Spoed! Uitgeloot voor diergeneeskunde, wat nu?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Wat moet ik doen?

Diergeneeskunde in Gent
138 (83%)
Biologie in Leiden/Wageningen
15 (9%)
Een jaar biologie en bij uitloting naar Gent
9 (5%)
Anders (graag even in een reactie plaatsen :) )
4 (2%)

Totaal aantal stemmen: 166

jesuisRooos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 14:25

Stuur eens een berichtje naar Preciousviva, die studeert nu diergeneeskunde in België niet in Gent maar in Antwerpen en heeft het er volgens mij aardig naar haar zin!

danienappy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 14:27

Is het geen mogelijkheid om vwo te volgen op het volwassen onderwijs, zodat je je gemiddelde omhoog kan halen voor volgend jaar?

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 14:30

Vriendin van me heeft hetzelfde probleem gehad zo'n 10 jaar geleden. In klasse B meegeloot en uitgeloot voor Utrecht.
Zij heeft er toen voor gekozen om het 1e jaar naar Gent te gaan (zij wilde persé geen biologie studeren). Na dat 1e jaar heeft ze een 2e keer meegeloot in Utrecht en werd ze nogmaals uitgeloot en heeft ze haar studie diergeneeskunde in Gent afgemaakt. Ook omdat ze na 3 jaar diergeneeskunde niet weer bij jaar 1 in Utrecht wilde beginnen.
Ja, Gent is heel zwaar en het 1e jaar heeft ze geen dieren of dode beesten van dichtbij gezien. Het 2e jaar mocht ze wormen/pieren ontleden en kregen ze dode dieren (of delen van..) ontleden, etc. Volgens mij kregen ze pas ergens in het 3e/4e jaar levende dieren te 'behandelen'.
Verkijk je overigens ook niet op het Vlaams! Dat is mijn vriendin vreselijk vies tegen gevallen het 1e jaar!! Het Vlaams wat in Gent op de universiteit werd gesproken leek niet op het Vlaams van wat je op tv hoort bij Jambers ofzo!

Maar goed, mijn vriendin heeft doorgebeten en is na 7 jaar afgestudeerd (1e jaar werd ze ook nog ziek met Pfeiffer). Heeft een jaar in Emmeloord gewerkt, toen iets van 2 jaar vlak over de grens in Duitsland (bij Kleve in de buurt) en werkt nu sinds een jaar of 3 bij een dierenkliniek bij Oss in de buurt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 14:33

Over de loting in Gent zou ik me nog niet te veel zorgen maken. Daar wordt inderdaad over nagedacht, maar het Belgisch onderwijssyteem kennende kan dat nog wel een tijdje duren voor daar daadwerkelijk iets van komt :)

Je kan ook in Antwerpen gaan studeren. Antwerpen is een hele leuke stad met heel veel verschillende mensen, je zal er vast wel wat leuke mensen vinden. Na 3 jaar moet je voor je masterdiploma sowieso wel naar Gent, maar tegen die tijd heb je al wat vrienden van Antwerpen die mee naar Gent gaan.

Met Gent ben ik minder vertrouwd, je moet gewoon beide steden eens een bezoekje brengen en kijken wat het zegt.

Klopt dat de Nederlandse diploma's meer praktijkervaring bieden, universitaire studies in België zijn echt heel droog, maar het niveau ligt hier wel hoog. Je hersenen worden in elk geval wel goed getraind. De 3 masterjaren zijn dan weer een stuk praktischer dan de eerste 3 bachelorjaren als ik het goed begrepen heb.

En wat geldigheid in het buitenland betreft: je kan altijd nog bijscholen nadien om wel de juiste certificaten te krijgen :)

Als je van jezelf denkt dat je een zware studie aan kan in een vreemde stad, zeker voor gaan. Twijfel je of heb je er geen goed gevoel bij, dan zou ik toch je opties onderzoeken om in Utrecht te blijven.

Succes in elk geval, was altijd mijn eigen droom om diergeneeskunde te gaan studeren!

