reëel salaris secretaresse

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 13:25

Ik vind het juist vrij veel, 2300 bruto vind ik geschikter voor een mbo functie en ook nog 1 op lager niveau . Je moet ook rekening houden met de tijd helaas en wil je meer verdienen moet je toch kijken naar functies die meer vragen. Als 22 jarige zonder al te veel ervaring kun je ook secretaresse zijn immers. Dus dan kun je beter kijken naar jouw meerwaarde op hogere functies :)

Ik zou het zelfs zo doen voor 1700 :')

happy2014

Re: reëel salaris secretaresse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-14 13:32

Als ik heel eerlijk ben, denk ik dat een 22 jarige zonder al te veel ervaring mijn huidige functie ook kan uitoefenen, mits ze zich een beetje staande kan houden in een harde mannenwereld. Ik mag ook echt in mijn handen knijpen met de job die ik nu heb en het salaris dat ik daarvoor krijg. Daarom is het ook zo zuur dat de kans groot is dat mijn baan verdwijnt.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 22:15

TS is 37 he, dus met de nodige jaren ervaring. Een salaris van 2300 is dus complete onzin.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 22:25

Kinke schreef:
TS is 37 he, dus met de nodige jaren ervaring. Een salaris van 2300 is dus complete onzin.

In deze tijden vind ik het anders (als ik zie wat de richtlijn is bij vacatures...), bovendien is het niveau niet hoog om veel meer te vragen want ook een jonge meid van 22 kan de functie invullen. Je kan niet te veeleisend zijn. Iets anders is als je voor een functie wordt gevraagd natuurlijk.

Wat ik al zei; ik zou het zelfs voor minder willen doen en vele met mij dus je hebt wel concurrentie. T laag zitten is niet goed, te hoog ook niet. 2300 vind ik persoonlijk een prima salaris voor een lager uitvoerende functie in deze tijd met een overschot aan secretaresses. Want inderdaad 5 jaar geleden was het een lachtertje, maar tegenwoordig is het om te janken :+
Ik zie hbo functies voorbij komen voor 1600 bruto, natuurlijk complete onzin ben ik volledig met je eens. Maar met een zeer verzadigde markt is nu eenmaal de marktwerking zo. En als je voor minder evengoed personeel kan krijgen (want voor 1700 bruto kan ik ook zeer goede kwaliteit leveren), lijk je ook wel goed om meer te bieden. Mensen reageren toch wel.... Ik ook :') zelfs voor absurd lage bedragen :') deze WO'er werkt met liefde voor het salaris van een startende mbo'er maar ze willen mij alsnog niet :')
Ja, 2500 is ook een reëel bedrag, verschilt netto nou niet enorm veel van 2300.

Treurig, absoluut. Maar dat is deze tijd.

Word je gevraagd dan heb je een hele fijne plek om te onderhandelen :D

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 22:36

ook al is het 'deze tijd', daarom is het nog wel belachelijk :D

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 22:39

Ja ben ik met je eens hahahaha, maar helaas wel realiteit voor velen :')

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 22:45

Djiezz, verdienen secretaresses zoveel tegenwoordig?
Ik ben nu vijf jaar buschauffeur maar er zijn weinig collega's die aan de 2500 bruto komen en dat met apentijden, onregelmatigheid, wisselende diensten, bijna elk weekend werken flink wat dienstjaren en een hoop verantwoordelijkheid (en ook zij zijn mbo geschoold tegenwoordig).

Dat je met kantoorwerk meer verdiende wist ik al, heb destijds gewisseld omdat ik dit leuker vond, maar geloof dat ik maar weer terug moet wisselen :+
Laatst bijgewerkt door corine1981 op 20-07-14 22:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 22:45

Ik ben ook aan het solliciteren en schrik inderdaad van de salarissen die genoemd worden in vacatures. Aanzienlijk lager... Ik hoop toch zo op betere tijden, want op deze manier ga ik er steeds meer op achteruit.

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 23:32

hbo geschoold 32 jaar, leidinggevende functie met eindverantwoordelijkheid en ik was superblij met 2500.dat krijg ik ergens anders op het moment echt niet...
mijn man ook hbo niveau wisselende diensten ook weekenden en snachts komt incl toeslagen op ong 2500. wij zijn heel tevreden.. meer is mooi. maar je kan ook je leven wat aanpassen.

ik dacht ook na de geboorte
weer 3 dagen te gaan werken, maar geen rekening gehouden met een zorgvragende baby en nu na 9 mnd kan ik nog niet werken ivm kindje, contract beeindigd en moeten we gewoon roeien met de riemen die we hebben..
overigens heb ik mij altijd het apenzuur gewerkt omdat ik graag veel verdiende, maar belastingtechnisch komen wij nu veel voordeliger uit waardoor we er eigenlijk niet ontzettend veel op in moeten leveren.

denk aan kinderopvang enz :p

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-14 08:47

vuurneon schreef:
Kinke schreef:

In deze tijden vind ik het anders (als ik zie wat de richtlijn is bij vacatures...), bovendien is het niveau niet hoog om veel meer te vragen want ook een jonge meid van 22 kan de functie invullen. Je kan niet te veeleisend zijn. Iets anders is als je voor een functie wordt gevraagd natuurlijk.

