Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

LiekeW schreef:Ik heb vorig jaar meegeloot voor diergeneeskunde, toen ben ik uitgeloot en begonnen met dierwetenschappen in wageningen. Ik heb dit jaar weer meegeloot en helaas weer uitgeloot, nu ga ik verder met 2e jaar dierwetenschappen en volgend jaar decentraal loten voor diergeneeskunde. Als ik dan word uitgeloot ga ik nog een x centraal loten. Als ik dan weer word uitgeloot ga ik mn bachelor dierwetenschappen afmaken en als ik daarna nog steeds heel graag diergeneeskunde wil doen dan ga ik naar belgie. Dan heb ik namelijk wel een bachelor en een hoop studie ervaring waardoor het hopelijk beter te doen is in belgie. Ik had trouwens nog niet gehoord dat er ook in belgie misschien een loting komt.
Je kan het in Gent altijd proberen, ik ken een hoop mensen die nu dierwetenschappen doen omdat ze het in belgie niet redde. Maar als je echt wilt kom je er wel. Ik wil (nog) niet naar belgie omdat het studie systeem me niet aanspreekt en omdat ik graag thuis wil blijven wonen ivm paardrijden.
MeMarijke schreef:Als je echt graag dierenarts wilt worden zou ik je niet aanraden om biologie te gaan doen. Ik ben nu net klaar met mijn eerste jaar biologie in Wageningen. (Voor mij is het wel de goede studie) Je hebt in het eerste jaar veel algemene vakken als wiskunde, natuurkunde en scheikunde. Waarschijnlijk wordt planten ook niet je favoriete vak als je graag diergeneeskunde wilt doen. Deze vakken zijn in Wageningen toch al 40% van je vakken in het eerste jaar.
daarvoor hebben ze toen die BaMa structuur ingevoerd.
Ik ben het helemaal eens met Cassidy. Je hebt nog zo'n lange studie te gaan, waarom wachten als je gelijk kan beginnen? Ik spreek uit ervaring: een jaar in een richting die je uiteindelijk niet op wilt, kost naast heel veel geld, ook veel energie. Kan je het wel opbrengen om al je energie in iets te stoppen, waarvan je weet dat je er geen diploma van gaat halen? Ik zou dat echt verspilling van tijd en energie vinden, ik heb dat ook gehad en ik vond het vreselijk.
Het is een goede, solide opleiding waar jaarlijks weer heel wat dierenartsen vandaan komen. De master is heel praktisch. Mijn vriend heeft zijn diergeneeskundebachelor in Antwerpen gedaan en zijn master in Gent, en is altijd aan het werk geweest na zijn afstuderen. Hij heeft het heel erg naar zijn zin gehad. Ik ken ook een meisje (Nederlands) dat in Gent de master doet, en zij heeft het ook heel erg naar haar zin. Ik denk dat je daar niet zo bang voor hoeft te zijn. En zwaar wordt de bachelor sowieso, of je hem nou in NL of BE doet. StableDoor schreef:Plantjes vind ik niet zo interessant dat ik er echt mijn werk van wil maken :p Ik vind het niet erg om een paar 'plantenvakken' te hebben, zolang ik dat niet de hele studie heb :p
@vuurneon: serieus? Dat wist ik nietIs dat ook loten voor een plek?

horsies5 schreef:Waarom precies kun je geen tussenjaar doen?
Als t goed is heb je nu scholierentegemoetkoming en dat is wat anders dan stufi.. je hebt recht op 4 jaar stufi en maakt niet uit of je dat meteen na je vwo doet of dat je eerst een jaar gaat werken en daarna pas aan je 4 jaar stufi begint..

StableDoor schreef:A
@Corelli: biologie vind ik ook onwijs interessant, op zich zo een jaar bio dus geen ' verloren jaar' zijn, aan die kennis heb je toch nog wel wat
Als je nou een jaar de kappersopleiding zou gaan doen, dan is het anders, maar biologie is hartstikke handig als toekomstig dierenartsMarije_jiplover schreef:Er is niet zo zeer een overschot aan dierenartsen.
Wel een overschot aan practiserende dierenartsen.
Ook als dierenarts kan het heel goed zijn dat je niet op de baan waar je nu van droomt terecht komt, maar in bv het bedrijfsleven, onderzoek, onderwijs of overheid. Staar je niet blind op het 'dieren beter maken'beeld van de dierenarts.
Een groot deel van de afgestudeerde dierenartsen komt niet als practicus aan de bak (om zeer uiteenlopende redenen, overigens).
Wat je moet doen, is een afweging die je zelf moet maken.
Destijds in mijn eerste jaar in Utrecht hadden de studenten die 1 jaar biologie of dierrwetenschappen hadden gedaan meer vrijstellingen dan degenen die 1,2 of zelfs al 3 jaar in Antwerpen hadden gezeten! Dit was wel voor de BaMa was ingevoerd, dus hoe dat nu exact zit, weet ik niet.
Hmm... biologie is dus inderdaad geen ' verloren jaar', ik ga nog even verder denken
Ik ben alleen bang dat ze volgend jaar voor Gent ook gaan loten en dat ik dan helemaal geen diergeneeskunde meer kan doen
antje_vip schreef:Als je in Gent begint, kun je wellicht vrijstellingen krijgen voor Utrecht en misschien zelfs in het tweede jaar beginnen.
pmarena schreef:En als je aan Utrecht zelf vraagt of zij tips hebben wat je het beste kan doen komend jaar om je jaar zo goed mogelijk te benutten, die krijgen die vraag vast wel vaker toch?
Misschien kunnen zij wel zeggen wat een goede opleiding is momenteel, waar je bvb. vrijstellingen mee kan verdienen