LiekeW

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 14:35

Ik heb vorig jaar meegeloot voor diergeneeskunde, toen ben ik uitgeloot en begonnen met dierwetenschappen in wageningen. Ik heb dit jaar weer meegeloot en helaas weer uitgeloot, nu ga ik verder met 2e jaar dierwetenschappen en volgend jaar decentraal loten voor diergeneeskunde. Als ik dan word uitgeloot ga ik nog een x centraal loten. Als ik dan weer word uitgeloot ga ik mn bachelor dierwetenschappen afmaken en als ik daarna nog steeds heel graag diergeneeskunde wil doen dan ga ik naar belgie. Dan heb ik namelijk wel een bachelor en een hoop studie ervaring waardoor het hopelijk beter te doen is in belgie. Ik had trouwens nog niet gehoord dat er ook in belgie misschien een loting komt.

Je kan het in Gent altijd proberen, ik ken een hoop mensen die nu dierwetenschappen doen omdat ze het in belgie niet redde. Maar als je echt wilt kom je er wel. Ik wil (nog) niet naar belgie omdat het studie systeem me niet aanspreekt en omdat ik graag thuis wil blijven wonen ivm paardrijden.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-14 14:45

LiekeW schreef:
Ik heb vorig jaar meegeloot voor diergeneeskunde, toen ben ik uitgeloot en begonnen met dierwetenschappen in wageningen. Ik heb dit jaar weer meegeloot en helaas weer uitgeloot, nu ga ik verder met 2e jaar dierwetenschappen en volgend jaar decentraal loten voor diergeneeskunde. Als ik dan word uitgeloot ga ik nog een x centraal loten. Als ik dan weer word uitgeloot ga ik mn bachelor dierwetenschappen afmaken en als ik daarna nog steeds heel graag diergeneeskunde wil doen dan ga ik naar belgie. Dan heb ik namelijk wel een bachelor en een hoop studie ervaring waardoor het hopelijk beter te doen is in belgie. Ik had trouwens nog niet gehoord dat er ook in belgie misschien een loting komt.

Je kan het in Gent altijd proberen, ik ken een hoop mensen die nu dierwetenschappen doen omdat ze het in belgie niet redde. Maar als je echt wilt kom je er wel. Ik wil (nog) niet naar belgie omdat het studie systeem me niet aanspreekt en omdat ik graag thuis wil blijven wonen ivm paardrijden.

Dit was voor mij ook een belangrijke reden dat Gent aanvankelijk geen tweede keus was. In welke lotingsklasse zat/zit jij? Dierwetenschappen leek me een leuke studie, maar wat je ermee kan vind ik wat minder. Het is zo 'indirect' met dieren werken, bijv. in de diervoedingsector komen veel dierwetenschappers, dat is niks voor mij.

LiekeW

Re: Spoed! Uitgeloot voor diergeneeskunde, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 14:52

Ik had 6,4gemmiddeld.. Dus E geloof ik. Ja de studie is heel erg leuk. Ook veel praktijk. Ik ben door de deze studie het grootvee heel leuk gaan vinden daarom ga ik volgend jaar denk ik decentraal loten. Je kan met dierwetenschappen wel echt heeel veel kanten op, volgens mij had ik gelezen dat jij gedragsleer interessant vindt, deze kant kan je natuurlijk ook op.
Het viel mij in het begin wel echt op dat het wel vooral op grootvee is gericht, en op de industrie. Dit viel me in het begin wel tegen maar doordat je het van verschillende kanten benaderd en je er meer vanaf weet is het eigenlijk steeds leuker geworden. En is het eigenlijk super interessant.

MeMarijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 14:57

Als je echt graag dierenarts wilt worden zou ik je niet aanraden om biologie te gaan doen. Ik ben nu net klaar met mijn eerste jaar biologie in Wageningen. (Voor mij is het wel de goede studie) Je hebt in het eerste jaar veel algemene vakken als wiskunde, natuurkunde en scheikunde. Waarschijnlijk wordt planten ook niet je favoriete vak als je graag diergeneeskunde wilt doen. Deze vakken zijn in Wageningen toch al 40% van je vakken in het eerste jaar.