Wat ik al zei; ik zou het zelfs voor minder willen doen en vele met mij dus je hebt wel concurrentie. T laag zitten is niet goed, te hoog ook niet. 2300 vind ik persoonlijk een prima salaris voor een lager uitvoerende functie in deze tijd met een overschot aan secretaresses. Want inderdaad 5 jaar geleden was het een lachtertje, maar tegenwoordig is het om te janken :+
Ik zie hbo functies voorbij komen voor 1600 bruto, natuurlijk complete onzin ben ik volledig met je eens. Maar met een zeer verzadigde markt is nu eenmaal de marktwerking zo. En als je voor minder evengoed personeel kan krijgen (want voor 1700 bruto kan ik ook zeer goede kwaliteit leveren), lijk je ook wel goed om meer te bieden. Mensen reageren toch wel.... Ik ook :') zelfs voor absurd lage bedragen :') deze WO'er werkt met liefde voor het salaris van een startende mbo'er maar ze willen mij alsnog niet :')

Wat Kinke zegt, ik ben wel 37 he! en heb ruim 15 jaar werkervaring en in de goede tijd studie afgerond (Schoevers HBO Office Management) en daardoor mijn huidige salaris kunnen opbouwen, (wat momenteel 3220 is op basis van 40 uur). Toen ik 5 jaar geleden bij deze werkgever begon, wilden zij mij graag hebben, dus ja, dan mogen ze betalen en gelukkig was ik toen in de positie om "mijn poot stijf te houden". Ik was alleen benieuwd of dit salaris momenteel nog reëel is, omdat ik vaak salarissen zo rond de 2500 voorbij zie komen, als er al een salarisindicatie bij staat. Uit alle reacties meen ik op te maken dat dit salaris inderdaad niet meer reëel is en ik blij mag zijn als ik wanneer ik een nieuwe baan moet zoeken op 2500 uit kom. Wat voor mij dus betekent dat ik rustig afwacht tot bedrijf met iets komt.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 08:56

Dat zou ik ook maar doen. Zeker wanneer je een vast contract hebt.
Tegenwoordig krijg je bijna overal tijdelijke contracten, áls je al aan de bak komt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 08:57

Nee zo'n salaris zal je niet meer zo snel krijgen ben ik bang. 3200 bruto is echt fors.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-14 08:58

vuurneon schreef:
Kinke schreef:

Vuurneon, ik weet niet of het niveau heel hoog is, ik weet namelijk niet waar ik op ga solliciteren als ik op zoek moet naar een andere baan, wel heeft mijn voorkeur een niet al te zware functie. Ik heb het over mijn huidige functie waarvan ik aangeef dat als ik eerlijk ben, ik denk dat een jonge meid met minder ervaring het ook prima aan kan. Maar het is de keuze van de werkgever om mij toen aan te nemen voor dat salaris.

Overigens werken wij met 3 secretaresses, en ben ik van de drie, degene met het laagste salaris. Wat de gene met het hoogste salaris verdient zal ik hier maar niet noemen maar dit is bijna het dubbele van mijn salaris, deze dame is overigens wel 10 jaar terug gevraagd en is 50. Ook mijn andere collega is begin 50.
De dame met het giga salaris is al verteld dat haar functie overbodig is geworden en heeft nu een behoorlijk probleem omdat zij natuurlijk nergens maar in de buurt van haar huidige salaris kan komen. Haar man heeft zich jaren terug laten omscholen naar een job in de verpleging omdat daar zijn hart lag. Hij moest hiervoor wel giga inleveren maar dat kon omdat mijn collega zo'n enorm salaris heeft. Nu zij haar baan over een paar maanden kwijt is, hebben ze een giga probleem, je richt je leven toch in naar een bepaald salaris.

Maar wat ik eigenlijk wilde aangeven, ik kan me voorstellen dat sommige de salarissen van de wat oudere secretaresses hoog vinden, maar als je in de goede tijd een baan hebt gevonden en daar al een tijd zit, is een salaris van 3000 -3500 vrij normaal, dit werd 10 jaar terug gewoon neergelegd voor "oudere secretaresses" met veel werkervaring.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-14 08:59

corine1981 schreef:
Dat zou ik ook maar doen. Zeker wanneer je een vast contract hebt.
Tegenwoordig krijg je bijna overal tijdelijke contracten, áls je al aan de bak komt.

