvies aan alle studenten: begin met uitzoeken wat de docent van je wil, wat de eisen zijn, hoe er getoetst wordt en waar op gelet wordt. De inhoud is van latere zorg.

Maar het geeft ook wel aan hoe bijzonder docenten tegen hun vakken en positie aankijken: het op de juiste plek zetten van de juiste tabelletjes heeft soms een aanzienlijk belangrijker aandeel in je cijfer dan werkelijk begrip en kennis van de materie. Ik vind dat verkeerd, omdat ik denk dat dat de prioriteiten niet moeten zijn. Als de randvoorwaarden gewoon in orde zijn kun je veel beter en dieper op de stof in gaan. Heeft dus niets met basisschool te maken maar alles met kwaliteit.

(Maar goed, dat terzijde. De TS heeft al advies van mij gehad.)

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 14:38

Het hoeft niet voorgekauwd te worden om duidelijk te zijn, ben ik met Shadow eens. Als ik bij ons kijk naar bijvoorbeeld de verschillen in opdrachtomschrijvingen en het gebruik van Sharepoint sites.. :n Daar is nog een vracht winst te behalen.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 14:41

Ik heb bijna hetzelfde meegemaakt, kon niet beginnen met afstuderen omdat ik 1 vak niet had gehaald.
Hetzelfde als bij jou, onduidelijke opdracht, maar wat van geprobeerd te maken, toen even niet de focus hierop gehad. Toen de deadline wel heel dichtbij kwam contact gezocht met docent over de gegeven feedback, bleek dat ik te laat was hiermee omdat ze 'geen tijd meer had en duidelijk was aangegeven op Blackboard wanneer er gelegenheid was tot stellen van vragen n.a.v. onvoldoendes / feedback'. Dus ook maar wat in elkaar geflanst, op hoop van zege. En weer een onvoldoende.

Toen heb ik via de examencommissie uiteengezet waarom ik vond dat de opdracht onduidelijk was, waar ik zelf steken heb laten vallen, en welke gevolgen het zou hebben als ik niet een extra kans kreeg. Binnen twee weken reactie: extra kans gekregen.

Dus zeker proberen, als het niet lukt via de docent dan via de examencommissie. Als jij vertraging oplevert doordat je dit vak niet kan doen, is de school daar ook heus niet blij mee. Grote kans dus dat ze wel mee gaan denken!

(en alle bokkers hier die beginnen over eigen verantwoordelijkheden e.d., eens maar helaas schort er ook nogal wat met het niveau onderwijs / van de docenten hier in NL. Daarbij, niemand is perfect dus zelfs de moraalridders in dit topic zullen heus wel eens een steek hebben laten vallen toch? :D)

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 14:49

Ik begrijp je punt, Shadow. :) Ik blijf alleen vinden dat het de verantwoordelijkheid van de student is om bij onduidelijkheid te reageren. Ik ben akkoord dat opdrachten duidelijk horen te zijn, maar als dit niet zo is kan je ofwel zelf om verheldering te vragen of de opdracht maken op jouw manier, met het risico op een slecht punt. Sommige docenten weten misschien niet eens dat hun opdracht onduidelijk is, omdat niemand hén daar feedback over geeft. Maar ik laat het hier ook bij, hoop dat TS tot een goede oplossing kan komen. Laat je hier wel nog even het resultaat van je gesprek weten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 20:53

Ik verbaas me niet over je cijfer gezien het aantal schrijffouten (of in dit geval typefouten) die je maakt.
Anyway, op de uni gaan ze ervan uit dat je zelfstandig bent. Als jij uitleg bij je feedback wil, dan moet je daar maar om vragen. Overigens is het ook een mening he, dat de feedback die je had gekregen nutteloos was. Wellicht kon iemand anders daar wel wat mee :) Ben pro-actief, anders heb je er alleen jezelf mee :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 20:59

Rowdine schreef:
Ik verbaas me niet over je cijfer gezien het aantal schrijffouten (of in dit geval typefouten) die je maakt.