LiekeW

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 15:00

MeMarijke schreef:
Als je echt graag dierenarts wilt worden zou ik je niet aanraden om biologie te gaan doen. Ik ben nu net klaar met mijn eerste jaar biologie in Wageningen. (Voor mij is het wel de goede studie) Je hebt in het eerste jaar veel algemene vakken als wiskunde, natuurkunde en scheikunde. Waarschijnlijk wordt planten ook niet je favoriete vak als je graag diergeneeskunde wilt doen. Deze vakken zijn in Wageningen toch al 40% van je vakken in het eerste jaar.

Hier ga ik ook in mee, dierwetenschappen heeft veel vakken samen met biologie, en als biologie planten vakken had, had dierwetenschappen specifieke dierenvakken.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 15:11

Je kan ook na je bachelor in Gent overstappen naar Utrecht :) daarvoor hebben ze toen die BaMa structuur ingevoerd.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-14 15:13

Plantjes vind ik niet zo interessant dat ik er echt mijn werk van wil maken :p Ik vind het niet erg om een paar 'plantenvakken' te hebben, zolang ik dat niet de hele studie heb :p

@vuurneon: serieus? Dat wist ik niet :oo Is dat ook loten voor een plek?

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 15:13

Ik zou echt naar Gent of Antwerpen gaan :) Ik ben het helemaal eens met Cassidy. Je hebt nog zo'n lange studie te gaan, waarom wachten als je gelijk kan beginnen? Ik spreek uit ervaring: een jaar in een richting die je uiteindelijk niet op wilt, kost naast heel veel geld, ook veel energie. Kan je het wel opbrengen om al je energie in iets te stoppen, waarvan je weet dat je er geen diploma van gaat halen? Ik zou dat echt verspilling van tijd en energie vinden, ik heb dat ook gehad en ik vond het vreselijk.

En Gent is echt zo slecht niet. :) Het is een goede, solide opleiding waar jaarlijks weer heel wat dierenartsen vandaan komen. De master is heel praktisch. Mijn vriend heeft zijn diergeneeskundebachelor in Antwerpen gedaan en zijn master in Gent, en is altijd aan het werk geweest na zijn afstuderen. Hij heeft het heel erg naar zijn zin gehad. Ik ken ook een meisje (Nederlands) dat in Gent de master doet, en zij heeft het ook heel erg naar haar zin. Ik denk dat je daar niet zo bang voor hoeft te zijn. En zwaar wordt de bachelor sowieso, of je hem nou in NL of BE doet.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 15:16

Realiseer je je wel dat er een heel groot overschot aan dierenartsen is?

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 15:16

Waarom precies kun je geen tussenjaar doen?
Als t goed is heb je nu scholierentegemoetkoming en dat is wat anders dan stufi.. je hebt recht op 4 jaar stufi en maakt niet uit of je dat meteen na je vwo doet of dat je eerst een jaar gaat werken en daarna pas aan je 4 jaar stufi begint..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 15:20

StableDoor schreef:
Plantjes vind ik niet zo interessant dat ik er echt mijn werk van wil maken :p Ik vind het niet erg om een paar 'plantenvakken' te hebben, zolang ik dat niet de hele studie heb :p

@vuurneon: serieus? Dat wist ik niet :oo Is dat ook loten voor een plek?

O wacht, ze hebben wat aangepast daar helaas...

Voor cursusjaar 2013-2014 is toelating tot de master diergeneeskunde uitsluitend mogelijk voor studenten met een bachelordiploma diergeneeskunde behaald aan de Universiteit Utrecht. Voor het academisch jaar 2014-2015 en later is nog niet voorzien in een procedure voor toelating van studenten met een andere vooropleiding.

