Wie is verantwoordelijk als kassa niet klopt?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mick75

Re: Wie is verantwoordelijk als kassa niet klopt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 22:46

Kasverschillen zijn een heel concreet voorbeeld van geldproblemen, ze gaan direct de statistieken in als zijnde financieel verlies. Een krat wijn dat gevallen is is net zo hard verlies, maar op de lijsten staat "krat wijn" toch een stuk minder ernstig als 20 Euro kasverschil.

En de stap aan een caissiere te vragen het verschil terug te betalen (geld) is een stuk lager dan de stap een vakkenvuller te vragen een nieuw krat wijn te bestellen op eigen kosten. Hoewel mijn oude supermarktmanager daar finaal maling aan had en dat inderdaad probeerde te verrekenen.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-14 08:43

Dus eigenlijk kunnen ze het niet maken om dit verschil van mijn loon af te houden?
Ben wel eens benieuwd, want voorlopig heb ik er niks meer van gehoord en moet ik ook nog de verloning ontvangen.
Kan ik iets doen als ze het ontbrekende bedrag toch van mijn verloning hebben af gehouden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 08:50

Dat mogen ze inderdaad niet doen.
Ze kunnen niks bewijzen..
Daarom telden wij onze eigen lade voordat we begonnen, en maakten we onze eigen lade ook op als we klaar waren.
Natuurlijk draaide er wel eens iemand anders op, maar als ik niet wilde dat persoon 1 op mijn lade draaide dan gebeurde dit ook niet.
Ik sta nu op de versafdeling dus heb dat 'gedoe' niet meer gelukkig.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 08:53

ikkebenhier schreef:
Dus eigenlijk kunnen ze het niet maken om dit verschil van mijn loon af te houden?
Ben wel eens benieuwd, want voorlopig heb ik er niks meer van gehoord en moet ik ook nog de verloning ontvangen.
Kan ik iets doen als ze het ontbrekende bedrag toch van mijn verloning hebben af gehouden?

Ze kunnen het niet alleen niet maken.... het is wettelijk verboden.
Een werkgever mag dat nl niet doen.

Als blijkt dat hij het wel heeft ingehouden, en je hebt je loonstrook (bewijs); gelijk contact opnemen met het juridisch loket.
https://www.juridischloket.nl/

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 08:57

Ze mogen het niet van je loon inhouden.
Dat mocht bij mij idd ook niet (kon niet ivm loonbelasting)
Maar je personeel dit 'contant' terug laten betalen mag wettelijk gezien wel?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 09:08

ClaudiaHS schreef:
Ze mogen het niet van je loon inhouden.
Dat mocht bij mij idd ook niet (kon niet ivm loonbelasting)
Maar je personeel dit 'contant' terug laten betalen mag wettelijk gezien wel?

Nee ook niet.
Het is een ondernemersrisico.
Heel vervelend voor "de baas", maar dat is het risico waarvoor hij kiest.

Krijgen medewerkers het geld ook in handen als er teveel in kas zit?
Waarom worden zij wel aangesproken (dat mag natuurlijk wel.. maar gedreigd dat ze het zelf moeten betalen..) en vakkenvullers kunnen hele containers laten vallen zonder te hoeven betalen.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 09:21

Dit soort enorme kas verschillen zijn bijna altijd een 0 te veel of te weinig aangeslagen. Of in het tellen of bij een pinbon. €30,00 ipv €300. Of bij het afstorten niet goed geteld/ingevoerd. En door iemand die dit dagelijks controleert terug te vinden. Alhoewel het soms een puzzel is hoor.

Of er heeft iemand een graai in de kassa gedaan.

Zoals ik het van jou lees ging het om behoorlijke bedragen en als mensen dan zo nonchalant met hun kas zijn heb ik wel wat vraagtekens.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-14 12:08

Jennyj01 schreef:
Dit soort enorme kas verschillen zijn bijna altijd een 0 te veel of te weinig aangeslagen. Of in het tellen of bij een pinbon. €30,00 ipv €300. Of bij het afstorten niet goed geteld/ingevoerd. En door iemand die dit dagelijks controleert terug te vinden. Alhoewel het soms een puzzel is hoor.

Of er heeft iemand een graai in de kassa gedaan.

Zoals ik het van jou lees ging het om behoorlijke bedragen en als mensen dan zo nonchalant met hun kas zijn heb ik wel wat vraagtekens.

In welke zin bedoel je nonchalant?

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 12:49

Geen kassasysteem en achteraf tellen. Tellen doe je in elk geval aan het eind van de dag. Zodat fouten/misverstanden gelijk uitgezocht kunnen worden. Dat gaat dan een stuk makkelijker. En je gebruikt een kassa of een genummerd bonboekje. Dan zou je dus alle copy bonnen moeten hebben.

De opmerking van nonchalant was echter niet voor jou bedoeld maar naar je "baas".

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-14 13:29

Ja, dat vond ik ook.
Er werd mij ook niet verteld hoe ik met bestellingen moest omgaan (direct betalen, betalen bij afhaling of voorschot betalen).
Ik vond het ook allemaal wat chaotisch. Ik dacht dat na elke dag de bonnen werden nagekeken en de kassa werd geteld, zodat inderdaad kon uitgezocht worden waar het mis ging.
Natuurlijk is dit achteraf na een paar dagen niet meer uit te zoeken.
Ik weet immers ook niet meer aan wie ik wat verkocht heb en wie contant betaald heeft of met pin.