Geen sportieve reactie vind ik :n Bovendien heb ik zelfs van docenten wel erger gezien.

(En wat betreft feedback: er valt wel degelijk genoeg te zeggen over wat goede feedback is. Dat is helemaal niet zo subjectief of alleen maar een mening.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 21:22

Shadow0 schreef:
Rowdine schreef:

Geen sportieve reactie vind ik :n Bovendien heb ik zelfs van docenten wel erger gezien.

(En wat betreft feedback: er valt wel degelijk genoeg te zeggen over wat goede feedback is. Dat is helemaal niet zo subjectief of alleen maar een mening.)

Wat een drogreden.
Ik zeg bovendien niet dat de feedback die door de betreffende docent gegeven was goed of slecht is, maar dat de interpretatie daarvan wel van persoon tot persoon kan verschillen. Het zou dus zo kunnen zijn (hypothetisch) dat de feedback gewoon duidelijk was :)
Lang verhaal kort: ts had gewoon naar de docent toe moeten stappen met haar vragen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 21:24

Rowdine schreef:
Wat een drogreden.

Ik bedoelde maar: spelling zegt niet alles. Maar blijkbaar hoeven alleen studenten maar voortdurend te horen te krijgen wat ze allemaal fout doen en hadden moeten doen.

(Overigens kon ik een paar kleine foutjes ontdekken maar niks geks eigenlijk?)

Anyway, het blijft een erg onsportieve opmerking waar eigenlijk geen enkele reden voor was, en die zeer waarschijnlijk niets met het cijfer te maken heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 21:25

Shadow0 schreef:
Rowdine schreef:
Wat een drogreden.

Ik bedoelde maar: spelling zegt niet alles. Maar blijkbaar hoeven alleen studenten maar voortdurend te horen te krijgen wat ze allemaal fout doen en hadden moeten doen.

(Overigens kon ik een paar kleine foutjes ontdekken maar niks geks eigenlijk?)

Anyway, het blijft een erg onsportieve opmerking waar eigenlijk geen enkele reden voor was, en die zeer waarschijnlijk niets met het cijfer te maken heeft.

Hoe weet jij nu of dat al dan niet iets met haar cijfer te maken heeft gehad? Bij mijn studie werd voortdurend op schrijf of typefouten gecontroleerd, en daar werd je ook streng op afgerekend.

Het lijkt me nogal logisch dat je als student te horen krijgt wat je fout doet en wat niet. Het zou wat zijn als dat niet zo was.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 21:27

Denk eigenlijk dat je pech gaat hebben. Tenzij je mede klasgenoten dit hetzelfde ervaren hebben, dan kun je samen een klacht indienen. Maar nu lijkt het erop dat jij zuur bent met een slecht punt terwijl je eerder al feedback had kunnen vragen (van docent zijn standpunt uit).
Wij hebben ook een docent die niet eens werk liet inzien en wij moesten verslag schrijven gebaseerd op ingeleverd werk. Ik en nog 4 mensen van de 20? hadden een voldoende... Hele klas heeft samen een klacht ingediend want de docent werkte niet mee. Maar zelfs nu hebben ze alleen een herkansing en verder niets, dus geen extras. Maar je kunt het altijd vragen!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 21:48

Ik moet zeggen dat ik soms ook niet sta te trappelen om feedback te vragen bij sommige docenten hoor. Ook als de opdracht in college uitgelegd wordt en er wordt gevraagd "zijn er nog vragen?" betekent "ik heb geen idee wat ik moet gaan doen want ik ben nog kansloos brak van die studiesessie van gisteravond, ik zal het vanmiddag wel doorlezen na een stevige lunch en een kop koffie". Want, gek he, je moet dingen simultaan doen op de uni. Op het VWO word je echt niet opgeleid tot uni-student: zeker mensen die het VWO met twee vingers in hun neus gehaald hebben komen er in grote problemen omdat je ineens dingen moet gaan dóén. Niet zo gek dus dat er geregeld wat fout gaat, met herkansingen tot gevolg, die weer conflicteren met je normale studievoortgang, wat allemaal niet bevorderlijk is voor je planning.