Dus het is wel een gok dan, maar je kan het sowieso afmaken in Gent met dit in je achterhoofd.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 15:22

horsies5 schreef:
Waarom precies kun je geen tussenjaar doen?
Als t goed is heb je nu scholierentegemoetkoming en dat is wat anders dan stufi.. je hebt recht op 4 jaar stufi en maakt niet uit of je dat meteen na je vwo doet of dat je eerst een jaar gaat werken en daarna pas aan je 4 jaar stufi begint..

De huidige ontwikkeling is dat er flink gesneden gaat worden in de stufi per volgend jaar. Als je dit jaar nog stufi aanvraagt, heb je nog je hele stufi-periode de huidige (veel voordeliger) regels en bedragen. Ze gaan namelijk de hele basisbeurs een lening maken per 2015 en nu is dat nog een gift als je binnen 10 jaar je diploma weet te halen.

Ts, biologie spreekt je niet aan om wat je ermee kan doen, maar is dat echt van belang? Als de studie je op zich aanspreekt, dan zou dat best een goede optie kunnen zijn voor een jaar. Alles dat je leert is meegenomen toch?

Vind overigens Gent of Antwerpen de beste optie voor je, je klinkt behoorlijk standvastig in je wens om dierenarts te worden en dan is diergeneeskunde toch echt de beste optie ;)
Laatst bijgewerkt door Corelli op 19-07-14 15:23, in het totaal 1 keer bewerkt

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-14 15:23

Als ik nu een tussenjaar neem val ik volgend jaar buiten de stufiregeling en moet ik alles lenen, vandaar :)
Ik realiseer me dat er een overschot aan dierenartsen is, daarom wil ik ook een diploma waarmee ik wereldwijd aan de slag kan. Ik wil ook stages gaan lopen in binnen- en buitenland om extra ervaring op te doen, daarnaast wil ik dus nog gedragsleer en eigenlijk ook mensenpsycholgie erbij doen (niet in een keer, maar bijv. een thuisstudie over een aantal jaar), zo kan ik ook gedragsproblemen behandelen, heb ik meer ervaring en meer baankansen. Overigens hoor ik van veel mensen in mijn omgeving dat ze ontzettend blij zouden zijn als ik als dierenarts zou gaan werken, bij ons is er blijkbaar toch een klein tekort. Andere opleidingen die mij leuk leken waren ook allemaal loting en weinig baankans... Ook biologie heeft in de richting die ik het liefst zou doen (macrobiologie) weinig baankansen, het zit gewoon niet echt mee :')

@Corelli: biologie vind ik ook onwijs interessant, op zich zo een jaar bio dus geen ' verloren jaar' zijn, aan die kennis heb je toch nog wel wat :)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 15:23

Er is niet zo zeer een overschot aan dierenartsen.
Wel een overschot aan practiserende dierenartsen.
Ook als dierenarts kan het heel goed zijn dat je niet op de baan waar je nu van droomt terecht komt, maar in bv het bedrijfsleven, onderzoek, onderwijs of overheid. Staar je niet blind op het 'dieren beter maken'beeld van de dierenarts.
Een groot deel van de afgestudeerde dierenartsen komt niet als practicus aan de bak (om zeer uiteenlopende redenen, overigens).

Wat je moet doen, is een afweging die je zelf moet maken.
Destijds in mijn eerste jaar in Utrecht hadden de studenten die 1 jaar biologie of dierrwetenschappen hadden gedaan meer vrijstellingen dan degenen die 1,2 of zelfs al 3 jaar in Antwerpen hadden gezeten! Dit was wel voor de BaMa was ingevoerd, dus hoe dat nu exact zit, weet ik niet.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 15:27

StableDoor schreef:
A
@Corelli: biologie vind ik ook onwijs interessant, op zich zo een jaar bio dus geen ' verloren jaar' zijn, aan die kennis heb je toch nog wel wat :)

Precies, zo zie ik het ook :j Als je nou een jaar de kappersopleiding zou gaan doen, dan is het anders, maar biologie is hartstikke handig als toekomstig dierenarts