Ik heb de mazzel dat ik inderdaad een vast contract heb, dus ik zal in ieder geval iets van een " oprotpremie" meekrijgen.

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 09:05

De lonen van deze tijd zijn echt abominabel laag. Ik zit helaas in de situatie dat ik een uitkering heb, en wil graag werken. Echter, het hoogste loon wat ik bruto kan krijgen is 9,10 euro. Om mijn vaste lasten op te kunnen brengen moet ik dik 50 uur pw werken, en dan kan ik niks extra's doen. En deze uren zijn voor mij onmogelijk, ik kan Max 28 uur werken, ivm met beperkingen..
3 jaar geleden was mijn brutoloon, in eenzelfde functie, 12,96 pu.. Ik wacht m'n tijd wel even af.

Babsding

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 09:08

Ik zit, net afgestudeerd, als medisch secretaresse, lager als de genoemde bedragen.
Ik werk 36 uur voor net 1800 netto. HBO opgeleid overigens met 4 jr ervaring.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-14 09:12

Babsding, de genoemde bedragen zijn bruto he! ik vind 1800 netto voor 36 uur met 4 jaar werkervaring niet heel verkeerd.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 09:19

mbo geschoold 6 jaar ervaring.
Heb nu netto voor 25 uur per week 1150 euro.
Is zeker niet slecht en ga er alleen maar op vooruit.
Heb een auto van de zaak en goede werkrelatie

brittje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 09:32

Ik denk dat het heel erg afhangt van de soort functie en in welke branche je het zoekt. een leidinggevende functie word al gauw hoger en het soort bedrijf hangt daar ook weer mee samen. Secretaresse is over het algemeen een heel breed begrip en kan verschillend uitvallen per functie.

Ik ben 26 heb een MBO diploma maar niet in dit vak 3 jaar ervaring en verdien fulltime 1850. Vind ik voor mijn doen nog goed voor elkaar hebben als ik het vergelijk met me vriendinnen die een opleiding ergens in gedaan hebben en nog veel minder verdienen.
Maar goed met 15 jaar ervaring en een diploma op zak vind ik 2500 inderdaad iets wat laag uitvallen. Maar ik denk dat je in deze tijd helaas niet snel hoger kan. Je zou dan toch naar een iets wat hogere functie moeten gaan kijken.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 09:35

Ik ben managementassistent (zonder ervaring, wel een HBO-diploma) en mijn salaris op basis van fulltime (37,5) is 2550 euro bruto (dus echt trede 0 van mijn schaal). Denk dat TS met al haar ervaring best een richting de 3000 euro bruto kan 'richten' ter onderhandeling.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 11:20

Het is gewoon heel lastig in deze periode. Ik ben door de crisis werkloos geraakt (werkgever ging failliet) en daar had ik inmiddels een mooi salaris, als beginnend filiaalleidster in een luxe zaak. Oorspronkelijk kwam ik van kantoor, dus toen ik mijn baan kwijt was geraakt, ben ik weer gaan zoeken naar een kantoorfunctie. Ik wou graag aan de slag als office manager of secretaresse, maar ik was ook bereid om een functie als gastvrouw/receptioniste/telefoniste aan te pakken.

Ik ben me echt kapot geschrokken dat in ongeveer 4 jaar tijd de lonen zo drastische zijn gedaald en de eisen zo zijn opgeschroefd. Functies waar ik destijds als MBO'er zonder ervaring en zonder relevant diploma, direct aan de bak kon tegen een net salaris, worden nu allemaal ingevuld door overgekwalificeerde HBO'ers, tegen hetzelfde loon als ik destijds als starter kreeg. Voor werkgevers is het een prachtige tijd, want ze kunnen voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Ook ik heb dat gemerkt, ik was op een gegeven moment in de race voor 2 banen: baliemedewerkster bij een tandarts en ik zou dan internet opgeleid worden om op sommige dagen ook te helpen aan de stoel, de andere baan was "verhuur manager", het verhuren van appartementen in een groot appartementencomplex, inclusief de marketing, het opstellen van de overeenkomsten en bijkomende administratie, etc.