"Had je maar zus en zo moeten doen" helpt nu natuurlijk niet echt. TS, niet geschoten is altijd mis, mail je docent, mail de EC en kijk wat ze zeggen.

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 18:17

Zwerte schreef:
Ik zou dit eerst met de docent proberen te regelen. Leg je situatie uit, het zijn tenslotte ook mensen. Maar kijk uit dat je niet beschuldigend gaat doen, hou de verantwoordelijkheid bij jezelf.
Een docent hoort zeer zeker feedback te geven, met name bij een onvoldoende. Ik heb zelf ook wel eens docenten aan hun jas getrokken omdat ik niet begreep hoe ze bij een bepaald cijfer komen. Dan houd je het bij jezelf, zonder te oordelen over de docent en zn functioneren.

Ik ga toch ook wel met anderen hier mee dat dit de uni is en dat werkt echt anders dan school. Zelfstandigheid is zeer noodzakelijk en dat mis ik wel een beetje in je verhaal. Als de opdracht niet duidelijk is, vraag je verheldering. Doe je dit niet en lever je maar gewoon wat in, kijk er dan niet raar van op dat het een onvoldoende is. Ook al is het de taak van de docent om er goede feedback bij te geven, wanneer dit ontbreekt kan je zelf wederom om duidelijkheid vragen. Een tweede keer maar gewoon iets doen vind ik moeilijk te begrijpen. Daarbij zeg je zelf al dat je begrijpt dat het geen voldoende waard is, waarom probeer je dit dan toch voor elkaar te krijgen? Als je dat zelf al inziet, waarom heb je het op die manier dan ingeleverd?

Bedankt voor je reactie. Je vraagt waarom ik mijn verslag op deze manier ingeleverd heb. De eerste versie heb ik zo ingeleverd omdat ik niet goed wist wat ik er mee moest. Om die reden was ik dan ook niet geschokt om het cijfer. Maar voor de tweede versie heb ik naar de punten waar de docent een streepje bij heeft gezet, zelf erg kritisch gekeken en herschreven. Ik kon op dat moment niet bijzonder veel meer doen dan dat omdat ik inzag dat kort voor de deadline nog toelichting vragen niet erg handig is. Ik heb dus alles wat de docent aangegeven heeft naar mijn inzicht verbeterd. Als ik alles verbeter wat er aangemerkt is, ga ik er van uit dat ik mijn verslag met in ieder geval 3/10 punt verbeter.

Wat betreft je advies, en ook dat van anderen: Ik zie jullie punt en ben ook van plan om een gesprek met de docent vanuit een andere hoek te benaderen dan hoe ik de boel bekeek toen ik dit topic opende.

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 18:21

Rowdine schreef:
Hoe weet jij nu of dat al dan niet iets met haar cijfer te maken heeft gehad? Bij mijn studie werd voortdurend op schrijf of typefouten gecontroleerd, en daar werd je ook streng op afgerekend.

Het lijkt me nogal logisch dat je als student te horen krijgt wat je fout doet en wat niet. Het zou wat zijn als dat niet zo was.

Het is inderdaad nogal wat als dat niet zo is. Dat is juist mijn punt in dit verhaal. Ik zal als er gelegenheid toe is de docent ook vragen of schrijffouten invloed hebben gehad op het cijfer.

En, Rowdine, ik wilde je PB'en maar stel de vraag toch maar in dit topic:
Ondanks dat ik je manier van brengen flauw vind ben ik benieuwd naar de typefouten die ik maak. Zoals vaker bij het maken van fouten heb ik niet door dat ik ze maak, dus het blijkt maar weer dat er nog veel te leren valt. Kan je ze noemen?

Alvast bedankt.