Ik vind dierwetenschappen toch ook nog wel wat om te onderzoeken als ik het zo lees! Lijkt minder planterig en daardoor misschien nog passender

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-14 15:29

Marije_jiplover schreef:
Er is niet zo zeer een overschot aan dierenartsen.
Wel een overschot aan practiserende dierenartsen.
Ook als dierenarts kan het heel goed zijn dat je niet op de baan waar je nu van droomt terecht komt, maar in bv het bedrijfsleven, onderzoek, onderwijs of overheid. Staar je niet blind op het 'dieren beter maken'beeld van de dierenarts.
Een groot deel van de afgestudeerde dierenartsen komt niet als practicus aan de bak (om zeer uiteenlopende redenen, overigens).

Wat je moet doen, is een afweging die je zelf moet maken.
Destijds in mijn eerste jaar in Utrecht hadden de studenten die 1 jaar biologie of dierrwetenschappen hadden gedaan meer vrijstellingen dan degenen die 1,2 of zelfs al 3 jaar in Antwerpen hadden gezeten! Dit was wel voor de BaMa was ingevoerd, dus hoe dat nu exact zit, weet ik niet.

Ik hoop zelf ook eerst in het onderzoek terecht te komen, later wil ik pas in de praktijk aan de slag :) Hmm... biologie is dus inderdaad geen ' verloren jaar', ik ga nog even verder denken :P Ik ben alleen bang dat ze volgend jaar voor Gent ook gaan loten en dat ik dan helemaal geen diergeneeskunde meer kan doen :(

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 15:33

Owja dat is waar ook.. dan zit je met die lening.. sorry niet bij stilgestaan.. stomme regeling ook :p

Denk dat ik dan toch ook voor gent zou gaan..als je echt zeker da wilt worden dan

Careano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 15:40

antje_vip schreef:
Als je in Gent begint, kun je wellicht vrijstellingen krijgen voor Utrecht en misschien zelfs in het tweede jaar beginnen.

Dit kan niet, je moet altijd weer ingeloot worden en opnieuw in het eerste jaar beginnen in Utrecht, ook al zit je al in het 5e jaar in Gent.

Succes met je keuze TS! Ik denk dat Gent geen verkeerde optie is hoor!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 15:44

En als je aan Utrecht zelf vraagt of zij tips hebben wat je het beste kan doen komend jaar om je jaar zo goed mogelijk te benutten, die krijgen die vraag vast wel vaker toch?

Misschien kunnen zij wel zeggen wat een goede opleiding is momenteel, waar je bvb. vrijstellingen mee kan verdienen :)

lyanne_sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 15:51

Hier een diergeneeskunde student Utrecht.
Jammer dat je uitgeloot bent! Het klinkt alsof je er al helemaal klaar voor was.

Als je zelf al aangeeft buiten Europa te willen praktiseren zou ik Gent nog even achterwege laten. Ik weet niet precies tot hoever je mag werken binnen Europa met dat diploma maar USA, wat je graag wilt, mag sowieso niet.

Als ik jou was zou ik Biologie gaan studeren. Hoewel de docenten zeggen dat je er geen voordeel mee hebt, heb ik uit de praktijk anders gezien! Nee je krijgt geen vrijstelling of iets dergelijks, maar je hebt wel alles al een keer gezien of gehoord en helemaal het eerste jaar is dat niet verkeerd!

Probeer bijvoorbeeld nog een keer mee te loten en je kunt altijd daarna nog naar Gent besluiten te gaan ;)

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-14 15:53

pmarena schreef:
En als je aan Utrecht zelf vraagt of zij tips hebben wat je het beste kan doen komend jaar om je jaar zo goed mogelijk te benutten, die krijgen die vraag vast wel vaker toch?

Misschien kunnen zij wel zeggen wat een goede opleiding is momenteel, waar je bvb. vrijstellingen mee kan verdienen :)

Het probleem is dat ik maandag mijn beslissing moet doorgeven aan de Nederlandse universiteiten. Nu is het weekend en kan ik nergens een studentenservice bellen, dat kan maandag pas :(