Bij de tandarts werd ik het niet. Ik moest het opnemen tegen iemand die hoger opgeleid was, ouder was en al ervaring had in een tandartspraktijk en ook tegen het minimumloon wou werken. De andere baan kreeg ik wel, maar echt tegen een schandalig loon: net zo hoog als mijn uitkering. Ik had opgezocht wat iemand in soortgelijke functie normaal verdient en dat had zeker 3x zoveel moeten zijn voor een starter in deze functie. Dit heb ik ook aangegeven, de informatie zelfs netjes meegenomen, maar het werd zo van tafel geveegd. Maar, als ik goed zou verhuren, zou ik per verhuurd appartement wel een bonus krijgen. Voor mij tig anderen en ik wou deze baan graag hebben, want mijn uitkering was inmiddels gestopt, dus ik ging akkoord. Vervolgens kreeg ik het contract, allemachtig... Er werd niets gedaan qua pensioen, er werd niet meebetaald aan de zorgverzekering (had ik bij mijn andere werkgevers wel), ik kreeg het minimum vakantiedagen (20 dagen, terwijl ik bij andere werkgevers er altijd minimaal 25 had) en het is dat het in Nederland goed geregeld is met pauze, maar ze wilden zelfs het liefst dat je tijdens je pauze door bleef werken. Het bedrijf was overgenomen door Amerikanen en blijkbaar was dat daar allemaal heel normaal. Oude (en dus dure) werknemers werden uit het bedrijf gegooid en nieuwe werknemers werden compleet uitgemolken.

Inmiddels ben ik weer werkloos, want onze manier van werken was totaal anders. Ik haalde mijn jaartarget (waarvan ze hadden gezegd dat het zelfs wat ambitieus was, dus dat het ook niet erg was als ik het niet haalde) al binnen enkele maanden en daardoor liepen mijn bonussen veel sneller op dan ze hadden verwacht. Ik had een contract voor een half jaar gekregen en in het nieuwe contract hadden ze alles zo aangepast, dat het ontzettend moeilijk werd om bonussen te halen. En mijn "privilege" om in de pauze naar huis te mogen om de hond uit te laten, wat echt een harde eis was van mijn kant, werd ook ingetrokken. Ik was erg verontwaardigd en wat kreeg ik als antwoord? "Je uitkering liep af, dus volgens mij had je elke baan wel aangenomen, ongeacht of we dat verzoek in hadden gewilligd." Te kinderachtig voor woorden! Want als dat geen mogelijkheid was geweest, had ik die baan dus niet aangenomen, want met dat schandalig lage loon had ik geen uitlaatservice kunnen betalen. Ik heb er nog een tijdje gewerkt, maar de sfeer was vreselijk en uiteindelijk hebben we besloten dat het voor iedereen beter zou zijn als we ieder weer ons eigen weg zouden gaan.

Lang verhaal kort: als je goed zit waar je nu zit, ga dan niet naar iets anders kijken. Je weet nooit in wat voor situatie je terecht komt bij een nieuwe werkgever en als ze je eruit knikkeren, ben je sowieso slechter af dan wanneer ze je er bij je huidige werkgever uit zouden gooien. Een uitkering krijgen geeft natuurlijk geen voldoening, maar het is ook echt geen ramp om eventjes thuis te zitten. De lonen zijn bij de meeste bedrijven schrikbarend laag en qua voorwaarden kan het dus ook een drama zijn. Onderhandelen is in de meeste gevallen bijna niet mogelijk, want op veel functies komen er wel 200 tot 300 reacties, dus letterlijk voor jou 100 anderen ;)

Hopelijk kan je gewoon blijven zitten waar je zit!

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 12:41

TS: ik heb je een PB gestuurd.

Overigens, ik zie dat ik met mijn 4,5 jaar werkervaring, 25 jaar en 4 dagen in de week ruim boven het gemiddelde zit *\o/*

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 14:45

barbara28 schreef:
Maar wat ik eigenlijk wilde aangeven, ik kan me voorstellen dat sommige de salarissen van de wat oudere secretaresses hoog vinden, maar als je in de goede tijd een baan hebt gevonden en daar al een tijd zit, is een salaris van 3000 -3500 vrij normaal, dit werd 10 jaar terug gewoon neergelegd voor "oudere secretaresses" met veel werkervaring.

En dat weet ik ook, ik weet ook nog wel hoe het was in de goede tijd; ik ben niet veel jonger dan jij bent :D
Maar... Het is gewoon wel anders geworden (en als je niet weg hoeft, zou ik ook fijn eerst blijven zitten) en natuurlijk ook zeer sector afhankelijk. De secretaresses in mijn sector verdienen gewoon echt geen 2500 euro bruto meer. Ongeacht of je nou 2 of 20 jaar ervaring hebt, of je nou de universiteit hebt gedaan of een LOI opleiding.
Toen ik begon met mijn opleiding was hef startersloon 2500 bruto en was promoveren een slecht betaalde baan. Tegenwoordig is het de omgekeerde wereld en mag je blij zijn met 1900 bruto en verdien je met promoveren nog meer :+